PENTADBIRAN ISLAM DI SINGAPURA (SIRI 6)

Pengurusan Pendidikan dan Madrasah
Keturunan Jawi-Peranakan sangat mementingkan pendidikan, bukan setakat bidang bahasa Melayu, tetapi juga Inggeris. Maka tidak mustahil golongan ini secara aktif terlibat dalam penerbitan, jurnalisme dan mempromosi bahasa Melayu. Di dalam bidang pendidikan yang pesat di Singapura, hanya sekitar 679 orang Melayu sahaja yang merupakan lulusan pengajian tinggi pada tahun 1980. Penekanan kepada penguasaan dwi-bahasa oleh pemerintah Singapura terutama bahasa Inggeris sebagai bahasa wajib di sekolah-sekolah telah menurunkan kualiti sekolah-sekolah dasar Melayu.

Memandangkan sekatan dalam urusan keagamaan yang menjurus kearah pembaratan dan sekularisasi di Singapura boleh membawa kepada masalah sosial dan budaya seperti masalah kekeluargaan, gaya hidup hedonisme, serta tidak menghormati norma-norma sosial dan budaya, kerajaan Singapura dan rakyat Singapura mengambil pandangan bahawa pendidikan agama perlu ada demi kestabilan sosial. Pendekatan yang menggunakan agama untuk mewujudkan satu identiti nasional telah ditinggalkan. Sebaliknya, tumpuan beralih ke arah mewujudkan perpaduan dikalangan pelbagai etnik dan agama.


(Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran. (Surah az-Zumar 39:9)
Dengan kekangan-kekangan seperti ini, golongan Muslim minoriti Singapura yang merupakan 14.7% daripada jumlah penduduk Singapura, terdorong untuk menubuhkan sekolah agama swasta atau madrasah tanpa mengharapkan peruntukan daripada kerajaan. Ini adalah kerana pendidikan Islam masih menjadi keutamaan bagi penduduk minoriti Muslim di Singapura. Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) memainkan peranan yang penting dalam memastikan kelangsungan pendidikan Islam di Singapura. Unit Strategik Madrasah MUIS, mengendalikan beberapa program kewangan "Dana Madrasah" seperti pemberian mengikut jumlah individu (Capitation Grant), elaun tambahan guru agama dan geran sumber bagi penggunaan alat bantu audio visual, perpustakaan, pendidikan kenegaraan dan aktiviti kurikulum. MUIS juga mentadbir dan memudahkan urusan peperiksaan kebangsaan, iaitu, Primary School leaving Examination (PSLE) dan Sijil Thanawi Empat (STE) di madrasah.

MUIS juga telah memainkan peranan utama dalam memantau dan mengurus perkembangan pendidikan Islam di Singapura melalui bahagian Religious Education Cluster dan Mosque and Social Development Cluster. MUIS telah membentuk kurikulum pendidikan Islam tersendiri yang disebut Singapore Islamic Education System (SIES). SIES merupakan kurikulum yang dibangunkan untuk pendidikan Islam di Singapura yang dilaksanakan secara separuh masa. Ia bertujuan untuk menyediakan Muslim dari pelbagai tahap usia untuk memahami, berbangga dan mengamalkan Islam sebagai cara hidup terutama dalam menghadapi cabaran semasa. Kurikulum ini sesuai, dinamik dan menjadi satu pengalaman pembelajaran umat Islam di Singapura. Kurikulum ini menyasarkan untuk melahirkan insan yang soleh, bertakwa dan berakhlak mulia serta memahami ilmu pengetahuan tentang Islam dan mengamalkannya.

 Madrasah al-Junied

Madrasah al-Sagof

 Madrasah al-Irsyad

Memandangkan pendidikan agama dipinggirkan dalam sistem pendidikan kebangsaan, golongan Muslim minoriti yang ingin mendapatkan pendidikan agama perlu belajar di institusi-institusi pendidikan agama swasta yang mempunyai sistem pentadbiran dan kurikulum sendiri. Sumber kewangan utamanya adalah daripada sumber-sumber persendirian, seperti daripada dana wakaf dan sumbangan dari dermawan Muslim. Institusi pendidikan agama ini yang dipanggil madrasah tertumpu pada peringkat sekolah rendah, menengah dan peringkat persediaan ke universiti dan ianya dibina di atas tanah wakaf. Pelajar yang belajar di madrasah mengikuti pembelajaran sama ada secara sepenuh masa atau separuh masa. Pengajian separuh masa biasanya dijalankan di masjid-masjid manakala pengajian sepenuh masa dijalankan di bangunan sendiri. Walaupun begitu, kementerian pendidikan Singapura masih berperanan menyelia sekolah-sekolah swasta di Singapura termasuk madrasah. Selepas tamat peringkat ini, pelajar-pelajar madrasah biasanya akan menyambung pelajarannya ke luar negara.

Kebanyakan waktu persekolahan adalah bermula lapan pagi sehingga dua petang. Bagi memastikan pelajar madrasah dan aliran agama tidak ketinggalan dengan kemajuan teknologi, maka setiap sekolah dan madrasah menyediakan makmal komputer dan internet serta sistem pemangkin pendidikan seperti audio converence selain daripada setiap madrasah mempunyai sever tersendiri bagi membangun pendidikan moden.

Wakaf pendidikan juga adalah instrumen yang sangat penting bagi memastikan perkembangan institusi pendidikan Islam di Singapura, sebuah negara sekular dengan sistem pendidikan kebangsaan yang tidak memenuhi keperluan golongan Muslim, sentiasa terjamin. Usaha untuk membangunkan institusi pendidikan Islam sangat bergantung kepada sumber persendirian seperti sumbangan daripada dermawan Muslim dan wakaf. Kewujudan banyak hartanah yang diwakafkan serta diuruskan oleh pengurus dan pemegang amanah yang cekap membantu usaha membangunkan institusi pendidikan Islam di Singapura. Manfaat wakaf yang paling besar telah diterima oleh institusi masjid, seterusnya oleh aktiviti pendidikan dan madrasah (sekolah agama rendah dan menengah).

Penglibatan MUIS dalam urusan pentadbiran madrasah telah membuka pintu untuk kawalan birokrasi bagi madrasah, khususnya dalam pembangunan dan pemurnian kurikulum dan kawalan kualiti guru. Kini terdapat enam buah madrasah sepenuh masa di Singapura yang menawarkan pembelajaran di peringakat rendah dan menengah iaitu, Madrasah Al-Arabiah, Madrasah Al-Junied, Madrasah Al-Irsyad, Madrasah Al-Marif, Madrasah Al-Sagof, dan Madrasah Wak Tanjung al-Islamiah.

Senario pendidikan kebangsaan Singapura terutamanya yang berkaitan dengan polisi kerajaan seperti diterangkan di atas telah meningkatkan lagi kewajaran menggunakan sumber wakaf dalam pembangunan pendidikan Islam. Tanpa wakaf pendidikan, usaha mendidik generasi muda menghayati ajaran Islam menjadi lebih mencabar disebabkan oleh suasana dan asakan kehidupan bersifat sekular dan materialistik. Kemajuan pendidikan Islam di Singapura jelas dipengaruhi oleh kejayaan dalam pengurusan dana wakaf pendidikan. Penglibatan MUIS pula telah meningkatkan kecekapan urus tadbir institusi pendidikan Islam sehingga membolehkan enam buah madrasah utama di negara ini terus wujud dan berdaya saing.

Pengurusan Institusi Masjid
Semenjak tahun 1975, pemerintah Singapura melalui MUIS telah membantu dengan mengadakan satu skim untuk memungut derma daripada masyarakat Islam bagi tujuan membina masjid-masjid baru yang canggih dengan segala kemudahan dan peralatan moden. Pemerintah juga turut membantu dengan mekanisme potongan gaji sumbangan pelerka Islam kepada dana tersebut di bawah satu skim yang dinamakan MBF (Mosque Building Fund), iaitu ‘Tabung Pembinaan Masjid’ atau ‘Dana Pembinaan Masjid’. Kira-kira sampai tahun 1980, tercatat ada 155 masjid di Singapura. Masjid yang paling tua adalah masjid Molaka yang didirikan pada tahun 1820. Dan masjid yang terbesar adalah adalah Masjid Sultan dan Masjid Chulia.

Singapura dianggarkan memiliki 70 buah masjid yang terbahagi kepada dua jenis iaitu masjid yang ditadbir oleh MUIS dan masjid yang ditadbir oleh pihak persendirian. Hanya 22 buah masjid sahaja yang benar-benar menggunakan dana daripada skim di atas berdasarkan agihan yang dilakukan oleh MUIS. Semua masjid yang dibina berkonsep baru dengan elemen sebaguna pelbagai kemudahan speperti pejabat umum, bilik darjah, kemudahan persidangan, pusat perpustakaan merangkap sumber pengetahuan, bilik komputer dan bilik jenazah. Khidmat dari aspek pendidikan dan kemabijak ialah mengadakan kursus dan seminar isu semasa ummah, kursus bimbingan rumahtangga, kursus bakal haji, pameran, pungutan zakat fitrah, akad nikah, bantuan kewangan, kelas bimbingan dan kegiatan memungut derma. Masjid merupakan sebuah institusi strategi di Singapura, memiliki program terencana yang disusun oleh MUIS, berfungsi sebagai pusat pendidikan dan pembanguanan sosial umat dan tidak hanya terbatas dengan tempat ibadah semata.

Masjid Sultan

Masjid di Singapura banyak memberi sumbangan dalam memenuhi keperluan sosial masyarakat Melayu-Islam dalam membentuk kehidupan beragama dan pembangunan diri yangsesuai dengan golongan usia. Kumpulan jawatankuasa masjid sentiasa bersikap aktif, kreatif dan berpandangan ke hadapan dalam memeberikan yang terbaik untuk kebaikan masyarakat Melayu-Islam Singapura. MUIS sentiasa bergiat dalam usaha untuk terus mempertingkat peranan masjid sebagai sebuah pusat pembelajaran dan pembangunan sosial masyarakat Islam Singapura. Masjid-masjid ini telah mendapat pengiktirafan oleh masyarakat di sana serta pihak pemerintah Singapura sendiri. Pengiktirafan ini adalah bernilai kerana berhadapan dengan suasana masyarakat Singapura yang majmuk dan masyarakat muslim merupakan golongan minoriti dalam usaha membentuk jatidiri muslim di Singapura.

Terdapat tiga strategi yang perlu ada dalam pembangunan masyarakat Islam Singapura melalui institusi masjid iaitu ‘Masjid Mesra Belia’, ‘Masjid Mesra Keluarga’ dan ‘Masjid Mesra Masyarakat’. Bagi mencapai tsrategi tersebut, pihak pentadbiran masjid-masjid perlu mengikuti 10 ciri masyarakat Islam cemerlang yang diaturkan oleh MUIS yang wajib dilaksanakan oleh setiap masjid di Singapura yang bertujuan pembangunan mayarakat muslim-Melayu Singapura. Namun, perancangan, pengurusan dan pelaksanaan aktiviti adalah tertakluk di bawah tanggungjawab pengerusi eksekutif setiap masjid.

Sepuluh ciri masyarakat Islam cemerlang Singapura yang disenaraikan adalah seperti berikut:
  1. Berpegang teguh akan prinsip Islam dan dapat menyesuaikan diri dengan konteks yang berubah.
  2. Mempunyai moral dan sifat kerohanian yang utuh, mampu mengatasi cabaran kehidupan mesyarakat moden.
  3. Progresif, mengamalkan Islam lebih sekadar ratual/bentuk dan dapat menyesuaikan diri dengan arus permodenan.
  4. Menghayati tamadun dan sejarah Islam serta berupaya memahami isu-isu semasa.
  5. Menghargai lain-lain ketamadunan dan yakin dengan diri sendiri untuk berinteraksi serta belajar daripada masyarakat lain.
  6. Percaya bahawa muslim yang baik adalah rakyat yang baik.
  7. Dapat menyesuaikan diri sebagai golongan yang memberi sumbangan dalam masyarakat berbilang agama dan negara sekular.
  8. Membawa kesejahteraan kepada semua dan menggalakkan nilai serta prinsip sejagat.
  9. Tidak menyendiri dan mengamalkan kehidupan majmuk tanpa bercanggah dengan Islam.
  10. Menjadi contoh dan inspirasi kepada semua.

Pengurusan Sosial
Sebagai golongan minoriti, muslim Singapura perlu menghadapi isu dan perkara yang berkait dengan hal ehwal mereka dengn bijak terutama dengan pihak pemerintahan Singapura dan penduduk majoriti. Muslim Singapura pelulah mengadaptasi cara hidup mereka serta melakukan kerjasama yang menguntungkan dan berjuang untuk mempertahankan identiti mereka terutama kebudayaan Melayu dan agama Islam serta terus berada dalam ikatan nasional. Anutan kefahaman muslim di Singapura pada umumnya adalah Sunni yang bermazhab Syafi’i, namun ada sebahagian daripada mereka bermazhab Hanafi. Terdapat juga muslim yang berfahaman Syiah.

Sesuatu yang menarik melalui Artikel 153 ialah pertumbuhan yang mekar organisasi-organisasi Islam di negara yang dianggap sekular ini. Pertambahan organisasi Islam yang berbentuk Non-Gorvernment Organization (NGO) telah mempergiat aktiviti serta program keagamaan Islam dan menjadikan pengurusan hal ehwal Islam lebih terorganisasi dan proaktif. 

Di antara organisasi-organisasi keagamaan Islam di Singapura selain MUIS adalah sebagai berikut:
  1. Majelis Pendidikan Anak-Anak Islam (MENDAKI)
  2. Lembaga Beasiswa Kenangan Maulid (LBKM)
  3. Persatuan Seruan Islam Singapura (JAMIYAH)
  4. Persatuan Guru-Guru Agama Singapura (PERGAS)
  5. Persatuan Muhammadiyah
  6. Persatuan Pelajar-Pelajar Agama Dewasa Singapura (PERDAUS)
  7. Persatuan Taman Pengajian Islam Singapura (PERTAPIS)
  8. Darul Arqam
  9. Himpunan Belia Islam (HBI)
  10. Persatuan Pemudi Islam Singapura (PPIS)
  11. Persatuan Muslim Singapura (PERMUSI )
  12. Tamil Muslim Jemaah Singapura.

Pengurusan Perundangan, Mahkamah dan Kehakiman
Ketika Raffles tiba di Singapura, beliau mendapati penduduk yang berbangsa Melayu merupakan nelayan yang mengamalkan sistem perundangan berpandukan kepada Undang-undang Adat Melayu di bawah pemerintahan Dato’ Temenggong. Pulau tersebut mempunyai jumlah penduduk kurang dari 200 orang dengan Dato’ Temenggong selaku pentadbir mewakili pemerintah Sultan Johor bagi mentadbir Pulau Singapura.

Jika diteliti perkara di dalam AMLA, ia dapat dibahagikan kepada dua bentuk perundangan iaitu pengurusan hal ehwal keagamaan Islam serta kekeluargaan Islam yang turut melibatkan persoalan pembahagian pusaka bagi orang Islam. Perundangan yang berhubungkait dengan hal ehwal keagamaan adalah pertama; Bidang kuasa Majlis Ugama Islan Singapura (MUIS), kedua; Pengurusan Masjid dan Sekolah Agama (Madrasah) di Singapura, ketiga; pengurusan sumber kewangan seperti Pengurusan wang Zakat, harta dan hartanah Waqaf, Nazar dan Wasiat, keempat; Sijil Halal dan Pengurusan Haji, dan kelima; Urusan Pendaftaran Kemasukan Agama Islam. Manakala perundangan yang berhubung kait dengan hal ehwal kekeluargaan Islam, pertama; Bidang kuasa Mahkamah Syariah, kedua; Perkahwinan dan Penceraian dan ketiga; Kehartaan.

Selain dari itu terdapat beberapa seksyen lain yang turut terkandung dalam akta ini seperti kedudukan Pendaftar, Kadi dan Naib Kadi sebagai kakitangan kerajaan, saksi dalam perbicaraan, bukti dalam perbicaraan, peraturan yang dikemukakan oleh kerajaan Singapura dan hukuman bagi kesalahan-kesalahan di bawah seksyen 129-140 AMLA.

Di dalam pengurusan pembahagian pusaka Islam, melalui AMLA, Mahkamah Syariah mempunyai bidangkuasa untuk mengeluarkan sijil warisan bagi mereka yang bermohon sepertimana yang termaktub dalam seksyen 115 AMLA. Walaubagaimanapun segala tuntutan serta perbicaraan berkenaan harta pusaka hanya boleh dituntut dan dikemukakan di Mahkamah Sivil. Oleh kerana mahkamah yang membicarakan kes ini adalah mahkamah sivil maka keputusannya adalah berasaskan kepada perundangan sivil dan undang-undang pusaka Islam tidak diambil kira. Mahkamah Syariah Singapura hanya mempunyai bidangkuasa dalam membicarakan kes-kes penceraian yang melibatkan pasangan yang beragama Islam dan hanya mengeluarkan sijil warisan bagi ahli waris yang memohon untuk pembahagian pusaka si mati sepertimana yang dinyatakan dalam seksyen 112 dan 115 AMLA.

Pertembungan undang-undang Sivil dan syariah bukan sesuatu isu yang baru dalam sesebuah negara. Ini kerana tidak semua perkara yang bersesuaian dengan syariat wujud dalam perundangan sivil khususnya melibatkan sesuatu yang berhubungkait dengan kehartaan. Harta-harta yang tertakluk di bawah perundangan sivil secara khusus tidak boleh dicabar atau dituntut oleh mana-mana perundangan atau pandangan hukum agama. Jenis kehartaan yang dikawal di bawah perundangan khusus adalah pemilikan bersama (Joint Tenancy) untuk perumahan, Join Asset seperti wang simpanan bank dan polisi insurans dan penama (Nominee) untuk Wang Simpanan Pekerja Central Provident Fund (CPF) dan polisi insurans.

Pengurusan Halal
MUIS diberi kuasa untuk bertindak sebagai pihak berkuasa tunggal untuk mentadbir dan mengawal selia pensijilan Halal di Singapura seperti yang ditetapkan dalam AMLA. Di dalam Seksyen 88A (1), Majlis boleh mengeluarkan sijil Halal berhubung dengan mana-mana produk, perkhidmatan atau aktiviti dan mengawal pemegang perakuan itu untuk memastikan bahawa keperluan undang-undang Islam dipatuhi dalam pengeluaran, pemprosesan, pemasaran atau paparan produk itu, penyediaan perkhidmatan itu atau dibawa keluar dari aktiviti tersebut. Walaupun di negara yang cenderung kepada sekular, isu produk halal dan pengesahan halal tetap menjadi perhatian utama uamt Islam Singapura.

Manakala di dalam Seksyen 88A (5) pula, Mana-mana orang yang, tanpa kelulusan Majlis mengeluarkan sijil Halal berhubung dengan mana-mana produk, perkhidmatan atau aktiviti atau menggunakan apa-apa tanda pensijilan Halal yang ditetapkan atau mana-mana tiruan serupa itu, adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi $10,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 12 bulan atau kedua-duanya.

Perkhidmatan pensijilan Halal MUIS telah secara rasmi bermula pada tahun 1978. Langkah untuk menubuhkan Pensijilan Halal Strategic Unit didorong oleh permintaan yang semakin meningkat untuk produk Singapura yang disahkan halal dan makan. MUIS juga mengawal selia industri Halal yang sedang berkembang. MUIS juga telah mengeluarkan satu garis panduan yang dinamakan sebagai Skim Persijilan Halal yang merangkumi produk, pembuatan makanan, penyimpanan, penyediaan, dan pengesahan produk halal.


Logo Halal Singapura

Pada tahun 2014, MUIS mengiktiraf lebih daripada 2,900 premis dan telah memainkan peranan yang penting sebagai penjaga jaminan makanan lalal bagi 15% penduduk Muslim Singapura dan telah mengeluarkan lebih dari 2,600 pengesahan jaminan halal produk makanan. Tambahan pula, industri makanan Halal yang berkembang dengan adanya banyak pertubuhan makan Halal disahkan telah membantu interaksi sosial antara individu dari latar belakang kaum, budaya dan agama yang pelbagai.

Bersambung..

Hidup dalam mencari..

Kota Damansara,
16 Rabi' al-Akhir 1439H.

Comments