Mengenai Ilmu

Pendahuluan
Allah swt telah memberi panduan umum ke arah perkembangan ilmu pengetahuan dalam agamanya, iaitu Islam. Panduan tersebut dinyatakan dengan jelas, terbimbing dan tegas agar umat manusia benar-benar menyelusuri panduan tersebut agar landasan keilmuan ini tidak tersasar atau terpesong.

Definisi ilmu dan intelek
Perkataan ilmu berasal daripada bahasa Arab – 'ilm – dengan menggunakan platform wazan (‘alimaya’limu‘ilm) yang bererti pengetahuan (al-ma’rifah). Ia kemudiannya berkembang menjadi suatu pengetahuan mengenai hakikat sesuatu, difahami secara bersistem dan mendalam.

1. pengetahuan dlm perkara dunia, akhirat, zahir, batin, dll; ~ akhirat pengetahuan bkn segala sesuatu sesudah manusia itu mati; ~ kalam salah satu cabang usuluddin; mencari ~ berusaha utk mencari kepandaian dan pengetahuan; menuntut ~ belajar;

2. kajian bkn sesuatu perkara: ~ bumi; ~ masyarakat; ~ terapi cabang perubatan yg berkaitan dgn rawatan penyakit;

3. sampainya diri kpd makna, dan hadirnya makna dlm diri seseorang (dlm konteks agama Islam); ~ padi, makin berisi makin tunduk prb makin banyak ilmu atau makin tinggi pangkat, makin merendahkan diri; menunjukkan ~ kpd orang menetek prb membuat pekerjaan yg sia-sia; berilmu mempunyai banyak ilmu, berpengetahuan: orang yg ~ dapat membezakan antara baik dan jahat, benar dan salah;

Intelek [in.te.lék] kemampuan (daya) berfikir dan memahami (menganalisis dan sebagainya), akal budi; golongan (kaum) ~ golongan (kaum) cerdik pandai, golongan cendekiawan, golongan terpelajar; mengintelekkan menjadikan seseorang intelek.



Tujuan kegiatan keilmuan, samada pengajaran atau pembelajaran.
Ilmu pengetahuan yang dipelajari mestilah ditujukan dan bermatlamat untuk mendekatkan diri kepada Allah swt. Pembelajaran sesuatu ilmu atau mengajarkannya bukan sebagai tiket untuk mendapatkan pujian dari manusia, bukan pula untuk tujuan-tujuan tidak berfaedah rendah seperti sekadar untuk mencari wang, populariti, kedudukan dan sebagainya.

Firman Allah swt yang bermaksud:
Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.”
(ibrahim, 14:34)

Selain itu, ilmu yang dipelajari janganlah digunakan untuk melakukan kerosakan. Kerosakan terhadap diri sendiri dengan melakukan larangan dosa, maksiat dan larangan Allah. Kerosakan terhadap masyarakat sekeliling dan manusia yang lain. Kerosakan terhadap tumbuhan, haiwan, persekitaran, yang semuanya merupakan ciptaan Allah yang memberi manfaat. Melakukan kerosakan bermaksud menafikan manfaat dan nikmat. Inilah tanda orang yang tidak bersyukur dan mereka tergolong dalam orang-orang yang kufur.

Firman Allah swt yang bermaksud:
Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya.”
(al-A’raaf, 7:56)


Sumber-sumber ilmu

Sumber Pertama:
Sumber pertama ilmu ialah Al-Quran dan sunnah Rasulullah saw. Ia merupakan sumber utama bagi ilmu pengetahuan. Kita diperintahan untuk melaksanakan aktiviti keilmuan ini yang merangkumi proses pengajaran dan pembelajaran, seterusnya difahami dan dihayati dengan sebaik-baiknya serta diamalkan dalam kehidupan seharian.

Ilmu yang datang dari sisi Allah merupakan ilmu yang mutlak.

Firman Allah swt yang bermaksud:
“… sedang Al-Quran itu, demi sesungguhnya sebuah Kitab Suci yang tidak dapat ditandingi, Yang tidak dapat didatangi sebarang kepalsuan dari mana-mana arah dan seginya; ia diturunkan dari (Tuhan) Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Terpuji”
(al-Fussilat, 41:41-42).

Selanjutnya, Allah swt menyatakan bahawa ilmu yang datang daripada RasulNya merupakan ilmu yang absah.

Firman Allah swt yang bermaksud:
“Rakan kamu (Nabi Muhammad yang kamu tuduh dengan berbagai tuduhan itu), tidaklah ia menyeleweng (dari jalan yang benar), dan ia pula tidak sesat (dengan kepercayaan yang salah). Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan ugama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakannya itu (sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya. wahyu itu (disampaikan dan) diajarkan kepadanya oleh (malaikat jibril) yang amat kuat gagah, -Lagi yang mempunyai kebijaksanaan; kemudian ia memperlihatkan dirinya (kepada Nabi Muhammad) dengan rupanya asal,”
(al-Najm, 53:2-6)

Rasulullah saw sebagai makhluk, seorang hamba Allah, ditugaskan sebagai khalifah, serta dimuliakan sebagai utusan Allah. Baginda hanya menyampaikan wahyu, pengetahuan mengenai kehendak dan suruhan Allah. Baginda tidak mengetahui sebarang pengetahuan mengenai perkara ghaib, melainkan ia disampaikan oleh Allah swt.

Firman Allah swt yang bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku tidak mengatakan kepada kamu (bahawa) perbendaharaan Allah ada di sisiku, dan aku pula tidak mengetahui perkara-perkara yang ghaib; aku juga tidak mengatakan kepada kamu bahawasanya aku ini malaikat, aku tidak menurut melainkan apa yang diwahyukan kepadaku". Bertanyalah (kepada mereka): "Adakah sama orang yang buta dengan orang yang celik? Tidakkah kamu mahu berfikir?"
(al-An’aam, 6:50)

Sumber kedua:
Sumber kedua bagi ilmu ialah alam semesta. Allah swt sebagai khaliq atau ‘Pencipta’, sedangkan selain daripadaNya merupakah makhluk atau ‘yang dicipta’. Kahidupan manusia mustahil bebas daripada dikelilingi penciptaan Allah swt, serta mustahil untuk berada di sisi Pencipta secara fizikal. Selayaknya bagi Allah memerintahkan manusia melihat, merenung, mempelajari dan memikirkan, seterusnya mengambil hikmah terhadap seluruh ciptaanNya. Ia bukan hanya fizikal makhluk yang dicipta, tetapi segala kejadian yang berlaku antara keseluruhan makhluk-makhluk ini.

Bentuk pertama ialah mengenai penciptaan alam dan segala yang hidup, berbentuk materi, hasil ciptaanNya.

Allah swt berfirman yang bermaksud:
“Dan Dialah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari, dan ‘Arsy-Nya di atas air ...”
(Hud, 11:7)
Firman Allah lagi yang bermaksud:
“Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup. Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?”
(al-Anbiya’, 21:30)

Mengenai penciptaan manusia, Allah swt berfirman yang bermaksud:
“Dan Dia lah Tuhan yang menciptakan manusia dari air, lalu dijadikannya (mempunyai) titisan baka dan penalian keluarga (persemendaan); dan sememangnya tuhanmu berkuasa (menciptakan apa jua yang dikehendakiNya)”
(al-Furqan, 25:54)

Firman Allah swt lagi yang bermaksud:
“Dan Allah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari (setitis) air benih, ...”
(al-Faathir, 35:11)

Mengenai penciptaan haiwan:
“Dan Allah menciptakan tiap-tiap haiwan yang bergerak itu dari air; maka sebahagian di antara mereka menjalar atas perutnya, dan sebahagian di antaranya berjalan dengan dua kaki, dan sebahagian lagi berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa sahaja yang Ia kehendaki (selain dari yang tersebut), kerana sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”
(al-Nuur, 24:45)

Mengenai penciptaan langit, gunung dan dataran bumi, firman Allah swt yang bermaksud:
“Dan keadaan langit bagaimana ia ditinggikan binaannya? Dan keadaan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan? Dan keadaan bumi bagaimana ia dihamparkan?”
(al-Ghasyiyah, 88: 18-20)

Bentuk yang kedua adalah mengenai proses penciptaan sesuatu makhluk. Allah swt menerangkan proses kejadian alam, firman Allah swt yang bermaksud:
“Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? ...”
(al-Anbiya’, 21:30)


Berkenaan proses penciptaan manusia yang pertama, Allah swt telah berfirman yang bermaksud:
“(Ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: " Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia - Adam dari tanah; " Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) Ku, maka hendaklah kamu (para malaikat) sujud kepadanya "
(Sad, 38:71-72)

Juga Allah swt menerangkan proses kejadian manusia dan perjalanan hidup mereka, melalui firmanNya yang bermaksud:
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah; Kemudian Kami jadikan "pati" itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh; Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. Kemudian, sesungguhnya kamu sesudah itu akan mati. Kemudian sesungguhnya kamu akan dibangkitkan hidup semula pada hari kiamat.”
(al-Mu’minun, 23:12-16)

Bentuk yang ketiga adalah mengenai proses perubahan alam atau fenomena alam. Firman Allah swt yang bermaksud:
“Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya. Kemudian, Kami tumbuhkan untuk kamu dengan air itu, kebun-kebun tamar (kurma) dan anggur. Kamu beroleh dalam kebun-kebun itu (berbagai jenis lagi) buah-buahan yang banyak, dan dari kebun-kebun itulah kamu beroleh rezeki penghidupan kamu.”
(al-Mu’minun, 23:18-19)

Mengenai proses penghidupan tumbuh-tumbuhan, firman Allah swt yang bermaksud:
“Tidakkah engkau memerhatikan, bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu dialirkanNya menjadi matair-matair di bumi; kemudian Ia menumbuhkan dengan air itu tanaman-tanaman yang berbagai jenis dan warnanya; kemudian tanaman-tanaman itu bergerak segar (hingga ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatmu berupa kuning; kemudian Ia menjadikannya hancur bersepai? Sesungguhnya segala yang tersebut itu mengandungi peringatan yang menyedarkan orang-orang yang berakal sempurna.”
(al-Zumar, 39:21)

Bentuk keempat adalah mengenai proses memanfaatkan atau kepenggunaan segala apa yang diciptakan oleh Allah swt. Allah menciptakan manusia dengan tujuan dan matlamat yang telah ditentukan, tugas yang telah ditentukan dan keperluan yang telah ditentukan.

Tujuan dan matlamat penciptaan manusia adalah melalui firman Allah swt yang bermaksud:
“Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku”
(al-Dzariyat, 51:56)

Firman Allah swt mengenai kehidupan di dunia ini yang bermaksud:
“Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?”
(al-An’aam, 6:32)

Tugas manusia adalah seperti firman Allah swt yang bermaksud:
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi ...” 
(al-Baqarah, 2:30)

Tugas khalifah bukanlah sia-sia. Manusia perlu melalui kehidupan dengan melakukan urus tadbir terhadap pengurusan negara. Melantik pemimpin dan melaksanakan tanngungjawab kepada rakyat. Melakukan transaksi perniagaan dan perdagangan. Menyempurnakan hak-hak dan tanggungjawab di dalam keluarga, pasangan, anak dan kerabat, jiran, rakan dan orang-orang disekeliling.

Berdasarkan tujuan dan tugas tersebut, Allah swt telah menyediakan keperluan-keperluan yang sebaiknya dan selayaknya agar manusia dapat mencapai tujuan penciptaan mereka dan menyempurnakan tugas yang diamanahkan oleh Allah swt. 

Firman Allah swt yang bermaksud:
“Dan Ia memudahkan untuk (faedah dan kegunaan) kamu, segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, (sebagai rahmat pemberian) daripadaNya; sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda (yang membuktikan kemurahan dan kekuasaanNya) bagi kaum yang memikirkannya dengan teliti.”
(al-Jatsiyat, 45:13)

Firman Allah swt lagi yang bermaksud:
“Dan sesiapa yang menghendaki akhirat dan berusaha mengerjakan amal-amal yang baik untuk akhirat dengan usaha yang layak baginya, sedang ia beriman, maka mereka yang demikian keadaannya, diberi pahala akan amal usahanya. Tiap-tiap golongan dari keduanya, golongan dunia dan golongan akhirat Kami hulurkan kepada mereka dari pemberian Tuhanmu (wahai Muhammad); dan tiadalah pemberian Tuhanmu itu tersekat (dari sesiapapun). Lihatlah bagaimana Kami lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain (dalam rezeki pemberian Kami itu) dan sesungguhnya pemberian di akhirat lebih besar tingkatan-tingkatan perbezaannya dan lebih besar tambahan-tambahan kelebihannya.”
(Israa’, 17:19-21)

Selain itu Allah banyak menerangkan tugas-tugas Nabi dan rasul terdahulu, membawa risalah tauhid kepada masyarakat dan umat mereka. Metod yang digunakan oleh mereka, kandungan dakwah yang disampaikan, cakupan sasaran yang dituju, alat-alat dakwah, platform dakwah serta pelbagai lagi. Juga beberapa dialog antara mereka dan golongan yang didakwahkan.

Firman Allah swt yang bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku hanyalah mengajar dan menasihati kamu dengan satu perkara sahaja, iaitu: hendaklah kamu bersungguh-sungguh berusaha mencari kebenaran kerana Allah semata-mata, sama ada dengan cara berdua (dengan orang lain), atau seorang diri; kemudian hendaklah kamu berfikir sematang-matangnya (untuk mengetahui salah benarnya ajaranKu)". Sebenarnya tidak ada pada (Muhammad) yang menjadi sahabat kamu sebarang penyakit gila (sebagaimana yang dituduh); ia hanyalah seorang Rasul pemberi amaran kepada kamu, sebelum kamu ditimpa azab yang berat (di akhirat).”
(al-Saba’, 34:46)

Bentuk kelima adalah mengenai memahami kejadian diri sendiri iaitu manusia, dari segi penciptaan biologi, unsur penciptaan serta sifat dan perwatakan mereka. Diri sendiri adalah penciptaan yang paling hampir untuk direnungi dan dihayati. 

Firman Allah swt yang bermaksud:
"Dan sesiapa yang menghendaki akhirat dan berusaha mengerjakan amal-amal yang baik untuk akhirat dengan usaha yang layak baginya, sedang ia beriman, maka mereka yang demikian keadaannya, diberi pahala akan amal usahanya. Tiap-tiap golongan dari keduanya, golongan dunia dan golongan akhirat Kami hulurkan kepada mereka dari pemberian Tuhanmu (wahai Muhammad); dan tiadalah pemberian Tuhanmu itu tersekat (dari sesiapapun). Lihatlah bagaimana Kami lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain (dalam rezeki pemberian Kami itu) dan sesungguhnya pemberian di akhirat lebih besar tingkatan-tingkatan perbezaannya dan lebih besar tambahan-tambahan kelebihannya."

(al-Israa', 17:19-21)

Lalu Allah menerangkan juga nama-namaNya dan sifat-sifatNya yang Maha Sempurna agar direnung dan dijadikan sebagai sebahagian daripada sifat-sifat dalam diri manusia. Allah memberi contoh agar manusia menjadikan cerminan sifat-sifat tersebut terhadap diri mereka, melihat perbandingan agar manusia sedar akan siapa diri mereka, antaranya pengetahuan mengenai sifat wajib, harus dan mustahil bagi Allah.

Bahawa Allah itu Tuhan, pentadbir alam, pencipta segala makhluk. Firman Allah swt yang bermaksud:
"Sesungguhnya Akulah Allah; tiada tuhan melainkan Aku; oleh itu, sembahlah akan Daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.”
(Taha, 20:14)

Bahawa Allah itu tunggal dan tiada Tuhan lain selain Allah. Firman Allah swt yang bermaksud:
“Kalau ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan yang lain dari Allah, nescaya rosaklah pentadbiran kedua-duanya. Maka (bertauhidlah kamu kepada Allah dengan menegaskan): Maha Suci Allah, Tuhan yang mempunyai Arasy, dari apa yang mereka sifatkan.”
(al-Anbiya’, 21:22)
Bahawa Allah swt itu wujudnya tiada mula dan kerwujudannya tiada pengakhiran. Ia kekal selamanya. Firman Allah swt yang bermaksud:
“Dia lah Yang Awal dan Yang Akhir; dan Yang Zahir serta Yang Batin; dan Dia lah Yang Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”
(al-Hadid, 57:3)

Bahawa Allah itu tidak setara dan menyerupai sesuatupun di alam ini dari segi zat atau fizikalnya. Tidak beranak dan diperanakkan. Ia wujud dalam keadaan tunggal dan penuh pemuliaan serta kebesaran.
“Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; "Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; "Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".
(al-Ikhlas, 112: 1-4)
Firman Allah swt lagi yang bermaksud:
“Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan”
(al-Rahman, 55:27)

Selain itu Allah menerangkan contoh-contoh melalui teladan manusia mengenai akhlak dan etika, perilaku kepada ibubapa, saudara-mara, rakan, pemimpin, rakyat, rakan sekerja, hatta orang yang bodoh, tidak beriman, malakukan dosa dan sesat. Mereka semua tetap sebagai manusia dan berkomunikasi dengan mereka bermaksud berkomuniakasi dengan diri sendiri.

Bentuk keenam ialah mengenai kisah umat terdahulu untuk dijadikan teladan dan contoh kehidupan. Pada mereka ada contoh seperti penyelewengan agama dan pemikiran, contoh budaya, kemajuan sains dan teknologi.

Firman Allah swt yang bermaksud:
“Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. (Kisah Nabi-nabi yang terkandung dalam Al-Quran) bukanlah ia cerita-cerita yang diada-adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam Kitab-kitab agama yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman.”
(Yusuf, 12:111)

Bentuk ketujuh atau terakhir ialah sumber pemerolehan ilmu pengetahuan itu sendiri, kaedah pemikiran dan pemerhatian serta pengalaman. Dalam al-Qur’an tidak disebut mengenai perkataan ‘aqala yang menunjuk materi akal tersebut. Namun yang disebut adalah kata kerjanya dalam bentuk ya’qilun dan ta’qilun yang bermaksud perintah agar berfikir menggunakan akal. Semuanya terdapat di dalam contoh yang menerangkan penciptaan makhluk, peroses kejadian, fenomena alam dan selainnya.

Firman Allah swt yang bermaksud:
“Patutkah mereka tidak mahu berfikir sehingga mereka tidak nampak bahawa patung itu tidak dapat menjawab perkataan mereka, dan tidak berkuasa mendatangkan bahaya atau memberi manfaat kepada mereka?”
(Taha, 20:89)

Firman Allah swt lagi yang bermaksud:
“Dan demi sesungguhnya! Kami telah berulang-ulang kali menyebarkan hujjah-hujjah di antara manusia melalui Al-Quran supaya mereka berfikir (mengenalku serta bersyukur); dalam pada itu kebanyakan manusia tidak mahu melainkan berlaku kufur.”
(al-Furqan, 25:50)

Selain itu disebut golongan yang menggunakan akal. Firman Allah swt yang bermaksud:
“"(Engkaukah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya? "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.”
(al-Zumar, 39:9)

Malangnya orang yang tidak beriman, mereka yang tergolong daripada pemikir sekular Barat, menolak kemutlakan ilmu Allah di dalam al-Quran, lantas menolak al-Quran sebagai sumber ilmu utama, mengingkari hujah yang terkandung di dalamnya, mereka adalah golongan yang sesat dan rugilah mereka.

Sumber ilmu Islam
Sumber ilmu Sekular
Wahyu (Revealed Knowledge)
Tiada
Pengetahuan naluri (instinct)
Pengetahuan daripada kepintaran (intelligence)
Pengetahuan daripada panca indera (sense)
Pengetahuan daripada ilham (intuition)

*Tidak dinyatakan yang lain tidak bermaksud tiada dan menafikan.

Hidup terus mencari..

Bandar baru Bangi,
22 Rabi' al-Awwal, 1440H.

Comments