Asas kepada pengurusan harta dalam Islam bolehlah
kita ambil dan renungi daripada sebuah firman Allah swt ini. Harta dan
kemewahan yang Allah warisi kepada manusia di bumi ini perlulah diurus dengan
baik selari dengan penciptaan manusia sebagai khalifah agar manfaatnya dapat
memberi kebaikan bukan sahaja kepada manusia, tetapi seluruh makhluk yang
menumpang hidup bersama-sama manusia.
Firman Allah swt: “Mereka bertanya tentang apa yang mereka
nafkahkan. Jawablah: "Apa sahaja harta yang kamu nafkahkan hendaklah
diberikan kepada ibu-bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin
dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan." Dan apa saja kebaikan yang
kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya.” (Al-Baqarah 2:215)
Pengurusan harta dalam Islam bukanlah
suatu amalan yang berdiri sendiri tanpa ada kaitan dengan aspek kehidupan yang
lain atau wujud pemisahan antara pengurusan harta dengan pengurusan pentadbiran
yang lain. Ini kerana semua masalah yang berkait dengan harta di dalam bidang
kewangan, ekonomi dan pembangunan dengan aspek sosial dan agama adalah saling
berkait rapat dan saling berhubungan semenjak zaman awal Islam. Masalah yang
wujud dalam pengurusan harta pada hari ini lahir daripada satu punca sahaja,
iaitu keimanan kepada Allah swt.
(Sekadar hiasan)
Firman Allah swt: “Tidakkah kamu
perhatikan orang-orang yang telah menukar nikmat Allah (perintah-perintah dan
ajaran-ajaran Allah) dengan kekafiran dan menjatuhkan kaumnya ke lembah
kebinasaan? Iaitu neraka jahannam; mereka masuk kedalamnya; dan itulah
seburuk-buruk tempat kediaman ” (Ibrahim 14:28-29).
Firman Allah swt: “Wahai orang-orang
yang beriman! Janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang
batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama-suka di
antara kamu. Dan janganlah kamu membunuh dirimu; sesungguhnya Allah adalah Maha
Penyayang kepadamu” (An-Nisaa’ 4:29).
Allah memberikan peringatan ini kepada
pemimpin termasuk pihak yang mengurus hal ehwal masyarakat seperti pengurusan
harta dengan amaran yang dimasukkan ke dalam neraka apabila undang-undang dan
ketetapan ajaran Islam dilanggar dan diseleweng. Kerana itulah segala aspek
kehidupan kita di dunia ini perlulah selari dengan ajaran Islam. Selagi mana manusia
berada di atas jalan yang lurus, selama itulah manusia akan mendapat kebaikan,
bimbingan dan petunjuk menuju kemajuan, keredhaan dan kejayaan. Apa yang
dimaksudkan dengan membunuh diri ialah membunuh kesatuan masyarakat akibat
daripada pengurusan harta yang tidak mengikut lunas Islam.
Firman Allah swt: “Katakanlah: "Wahai
manusia! Sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu semua, iaitu Allah Yang
mempunyai kerajaan langit dan bumi; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah)
selain Dia, Yang menghidupkan dan mematikan, maka berimanlah kamu kepada Allah
dan Rasul-Nya, Nabi yang ummi yang beriman kepada Allah dan kepada
kalimat-kalimat-Nya (kitab-kitab-Nya) dan ikutilah dia, supaya kamu mendapat
petunjuk" (Al-A’raaf 7:158).
Islam adalah agama yang menyeluruh,
mencakup semua aspek kehidupan. Islam adalah negara, pemerintah, pentadbiran
dan rakyat. Islam adalah rahmat, kekuatan, akhlak, etika dan keadilan. Islam
adalah agama yang berteraskan kepada keimanan kepada Allah swt, iaitu akidah dan
kepercayaan kepada Tuhan Yang Maha Esa. Ia terangkum di dalam enam perkara
Rukun Iman iaitu beriman kepada Allah, malaikat, kitab, para rasul, hari kiamat
serta qadha dan qadar. Melalui keimanan kepada Allah akan melahirkan dan
menetapkan beberapa bentuk amalan dan tindakan yang mesti dihayati dan
ditunaikan selaras dengan ajaran agama Islam seperti yang terkandung dalam
Rukun Islam. Kehidupan seseorang manusia mengarah kepada ibadah semata, kerana
atas tujuan itulah manusia diciptakan. Ibadah yang dilaksanakan dengan penuh
ikhlas, beretika dan berakhlak, profesional, akan mendapat ganjaran pahala
daripada Allah swt, manakala yang memungkiri dan meninggalkannya akan akan
beroleh balasan siksa di hari kiamat. Penghayatan inilah yang dinamakan sebagai
Ihsan.
Firman Allah swt: “Wahai orang-orang
yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu
turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata
bagimu” (Al-Baqarah 2:208).
Firman Allah swt: “Maka berimanlah kamu kepada Allah
dan Rasul-Nya dan kepada cahaya (Al-Quran) yang telah Kami turunkan. Dan Allah
Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan” (At-Taghabuun
64: 8).
Ketiga-tiga faktor ini iaitu pemahaman
terhadap konsep iman, ibadah dan ihsan merupakan perkara penting dalam pembentukan individu yang mempu
melahirkan satu unit binaan atau generasi yang layak menjadi teras kepada
sebuah masyarakat dan negara yang kuat, progresif, maju, kukuh dan teguh.
Apabila seseorang individu dapat merasai
pengaruh ibadah setelah mengenali nama-nama dan sifat-sifat Allah yang sempurna
dengan seluruh sifat kekuasaan dan keagungan, akan lahir satu bentuk tindakan
yang bukan sekadar berdasarkan pengetahuan biasa, tetapi berasaskan kepada
pemahaman dan penghayatan agama. Kefahaman yang baik terhadap perspektif
akidah, samada akidah Sifat Dua Puluh atau akidah Tiga Serangkai, kedua-duanya
mempu menghasilkan tindakan muslim yang baik dan beretika. Akhirnya masyarakat dapat
merasai kebaikan pada budi pekertinya, tindakan dan keputusannya, tutur kata
dan bahasa badannya. Seseorang yang sedar akan dirinya seorang mukmin, muslim
dan muslih, maka dengan sendirinya dia akan berusaha menjauhkan diri daripada
melakukan sebarang perkara haram, membawa kepada haram atau dosa.
Firman Allah swt: “Berimanlah kamu
kepada Allah dan Rasul-Nya dan nafkahkanlah sebagian dari hartamu yang Allah
telah menjadikan kamu menguasainya. Maka orang-orang yang beriman di antara
kamu dan menafkahkan (sebahagian) dari hartanya memperoleh pahala yang besar”
(Al-Hadid 57:7).
Manusia perlu menyedari bahawa harta yang
diamanahkan oleh Allah untuk diuruskan, bukanlah satu bentuk penguasaan secara
mutlak kerana pemilik mutlak segala harta dan kemewahan di atas muka bumi ini
adalah Allah. Maka manusia yang mengurus dan menafkahkan harta tersebut pelulah
mematuhi hukum hakam yang telah ditetapkan oleh Allah melalui syariat Islam.
Harta merupakan amanah yang perlu diuruskan, ia tidak akan dibawa mati dan
ditanam bersama-sama pemiliknya, tetapi manfaat daripada harta yang diurus
dengan baik itulah yang menjadi bekalan pahala menuju akhirat kelak.
Firman Allah swt: “Dia-lah yang
menjadikan kamu khalifah-khalifah di muka bumi. Barangsiapa yang kafir, maka
(akibat) kekafirannya menimpa dirinya sendiri. Dan kekafiran orang-orang yang
kafir itu tidak lain hanyalah akan menambah kemurkaan pada sisi Tuhannya dan
kekafiran orang-orang yang kafir itu tidak lain hanyalah akan menambah kerugian
mereka belaka” (Al-Faathir 35:39).
Dari sini dapatlah kita perhatikan dan
fahami bahawa dalam menjalankan peranan sebagai seorang khalifah di muka bumi,
seorang hamba kepada Allah dan seorang yang mukmin dan muslim yang mengurus
harta, bertanggungjawab sebagai pembina masyarakat dan negara, Islam
memerintahkan setiap individu itu supaya sentiasa taat, patuh dan ingat kepada
Allah, takut akan azabNya, merasai pengawasan dan kehadiran Allah, merenungi
dan memuhasabah isi hatinya agar sentiasa selari dengan niat dan matlamat
kehidupan di atas dunia ini. Demikianlah ciri yang perlu ditanam dalam diri
seseorang sebagai prinsip asas dalam pengurusan harta. Lantas, kita akan dapat
melihat seseorang yang bekerja dengan rajin dan penuh ikhlas, lalu dirinya
memberikan produktiviti yang baik, kerana Allah sangat kasih kepada setiap
orang yang rajin serta tekun bekerja.
Firman Allah swt: …"Sesungguhnya
Aku tidak menyia-nyiakan amal orang-orang yang beramal di antara kamu, baik
laki-laki atau perempuan, ...” (Ali ‘Imran 3:195)
Firman Allah swt: “Dan barangsiapa
yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan
sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang
yang usahanya dibalasi dengan baik” (Al-Iaraa’ 17:19).
Hari ini kita mendapati di dalam
masyarakat, seseorang yang takut untuk memberi atau menerima rasuah kerana
bimbang akan dikenakan tindakan undang-undang. Tetapi apabila merasa dirinya
terselamat, terlindung daripada diketahui orang atau pihak berkuasa, menggunakan
helah-helah untuk mengaburi tindakannya, dia akan berani melakukannya. Sebaliknya
apa yang patut berlaku dalam kalangan masyarakat Islam ialah masyarakat dan
individu yang teguh pegangannya terhadap norma-norma keimanan dan akhlak, semua
tindakan dan keputusan terikat dengan ajaran, peraturan dan kepentingan agama.
Oleh itu, setiap orang yang beriman pasti akan melakukan sesuatu dengan berniat
ibadah kepada Allah dan merasakan pengawasan Allah. Mereka pasti tidak akan
melakukan sebarang perbuatan maksiat, terutama berkaitan dengan harta sebab
takutkan azab Allah, kerana Allah Maha Membalas setiap perbuatan manusia di
atas dunia ini.
Firman Allah swt: “Dan tinggalkanlah dosa
yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang yang mengerjakan dosa,
kelak akan diberi pembalasan (pada hari kiamat), disebabkan apa yang mereka
telah kerjakan” (Al-An’aam 6:120).
Firman Allah swt: “Dia mengetahui (pandangan)
mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati” (Al-Mu’min 40:19).
Ulama tafsir tidak hanya membataskan pandangan
mata khianat itu kepada melihat sesuatu yang diharamkan oleh Allah swt seperti
aurat wanita bukan muhrim sahaja, tetapi juga pandangan serong dan tidak jujur
serta pandangan melakukan hasad dan sihir kepada manusia lain.
Pada berlalunya masa dan zaman, kita akan
sering menyaksikan pelbagai projek dan rancangan pembangunan yang bertujuan
baik menghadapai halangan sukar berpunca daripada penyelewengan moral, akhlak,
etika dan profesionalisme, bentuk pengurusan yang teruk dan lemah, hawa nafsu
bermaharajalela, kepentingan lingkungan diri dan kroni semata, penyalahgunaan kuasa, salah
laku, komplot monopoli, riba dan pelbagai masalah yang lain. Dalam menghadapi
fenomena ini, seseorang yang telah tahu penyakit umat yang berlaku, perlulah
menanam azam untuk melaksanakan proses pembaikan, terutama dalam pengursan
harta dan tidak hanyut bersama dengan kepincangan yang berlaku.
Firman Allah swt: “Katakanlah: "Tuhanku
hanya mengharamkan perbuatan yang keji, baik yang nampak ataupun yang
tersembunyi, dan perbuatan dosa, melanggar hak manusia tanpa alasan yang benar,
(mengharamkan) mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan
hujjah untuk itu dan (mengharamkan) mengada-adakan terhadap Allah apa yang
tidak kamu ketahui" (Al-A’raaf 7:33).
Peranan manusia yang beriman dan hidupnya
beribadah kepada Allah serta mempunyai niat memperbaiki masyarakat akan
berpandangan jauh serta sedar akan akibat segala tindakan yang menyalahi
undang-undang dan ajaran agama. Ia sedar bahawa akibat daripada segala
tindakannya merupakan paksi dan teras yang sangat penting dalam pelaksanaan dan
kejayaan sesuatu projek pembangunan. Manusia seperti inilah hakikatnya yang
akan terus gigih menghadapi segala rintangan, dapat menggunakan sumber dan
tenaga dengan tepat, serta bekerja keras untuk meningkatkan produktiviti,
seterusnya melakukan pelaburan yang bermanfaat dalam melipatgandakan hasil
pendapatan, demi kemajuan ummah dan negara.
Firman Allah swt: “Wahai anak-anak Adam! Jika
datang kepadamu rasul-rasul daripada kamu yang menceritakan kepadamu
ayat-ayat-Ku, maka barangsiapa yang bertaqwa dan mengadakan perbaikan, tidaklah
ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati”
(Al-A’raaf 7:35).
Hidup dalam mencari..
Bandar Baru Bangi,
2 Muharram 1438H.
Comments