Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Prinsip asas semua pakaian dan perhiasan adalah halal dan harus walau apa jua bentuk dan jenisnya. Keharusan ini adalah berdasarkan dalil umum berkenaan kurniaan pemberian Allah SWT kepada hambaNya yang dapat dimanfaatkan oleh manusia dalam kehidupan seharian manusia di dunia ini. Selain daripada pakaian dan perhiasan, kurniaan lain merangkumi segala bentuk alat kegunaan dan kesenangan.
Prinsip asas semua pakaian dan perhiasan adalah halal dan harus walau apa jua bentuk dan jenisnya. Keharusan ini adalah berdasarkan dalil umum berkenaan kurniaan pemberian Allah SWT kepada hambaNya yang dapat dimanfaatkan oleh manusia dalam kehidupan seharian manusia di dunia ini. Selain daripada pakaian dan perhiasan, kurniaan lain merangkumi segala bentuk alat kegunaan dan kesenangan.
Terdapat banyak dalil
yang menunjukkan segala kewujudan adalah ciptaan Allah SWT dan ia dicipta
adalah untuk manfaat manusia. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah (2) ayat 29:
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا
ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ ۚ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Maksudnya:
Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi,
kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu
dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan
tiap-tiap sesuatu.
Firman Allah SWT menjelaskan manusia pasti tidak mampu menghitung
segala kurniaan Allah kepada mereka dalam surah Ibrahim (14) ayat 34:
وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ الْإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ
Maksudnya:
Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang
kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu
menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka
menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat
Tuhannya.
أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ
بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا ۚ وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ
زَبَدٌ مِّثْلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ ۚ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ
Maksudnya:
Ia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu membanjiri tanah-tanah
lembah (dengan airnya) menurut kadarnya yang ditetapkan Tuhan untuk faedah
makhlukNya, kemudian banjir itu membawa buih yang terapung-apung. Dan dari
benda-benda yang dibakar di dalam api untuk dijadikan barang perhiasan atau
perkakas yang diperlukan, juga timbul buih seperti itu. Demikianlah Allah
memberi misal perbandingan tentang perkara yang benar dan yang salah. Adapun
buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda
yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah
menerangkan misal-misal perbandingan.
Firman Allah SWT mengkhususkan
bahawa Dia memberikan kepada orang yang beriman dan tidak beriman nikmat
kurniaan di atas dunia ini. Orang beriman yang memilih perkara yang halal lagi
baik akan diteruskan nikmat pemberian tersebut kepada mereka di akhirat kelak .
Ia dijelaskan dalam surah al-A’raf (7) ayat 32:
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ
لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ
الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
Maksudnya:
Katakanlah (wahai Muhammad): "Siapakah yang (berani) mengharamkan
perhiasan Allah yang telah dikeluarkanNya untuk hamba-hambaNya, dan demikian
juga benda-benda yang baik lagi halal dari rezeki yang dikurniakanNya?"
Katakanlah: "Semuanya itu ialah (nikmat-nikmat) untuk orang-orang yang
beriman (dan juga yang tidak beriman) dalam kehidupan dunia; (nikmat-nikmat itu
pula) hanya tertentu (bagi orang-orang yang beriman sahaja) pada hari
kiamat". Demikianlah Kami jelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu
bagi orang-orang yang (mahu) mengetahui.
Antara manfaat ciptaan Allah SWT adalah dalam bentuk perhiasan dan
pakaian. Firman Allah SWT dalam surah al-Nahl ayat 8:
وَالْخَيْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوهَا
وَزِينَةً ۚ وَيَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ
Maksudnya:
Dan (Allah menjadikan) kuda dan baghal serta keldai untuk kamu
menunggangnya, dan untuk menjadi perhiasan; dan Ia menjadikan apa yang kamu
tidak mengetahuinya.
Allah menciptakan
bahan-bahan untuk manusia menjadikannya pakaian yang berfungsi menutup
aurat-aurat mereka serta perhiasan bagi mereka dalam surah al-A’raf (7) ayat 26:
يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا
يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ
Maksudnya:
Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu
(bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan
pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah
dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya)
supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).
Allah SWT telah menciptakan pakaian buat manusia sebagai perlindungan
dan pemelihraan daripada cuaca buruk, ancaman dan perlindungan ketika perang
menerusi firman Allah SWT dalam surah al-Nahl ayat 81:
وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُم مِّمَّا خَلَقَ ظِلَالًا
وَجَعَلَ لَكُم مِّنَ الْجِبَالِ أَكْنَانًا وَجَعَلَ لَكُمْ سَرَابِيلَ تَقِيكُمُ
الْحَرَّ وَسَرَابِيلَ تَقِيكُم بَأْسَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ
Maksudnya:
Dan Allah menjadikan bagi kamu sebahagian dari yang diciptakanNya:
benda-benda untuk berteduh, dan Ia menjadikan bagi kamu sebahagian dari
gunung-ganang tempat-tempat berlindung; dan Ia juga menjadikan bagi kamu
pakaian-pakaian yang memelihara kamu dari panas dan sejuk, juga pakaian-pakaian
yang memelihara kamu semasa berjuang. Demikianlah, Ia menyempurnakan nikmatNya
kepada kamu, supaya kamu berserah diri kepadaNya dan mematuhi perintahNya.
Anak-pinak juga
merupakan sebahagian daripada perhiasan di dunia ini. Firman Allah SWT dalam
surah al-Kahf (18) ayat 46:
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا
Maksudnya:
Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan
amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai
pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan.
Antara perhiasan yang
diciptakan oleh Allah SWT terhasil dari dalam lautan seperti firmanNya dalam
surah al-Nahl (16) ayat 14:
وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ
لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى
الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Maksudnya:
Dan Dia lah yang memudahkan laut, supaya kamu dapat makan daripadanya
daging yang lembut hidup-hidup, dan dapat pula mengeluarkan daripadanya
benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya dan (selain itu) engkau melihat
pula kapal-kapal belayar padanya; dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari
limpah kurniaNya; dan supaya kamu bersyukur.
Selain itu firman
Allah SWT dalam surah Fathir (35) ayat 12:
وَمَا
يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَٰذَا مِلْحٌ
أُجَاجٌ ۖ
وَمِن كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً
تَلْبَسُونَهَا ۖ
وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Maksudnya:
Dan tidaklah sama keadaan dua laut (sekalipun satu jenisnya), yang satu
tawar lagi memuaskan dahaga serta sesuai diminum, sementara yang satu lagi
masin lagi pahit. Dan (kedua-duanya itu berfaedah kepada kamu): dari tiap-tiap
satunya kamu dapat makan daging yang lembut - hidup-hidup, dan dapat pula kamu
mengeluarkan benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya; (selain itu) engkau
melihat pula kapal-kapal membelah air belayar padanya; (diadakan semuanya itu)
supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurnia Allah, dan supaya kamu
bersyukur.
Allah SWT menceritakan bahawa fitrah manusia sememangnya menyukai perhiasan dan akan berusaha untuk memenuhi hajat serta memperoleh perhiasan tersebut. Firman Allah SWT dalam surah Hud (11) ayat 15:
مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا
نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ
Maksudnya:
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan
dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah
batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka
tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
Selain itu firman Allah SWT dalam surah al-Qasas (28) ayat 60:
وَمَا
أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا ۚ
وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ ۚ
أَفَلَا تَعْقِلُونَ
Maksudnya:
Dan apa jua (harta benda dan lain-lainnya) yang diberikan kepada kamu,
maka adalah ia merupakan kesenangan hidup di dunia dan perhiasannya; dalam pada
itu, apa jua yang ada di sisi Allah (yang disediakan untuk orang-orang yang
beriman dan taat) adalah ia lebih baik dan lebih kekal; maka mengapa kamu tidak
mahu memahaminya?
Allah meyatakan secara khusus bahawa perempuan lebih menyukai
perhiasan-perhiasan sepertimana firman Allah SWt dalam surah al-Ahzab (33) ayat
28:
يَا
أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ
الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا
جَمِيلًا
Maksudnya:
Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu: "Sekiranya kamu
semua mahukan kehidupan dunia (yang mewah) dan perhiasannya (yang indah), maka
marilah supaya aku berikan kepada kamu pemberian mut'ah (sagu hati), dan aku
lepaskan kamu dengan cara yang sebaik-baiknya.
Selain itu firman Allah SWT dalam surah al-Zukhruf (43) ayat 18:
أَوَمَن
يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ
Maksudnya:
Patutkah (yang dikatakan anak Allah itu jenis perempuan) yang biasanya
dididik dan dibesarkan dalam perhiasan, sedang ia semasa berbantah dan bertikam
lidah tidak dapat memberikan alasan yang jelas?
Berdasarkan firman
Allah SWT dapat difahami bentuk dan jenis perhiasan yang diciptakan oleh Allah
SWT untuk manfaat manusia. Dalil lain yang membuktikan Allah menciptakan
perhiasan yang sebagai suatu bentuk nikmat kepada manusia adalah berdasarkan
pemberian nikmat tersebut kepada kaum-kaum yang terdahulu sedangkan mereka
melakukan maksiat kepada Allah SWT.
Firman Allah SWT
berkenaan perhiasan yang dikurniakan kepada kaum Nabi Musa AS namun ia
digunakan untuk melakukan syirik kepada Allah SWT dalam surah al-A’raf (7) ayat
148:
وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَىٰ مِن بَعْدِهِ مِنْ
حُلِيِّهِمْ عِجْلًا جَسَدًا لَّهُ خُوَارٌ ۚ أَلَمْ يَرَوْا أَنَّهُ لَا يُكَلِّمُهُمْ وَلَا يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا ۘ اتَّخَذُوهُ وَكَانُوا ظَالِمِينَ
Maksudnya:
Dan kaum Nabi Musa, sesudah ia (pergi ke Gunung Tursina), mereka
membuat dari barang-barang emas perhiasan mereka, (patung) anak lembu yang
bertubuh dan bersuara (Allah berfirman): "Tidakkah mereka memikirkan
bahawa patung itu tidak dapat berkata-kata dengan mereka dan tidak dapat juga
menunjukkan jalan kepada mereka? Mereka menjadikannya (berhala yang disembah)
dan sememangnya mereka adalah orang-orang yang melakukan kezaliman".
Selain itu firman
Allah SWT dalam surah Taha (20) ayat 87:
قَالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنَا
وَلَٰكِنَّا حُمِّلْنَا أَوْزَارًا مِّن زِينَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْنَاهَا
فَكَذَٰلِكَ أَلْقَى السَّامِرِيُّ
Maksudnya:
Mereka menjawab: "Kami tidak menyalahi janji kami kepadamu itu
dengan kuasa dan ikhtiar kami, tetapi kami telah dibebankan membawa
barang-barang perhiasan orang-orang (Mesir) itu, supaya kami mencampakkannya ke
dalam api lalu kami melakukan yang demikian, maka demikianlah juga
"Samiri" mencampakkan apa yang dibawanya.
Firman Allah SWT
berkenaan perhiasan yang dikurniakan kepada Firaun dalam surah Yunus (10) ayat
88:
وَقَالَ مُوسَىٰ رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ
وَمَلَأَهُ زِينَةً وَأَمْوَالًا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّوا
عَن سَبِيلِكَ ۖ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَىٰ أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَىٰ
قُلُوبِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُوا حَتَّىٰ يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ
Maksudnya:
Dan Nabi Musa pula (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami!
Sesungguhnya Engkau telah memberikan kepada Firaun dan ketua-ketua kaumnya
barang-barang perhiasan dan harta benda yang mewah dalam kehidupan dunia ini.
Wahai Tuhan kami! (Kemewahan yang Engkau berikan kepada mereka) akibatnya
menyesatkan mereka dari jalanMu (dengan sebab kekufuran mereka). Wahai Tuhan
kami! Binasakanlah harta benda mereka dan meteraikanlah hati mereka (sehingga
menjadi keras membatu), maka dengan itu mereka tidak akan dapat beriman
sehingga mereka melihat azab yang tidak terperi sakitnya".
Firman Allah SWT
berkenaan perhiasan yang dikurniakan kepada Qarun dalam surah al-Qasas (28)
ayat 79:
فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ ۖ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ
مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ
Maksdunya:
Kemudian Qarun keluar kepada kaumnya dengan memakai perhiasannya. (Pada
saat itu) berkatalah orang-orang yang semata-mata inginkan kesenangan kehidupan
dunia: "Alangkah baiknya kalau kita ada kekayaan seperti yang didapati
oleh Qarun! Sesungguhnya dia adalah seorang yang bernasib baik".
Akhirnya Allah SWT menerangkan segala penciptaanNya itu walaupun ianya
adalah sebagai manfaat, kemudahan dan kesenangan kehidupan manusia di dunia,
namun ia juga adalah sebagai ujian untuk melihat dan menilai siapakah di antara
mereka yang bertaqwa kepada Allah dan kufur seperti firman Allah SWT dalam surah
al-Zukhruf (43) ayat 33 sehingga 35:
وَلَوْلَا
أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ
بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا
يَظْهَرُونَ 33 وَلِبُيُوتِهِمْ
أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ 34 وَزُخْرُفًا ۚ
وَإِن كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ
وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ 35
Maksudnya:
Dan kalaulah tidak kerana manusia akan menjadi umat yang satu (dalam
kekufuran), nescaya Kami jadikan bagi orang-orang yang kufur ingkar kepada
Tuhan Yang Maha Pemurah, bumbung rumah-rumah mereka dari perak, dan
tangga-tangga yang mereka naik turun di atasnya (dari perak juga), Dan juga
pintu-pintu rumah mereka (dari perak juga), dan kerusi-kerusi panjang yang
mereka berbaring di atasnya (dari perak juga), Serta berbagai barang perhiasan
(keemasan). Dan (ingatlah), segala yang tersebut itu tidak lain hanyalah
merupakan kesenangan hidup di dunia; dan (sebaliknya) kesenangan hari akhirat
di sisi hukum Tuhanmu adalah khas bagi orang-orang yang bertaqwa.
Allah juga ingin menilai siapa yang lebih baik amalannya dalam
kalangan manusia. Ini jelas di dalam firman Allah dalam surah al-Kahfi (18)
ayat 7:
إِنَّا
جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ
عَمَلًا
Maksudnya:
Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai
perhiasan baginya, kerana kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya
yang lebih baik amalnya.
Sebagai penutup, Allah SWT menjelaskan bahawa kesemua kesenangan,
nikmat, kemewahan serta perhiasan dunia dan kehidupan dunia ini tidak lain
hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. Ia jelas di dalam firman
Allah SWT dalam surah al-Hadid (57) ayat 20:
اعْلَمُوا
أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ
وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ
كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ
مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ
وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
Maksudnya:
Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain
hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang
melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang
bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan
bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak;
(semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman
yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada
kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang
tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi
hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab
yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia
itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi
orang-orang yang mengutamakan akhirat). Dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia
ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.
Kesemua firman Allah SWT di atas jelas menerangkan bahawa prinsip asas
bagi semua jenis perhiasan dan pakaian adalah halal dan diharuskan melainkan
apa yang dikecualikan. Pengecualian
tersebut didatangkan melalui dalil-dalil yang lebih khusus. Ia merupakan suatu
penilaian ketaatan dan ketaqawaan manusia terhadap perintah dan
suruhan Allah SWT setelah segala nikmat dikurniakan kepada mereka sebagai
kesenangan, kemewahan dan kemudahan hidup di dunia.
Hidup terus mencari..
Bandar Baru Bangi,
15 Ramadhan 1440H.
Comments
ادعوا لكم بالنجاح و التوفيق ان شاء الله
موقع الاسلام