Fenomena Bunuh Diri Dalam Kalangan Remaja

1.0 Pendahuluan 

Balkish Awang melalui rencananya dalam portal Fokus Bernama bertarikh 23 February 2024 menjelaskan bahawa wujud kes individu berfikir untuk membunuh diri adalah seawal usia 11 tahun lantas menegaskan senario serius ini perlu dicantas sebelum bertunas (Bernama, 2024). Dr. Zaliha Mustafa yang merupakan menteri di Kementerian Kesihatan Malaysia di dalam portal Astro Awani yang bertarikh 1 November 2023 melaporkan seramai 6,955 individu pernah disaring dan daripada jumlah itu, 2,887 berdepan dengan isu kemurungan manakala 1,315 individu terkait dengan ciri-ciri ke arah membunuh diri (Astro Awani, 2024). 

Terdahulu, sebuah artikel di dalam portal rasmi Majlis Keselamatan Negara (MKN) bertarikh 11 Julai 2023 membincangkan perihal pelajar dan remaja yang semakin terdedah dengan gejala mental, lantas kecenderungan mereka untuk membunuh diri kian membimbangkan (MKN, 2024). Kerajaan dilihat mengambil serius isu ini apabila mewar-warkan dan mempromosi lantas melancarkan Hari Pencegahan Bunuh Diri Sedunia bertemakan “Bertindak Segera, Harapan Terbina”  atau “Creating Hope through Action” pada 10 September 2023 yang lalu (KKM, 2024). 

Mantan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata berdasarkan laporan daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM), jumlah itu meningkat 1.4 kali ganda, berbanding 262 kes sahaja tahun lalu. "Peningkatan dalam kematian akibat kes bunuh diri yang dilaporkan di Malaysia pada 2020 iaitu sebanyak 631 kes berbanding 609 kes pada 2019," katanya dalam satu kenyataan sempena Hari Pencegahan Bunuh Diri Sedunia hari ini (Berita Harian, 2024).

Di Malaysia, kecenderungan pelajar universiti untuk membunuh diri adalah amat membimbangkan. Ia boleh dibuktikan dengan beberapa kes bunuh diri dalam kalangan pelajar universiti yang dilaporkan seperti seorang pelajar universiti Cina ditemui mati dalam keadaan tergantung di rumahnya (Liang, 2016). Dua lagi pelajar dari universiti di Lembah Klang dilaporkan membunuh diri dalam tempoh seminggu (“Private University Reels from Two Student Suicides”, 2019). Selain itu, kes yang dilaporkan oleh Miri News (2021) melibatkan penemuan seorang pelajar perempuan di Sarawak yang ditemui mati tergantung pada tuala di dalam bilik tidurnya (“Pelajar Universiti Sibu Bunuh Diri Dengan Gantung”, 2021).

Ini dapat dibuktikan melalui  laporan  Unit  Prestasi  Penjagaan  Kesihatan  Malaysia  yang  menyatakan  bahawa  remaja  dan  belia berumur 16 tahun ke atas mempunyai simptom kemurungan dan bunuh diri yang serius (Kementerian Kesihatan Malaysia,  2017).  Sekurang-kurangnya  satu  daripada  10  belia  atau  10%  daripada  5.5  juta  belia  di  negara ini pernah terfikir untuk membunuh diri. 

Selain  itu,  Tinjauan  Kesihatan  dan  Morbiditi Kebangsaan (NHMS) pada 2019 menyatakan  hampir setengah juta orang di negara  ini  mengalami kemurungan yang terdiri daripada 2.3% rakyat negara ini berumur 16 tahun ke atas mengalami masalah kesihatan mental. Remaja berumur 16 hingga 18 tahun adalah yang paling terjejas dalam isu kesihatan mental (Midin et al., 2018). Jika ini gagal dikenal pasti dan rawatan yang sesuai boleh meningkatkan risiko tingkah laku bunuh diri. 

Gambar sekadar hiasan.

2.0 Definisi

Kamus Dewan Edisi Keempat dalam edisi online melalui laman Pusat Rujukan Persuratan Melayu (PRPM) memberi definisi bunuh diri sebagai mengambil nyawa sendiri dengan sengaja (PRPM, 2024). Kamus Besar Bahasa Indonesia versi atas talian pula memberi definisi bunuh diri sebagai sengaja mematikan diri sendiri (KBBI, 2024). Menurut Potral Rasmi MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia, bunuh diri bermaksud perbuatan dengan niat untuk menamatkan riwayat atau nyawa. Apabila perbuatan bunuh diri tersebut gagal, ianya dipanggil cubaan membunuh diri (MyHealth, 2024). 

Bunuh diri bermaksud perbuatan dengan sengaja mencederakan diri sendiri sehingga mengakibatkan kematian, perbuatan atau kejadian mengambil nyawa sendiri secara sukarela dan sengaja dan hasrat sukarela seseorang yang memahami sifat fizikal perbuatan itu dan berniat dengan perbuatan tersebut untuk mencapai kemusnahan diri. Laman web LAW.COM (2024) memberi maksud sebagai membunuh diri dengan sengaja. 

Apabila berbicara berkenaan bunuh diri, terdapat beberapa istilah lain yang mempunyai perkaitan seperti self-harm dan euthanasia. Self-harm adalah tindakan sengaja menyakiti, selari dengan membahayakan (harm), mencederakan (injury) atau mencacatkan (mutilation) diri sendiri yang cenderung kepada cubaan membunuh diri. Kamus Cambridge (2022) self-harm bermaksud sengaja menyakiti diri sendiri yang mana istilah-istilah ini sering digunapakai dalam kajian di Eropah dan Australia. 

Self-harm adalah masalah biasa pada pesakit yang sedang mendapatkan bantuan perkhidmatan klinikal yang dikaitkan dengan wujudnya risiko bunuh diri. Beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat peningkatan tindakan mencederakan diri sendiri terutamanya pada golongan muda, namun wujud juga dalam kalangan lelaki di usia pertengahan umur (Faraz Mughal et al., 2023). Wujud juga terma yang membawa maksud mencederakan diri sendiri tanpa niat untuk membunuh diri iaitu non suicidal self-injury. Terma ini pula kerap digunakan dalam kes-kes mencederakan diri sendiri di Amerika Syarikat dan Kanada (Giles et al., 2018). Individu yang terlibat dalam self-harm mempunyai lebih banyak idea untuk membunuh diri, percubaan bunuh diri dan berisiko besar untuk benar-benar membunuh diri.

Istilah éutanasia juga ada dikaitkan dengan isu bunuh diri. Ia bermaksud (Ubat); perbuatan mematikan seseorang yang menanggung azab penyakit yang tidak dapat disembuhkan lagi atas dasar perikemanusiaan supaya pesakit tersebut tidak berpanjangan mengalami azab (PRPM, 2024). Euthanasia merupakan upaya untuk mengakhiri hidup seseorang ketika mengalami sakit yang tidak dapat disembuhkan, guna mengakhiri penderitaannya (Arifin Rada, 2013). Di negara-negara barat seperti Swiss, euthanasia itu sudah  tidak  dianggap sebagai suatu pembunuhan lagi, bahkan euthanasia sudah dilegalisasi dan diatur dalam Hukum Pidana (Hardinal, 1996).

Ia merupakan satu analogi yang relevan dalam perspektif undang-undang berkenaan euthanasia yang terbahagi kepada dua iaitu aktif dan pasif. Pasif bermaksud  bunuh diri yang dibantu di pihak yang lain. Dari segi sejarah, di peringkat undang-undang biasa, seseorang yang telah membunuh diri dianggap sebagai pembunuh diri atau felo de se (felon terhadap dirinya sendiri). Namun sesiapa yang telah menghasut atau membantu orang lain untuk membunuh diri adalah bersalah kerana membunuh dan disabitkan sebagai rakan sejenayah atau bersubahat (Oxford Academic, 2024). 

Ironinya, di kebanyakan negara berpegang bahawa membunuh diri adalah satu jenayah, tetapi jika berjaya tidak ada yang menghukum. Walau bagaimanapun, percubaan membunuh diri boleh menjadi jenayah yang boleh dihukum namun orang tersebut jarang didakwa walaupun terselamat daripada percubaan itu. Bunuh diri yang dibantu biasanya dianggap sebagai jenayah, sama ada secara khusus atau sebagai satu bentuk pembunuhan (pembunuhan peringkat kedua atau pembunuhan beramai-ramai), walaupun dilakukan sebagai kebaikan kepada orang yang disayangi yang sakit tenat dan kesakitan yang amat sangat (LAW.COM, 2024).

Bunuh diri adalah perbuatan yang disengajakan dan sukarela, iaitu seseorang yang memahami sifat fizikal perbuatan itu dan berniat dengannya untuk mencapai hasil pemusnahan diri. Bunuh diri adalah penamat yang disengajakan terhadap kewujudan/kehidupan seseorang, sementara perbuatan tersebut sesuatu yang boleh dikawal dan melalui kepuasan dan keupayaan mentalnya. Bunuh diri oleh orang gila bukanlah diputuskan sebagai bunuh diri (The Law Dictionary, 2024).

Bunuh diri tidak lagi dianggap sebagai jenayah di Amerika Syarikat; bagaimanapun, beberapa negeri telah cuba membunuh diri yang disenaraikan sebagai jenayah dalam statut jenayah mereka. Sebaliknya, bunuh diri dibantu (apabila seseorang membantu orang lain untuk membunuh diri) adalah jenayah di semua negeri Amerika Syarikat, dengan bunuh diri yang dibantu oleh doktor menjadi pengecualian kepada peraturan ini di beberapa negeri (Cornell Law School, 2024).

2.1 Perspektif Bunuh Diri

Web Britannica.com (2024) mengetegahkan perihal sejarah atau kronologi terhadap perbuatan bunuh diri dari pelbagai anutan agama dan lapisan sosial masyarakat. Sepanjang sejarah, perbuatan bunuh diri pernah dikutuk dan pernah juga dimaafkan oleh pelbagai masyarakat. Secara umumnya bunuh diri dikutuk oleh agama Islam, Yahudi dan Kristian. Brahman di India bagaimanapun boleh bersikap untuk bertolak ansur dengan bunuh diri, bahkah ‘suttee’ secara teorinya adalah seorang janda membunuh diri secara sukarela. Walaupun kini diharamkan, tetapi pada masa dahulu ia sangat dipuji. 

Di Yunani purba, penjenayah yang disabitkan dengan sesuatu kesalahan dibenarkan untuk membunuh diri mereka sendiri. Akan tetapi sikap terhadap bunuh diri semakin menjadi-jadi menjelang penghujung empayar Rom. Orang Yahudi lebih rela membunuh diri daripada tunduk kepada penakluk Yunani Purba atau kesatria Perang Salib yang berniat untuk memaksa mereka menukarkan agama kepada Kristian. Sami dan biarawati Buddha pula telah membunuh diri mereka sendiri sebagai korban dengan membakar diri sebagai untuk menunjukkan satu bentuk protes sosial (Britannica.com, 2024).

Suatu adat Jepun disebut sebagai seppuku, juga dipanggil merupakan suatu tindakan  membuang perut sendiri. Ia telah lama diamalkan sebagai upacara tertentu dalam kalangan samurai. Selain itu pengebom berani mati Jepun yang disebut sebagai kamikaze semasa Perang Dunia II. Wujud juga ahli kepada beberapa pergerakan agama baru seperti Peoples Temple (Jonestown, Guyana, 1978) dan Heaven's Gate (San Diego, California, A.S., 1997) telah membunuh diri secara besar-besaran (Britannica.com, 2024).

2.2 Bunuh Diri dalam Perspektif Islam

Pelbagai cara dilakukan oleh seseorang yang ingin membunuh diri sendiri seperti menembak diri sendiri, terjun daripada tempat yang tinggi, menggantungkan diri, meminum racun, mengelar urat darah dan sebagainya. Allah SWT melarang hambaNya melakukan sesuatu perkara yang menjadi sebab kebinasaan diri mereka seperti yang dinyatakan dalam Surah al-Baqarah (2) ayat 195. Sementara itu dalam Surah al-Isra’ (17) ayat 33 Allah SWT mengharamkan perbuatan membunuh sebarang jwa manusia sama ada diri sendiri, anak atau kerabat yang lain. Bahkan bunuh diri termasuk dalam perbuatan dosa besar. 

Penetapan ini berdasarkan  adanya ancaman khusus daripada sabda Nabi SAW antara lain melalui hadis ini:
“Sesiapa yang membunuh diri dengan sesuatu cara, pada hari kiamat kelak dia akan diseksa dengan cara seperti itu pula.”
(Riwayat al-Bukhari, 6047 dan Muslim,110)

Bunuh diri daripada perspektif Islam ini adalah seperti yang dijelaskan oleh Mufti Wilayah Persekutuan dalam web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (2024). Bunuh  diri  adalah  pembunuhan  seseorang  terhadap  dirinya  sendiri  dengan sengaja,  dengan  sebab  apa  pun  dan  itu  adalah  diharamkan,  dan  termasuk  dalam kategori dosa besar (Abu Anas Ali, 2004).

Manakala perbuatan self-harm dan cubaan membunuh diri pula termasuk dalam situasi wajib menjauhi serta menghindari perbuatan yang dapat membahayakan diri sendiri atau membawa diri kepada kehancuran dan kebinasaan.

3.0 Perihal Bunuh Diri

3.1 Statistik Bunuh Diri 
Setiap tahun sekitar 703,000 orang membunuh diri mereka dan terdapat lebih ramai daripada itu yang cuba membunuh diri. Setiap kes bunuh diri merupakan suatu tragedi yang pastinya menjejaskan keluarga, masyarakat dan seluruh negara, malah meninggalkan kesan berpanjangan kepada orang yang ditinggalkan. Bunuh diri berlaku sepanjang masa dan merupakan punca utama kematian keempat tertinggi dalam kalangan mereka yang berumur 15 sehingga 29 tahun di seluruh dunia pada tahun 2019 (WHO, 2024).

Bunuh diri bukan sahaja berlaku di negara berpendapatan tinggi tetapi merupakan fenomena global di semua rantau di dunia. Malah, lebih 77% kes bunuh diri global berlaku di negara berpendapatan rendah dan sederhana pada 2019. Bunuh diri merupakan sebahagian daripada  masalah kesihatan awam yang serius. Walaubagaimanapun bunuh diri boleh dicegah dengan penglibatan dan koordinasi kumpulan sokongan yang tepat pada masanya berasaskan bukti yang ada dan selalunya melibatkan kos yang rendah. Bagi mewujudkan respon sesebuah negara terhadap kes bunuh diri berkesan, strategi pencegahan yang melibatkan pelbagai sektor yang komprehensif diperlukan untuk dijana (WHO, 2024).

Menurut laporan daripada World Development Indicators sehingga tahun 2019 Malaysia berada di tempat ke-31 dengan nilai 5.70 dalam kedudukan antara negara jumlah orang membunuh diri. Tempoh 2014 sehingga 2019 menunjukkan peningkatan kes bunuh diri yang agak drastik. Jadual di bawah memberi maklumat perihal kedudukan rakyat Malaysia bunuh diri. 

 Tahun

Jumlah

Lelaki

Wanita

2019

5.7

8.9

2.3

2018

5.4

8.5

2.3

2017

5.4

8.3

2.2

2016

5.1

7.8

2.2

2015

4.8

7.3

2.2

2014

4.6

7.0

2.1

2013

4.4

6.6

2.1

2012

4.6

6.9

2.1

2011

4.6

6.9

2.1

2010

4.5

6.8

2.1

2009

4.6

7.0

2.1

2008

4.5

6.8

2.1

2007

4.4

6.6

2.1

2006

4.5

6.7

2.1

2005

4.6

6.9

2.1

2004

4.7

7.0

2.2

2003

4.7

7.0

2.2

2002

4.5

6.7

2.1

2001

4.5

6.7

2.1

2000

4.7

7.0

2.3


Jadual 1: Maklumat peratusan rakyat Malaysia bunuh diri

Populasi belia di Malaysia pada 2019 menunjukkan terdapat seramai 9.31 juta belia iaitu berumur antara 15 hingga 29 tahun. Daripada jumlah itu, sebanyak 512 kes belia bunuh diri di iaitu 382 lelaki dan 141 perempuan. Berdasarkan jumlah ini, tidak hairanlah WHO menganggarkan jumlah kematian akibat bunuh diri adalah sebanyak 382 orang belia lelaki dan dan 141 belia bunuh diri sememangnya punca utama kematian dalam kalangan belia di Malaysia (Chua Sook Ning & Vaisnavi Mogan, 2021).

3.2 Jenis Bunuh Diri

Pelbagai punca dan sebab berlakunya tindakan bunuh diri.  Perbuatan membunuh diri kebiasaannya dilakukan oleh seseorang yang benar-benar kecewa dengan hidup sehingga merasakan tiada lagi gunanya untuk dia meneruskan kehidupan. Hidup ini dirasakan sudah tidak lagi bermakna sehingga berfikiran mati adalah lebih baik. Mati dianggap satu-satunya jalan penyelesaian, bermakna tamat segala penderitaan kehidupannya (IKIM, 2024). 

Terdapat tiga jenis bunuh diri iaitu egositic suicide, altruistic suicide dan anomic suicide seperti yang disebutkan oleh Durkheim dalam Corr, Nabe, & Corr (2003). Egositic Suicide jenis bunuh diri yang disebabkan ikatan sosial seseorang individu yang terpisah atau lemah lantas menjadikan dirinya tidak berintegrasi dengan sekeliling sehingga cenderung membunuh diri. Data yang diperoleh Durkheim membuktikan tingkatan membunuh diri secara signifikan dipengaruhi oleh lemahnya ikatan dengan agama, keluarga dan komuniti.

Altruistic Suicide berlaku disebabkan kuatnya kesepaduan sosial dalam karakter seseorang individu di dalam kelompoknya. Menurut Durkheim, gejala bunuh diri jenis ini berlaku terutamanya dalam komuniti yang masih mengamalkan pemikiran primitif. Membunuh diri telah menjadi suatu keharusan kerana disokong oleh norma, nilai tradisi budaya dan agama. Sebagai contoh suatu tradisi kuno yang diamalkan iaitu membunuh diri secara sukarela dalam sesuatu ritual keagamaan contohnya dewa meminta korban nyawa dari komuniti tersebut. Antara contoh ialah kewajipan ke atas isteri dalam kalangan wanita India untuk membunuh diri atau bakar bersama suaminya yang telah mati. Contoh lain ialah seppuku, hara-kiri dan kamikaze dalam adat orang Jepun (Sri Wahyuni, Amrazi Zakso & Izhar Salim, 2019).

Manakala anomic suicide berlaku disebabkan perubahan sistem dalam masyarakat, terutama sistem ekonomi dan sistem sosial yang membawa kepada terganggunya kolektif order. Menurut Durkheim, krisis ekonomi berperanan penting ke atas peningkatan jumlah angka bunuh diri. Keadaan ini difahami kerana wujudnya ketakutan serta ketidakpastian hidup seperti merasai kesulitan terhadap keperluan-keperluan dasar dan bencana. 

3.3 Sebab Bunuh Diri

Tahap pendidikan mempunyai hubungan rapat dengan fenomena bunuh diri. Menurut Notoatdmojo (2003) seseorang yang mempunyai tahap pendidikan yang tinggi mampu memberi respon yang lebih rasional dalam menghadapi sesuatu masalah sehingga dapat meminimakan risiko tekanan yang dialaminya. Manakala seseorang dengan pendidikan yang rendah akan lebih terdedah kepada tindakan membunuh diri kerana kurangnya pengetahuan dan pemahaman yang mencukuoi untuk menghadapi dan mengatasi sesuatu permasalahan. Seseorang yang mempunyai pendidikan sebaliknya tidak mudah-mudah mengambil jalan pintas untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi (Sri Wahyuni et al., 2019).

Portal Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (2024) menyenaraikan antara penyebab dan penyumbang kepada keadaan ingin membunuh diri adalah:

  • Mereka datang daripada keluarga yang porak peranda, mempunyai masalah kemiskinan, tempat tinggal yang kurang memuaskan dan juga kelemahan personaliti kendiri.
  • Mereka juga mengalami pengalaman dalam putus percintaan. Dalam kesedihan yang melampau ini, sangat perlukan kekuatan dan kemahiran menangani merupakan salah satu keperluan dalaman.
  • Akibat keluarga yang amat banyak masalah sehingga kehidupan tidak tenteram dan masng-masing tidak bertanggungjawab sama ada ibu bapa dan adik beradik.
  • Sebahagian ibu bapa tidak mempunyai skil kemahiran keibubapaan, komunikasi, akhlak dan adab Islami yang baik. Hubungan keluarga yang bercirikan kemarahan, sindir-menyindir, kata-mengata, tidak stabil emosi dan ketidakterimaan juga boleh menyebabkan perangai danm akhlak mereka akan rosak.
  • Pencapaian akademik dan keputusan yang baik serta kegagalan dalam mencapai keputusan yang diharapkan boleh membawa tekanan kepada pelajar sehingga membunuh diri terutamanya jika stress yang melampau.
  • Akibat ketakutan seperti kepada along atau seseorang yang mengancam juga menyumbang ke arah cubaan membunuh diri.
  • Pandangan worldview kesan daripada bunuh diri berkluster kadang-kadang membuatkan mereka meniru-meniru gejala ini seperti melihat di Internet atau filem yang merasionalkan tindakan dan keputusan ini.
  • Atau setengah kefahaman global seperti peperangan, keganasan, ancaman penyakit, jenayah dan kebuluran yang menimpa dunia boleh memberi kesan kepada pemikiran remaja dan dengan tidak dapat mengawal perasaan, kesedihan, kebencian maka kadang-kadang mereka mengambil keputusan sendiri dengan menamatkan riwayat mereka.

3.4 Faktor Bunuh Diri

Perbuatan bunuh diri sangat berkait dengan beberapa faktor (Jusnani et al., 2020):

  • Hopelessness - merasai kehilangan semangat untuk hidup dan akhirnya memperoleh pemikiran bunuh diri (Lyu & Zhang, 2019). 
  • Mental disorder - sangat mengarah kepada pemikiran bunuh diri (Bilsen, 2018; Owusu-ansah et al., 2020) seperti kemurungan, kebimbangan, gangguan makan, gangguan tidur dan banyak lagi adalah puncanya yang menyumbang kepada membunuh diri (Bilsen, 2018; Pillay, 2021; Mohd Shafiee & Mutalib, 2020).
  • Stress - juga didapati sebagai faktor utama untuk idea bunuh diri (Primananda & Keliat, 2019). Tekanan untuk universiti pelajar termasuk tekanan akademik, bebanan tugas, masalah perhubungan, masalah kewangan, kekurangan masa lapang dan sebagainya mungkin menyebabkan masalah kesihatan mental yang berlaku dalam pemikiran membunuh diri (Jusnani et. al., 2020; Pillay, 2021).
  • Poor social support - terdapat kajian yang menyatakan bahawa orang yang menghadapi keadaan ini sangat cenderung dengan niat membunuh diri (Abdu et al., 2020). 
  • Interpersonal conflicts - individu yang mempunyai menganggap bahawa dirinya telah membebankan orang lain (Jusnani et al., 2020). Mereka merasakan dan menggap diri mereka tidak bermakna kepada orang lain. 
  • Society pressure – juga merupakan faktor utama yang menyumbang kepada idea bunuh diri. Pelajar tersebut cenderung untuk berasa stress apabila berhadapan tekanan daripada masyarakat seperti rakan sebaya, media sosial, pensyarah, keluarga dan rakan sebilik di universiti (Jusnani et al., 2020).
  • Low self-esteem - Faktor lain untuk idea membunuh diri adalah merasai harga diri yang rendah membuatkan seseorang sentiasa berada dalam keadaan kecewa dan tertekan. Akhirnya, mereka cenderung untuk membunuh diri semasa berhadapan dengan masa yang sukar (Jusnani et. al., 2020; Owusu-ansah et al., 2020).
  • Family factors - melibatkan penderaan kanak-kanak, ibu bapa dengan dadah dan ketagihan alkohol, keluarga yang bercerai dan hubungan yang tidak baik antara ahli keluarga sangat berkait rapat dengan bunuh diri tingkah laku dalam kalangan belia (Costa et. al., 2019; Abdu et. al., 2020; Bilsen, 2018; Junior et. al., 2020; Jusnani et al., 2020).
  • Revious suicide attempts - orang yang mempunyai percubaan bunuh diri sebelum ini lebih berkemungkinan mengulangi perbuatan mencederakan diri mereka sendiri (Bilsen, 2018; Olfson, 2018). Nock et al. (2013) menyebut bahawa satu pertiga daripada individu yang mempunyai pemikiran untuk membunuh diri akan membangunkan rancangan bunuh diri.
  • Personality characteristics - Menurut Bilsen (2018) dan Wasserman et al. (2021), beberapa ciri personaliti yang tidak mampu mengurus pelbagai emosi dengan baik, kemahiran menyelesaikan masalah yang lemah dan sebagainya lebih cenderung membawa kepada rasa tidak selamat, rendah diri, krisis emosi dan bunuh diri.. 
  • Negative life events dan negative thought - Bilsen (2018) menyebut bahawa situasi tekanan boleh menimbulkan niat membunuh diri. Peristiwa kehidupan negatif seperti perhubungan masalah, penderaan seksual, buli siber, kematian rakan atau ahli keluarga dan sebagainya, membawa kesan negatif yang besar kepada orang muda antara faktor risiko untuk idea bunuh diri (Pillay, 2021).
  • Imitate someone - Berita bunuh diri yang kerap disiarkan di media sosial membentuk kelompok bunuh diri. Ia disebabkan oleh kecenderungan individu untuk meniru seseorang yang mempunyai persamaan dengan mereka (Bilsen, 2018). Kenyataan ini dipersetujui oleh Durkee et al. (2011) yang mengatakan bahawa internet dan media sosial memainkan peranan yang penting bahagian dalam menggalakkan tingkah laku bunuh diri.
  • Genders - Berdasarkan Abdu et al.(2020), jantina memberi kesan ketara kepada kelaziman orang yang mempunyai niat membunuh diri. Sesetengah penyelidik mengisytiharkan bahawa wanita lebih cenderung untuk mempunyai idea bunuh diri semasa fasa transformasi dari sekolah ke universiti (Mohd Shafiee & Mutalib, 2020; Arafat et al., 2018). Bagaimanapun, kumpulan penyelidik lain mendakwa bahawa lelaki berisiko tinggi untuk membunuh diri kerana mereka mempunyai rendah keberanian untuk mendapatkan bantuan daripada orang lain (Amini et. al., 2016; Park et. al., 2020; Wasserman et. al., 2021; Pillay, 2021).
  • Health problem - Masalah kesihatan adalah salah satu faktor penting untuk membunuh diri idea (Lyu & Zhang, 2019). Satu kajian menyimpulkan bahawa individu yang mengalami penyakit fizikal yang teruk dan orang kurang upaya kelihatan lebih terdedah kepada pemikiran bunuh diri (Yu et. al., 2021; Pillay, 2021).
  • Financial problem - fikiran bunuh diri lebih terdedah kepada orang yang,menghadapi masalah kewangan (Almaghrebi, 2021; Berkelmans et.,al., 2021; Mohd Shafiee & Mutalib, 2020). Kekurangan wang kemampu menanggung kos universiti dan kos sara hidup meningkatkan kemungkinan daripada pelajar yang terlibat dalam krisis bunuh diri (Jusnani et al., 2020).
  • Substance abuse - Penyalahgunaan bahan boleh dianggap sebagai satu perkara yang penting penyumbang kepada idea bunuh diri. Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Costa et al. (2019), pelajar yang telah tabiat merokok cenderung untuk membunuh diri. Selain itu, seumur hidup penggunaan alkohol dan dadah menjadikan seseorang berisiko tinggi untuk membunuh diri pemikiran (Abdu et. al., 2020; Junior et al., 2020).
  • Religion - Agama adalah penting untuk membantu orang ramai mengurangkan tekanan mereka dan kebimbangan. Justeru, lebih banyak melibatkan diri dalam aktiviti keagamaan mungkin boleh mengurangkan kecenderungan orang untuk membunuh diri pemikiran (Abdu et al., 2020). Selain itu, bunuh diri adalah dilarang sama sekali dalam hampir semua agama (Gearing & Alonzo, 2018; Nguyen et al., 2020).
  • Residential area - Kawasan kediaman juga merupakan salah satu faktor yang akan mempengaruhi pemikiran bunuh diri. Kadar bunuh diri di kawasan luar bandar didapati lebih tinggi daripada kawasan bandar kerana lebih rendah ketersediaan bantuan perubatan dan juga isu-isu seperti keganasan dan penyalahgunaan bahan di kawasan luar bandar yang boleh membawa kepada penyakit mental dan krisis bunuh diri (Junior et. al., 2020; Yu et al., 2021).

4.0 Cara Menangani Bunuh Diri

4.1 Pandangan 1

Masalah bunuh diri atau cubaan bunuh diri boleh diatasi dengan menyertai seminar  kemahiran cara pengurusan diri:

  • Menetapkan perkara manakah yang perlu menjadi keutamaan dan perkara manakah yang tidak perlu diberi keutamaan. 
  • Jika anda pernah berniat untuk mengambil ubat melebihi dos, seeloknya ubat-ubatan tersebut disimpan di tempat yang sukar dicapai sekiranya rasa bunuh diri itu muncul. Orang yang pernah mencuba bunuh diri perlu untuk ada teman berbicara dan pastikan orang tersebut adalah orang yang boleh dipercayai. 
  • Elakkan dari bergaul dengan orang-orang yang dalam kemurungan. Elakkan juga dari mengambil alkohol dan dadah-dadah lain yang boleh mengakibatkan hilang pertimbangan. 
  • Sila dapatkan bantuan kaunseling dan pakar untuk merawat masalah bunuh diri.

4.2 Pandangan 2

Berikut adalah beberapa cara untuk mencegah pemikiran bunuh diri dalam kalangan remaja:

  • Kenali tanda-tandanya. Jangan abaikan perubahan tingkah laku pada anak-anak. Jika ibu bapa mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena, tanya mereka secara langsung apa yang menyebabkan mereka berubah atau menghadapi masalah apa.Kemurungan dan kebimbangan adalah faktor risiko yang perlu diberi perhatian. Jika anak anda kelihatan lebih murung atau cemas, dapatkan bantuan segera. 
  • Kembangkan kesedaran bahaya membunuh diri dan memperingati hari pencegahan bunuh diri sedunia setiap 10 September. Mengetahui faktor risiko dan tanda boleh membantu mencegah pemikiran membunuh diri dalam kalangan remaja. Tambahan lagi, kita boleh menggunakan media sosial, kempen dan bengkel untuk meningkatkan kesedaran tentang isu ini. 
  • Kita juga boleh memberi perhatian kepada kesihatan mental anak-anak. Jangan biarkan anak anda mengalami kemurungan atau kebimbangan. Tanya apa yang mereka hadapi dan berikan sokongan. Ibu bapa boleh membawa anak remaja anda berjumpa pakar psikologi untuk berunding jika perlu. 
  • Pencegahan bunuh diri mesti melibatkan banyak pihak dan dijalankan dengan pendekatan yang menyeluruh. Marilah kita bersama-sama menjaga kesejahteraan mental remaja.

4.3 Pandangan 3

Masalah ini merupakan isu yang berat, yang perlu diatasi dan dicegah oleh setiap lapisan masyarakat:

  • Setiap individu penting untuk mengenali perasaan dan emosi yang ada. Jika seseorang dapat mengenali dan menghadapi masalah tersebut dengan baik, mengenal pasti cara mengatasi masalah tersebut merupakan suatu langkah pertama untuk mengatasi masalah bunuh diri. Masalah bunuh diri bukan lah isu yang boleh diambil remeh-temeh berkenaannya. Masalah ini merupakan isu yang berat, yang perlu diatasi dan dicegah oleh setiap lapisan masyarakat. 
  • Jangan biarkan diri kesepian, jangan biarkan masalah yang melanda sehingga menyendiri. Setiap individu boleh melakukan aktiviti yang boleh menyingkirkan perasaan sedih, kesepian yang melanda tersebut. 
  • Mengalihkan fokus dengan aktiviti seperti olah raga, menonton televisyen, menyertai kumpulan keagamaan, menghabiskan waktu dengan orang yang terdekat dan haiwan peliharaan

4.4 Pandangan 4

Antara cara-cara mengelak individu terlibat dalam bunuh diri ialah:

  • Tanya untuk pengesahan: Tanya mereka secara terus, “Anda rasa hendak bunuh diri?” Ini perlu agar kita lebih jelas dengan niat mereka. Dapatkan bantuan untuk mereka. Ini menunjukkan anda ambil berat tentang mereka. Mereka mungkin menafikan niat bunuh diri, tetapi anda boleh terus memerhatikan tanda-tanda lain.
  • Pastikan mereka selamat: Satu cara mencegah bunuh diri adalah dengan mengehadkan akses mereka kepada objek atau tempat berbahaya. Jangan biar mereka simpan objek tajam atau bahan beracun. Jangan biarkan mereka ke tempat tinggi atau berdekatan air berseorangan. Tanya jika mereka merancang untuk bunuh diri, lalu terus singkirkan alat atau kaedah bunuh diri berkenaan.
  • Dapatkan bantuan: Kebanyakan kes bunuh diri disebabkan kemurungan klinikal. Rujuk kes begini kepada pakar kesihatan mental profesional. Kenalkan mereka dengan NGO seperti Befrienders, penasihat spiritual atau individu lain yang dipercayai yang boleh membantu mereka. Simpan nombor penting dalam telefon anda dan mereka agar mudah dihubungi apabila perlu. 
  • Sentiasa berhubung: Selepas sesuatu krisis atau rawatan, teruskan berhubung rapat dengan mereka. Perhatikan kelakuan berulang yang menandakan keinginan bunuh diri. Hubungan rapat dengan mereka yang berisiko bunuh diri boleh mencegah cubaan bunuh diri di masa depan.

4.5 Pandangan 5

Pelbagai usaha yang boleh dilaksanakan sama ada secara makro atau mikro, sama ada secara eksklusif mahupun inklusif, secara massa atau individu. Semuanya dapat dilaksanakan secara berperingkat atau bertahap dengan menetapkan sasaran atau golongan tertentu untuk langkah pencegahan:

  • Memperkukuh sokongan ekonomi
  • Mewujudkan persekitaran yang dilindungi
  • Meningkatkan akses dan penghantaran perlindungan bunuh diri
  • Mempromosi jaringan kesihatan
  • Kemahiran tanggapan teknologi dan penyelesaian masalah
  • Mengenalpasti dan menyokong individu berisiko
  • Mengurangkan kemudaratan dan mencegah risiko akan datang
  • Kolaborasi dan perkongsian
  • Kawalan dan penilaian


5.0 Penutup

Mengharap-harap  kematian  merupakan  salah  satu  simptom berputus asa,  sedangkan tidak  wajar  seseorang  muslim  berputus  asa  dari  rahmat  Allah  walau betapa  besar penderitaan yang dialami. Kalaupun terpaksa mengharap sedemikian, akibat penderitaan yang tidak mampu dipikul lagi, hendaklah dia berdoa: “Ya Allah! Hidupkan aku jika kehidupan ini baik untukku dan matikan aku jika kematian baik bagiku.” Ini disebabkan bunuh diri dalam Islam sama sekali tidak dibenarkan  dengan  alasan  apa  pun.  Hidup  adalah  anugerah  yang dikurniakan Allah  SWT.  Dia  yang menganugerahkan,  maka  Dia  pula  yang  berhak  mencabutnya.  Jangankan  membunuh orang  lain,  membunuh  diri  sendiri  pun  tidak  dibenarkan (Shihab, 2005)
 
Rujukan

Abdu, Z., Hajure, M. dan Desalegn, D. (2020). Suicidal Behavior and Associated Factors Among Students in Mettu University, South West Ethiopia, 2019: An Institutional Based Crosssectional Study. Psychology Research and Behavior Management. 13: 233-243. doi: 10.2147/PRBM.S240827

Abu  Anas  Ali  bin  Husain. (2004). Kaifa Nu’aliju Wâqi’ana al-Alîm Min Aqwâl wa Fatawa, terj. Dahlan Haranawisastera, Salah Kaprah dalam Memperjuangkan Islam. Jakarta: Pustaka al-Sofwa.

Almaghrebi, AH. (2021). Risk factors for attempting suicide during the COVID-19 lockdown: Identification of the highrisk groups. Journal of Taibah University Medical Sciences. 16(4): 605-611. doi: 10.1016/j.jtumed.2021.04.010

Amini, P., Ahmadinia, H., Poorolajal, J. & Moqaddasi Amiri, M. (2016). Evaluating the High Risk Groups for Suicide: A Comparison of Logistic Regression, Support Vector Machine, Decision Tree and Artificial Neural Network. Iranian Journal Of Public Health. 45(9): 1179-1187. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5149472/

Arifin Rada. (2013).  Euthanasia Dalam Perspektif Hukum Islam. Jurnal  Perspektif. XVIII(2): 108-117.

Astro Awani. (2024). MyMinda: KKM kesan 1,315 individu ada ciri-ciri untuk bunuh diri – Dr Zaliha. https://www.astroawani.com/berita-malaysia/myminda-kkm-kesan-1315-individu-ada-ciriciri-untuk-bunuh-diri-dr-zaliha-444211 [Diakses pada 1 April 2024].

Berita Harian. (2024). Kes bunuh diri meningkat 143 peratus. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/09/862128/kes-bunuh-diri-meningkat-143-peratus [Diakses pada 1 April 2024].

Berkelmans, G., Van der Mei, R., Bhulai, S. & Gilissen, R. (2021). Identifying socio-demographic risk factors for suicide using data on an individual level. BMC Public Health. 21(1). doi: org/10.1186/s12889-021-11743-3

Bernama. (2024). Fikir Bunuh Diri Seawal Usia 11 Tahun, Senario Serius Harus Dicantas Sebelum Bertunas. https://www.bernama.com/bm/bfokus/news.php?id=2272741 [Diakses pada 1 April 2024].

Bilsen, J. (2018). Suicide and youth: Risk Factors. Frontiers in Psychiatry. 9: 540. doi: 10.3389/fpsyt.2018.00540

Britannica. (2024). Sucide. https://www.britannica.com/topic/suicide [Diakses pada 1 April 2024].

Chan, S.Y. dan Ch'ng, C.K. (2022). Analysis of Risk Factors Affecting Suicidal Ideation among Public University Students in Malaysia using Analytic Hierarchy Process. ASM Science Journal. Vol. 17. [Sila rujuk:  https://doi.org/10.32802/asmscj.2022.1289 ]

Chua Sook Ning & Vaisnavi Mogan. (2021). Youth Suicide In Malaysia. Relate Mental Health Malaysia Bhd. [Sila rujuk: https://relate.com.my/wp-content/uploads/2021/02/Youth-suicide-in-Malaysia-2021-to-upload.pdf ]

Cornell Law School. (2024). https://www.law.cornell.edu/wex/suicide [Diakses pada 1 April 2024].

Costa, ACB., Mariusso, LM., Canassa, TC., Previdelli, ITS. dan Porcu, M. (2019). Risk Factors for Suicidal Behavior in a University Population in Brazil: A Retrospective Study. Psychiatry Research. 278: 129-134. doi: 10.1016/j.psychres.2019.05.039

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2024). Bunuh. https://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=bunuh&d=243192& [Diakses pada 1 April 2024].

Durkee, T., Hadlaczky, G., Westerlund, M. & Carli, V. (2011). Internet Pathways in Suicidality: A Review of The Evidence. International Journal of Environmental Research and Public Health. 8(10): 3938-3952. doi: 10.3390/ijerph8103938

Faraz Mughal, Fiona M. Burton, Harriet Fletcher, Karen Lascelles, Rory C. O’Connor, Sarah Rae, Alex B. Thomson dan Nav Kapur. (2023). New guidance for self-harm: an opportunity not to be missed. The British Journal of Psychiatry. 223: 501–503. doi: 10.1192/bjp.2023.113

Gearing, RE. & Alonzo, D. (2018). Religion and Suicide: New Findings. J Relig Health. 57: 2478-2499. doi: 10.1007/s10943-018-0629-8

Hardinal. (1996). Euthanasia dan  Persentuhannya dengan Hukum Kewarisan Islam. Mimbar Hukum. VII(6). Jakarta: Ditbanpera Islam.

IKIM. (2024). Bunuh Diri Dan Kehilangan Makna Diri. https://www.ikim.gov.my/index.php/2021/07/16/bunuh-diri-dan-kehilangan-makna-diri/ [Diakses pada 1 April 2024].

Istianah, I. (2023). Bunuh Diri dan Euthanasia Kajian Tafsir Ahkam. AS-Syar’e. Jurnal Syari’ah Dan Hukum. 2(2): 29-47. [Sila rujuk: https://doi.org/10.33507/as.v2i2.1885 https://ejournal.iainu-kebumen.ac.id/index.php/as/article/view/1885 ]

Júnior, AR., Fletes, J., Lemos, T., Teixeira, E. dan Souza, M. (2020). Risk Factors for Suicide: Systematic Review. Saudi Journal for Health Sciences. 9: 183. doi: 10.4103/sjhs.sjhs_83_20.

Jusnani, E., Salmah, MY & Razali, MO. (2020). Exploration on Perceptions of Suicidal Ideation Among Students of Higher Education. Journal of Cognitive Sciences and Human Development. 6(2): 31-51. doi: 10.33736/jcshd.1939.2020

Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). (2024). Bunuh. Kamus versi online/daring (dalam jaringan). https://kbbi.web.id/bunuh [Diakses pada 1 April 2024].

LAW.COM. (2024). https://dictionary.law.com/Default.aspx?selected=2057 [Diakses pada 1 April 2024].

Lyu, J. dan Zhang, J. (2019). BP neural network prediction model for suicide attempt among Chinese rural residents. Journal of Affective Disorders. Vol. 246. 465-473. doi: 10.1016/j.jad.2018.12.111

Midin,  M.,  Zainal,  N.  Z.,  Lee,  T. C.,  & Ibrahim,  N.  (2018).  Mental  Health  Services  in  Malaysia.  Taiwanese Journal of Psychiatry. 32(4): 281–293. [Sila rujuk: https://doi.org/10.1192/pb.15.10.621 ]

MKN. (2024). Pelajar Makin Terdedah Gejala Mental. https://www.mkn.gov.my/web/ms/2023/07/11/pelajar-makin-terdedah-gejala-mental/ [Diakses pada 1 April 2024].

Mohd Shafiee, S. dan Mutalib, S. (2020). Prediction of Mental Health Problems Among Higher Education Student Using Machine Learning. International Journal of Education and Management Engineering (IJEME). 10(6): 1-9. doi: 10.5815/ijeme.2020.06.01

MYHEALTH. (2024). Bunuh Diri & Cubaan Membunuh Diri. http://www.myhealth.gov.my/membunuh-diri-a-cubaan-membunuh-diri-membunuh-diri-a-cubaan-membunuh-diri/ [Diakses pada 1 April 2024].

Nguyen, M., Cabral, MD. & Patel, DR. (2020). Suicide in adolescents: Exploring the Role of Religion. International Journal of Child Health and Human Development. 13(4): 379-382.

Nock, MK., Green, JG., Hwang, I., McLaughlin, KA., Sampson, NA., Zaslavsky, AM. & Kessler, RC. (2013). Prevalence, Correlates, and Treatment of Lifetime Suicidal Behavior Among Adolescents: Results from The National Comorbidity Survey Replication Adolescent Supplement. JAMA Psychiatry. 70(3): 300-310. doi: 10.1001/2013.jamapsychiatry.55

Notoadmojo, S. (2003). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Owusu-Ansah, FE, Addae, AA, Peasah, BO, Asante, KO dan Osafo, J. (2020). Suicide Among University Students: Prevalence, Risks and Protective Factors. Health Psychology and Behavioral Medicine. 8(1): 220-233. doi: 10.1080/21642850.2020.1766978

Oxford Academic. (2024). Suicide and Assisted Suicide dalam  Voluntary Euthanasia and the Common Law. https://academic.oup.com/book/34688/chapter-abstract/296005819?redirectedFrom=fulltext [Diakses pada 1 April 2024].

Park, CHK et al. (2020). Suicide risk factors across suicidal ideators, single suicide attempters, and multiple suicide attempters. Journal of Psychiatric Research. 1-8. doi: 10.1016/j.jpsychires.2020.08.018

Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.  (2024). Bayan Linnas Siri Ke-74: Tekanan Hidup Yang Membawa Bunuh Diri: Hukum dan Penyelesaiannya. https://muftiwp.gov.my/en/artikel/bayan-linnas/1124-bayan-linnas-siri-74-tekanan-hidup-yang-membawa-bunuh-diri-hukum-dan-penyelesaiannya [Diakses pada 1 April 2024].

Pillay, J. (2021). Suicidal Behaviour Among University Students: A Systematic Review. South African Journal of Psychology. 51(1): 54-66. doi: 10.1177/0081246321992177

Primananda, M. dan Keliat, BA. (2019). Risk and Protective Factors of Suicidal Ideation in Adolescents. Comprehensive Child and Adolescent Nursing. 41(1): 179-188. doi: 10.1080/24694193.2019.1578439

Shihab,  M. Quraish. (2005). Menjemput  maut,  Bekal  Perjalanan  Menuju  Allah  SWT. Tangerang: Lentera Hati.

Sri Wahyuni, Amrazi Zakso, Izhar Salim (2019). Fenomena Bunuh Diri dan Hubungannya dengan Tingkapendidikan dan Jenis Kelamin dalam Proceedings International Conference on Teaching and Education (ICoTE). 2:117-122.

The Law Dictionary. (2024). https://thelawdictionary.org/suicide/ [Diakses pada 1 April 2024].

Titiek Suliyati. (2019). Seppuku: Kematian Terhormat Dalam Tradisi Jepang. Kiryoku. 3(4):  202-213. [Sila rujuk: https://ejournal.undip.ac.id/index.php/kiryoku/article/view/26907/16300 ]

Wasserman, D., Carli, V., Iosue, M., Javed, A. & Herrman, H. (2021). Suicide Prevention in Childhood and Adolescence: A Narrative Review of Current Knowledge on Risk and Protective Factors and Effectiveness of Interventions. AsiaPacific Psychiatry. 13(3): doi: 10.1111/appy.12452

WHO. (2024). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/suicide

Yu, R., Chen, Y., Li, L., Chen, J., Guo, Y., Bian, Z., Lv, J., Yu, C., Xie, X., Huang, D., Chen, Z. dan Fazel, S. (2021). Factors Associated with Suicide Risk Among Chinese Adults: A Prospective Cohort Study of 0.5 Million Individuals. PloS Medicine. 18(3). e1003545. doi: 10.1371/ journal.pme d.10035 45


Bibliografi

CDC. (2022). Suicide Prevention Resource for Action: A Compilation of the Best Available Evidence. Atlanta, GA: National Center for Injury Prevention and Control, Centers for Disease Control and Prevention.

World Health Organization.  (2018). Preventing Suicide: a Community Engagement Toolkit. Switzerland: t.pt.


Comments