Tahun |
Jumlah |
Lelaki |
Wanita |
2019 |
5.7 |
8.9 |
2.3 |
2018 |
5.4 |
8.5 |
2.3 |
2017 |
5.4 |
8.3 |
2.2 |
2016 |
5.1 |
7.8 |
2.2 |
2015 |
4.8 |
7.3 |
2.2 |
2014 |
4.6 |
7.0 |
2.1 |
2013 |
4.4 |
6.6 |
2.1 |
2012 |
4.6 |
6.9 |
2.1 |
2011 |
4.6 |
6.9 |
2.1 |
2010 |
4.5 |
6.8 |
2.1 |
2009 |
4.6 |
7.0 |
2.1 |
2008 |
4.5 |
6.8 |
2.1 |
2007 |
4.4 |
6.6 |
2.1 |
2006 |
4.5 |
6.7 |
2.1 |
2005 |
4.6 |
6.9 |
2.1 |
2004 |
4.7 |
7.0 |
2.2 |
2003 |
4.7 |
7.0 |
2.2 |
2002 |
4.5 |
6.7 |
2.1 |
2001 |
4.5 |
6.7 |
2.1 |
2000 |
4.7 |
7.0 |
2.3 |
- Mereka datang daripada keluarga yang porak peranda, mempunyai masalah kemiskinan, tempat tinggal yang kurang memuaskan dan juga kelemahan personaliti kendiri.
- Mereka juga mengalami pengalaman dalam putus percintaan. Dalam kesedihan yang melampau ini, sangat perlukan kekuatan dan kemahiran menangani merupakan salah satu keperluan dalaman.
- Akibat keluarga yang amat banyak masalah sehingga kehidupan tidak tenteram dan masng-masing tidak bertanggungjawab sama ada ibu bapa dan adik beradik.
- Sebahagian ibu bapa tidak mempunyai skil kemahiran keibubapaan, komunikasi, akhlak dan adab Islami yang baik. Hubungan keluarga yang bercirikan kemarahan, sindir-menyindir, kata-mengata, tidak stabil emosi dan ketidakterimaan juga boleh menyebabkan perangai danm akhlak mereka akan rosak.
- Pencapaian akademik dan keputusan yang baik serta kegagalan dalam mencapai keputusan yang diharapkan boleh membawa tekanan kepada pelajar sehingga membunuh diri terutamanya jika stress yang melampau.
- Akibat ketakutan seperti kepada along atau seseorang yang mengancam juga menyumbang ke arah cubaan membunuh diri.
- Pandangan worldview kesan daripada bunuh diri berkluster kadang-kadang membuatkan mereka meniru-meniru gejala ini seperti melihat di Internet atau filem yang merasionalkan tindakan dan keputusan ini.
- Atau setengah kefahaman global seperti peperangan, keganasan, ancaman penyakit, jenayah dan kebuluran yang menimpa dunia boleh memberi kesan kepada pemikiran remaja dan dengan tidak dapat mengawal perasaan, kesedihan, kebencian maka kadang-kadang mereka mengambil keputusan sendiri dengan menamatkan riwayat mereka.
- Hopelessness - merasai kehilangan semangat untuk hidup dan akhirnya memperoleh pemikiran bunuh diri (Lyu & Zhang, 2019).
- Mental disorder - sangat mengarah kepada pemikiran bunuh diri (Bilsen, 2018; Owusu-ansah et al., 2020) seperti kemurungan, kebimbangan, gangguan makan, gangguan tidur dan banyak lagi adalah puncanya yang menyumbang kepada membunuh diri (Bilsen, 2018; Pillay, 2021; Mohd Shafiee & Mutalib, 2020).
- Stress - juga didapati sebagai faktor utama untuk idea bunuh diri (Primananda & Keliat, 2019). Tekanan untuk universiti pelajar termasuk tekanan akademik, bebanan tugas, masalah perhubungan, masalah kewangan, kekurangan masa lapang dan sebagainya mungkin menyebabkan masalah kesihatan mental yang berlaku dalam pemikiran membunuh diri (Jusnani et. al., 2020; Pillay, 2021).
- Poor social support - terdapat kajian yang menyatakan bahawa orang yang menghadapi keadaan ini sangat cenderung dengan niat membunuh diri (Abdu et al., 2020).
- Interpersonal conflicts - individu yang mempunyai menganggap bahawa dirinya telah membebankan orang lain (Jusnani et al., 2020). Mereka merasakan dan menggap diri mereka tidak bermakna kepada orang lain.
- Society pressure – juga merupakan faktor utama yang menyumbang kepada idea bunuh diri. Pelajar tersebut cenderung untuk berasa stress apabila berhadapan tekanan daripada masyarakat seperti rakan sebaya, media sosial, pensyarah, keluarga dan rakan sebilik di universiti (Jusnani et al., 2020).
- Low self-esteem - Faktor lain untuk idea membunuh diri adalah merasai harga diri yang rendah membuatkan seseorang sentiasa berada dalam keadaan kecewa dan tertekan. Akhirnya, mereka cenderung untuk membunuh diri semasa berhadapan dengan masa yang sukar (Jusnani et. al., 2020; Owusu-ansah et al., 2020).
- Family factors - melibatkan penderaan kanak-kanak, ibu bapa dengan dadah dan ketagihan alkohol, keluarga yang bercerai dan hubungan yang tidak baik antara ahli keluarga sangat berkait rapat dengan bunuh diri tingkah laku dalam kalangan belia (Costa et. al., 2019; Abdu et. al., 2020; Bilsen, 2018; Junior et. al., 2020; Jusnani et al., 2020).
- Revious suicide attempts - orang yang mempunyai percubaan bunuh diri sebelum ini lebih berkemungkinan mengulangi perbuatan mencederakan diri mereka sendiri (Bilsen, 2018; Olfson, 2018). Nock et al. (2013) menyebut bahawa satu pertiga daripada individu yang mempunyai pemikiran untuk membunuh diri akan membangunkan rancangan bunuh diri.
- Personality characteristics - Menurut Bilsen (2018) dan Wasserman et al. (2021), beberapa ciri personaliti yang tidak mampu mengurus pelbagai emosi dengan baik, kemahiran menyelesaikan masalah yang lemah dan sebagainya lebih cenderung membawa kepada rasa tidak selamat, rendah diri, krisis emosi dan bunuh diri..
- Negative life events dan negative thought - Bilsen (2018) menyebut bahawa situasi tekanan boleh menimbulkan niat membunuh diri. Peristiwa kehidupan negatif seperti perhubungan masalah, penderaan seksual, buli siber, kematian rakan atau ahli keluarga dan sebagainya, membawa kesan negatif yang besar kepada orang muda antara faktor risiko untuk idea bunuh diri (Pillay, 2021).
- Imitate someone - Berita bunuh diri yang kerap disiarkan di media sosial membentuk kelompok bunuh diri. Ia disebabkan oleh kecenderungan individu untuk meniru seseorang yang mempunyai persamaan dengan mereka (Bilsen, 2018). Kenyataan ini dipersetujui oleh Durkee et al. (2011) yang mengatakan bahawa internet dan media sosial memainkan peranan yang penting bahagian dalam menggalakkan tingkah laku bunuh diri.
- Genders - Berdasarkan Abdu et al.(2020), jantina memberi kesan ketara kepada kelaziman orang yang mempunyai niat membunuh diri. Sesetengah penyelidik mengisytiharkan bahawa wanita lebih cenderung untuk mempunyai idea bunuh diri semasa fasa transformasi dari sekolah ke universiti (Mohd Shafiee & Mutalib, 2020; Arafat et al., 2018). Bagaimanapun, kumpulan penyelidik lain mendakwa bahawa lelaki berisiko tinggi untuk membunuh diri kerana mereka mempunyai rendah keberanian untuk mendapatkan bantuan daripada orang lain (Amini et. al., 2016; Park et. al., 2020; Wasserman et. al., 2021; Pillay, 2021).
- Health problem - Masalah kesihatan adalah salah satu faktor penting untuk membunuh diri idea (Lyu & Zhang, 2019). Satu kajian menyimpulkan bahawa individu yang mengalami penyakit fizikal yang teruk dan orang kurang upaya kelihatan lebih terdedah kepada pemikiran bunuh diri (Yu et. al., 2021; Pillay, 2021).
- Financial problem - fikiran bunuh diri lebih terdedah kepada orang yang,menghadapi masalah kewangan (Almaghrebi, 2021; Berkelmans et.,al., 2021; Mohd Shafiee & Mutalib, 2020). Kekurangan wang kemampu menanggung kos universiti dan kos sara hidup meningkatkan kemungkinan daripada pelajar yang terlibat dalam krisis bunuh diri (Jusnani et al., 2020).
- Substance abuse - Penyalahgunaan bahan boleh dianggap sebagai satu perkara yang penting penyumbang kepada idea bunuh diri. Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Costa et al. (2019), pelajar yang telah tabiat merokok cenderung untuk membunuh diri. Selain itu, seumur hidup penggunaan alkohol dan dadah menjadikan seseorang berisiko tinggi untuk membunuh diri pemikiran (Abdu et. al., 2020; Junior et al., 2020).
- Religion - Agama adalah penting untuk membantu orang ramai mengurangkan tekanan mereka dan kebimbangan. Justeru, lebih banyak melibatkan diri dalam aktiviti keagamaan mungkin boleh mengurangkan kecenderungan orang untuk membunuh diri pemikiran (Abdu et al., 2020). Selain itu, bunuh diri adalah dilarang sama sekali dalam hampir semua agama (Gearing & Alonzo, 2018; Nguyen et al., 2020).
- Residential area - Kawasan kediaman juga merupakan salah satu faktor yang akan mempengaruhi pemikiran bunuh diri. Kadar bunuh diri di kawasan luar bandar didapati lebih tinggi daripada kawasan bandar kerana lebih rendah ketersediaan bantuan perubatan dan juga isu-isu seperti keganasan dan penyalahgunaan bahan di kawasan luar bandar yang boleh membawa kepada penyakit mental dan krisis bunuh diri (Junior et. al., 2020; Yu et al., 2021).
- Menetapkan perkara manakah yang perlu menjadi keutamaan dan perkara manakah yang tidak perlu diberi keutamaan.
- Jika anda pernah berniat untuk mengambil ubat melebihi dos, seeloknya ubat-ubatan tersebut disimpan di tempat yang sukar dicapai sekiranya rasa bunuh diri itu muncul. Orang yang pernah mencuba bunuh diri perlu untuk ada teman berbicara dan pastikan orang tersebut adalah orang yang boleh dipercayai.
- Elakkan dari bergaul dengan orang-orang yang dalam kemurungan. Elakkan juga dari mengambil alkohol dan dadah-dadah lain yang boleh mengakibatkan hilang pertimbangan.
- Sila dapatkan bantuan kaunseling dan pakar untuk merawat masalah bunuh diri.
- Kenali tanda-tandanya. Jangan abaikan perubahan tingkah laku pada anak-anak. Jika ibu bapa mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena, tanya mereka secara langsung apa yang menyebabkan mereka berubah atau menghadapi masalah apa.Kemurungan dan kebimbangan adalah faktor risiko yang perlu diberi perhatian. Jika anak anda kelihatan lebih murung atau cemas, dapatkan bantuan segera.
- Kembangkan kesedaran bahaya membunuh diri dan memperingati hari pencegahan bunuh diri sedunia setiap 10 September. Mengetahui faktor risiko dan tanda boleh membantu mencegah pemikiran membunuh diri dalam kalangan remaja. Tambahan lagi, kita boleh menggunakan media sosial, kempen dan bengkel untuk meningkatkan kesedaran tentang isu ini.
- Kita juga boleh memberi perhatian kepada kesihatan mental anak-anak. Jangan biarkan anak anda mengalami kemurungan atau kebimbangan. Tanya apa yang mereka hadapi dan berikan sokongan. Ibu bapa boleh membawa anak remaja anda berjumpa pakar psikologi untuk berunding jika perlu.
- Pencegahan bunuh diri mesti melibatkan banyak pihak dan dijalankan dengan pendekatan yang menyeluruh. Marilah kita bersama-sama menjaga kesejahteraan mental remaja.
- Setiap individu penting untuk mengenali perasaan dan emosi yang ada. Jika seseorang dapat mengenali dan menghadapi masalah tersebut dengan baik, mengenal pasti cara mengatasi masalah tersebut merupakan suatu langkah pertama untuk mengatasi masalah bunuh diri. Masalah bunuh diri bukan lah isu yang boleh diambil remeh-temeh berkenaannya. Masalah ini merupakan isu yang berat, yang perlu diatasi dan dicegah oleh setiap lapisan masyarakat.
- Jangan biarkan diri kesepian, jangan biarkan masalah yang melanda sehingga menyendiri. Setiap individu boleh melakukan aktiviti yang boleh menyingkirkan perasaan sedih, kesepian yang melanda tersebut.
- Mengalihkan fokus dengan aktiviti seperti olah raga, menonton televisyen, menyertai kumpulan keagamaan, menghabiskan waktu dengan orang yang terdekat dan haiwan peliharaan
- Tanya untuk pengesahan: Tanya mereka secara terus, “Anda rasa hendak bunuh diri?” Ini perlu agar kita lebih jelas dengan niat mereka. Dapatkan bantuan untuk mereka. Ini menunjukkan anda ambil berat tentang mereka. Mereka mungkin menafikan niat bunuh diri, tetapi anda boleh terus memerhatikan tanda-tanda lain.
- Pastikan mereka selamat: Satu cara mencegah bunuh diri adalah dengan mengehadkan akses mereka kepada objek atau tempat berbahaya. Jangan biar mereka simpan objek tajam atau bahan beracun. Jangan biarkan mereka ke tempat tinggi atau berdekatan air berseorangan. Tanya jika mereka merancang untuk bunuh diri, lalu terus singkirkan alat atau kaedah bunuh diri berkenaan.
- Dapatkan bantuan: Kebanyakan kes bunuh diri disebabkan kemurungan klinikal. Rujuk kes begini kepada pakar kesihatan mental profesional. Kenalkan mereka dengan NGO seperti Befrienders, penasihat spiritual atau individu lain yang dipercayai yang boleh membantu mereka. Simpan nombor penting dalam telefon anda dan mereka agar mudah dihubungi apabila perlu.
- Sentiasa berhubung: Selepas sesuatu krisis atau rawatan, teruskan berhubung rapat dengan mereka. Perhatikan kelakuan berulang yang menandakan keinginan bunuh diri. Hubungan rapat dengan mereka yang berisiko bunuh diri boleh mencegah cubaan bunuh diri di masa depan.
- Memperkukuh sokongan ekonomi
- Mewujudkan persekitaran yang dilindungi
- Meningkatkan akses dan penghantaran perlindungan bunuh diri
- Mempromosi jaringan kesihatan
- Kemahiran tanggapan teknologi dan penyelesaian masalah
- Mengenalpasti dan menyokong individu berisiko
- Mengurangkan kemudaratan dan mencegah risiko akan datang
- Kolaborasi dan perkongsian
- Kawalan dan penilaian
Abdu,
Z., Hajure, M. dan Desalegn, D. (2020). Suicidal Behavior and Associated
Factors Among Students in Mettu University, South West Ethiopia, 2019: An
Institutional Based Crosssectional Study. Psychology Research and Behavior
Management. 13: 233-243. doi: 10.2147/PRBM.S240827
Abu Anas Ali
bin Husain. (2004). Kaifa
Nu’aliju Wâqi’ana al-Alîm Min Aqwâl wa Fatawa, terj. Dahlan
Haranawisastera, Salah Kaprah dalam Memperjuangkan Islam. Jakarta: Pustaka
al-Sofwa.
Almaghrebi,
AH. (2021). Risk factors for attempting suicide during the COVID-19 lockdown:
Identification of the highrisk groups. Journal of Taibah University Medical
Sciences. 16(4): 605-611. doi: 10.1016/j.jtumed.2021.04.010
Amini,
P., Ahmadinia, H., Poorolajal, J. & Moqaddasi Amiri, M. (2016). Evaluating the
High Risk Groups for Suicide: A Comparison of Logistic Regression, Support
Vector Machine, Decision Tree and Artificial Neural Network. Iranian Journal
Of Public Health. 45(9): 1179-1187. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5149472/
Arifin
Rada. (2013). Euthanasia Dalam
Perspektif Hukum Islam. Jurnal Perspektif.
XVIII(2): 108-117.
Astro Awani. (2024). MyMinda: KKM kesan 1,315 individu ada
ciri-ciri untuk bunuh diri – Dr Zaliha. https://www.astroawani.com/berita-malaysia/myminda-kkm-kesan-1315-individu-ada-ciriciri-untuk-bunuh-diri-dr-zaliha-444211 [Diakses
pada 1 April 2024].
Berita Harian. (2024). Kes bunuh diri meningkat 143 peratus. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/09/862128/kes-bunuh-diri-meningkat-143-peratus
[Diakses pada 1 April 2024].
Berkelmans,
G., Van der Mei, R., Bhulai, S. & Gilissen, R. (2021). Identifying
socio-demographic risk factors for suicide using data on an individual level. BMC
Public Health. 21(1). doi: org/10.1186/s12889-021-11743-3
Bernama. (2024). Fikir Bunuh Diri Seawal Usia 11 Tahun, Senario Serius
Harus Dicantas Sebelum Bertunas. https://www.bernama.com/bm/bfokus/news.php?id=2272741 [Diakses
pada 1 April 2024].
Bilsen,
J. (2018). Suicide and youth: Risk Factors. Frontiers in Psychiatry. 9: 540.
doi: 10.3389/fpsyt.2018.00540
Britannica.
(2024). Sucide. https://www.britannica.com/topic/suicide
[Diakses
pada 1 April 2024].
Chan,
S.Y. dan Ch'ng, C.K. (2022). Analysis of Risk Factors Affecting Suicidal Ideation
among Public University Students in Malaysia using Analytic Hierarchy Process. ASM
Science Journal. Vol. 17. [Sila rujuk:
https://doi.org/10.32802/asmscj.2022.1289
]
Chua
Sook Ning & Vaisnavi Mogan. (2021). Youth Suicide In Malaysia. Relate
Mental Health Malaysia Bhd. [Sila rujuk: https://relate.com.my/wp-content/uploads/2021/02/Youth-suicide-in-Malaysia-2021-to-upload.pdf
]
Cornell
Law School. (2024). https://www.law.cornell.edu/wex/suicide
[Diakses
pada 1 April 2024].
Costa,
ACB., Mariusso, LM., Canassa, TC., Previdelli, ITS. dan Porcu, M. (2019). Risk
Factors for Suicidal Behavior in a University Population in Brazil: A
Retrospective Study. Psychiatry Research. 278: 129-134. doi: 10.1016/j.psychres.2019.05.039
Dewan
Bahasa dan Pustaka. (2024). Bunuh. https://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=bunuh&d=243192&
[Diakses
pada 1 April 2024].
Durkee,
T., Hadlaczky, G., Westerlund, M. & Carli, V. (2011). Internet Pathways in
Suicidality: A Review of The Evidence. International Journal of
Environmental Research and Public Health. 8(10): 3938-3952. doi: 10.3390/ijerph8103938
Faraz Mughal, Fiona M. Burton, Harriet Fletcher, Karen Lascelles, Rory
C. O’Connor, Sarah Rae, Alex B. Thomson dan Nav Kapur. (2023). New guidance for
self-harm: an opportunity not to be missed. The British Journal of
Psychiatry. 223: 501–503. doi: 10.1192/bjp.2023.113
Gearing,
RE. & Alonzo, D. (2018). Religion and Suicide: New Findings. J Relig
Health. 57: 2478-2499. doi: 10.1007/s10943-018-0629-8
Hardinal.
(1996). Euthanasia dan Persentuhannya
dengan Hukum Kewarisan Islam. Mimbar Hukum. VII(6). Jakarta: Ditbanpera
Islam.
IKIM. (2024). Bunuh Diri Dan Kehilangan Makna Diri. https://www.ikim.gov.my/index.php/2021/07/16/bunuh-diri-dan-kehilangan-makna-diri/ [Diakses pada 1 April 2024].
Istianah,
I. (2023). Bunuh Diri dan Euthanasia Kajian Tafsir Ahkam. AS-Syar’e.
Jurnal Syari’ah Dan Hukum. 2(2): 29-47. [Sila rujuk: https://doi.org/10.33507/as.v2i2.1885
https://ejournal.iainu-kebumen.ac.id/index.php/as/article/view/1885
]
Júnior,
AR., Fletes, J., Lemos, T., Teixeira, E. dan Souza, M. (2020). Risk Factors for
Suicide: Systematic Review. Saudi Journal for Health Sciences. 9: 183.
doi: 10.4103/sjhs.sjhs_83_20.
Jusnani,
E., Salmah, MY & Razali, MO. (2020). Exploration on Perceptions of Suicidal
Ideation Among Students of Higher Education. Journal of Cognitive Sciences
and Human Development. 6(2): 31-51. doi: 10.33736/jcshd.1939.2020
Kamus
Besar Bahasa Indonesia (KBBI). (2024). Bunuh. Kamus versi online/daring
(dalam jaringan). https://kbbi.web.id/bunuh [Diakses pada 1 April 2024].
LAW.COM.
(2024). https://dictionary.law.com/Default.aspx?selected=2057
[Diakses
pada 1 April 2024].
Lyu,
J. dan Zhang, J. (2019). BP neural network prediction model for suicide attempt
among Chinese rural residents. Journal of Affective Disorders. Vol. 246.
465-473. doi: 10.1016/j.jad.2018.12.111
Midin, M., Zainal,
N. Z., Lee,
T. C., & Ibrahim, N.
(2018). Mental Health
Services in Malaysia.
Taiwanese Journal of Psychiatry. 32(4): 281–293. [Sila rujuk: https://doi.org/10.1192/pb.15.10.621 ]
MKN. (2024). Pelajar Makin Terdedah Gejala Mental. https://www.mkn.gov.my/web/ms/2023/07/11/pelajar-makin-terdedah-gejala-mental/ [Diakses
pada 1 April 2024].
Mohd
Shafiee, S. dan Mutalib, S. (2020). Prediction of Mental Health Problems Among
Higher Education Student Using Machine Learning. International Journal of
Education and Management Engineering (IJEME). 10(6): 1-9. doi:
10.5815/ijeme.2020.06.01
MYHEALTH.
(2024). Bunuh Diri & Cubaan Membunuh Diri. http://www.myhealth.gov.my/membunuh-diri-a-cubaan-membunuh-diri-membunuh-diri-a-cubaan-membunuh-diri/
[Diakses
pada 1 April 2024].
Nguyen,
M., Cabral, MD. & Patel, DR. (2020). Suicide in adolescents: Exploring the
Role of Religion. International Journal of Child Health and Human
Development. 13(4): 379-382.
Nock,
MK., Green, JG., Hwang, I., McLaughlin, KA., Sampson, NA., Zaslavsky, AM. &
Kessler, RC. (2013). Prevalence, Correlates, and Treatment of Lifetime Suicidal
Behavior Among Adolescents: Results from The National Comorbidity Survey
Replication Adolescent Supplement. JAMA Psychiatry. 70(3): 300-310. doi:
10.1001/2013.jamapsychiatry.55
Notoadmojo,
S. (2003). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Owusu-Ansah,
FE, Addae, AA, Peasah, BO, Asante, KO dan Osafo, J. (2020). Suicide Among
University Students: Prevalence, Risks and Protective Factors. Health
Psychology and Behavioral Medicine. 8(1): 220-233. doi: 10.1080/21642850.2020.1766978
Oxford
Academic. (2024). Suicide and Assisted Suicide dalam Voluntary Euthanasia and the Common Law.
https://academic.oup.com/book/34688/chapter-abstract/296005819?redirectedFrom=fulltext
[Diakses
pada 1 April 2024].
Park,
CHK et al. (2020). Suicide risk factors across suicidal ideators, single
suicide attempters, and multiple suicide attempters. Journal of Psychiatric
Research. 1-8. doi: 10.1016/j.jpsychires.2020.08.018
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
(2024). Bayan Linnas Siri Ke-74: Tekanan Hidup Yang Membawa Bunuh
Diri: Hukum dan Penyelesaiannya. https://muftiwp.gov.my/en/artikel/bayan-linnas/1124-bayan-linnas-siri-74-tekanan-hidup-yang-membawa-bunuh-diri-hukum-dan-penyelesaiannya [Diakses
pada 1 April 2024].
Pillay,
J. (2021). Suicidal Behaviour Among University Students: A Systematic Review. South
African Journal of Psychology. 51(1): 54-66. doi: 10.1177/0081246321992177
Primananda,
M. dan Keliat, BA. (2019). Risk and Protective Factors of Suicidal Ideation in
Adolescents. Comprehensive Child and Adolescent Nursing. 41(1): 179-188.
doi: 10.1080/24694193.2019.1578439
Shihab, M. Quraish. (2005). Menjemput maut,
Bekal Perjalanan Menuju
Allah SWT. Tangerang: Lentera
Hati.
Sri
Wahyuni, Amrazi Zakso, Izhar Salim (2019). Fenomena Bunuh Diri dan Hubungannya dengan
Tingkapendidikan dan Jenis Kelamin dalam Proceedings International
Conference on Teaching and Education (ICoTE). 2:117-122.
The
Law Dictionary. (2024). https://thelawdictionary.org/suicide/
[Diakses
pada 1 April 2024].
Titiek
Suliyati. (2019). Seppuku: Kematian Terhormat Dalam Tradisi Jepang. Kiryoku.
3(4): 202-213. [Sila rujuk: https://ejournal.undip.ac.id/index.php/kiryoku/article/view/26907/16300
]
Wasserman,
D., Carli, V., Iosue, M., Javed, A. & Herrman, H. (2021). Suicide
Prevention in Childhood and Adolescence: A Narrative Review of Current
Knowledge on Risk and Protective Factors and Effectiveness of Interventions. AsiaPacific
Psychiatry. 13(3): doi: 10.1111/appy.12452
WHO.
(2024). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/suicide
Yu,
R., Chen, Y., Li, L., Chen, J., Guo, Y., Bian, Z., Lv, J., Yu, C., Xie, X.,
Huang, D., Chen, Z. dan Fazel, S. (2021). Factors Associated with Suicide Risk
Among Chinese Adults: A Prospective Cohort Study of 0.5 Million Individuals. PloS
Medicine. 18(3). e1003545. doi: 10.1371/ journal.pme d.10035 45
CDC.
(2022). Suicide Prevention Resource for Action: A Compilation of the
Best Available Evidence. Atlanta, GA: National Center for Injury Prevention
and Control, Centers for Disease Control and Prevention.
World
Health Organization. (2018). Preventing
Suicide: a Community Engagement Toolkit. Switzerland: t.pt.
Comments