Islam Agama
Rahmat dan Al-Quran Petunjuk Buat Manusia
Al-Quran dan
al-Sunnah yang merupakan dua sumber utama hukum Islam mempunyai kedudukan yang
sempurna, sesuai, menepati keperluan masa, keadaan dan tempat mampu menjawab
dan memberi petunjuk terhadap semua permasalahan yang muncul, baik yang sedang
dihadapi mahupun akan muncul pada suatu hari nanti sehinggalah tibanya kiamat.
Sekilah pandang, ayat al-Quran dan hadith yang berbicara mengenai hukum hakam
tidaklah banyak berbanding dengan permasalahan baru yang sentiasa muncul dalam
kehidupan seharian manusia. Namun, Allah telah menjelas dan menegaskan bahawa
al-Quran yang sempurna sifatnya telah terkandung segala bentuk petunjuk dan
menjelaskan segala persoalan hukum utama atau permasalahan-permasalahan pokok.
Firman
Allah swt yang bermaksud: "Tidaklah mungkin Al Quran ini dibuat oleh
selain Allah; akan tetapi (Al Quran itu) membenarkan kitab-kitab yang
sebelumnya dan menjelaskan hukum-hukum yang telah ditetapkannya, tidak ada
keraguan di dalamnya, (diturunkan) dari Tuhan semesta alam." (Surah
Yunus 11:37) dan "Alif laam raa, (inilah) suatu kitab yang ayat-ayatnya
disusun dengan rapi serta dijelaskan secara terperinci, yang diturunkan dari
sisi (Allah) Yang Maha Bijaksana lagi Maha Tahu" (Surah Hud 11:1).
Ibnu
Kathir dan Qurtubi di dalam tafsir mereka menyatakan apa yang dimaksudkan
dengan "dan menjelaskan hukum-hukum yang telah ditetapkan"
ialah penerangan hukum-hukum mengenai halal dan haram dengan penerangan yang
meyakinkan, menyeluruh dan benar, tiada keraguan padanya daripada Allah swt
Tuhan sekalian alam. Manakala al-Alusi pula ada menerangkan berkaitan tafsir
ayat ini bahawa mana-mana peraturan yang telah dibentuk sebagai suatu sistem
yang ditetapkan itu tidak berlaku padanya penyelewengan atau kecacatan, maka
tidak akan terjadi pertentangan atau perselisihan sama ada dalam bentuk
keperluan semasa ataupun hikmah yang ada padanya.
"(Dan ingatlah) akan hari (ketika) Kami bangkitkan pada tiap-tiap
umat seorang saksi atas mereka dari mereka sendiri dan Kami datangkan kamu
(Muhammad) menjadi saksi atas seluruh umat manusia. Dan Kami turunkan kepadamu
Al Kitab (Al Quran) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat
dan kabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri." (Surah an-Nahl 16:89)
Agama itu datang
dalam bentuk mendatangkan kebaikan. Islam pada peringkat awal datang ke Mekah
mengekang penyembahan berhala dan membawa kepada perhambaan Allah Yang Maha
Esa. Kaedah yang digunakan melalui al-Quran adalah dengan menafikan penyembahan
berhala dan mengiktiraf serta menetapkan penyembahan hanya kepada Allah swt.
Iaitu menafikan kebatilan yang wujud dan mengiktiraf kebaikan yang sepatutnya (nafi
dan isbat). Apabila sesuatu yang batil itu dinafikan, maka perkara yang
disabitkan tadi akan tertegak. Kerana itulah menolak kerosakan akan sentiasa
menjadi keutamaan berbanding mengambil kebaikan.
Maka setiap tindakan yang bermaksud
mengekalkan kesinambungan kehidupan adalah dengan mengekalkan perkara yang baik
untuk memberi kemaslahatan sepertimana yang diminta oleh Allah dan agama.
Apa-apa tuntutan daripada Allah merupakan tuntutan agama dan sebarang tuntutan
agama adalah berpaksikan kepada tuntutan untuk kemaslahatan umum. Jika ia bukan
tuntutan maslahah umum, dengan maksud kepentingan sebahagian sahaja, dengan
menafikan kepentingan umum, maka ia bukan daripada tuntutan agama. Namun jika
wujud kebaikan tertentu yang membawa kepada kepentingan sebahagian sahaja dalam
sesuatu konteks, tidak dalam konteks lain, tetapi setiap sesuatu kebaikan itu
saling melengkapi antara satu sama lain sehingga membawa kebaikannya lebih
besar daripada keburukan yang masih wujud, maka kebaikan itu lebih diutamakan.
Kerana kepentingan dan keperluan kesinambungan kehidupan adalah untuk semua,
bukan sebahagian.
Pengenalan Ta'lil al-Ahkam (تعليل الأحكام)
Kajian 'illah hukum dalam teori qiyas
menerangkan nilai-nilai falsafah hukum Islam dan kemaslahatan yang terkandung
di dalamnya. Ta'lil qiyas berhubung rapat dengan hukum nas al-Quran.
Manakala metode qiyas digunakapai untuk mencari 'illah sesuatu
hukum.
Imam Syafi'i mengatakan setiap peristiwa atau permasalahan
atau isu yang dihadapi oleh seseorang muslim, penyelesaiannya pasti akan
ditemui di dalam al-Quran. Beliau juga menyatakan bahawa di dalam al-Quran
telah diterangkan secara terperinci hukum hakam yang berkaitan dengan ibadah
dan perkahwinan, manakala hukum atau prinsip dasar di dalam hukum yang
berkaitan dengan harta, ekonomi, perjanjian, kenegaraan dan antarabangsa atau
dengan lebih khusus aspek mu'amalah.
Ijtihad diperlukan di setiap zaman dan
peredarannya. Ini kerana secara fitrah wujud perubahan dalam kehidupan seharian
dan perkembangan sosial. Ini berlaku selari dengan kemajuan ketamadunan dan
peradaban manusia serta teknologi dan maklumat.
Al-Quran dan as-Sunnah telah
menyediakan hukum hakam yang berkaitan dengan kehidupan peribadi dan sosial
manusia. Tetapi kehidupan manusia yang bersifat dinamik memerlukan hukum yang
mampu berubah atau fleksibel dengan perubahan keadaan sekitarnya dengan tidak
melebihi lingkaran perkara yang tetap (thawabit) dan berubah (mutaghayyirat).
Maka, pandangan atau pemikiran manusia adalah alat yang boleh digunakan untuk
mempertimbang situasi-situasi berbeza sehingga memungkinkan manusia untuk
membuat/menetapkan hukum yang baru sesuai dnegan keperluan semasa mereka.
Skop penggunaan akal di dalam metode qiyas
ialah melalui penentuan 'illah. Apabila 'illah telah ditentukan,
maka ia perlu selari dengan ketetapan nas al-Quran tanpa sebarang perubahan.
Kerana itu qiyas tidak boleh digunakan untuk mengubah ketetapan nas
atas dasar kebijaksanaan akal atau pemikiran seseorang manusia.
Setiap hukum yang ditetapkan peasti ada
tujuan, alasan dan nilai yang tersendiri, ia tidak ditetapkan dengan sia-sia,
tetapi ada faktor yang menyebabkan hukum tersebut wujud. Melalui alasan atau
panduan inilah, ulama Usul Fiqh menjadikan perbincangan ini suatu bentuk
pemikiran dalam menentukan apakah yang menjadi faktor atau pendorong atau asas
atau alasan dalam sesuatu hukum syara'.
Setelah ulama meneliti nas al-Quran,
mereka mendapati wujud hubungan antara ketentuan hukum dengan alasan yang
mendasarinya. Akhirnya dengan menggunakan teori 'illah tadi, ilmu ta'lil
al-ahkam diperbincangkan. Teori 'illah hukum atau ta'lil al-ahkam
pada prinsipnya mengkaji dan membincangkan tentang apa yang menjadi 'illah
atau pautan hukum, serta apa pula yang menjadi pengukur bahawa 'illah yang
dimaksudkan adalah merupakan alasan yang dijadikan dasar dalam penetapan hukum
tersebut.
Di samping itu ia membincangakan
bagaimana prosedur atau langkah yang perlu ditempuh utnuk menemukakan dan
menetapkan sesuatu 'illah hukum serta apa-apa sahaja yang menjadi
kriteria atau prasyarat bagi sesuatu 'illah tersebut. Apa yang lebih
menarik ialah, hakikatnya perbincangan ta'lil al-ahkam atau 'illah
ini secara langsung akan berfungsi dan berhubungan dengan perbicangan maqasid
al-syariah.
Persoalan untuk mencari apakah alasan
atau faktor yang mendasari sesuatu penetapan hukum inilah yang akhirnya
mendorong kepada pengkajian mengenai 'illah. Ini membawa kepada
penelitian terhadap hubungan dan perkaitan serta kedudukan 'illah yang
dipandang sebagai faktor penentu sesuatu hukum itu sebenarnya tidak dapat
dipisahkan daripada metode pensyariatan hukum. Akhirnya langkah ini jugalah
yang dirumuskan sebagai alat dalam aktiviti istinbat hukum di maan setiap
ketentuan hukum akan berkait dengan 'ada' dan 'tidak ada' 'illah.
Sebagaimana yang disebut oleh Abdul Wahhab Khallaf "Liputan hukum-hukum
syara' itu didasari dengan ada dan tidak adanya 'illah, bukan dengan
hikmah".
Namun begitu pandangan dan pemahaman
terhadap 'illah ini telah menimbulkan persoalan yang juga bersifat
dasar, iaitu "Apakah semua ketetapan hukum itu perlu wujud dan menuruti 'illah
di sebaliknya?" Persoalan ini diperdebat dengan hebat dalam kalangan ulama
Kalam yang kemudiannya diikuti oleh ulama Usul. Ini kerana tidak semua yang
ditetapkan di dalam syara' mesti mempunyai 'illah pensyariatan, malah
banyak juga ketentuan huku tidak mampu difahami dengan akal rasional apakah
yang menjadi 'illah dalam penetapan tersebut. Aspek inilah yang
kemudiannya dikategorikan oleh ulama Usul sebagai persoalan ta'abbudi. 'Illah
di dalam ketentuan-ketentuan hukum yang tidak dapat dijangkau oleh pemikiran
manusia secara jelas mengenai alasan yang mendasarinya membawa kepada suatu
bentuk istilah yang dinamakan sebagai 'sabab' atau 'sebab' dalam perbincangan Usul
Fiqh.
Seterusnya ulama usul menyimpulkan
bahawa 'illah adalah sesuatu keadaan atau sifat yang jelas dan dapat
diukur serta mengandungi munasabah perkaitannya sehingga kuat di dalam anggapan
manusia bahawa itulah 'illah yang menjadi alasan penetapan sesuatu hukum
oleh Allah dan RasulNya. Terdapat tiga syarat yang perlu dipenuhi di dalam
sifat sesuatu 'illah, iaitu;
1- Sifat yang jelas,
2- Dapat diukur,
3- Mempunyai pengertian yang sesuai
dengan hukum iaitu mempunyai munasabah.
Daripada syarat-syarat inilah yang
membezakan antara 'illah, hikmah dan sebab.
Perbahasan
ta’lil al-ahkam adalah penting kerana ianya sebagai metode yang
digunapakai oleh ulama Usul sebagai dalil bagi pembinaan hukum Islam melalui
qiyas terutamanya dan juga melibatkan maslahah mursalah, istihsan,
‘urf dan sadd az-zara’i. Keadaan ini berlaku rentetan daripada
realiti penurunan wahyu telah terhenti, sedangkan nas daripada al-Quran dan
sunnah bersifat terbatas. Dalam masa yang sama perlu diayakini bahawa segala
hal ehwal semasa yang berlaku tidak
terkecuali daripada penetapan hukum Allah. Jika kita membaca dengan lebih
mendalam perbahasan ta’lil al-ahkam di dalam kitab-kitab Usul Fiqh,
ianya sangat panjang dan terdapat pelbagai perbezaan pendapat. Namun secara
umum, pendirian ulama mengenai ta'lil al-ahkam terbahagi kepada dua
golongan.
Golongan pertama: Menolak penggunaan ta'lil
dalam hukum syara'.
Golongan kedua: Menerima penggunaan ta'lil
dalam hukum syara' dengan syarat.
Apabila menyebut golongan yang sepakat
mengenai ta’lil hukum, adalah benar ianya terdiri daripada golongan
Mutakallimin dan golongan Zahiri dan bukannya golongan Mutakallimin dan
golongan Asya’irah.
Golongan pertama, terdiri daripada: 1-
Zahiriyyah, 2- Nizamiyyah, 3- Asya'irah (kelompok Mutakallimin dan Jabbariyyah)
dan 4- Asya'irah (kelompok Al-Ghazali dan al-Amadi).
Antara tokoh terkenal golongan
Zahiriyyah ialah Ibnu Hazm. Ibnu Hazm mengingkari para sahabat Nabi dan tabi'in
dalam perkara ta’lil hukum. Beliau juga memberi kritikan terhadap nas
syar'i menggunakal akal. Menurut beliau, 'illah yang diutarakan
oleh ahli 'illah adalah terbatal kerana Allah tidak meletakkan atau
menetapkan sesuatu 'illah terhadap hukum-hukum yang diturunkanNya.
Beliau juga mengatakan Allah Taala tidak memerlukan 'illah dalam
melakukan dan melaksanakan sesuatu.
Tokoh lain ialah Abu Daud az-Zahiriy.
Beliau tidak menerima 'illah, akan tetapi menerima qiyas dalam nas
dan dinamakannya sebagai istidlal. Beliau menerima qiyas hanya
dalam perkara muamalat tetapi bukan dalam hal-hal ibadah.
Golongan pertama ini, mereka membezakan
antara 'illah dan sabab. Bagi mereka tidak wajib ada 'illah
di dalam syara'. Mereka menyatakan manusia tidak mempunyai ilmu mengenai ilmu
Allah, maka manusia tidak boleh mewujudkan sesuatu hukum atau mengubah hukum
yang ditetapkan.
Tokoh utama di dalam Nizamiyyah pula
ialah an-Nizam. Beliau menghalang penggunaan qiyas di dalam syara'.
Baginya qiyas berkisar dengan hikmah dan maslahah. Wajib
sama-ratakan keduanya jika didahulukan salah satu antara keduanya, maka akan
tercetus masalah dan menjadikan qiyas itu rosak dan terbatal. Dengan itu
beliau tidak diterima ta'lil dalam hukum syara'
Manakala di dalam golongan pertama yang
terdiri daripada pihak Asya'irah pula, mereka terbahagi kepada dua kelompok
sepertimana yang telah disebut di atas. Bagi kelompok pertama, mereka terdiri
daripada Mutakallimin (ahli kalam) dan Jabbariyyah. Mereka menolak pengguanaan ‘illah
dalam hukum kerana dalam sesuatu suruhan dan penciptaan, Allah tidak
berlandaskan punca dan sebab, tetapi berdasarkan kehendak dan kemahuanNya.
Mereka berkata perbuatan Allah bukan berkait dengan tujuan
Dari kalangan Asya'irah ini, ada
daripada mereka asalnya tidak menerima 'illah, manakala ada juga yang
menerima kewujudan 'illah tetapi bagi mereka tidak wajib menggunakan 'illah.
Berbeza dengan Baidhawi (dari kalangan Asya’irah) yang menyatakan ''urf adalah hukum'
dengan berpendapat pengertian 'illah itu sebagai sumber pengetahuan
hukum. Manakala ar-Razi pula menyatakan 'illah ialah sifat dalam hukum
syara'.
Kelompok kedua golongan Asya’irah yang
antaranya terdiri daripada al-Ghazali dan al-Amadi, mereka berpendapat 'illah
merupakan cetusan dan permulaan kepada pensyariatan hukum. Mereka juga berkata ‘illah
merangkumi hikmah dalam syara'. Al-Amadi menyebut bahawa 'illah
bermaksud ba'ith (pencetus), manakala al-Ghazali pula berkata 'illah
adalah mua'ththar fi al-hukm (memberi kesan kepada hukum) dengan izin
Allah Taala.
Golongan kedua, mereka terdiri
daripada: 1- Mu’tazilah, 2- Maturidiyah, 3- Ahli Sunnah.
Pendapat golongan Mu’tazilah adalah
berlawanan sepenuhnya dengan golongan Zahiriyyah. Mereka berpendapat setiap
perkara mesti ada 'illah dan 'illah merupakan pencetus kepada
hukum syara'. Bagi mereka, Allah swt adalah bersifat ‘hakiimah’ pada hikmah
dan maslahah. Setiap hukum yang mengandungi perbuatan wajib ada hikmah
dan maslahah, maka diwajibkan 'illah syara'. Bukan seperti hukum
akal yang wajib ada ma'lul. Akan tetapi mereka menisbahkan ilmu ta'lil
dengan akal dan menjadikan akal sebagai sumber hukum kerana akal itu tahu baik
dan buruk dan akal dibina atas tanggungjawab (dipertanggungjawapkan).
Bagi golongan Maturidiyah pula mereka
menetapkan atau mensabitkan baik dan buruk pada sesuatu, tetapi tidak menghukum
dengan akal pada masalah syara'. Mereka ini mirip kepada golongan ahli sunnah
di dalam penetapan hukum, cara atau pendapat.
Golongan Ahli Sunnah, mereka menyatakan
bahawa Allah Taala mencipta hikmah dan maqsad (tujuan) dan
sesungguhnya hukum pada manusia adalah ber'illah (mempunyai 'illah).
Setiap ‘illah yang ada pada hukum, ada yang diketahui manusia dan ada
yang tidak diketahui oleh manusia dan ini tidak menghalang Allah meletakkan
hikmah di dalam setiap penetapan hukum.
Para usul golongan ini memberikan takrif 'illah dengan 'mu'arraf'.
Wujud hukum hakam dalam ibadah yang tidak diketahui akal akan hikmahnya seperti
penyaksian Ramadhan dengan kewajiban berpuasa. Mengapa Ramadhan dipilih, bukan
bulan-bulan yang lain. Walaupun ada yang menganggap penetapan tersebut bersifat
penyeragaman.
Sebahagian daripada mereka memberi
pengertian 'illah dengan makna ‘sebab’, kerana berkemungkinan bagi akal
untuk mengetahui hikmah sesuatu hukum. Keadaan ini dinamakan sebagai pencetus (al-Baa'ith).
Manakala Ibnu Qayyim berkata syari’ah terbina atas dasar ‘hikmah hukum’ dan ‘maslahah
'ibad (hamba)’ dalam kehidupan. Syatibi pula berkata syariat terbina dengan
maslahah hamba, sama ada secara cepat atau lambat dengan serentak.
Dapat dinyatakan di sini bahawa ta‘lil
al-ahkam merangkumi motif dan matlamat pensyariatan Islam itu sendiri iaitu
pencapaian kebahagiaan manusia di dunia dan di akhirat. Ianya menjadi tujuan
utama (asasi) disyariatkan Islam yang membuktikan Syariat Islam itu bersifat
fleksibel dan universal justeru sesuai diamalkan di setiap zaman dan tempat.
Secara umumnya ta‘lil al-ahkam merangkumi hukum-hakam Allah SWT dan
perbuatanNya. Oleh itu ianya menyentuh persoalan akidah dan fiqh sekali gus.
Akibat percampuran perbahasan ilmu kalam dalam ilmu usul fiqh membawa
tercetusnya percanggahan pendapat yang berpanjangan dalam kalangan para ulama
walaupun pelbagai penyesuaian telah dilakukan oleh sebahagian pendukung
masing-masing untuk menyelesaikannya secara bijaksana.
Perbahasan ilmu ta’lil seperti
yang telah diberitahu diperbahas dalam pelbagai bidang dan lapangan selain
akidah dan usul fiqh, iaitu ilmu hadis, tafsir dan ilmu bahasa atau sastera
Arab. Pada kali ini, kita cuba untuk memahami perbahasan ta’lil dari dua
lapangan yang sebenarnya terkait secara langsung antara keduanya iaitu lapangan
akidah dan lapangan usul fiqh. Di dalam lapangan usul fiqh pula ia terbahagi
kepada dua, sama ada ta’lil itu dibincangakan dalam skop ta’lil qiyas
(sila lihat perbincangan mengenai ‘illah di bawah tajuk qiyas dalam
perbahasan usul fiqh) atau ta’lil maqasid (akan diterangkan di
bawah).
Beberapa nota penting:
- Golongan
yang menolak ta’lil hukum secara umum adalah Zahiriyah, Nizamiyah,
Asya’irah daripada Mutakallimin dan Jabbariyyah serta Asya’irah daripada
al-Ghazali dan al-Amadi. Sebenarnya penolakan mereka berkisarkan penolakan
terhadap ta’lil yang dibawa daripada fahaman Mu’tazilah. Fahaman
Mu’tazilah menyatakan ketentuan dan penetapan baik-buruk adalah melalui
akal manusia semata. Golongan Asha‘irah tetap menerima ta‘lil al-ahkam
jika ianya ditujukan kepada konsep meraikan maslahah terhadap mukallaf dan
bukannya penggunaan akal dalam penetapan baik-buruk.
- Golongan
yang menolak ta’lil al-ahkam tidak bermakna mereka menolak secara
total amalan ta’lil keseluruhannya, tetapi penolakan mereka adalah
disandarkan kepada pemahaman ta’lil dalam lapangan akidah sahaja.
- Umumnya
golongan yang menolak ta’lil ini menerima ta’lil yang
ditujukan kepada mukallaf dan dikaitkan dengan hikmah serta
maraikan maslahah, terutama daripada golongan Asya’irah yang
disebut sebagai ta’lil maqasid atau maslahah.
Sedangkan golongan Zahiriyah dan Nizamiyah, mereka menolak secara tegas
penggunaan ta’lil hukum dalam skop ta’lil qiyas,
bukan ta’lil maqasid.
- Walaubagaimanapun
hakikatnya apabila diperinci, golongan Zahiriyah juga seolah menerima ta’lil
yang berkait dengan maslahah dan hikmah. Ini kerana ia melibatkan
pensabitan terhadap kesucian dan kesempurnaan sifat Allah SWT iaitu
mustahil Allah Taala melakukan sesuatu yang terkeluar dari hikmah dan
maslahah kerana ia merupakan perbuatan yang sia-sia sedangkan Allah Taala
bersifat Maha Bijaksana.
- Perbezaan
ini berlaku disebabkan ulama usul fiqh terpengaruh dengan perbincangan ta’lil
dalam lapangan akidah. Contoh yang boleh dilihat adalah apabila Ibnu
Qayyim mengkritik al-Razi dengan panjang lebar yang didakwanya menolak ta‘lil
al-ahkam. Sebenarnya adalah lebih adil jika kritikan dibuat
berdasarkan rujukan yang tepat. Ini kerana kritikan berkaitan penolakan ta’lil
itu adalah dalam lapangan fiqh, tetapi dirujuk daripada sumber lapangan
akidah.
- Umumnya
ulama usul fiqh menerima penggunaan ta’lil hukum dengan penerimaan
mereka terhadap konsep baik dan buruk berdasarkan akal atau wahyu secara
bersama. Ini kerana mereka sendiri memperakui dalam kebanyakan kitab
penulisan mereka bahawa hukum-hakam itu diasaskan berdasarkan kemaslahatan
manusia
- Pendukung
Asha‘irah menolak ta‘lil al-ahkam dalam ilmu kalam. Akan tetapi ta‘lil
al-ahkam di dalam ilmu usul fiqh dan fiqh, mereka menerimanya.
- Ta‘lil
qiyasi di sisi para ulama Usul adalah diterima
kecuali golongan Zahiriyah sebagai asas utama kewujudan qiyas.
Walau bagaimanapun ta‘lil qiyasi ini agak khusus dan tidak boleh
disandarkan bahawa penerimaannya membawa kepada penerimaan ta‘lil
al-ahkam secara mutlak.
- Kemusykilan
yang timbul berkaitan dengan ‘illah dalam metodologi qiyas ini
ialah penentuan status ‘illah sebenar terhadap hukum. Para ulama
berselisih pendapat dalam menentukan status ‘illah sebenar sama ada
ba‘ithah, mu’aththir ataupun mu‘arrif. Persoalan ini
semakin rumit sekali untuk diselesaikan oleh para pengkaji ilmu usul fiqh apabila
wujudnya pelbagai dakwaan yang bercanggah di antara satu sama lain oleh
para pendukung aliran masing-masing lebih-lebih lagi mereka terpengaruh
dengan aliran ilmu kalam yang didukungi.
- Golongan
Zahiriyyah juga boleh dianggap menerima konsep ta‘lil al-ahkam
secara hakikinya. Ini kerana walaupun mereka menolak ‘illah tetapi
konsep sabab yang diterima pakai oleh mereka menghampiri konsep ‘illah
yang diterima pakai oleh golongan jumhur. Ibn Hazm ketika menerima sabab
cuba membataskan sabab tersebut dengan apa yang dinyatakan oleh nas.
Manakala ‘illah di sisi jumhur pula bukannya bersandarkan akal
tetapi bersandarkan nas.
Ta’lil Maqasid
Terdapat perbezaan antara ta’lil
qiyas dan ta’lil maqasid. Seperti yang telah diterangkan, hakikatnya
semua golongan menerima ta’lil maqasid termasuk golongan Zahiriyah, sedangkan
mereka hanya menolak ta’lil qiyas. Apa yang dimaksudkan dengan ta’lil
maqasid ialah konsep ta‘lil al-ahkam merupakan asas kepada kewujudan
konsep maslahah dan mafsadah. Ini kerana pentaklifan syara’ itu
sendiri adalah sama ada menolak mafsadah ataupun mencapai maslahah
ataupun keduanya sekali gus. Konsep maslahah dan mafsadah menjadi
asas kepada kewujudan konsep maqasid al-syari‘ah. Seterusnya konsep maqasid
al-syari‘ah pula menjadi asas kepada kewujudan ilmu usul fiqh.
Sesungguhnya konsep maqasid
al-syari‘ah tidak akan wujud tanpa konsep ta‘lil al-ahkam. Begitu
juga konsep maslahah dan mafsadah tidak akan diperkatakan lagi
oleh para ulama Usul apabila konsep ta‘lil al-ahkam tidak dapat diterima
pakai secara umum, khususnya dalam perkara yang melibatkan kehidupan seharian
manusia. Bagaimana seorang faqih mampu membicarakan persoalan fiqh
semasa yang sentiasa melingkari kehidupan manusia apabila dia sendiri menolak
konsep ta‘lil al-ahkam yang memberi erti bahawa syara' sentiasa meraikan
kemaslahatan manusia.
Oleh sebab itulah Ibn al-Qayyim
menyifatkan penolakan konsep ta‘lil al-ahkam merupakan salah satu
jenayah yang paling besar terhadap syariat Islam. Menurutnya golongan yang
berakal tidak mungkin mengingkari wujudnya sebab, hikmah, maslahah dan
motif tertentu dalam syariat Islam.
Sesungguhnya tanpa konsep ta‘lil
al-ahkam, hukum-hakam yang berkaitan dengan kebiasaan kehidupan manusia
akan menjadi sia-sia kerana tidak mampu menghadapi perubahan zaman dan tempat.
Hal sedemikian menjadikan ayariat Islam terdedah kepada prinsip-prinsip jumud
yang membawa kepada kelesuan umat akibat terkongkong dengan doktrin-doktrin
silam yang kaku.
Oleh sebab itulah rata-rata para ulama
telah menjadikan ta‘lil al-ahkam sebagai asas utama dalam melakukan
ijtihad semasa melalui pelbagai mekanisme yang wujud dalam ilmu usul fiqh
seperti qiyas, maslahah mursalah, istihsan, sadd
al-dhara’i‘, ‘urf dan sebagainya. Manakala kewujudan ta‘lil
al-ahkam secara khususnya diterima pakai secara meluas dalam maqasid
al-syari‘ah. Perdebatan para ulama Mutakallimin terhadap ta‘lil al-ahkam
dalam ilmu kalam tidak boleh dijadikan asas utama untuk membuktikan bahawa para
ulama tidak bersepakat (ijma’) terhadap penerimaan ta‘lil al-ahkam
dalam fiqh.
Latarbelakang Politik Turki Pasca
Kejatuhan Khilafah Uthmaniyah 1924
Setelah
runtuhnya sistem Khilafah pada tahun 1924, negara Turki telah menjadi sebuah
negara republik yang didasari dengan prinsip sekularisme yang sangat kuat.
Gagasan ideologi sekularisme telah diperkenalkan oleh bekas komander Perang
Dunia Pertama, Mustafa Kamal Ataturk yang telah menubuhkan modern secular Republic of Turkey pada tahun
1923. Baginya, prinsip
sekularisme sahaja yang boleh membawa Turki ke arah permodenan. Latar belakang dunia Islam pada masa itu yang menanggung perit
kehidupan pasca era penjajahan seolah-olah telah mencipta dan menerima
pemikiran sebegini. Selain Turki yang pernah berada di bawah pemerintahan secular-kemalism
yang tidak neutral agama (laicism), Tunisia dan Algeria juga berhadapan
dengan situasi demikian.
Kubu atau
penjaga ideologi sekular atau Kemalisme ini terdiri daripada Angkatan
Bersenjata Turki (Turkish Armed Forces), iaitu pendukung dan sokongan
diberikan oleh parajurit tentera Turki. Angkatan Bersenjata Turki berperanan
penting dalam memastikan kelangsungan politik Turki dan segala proses penetapan
keputusan yang berkait dengan pertahanan kebangsaan Turki melalui Majlis
Pertahanan Kebangsaan (National Security Council). Pihak tentera sangat
besar peranannya dalam menjaga ideologi ini di mana dalam sejarah Turki moden,
telah berlaku empat kali kudeta tentera terhadap pemerintah yang cuba untuk
melaksanakan nilai-nilai Islam. Kesemua Perdana Menteri
Turki yang dilantik secara demokratik terpaksa menghadapi campur tangan pihak
tentera walaupun dalam perancangan dan keadaan yang berbeza.
Kudeta
pertama berlaku pada tahun 1960 ke atas kerajaan yang diketuai oleh Adnan
Manderes daripada Parti Demokrat yang ditubuhkan pada tahun 1946 dan merupakan
parti pembangkang yang keempat di Turki. Secara zahirnya Adnan Manderes
bukanlah seorang daripada kalangan Islamis dengan berlatarbelakang pendidikan
daripada Fakulti Undang-undang, Universitai Ankara. Malah sebelum itu pernah
mengurus cawangan Parti Liberal Republik (Liberal Republican Party – Serbest
Cumhuriyet Firkasi) sebagai salah sebuah parti pembangkang. Beliau juga
pernah menerima pelawaan daripada Kamal Attaturk sendiri untuk menyertai Parti
Rakyat Republik (Republican People’s Party) setelah partinya
dimansuhkan.
Adnan
Manderes adalah seorang individu yang lebih bertoleransi terhadap gaya hidup
tradisional dan mempunyai pendekatan yang berbeza terhadap pengamalan Islam
berbanding Kamal Attaturk dan ahli parti yang lain. Di dalam kempen pilihanraya
tahun 1950, beliau telah membenarkan seruan azan menggunakan bahasa Arab yang
mana telah diharamkan sebelum itu oleh Kamal Attaturk yang menghalang
penggunaan bahasa Arab dalam kalangan rakyatnya dan dalam urusan agama. Beliau juga telah membuka kembali ribuan
masjid yang sebelum itu ditutup serta menyelar pihak lawan politiknya yang
menggunakan agama sebagai alat untuk faedah dan keuntungan politik. Beliau juga
tidak meneruskan pendekatan pro-Barat, malah beliau lebih aktif dari mantan
perdana menteri sebelumnya dalam membina hubungan dengan negara-negara Islam.
Manderes lebih mengutamakan polisi ekonomi yang liberal berbanding perdana
menteri sebelumnya dan membenarkan lebih banyak perusahaan dan perdagangan
persendirian. Umumnya, polisi ekonomi yang dibawa beliau menjadikannya popular
dalam kalangan penduduk yang sederhana miskin.
Pada pagi
27 Mei 1960, pengisytiharan rampasan kuasa menggulingkan kerajaan telah diumum
melalui radio yang diketuai oleh Kolonel Alparslan Türkeş telah dipelopori oleh
37 orang pegawai muda. Menderas bersama kebanyakan ahli partinya ditangkap
termasuk Fatin Rüştü Zorlu dan Hasan Polatkan. Mereka telah didakwa melanggar
perlembagaan, mewujudkan Istanbul Pogrom yang menyebabkan kematian 57 orang
Greece serta menggelapkan wang daripada dana negeri. Akhirnya Adnan Menderes
dijatuhi hukuman gantung oleh junta tentera di Pulau Imrali pada 17 September
1961 walaupun rayunan pengampunan telah dikemukan oleh ramai pihak termasuk
Ketua Negeri, Cemal Gürsel dan ketua pembangkang İsmet İnönü, Presiden Amerika
Syarikat John F. Kennedy dan Ratu Elizabeth kedua dari England. Dua bulan
kemudian, pihak pembangkang yang dipimpin İsmet İnönü telah membentuk kerajaan
baru di bawah kawalan dan pantauan pihak tentera dengan gabungan dan bantuan
Parti Keadilan (Adalet Partisi) yang baru muncul dibawah kepimpinan Süleyman Demirel pada tahun 1964. Parti Keadilan ini dilihat sebagai pengganti
warisan Andan Menderes yang kemudiannya telah memenangi pilihanraya pada tahun
1965.
Semasa
kepimpinan Süleyman Demirel sebagai Perdana
Menteri, beliau telah beberapa kali meletakkan jawatan. Antaranya apabila
beliau tidak bersetuju dengan pemenjaraan mantan presiden Turki, Celal Bayar,
tetapi measuki semula politik pada bulan Jun 1964. Ketika memenangi pilihanraya
berikutnya pada 10 Oktober 1969, beliau telah mewujudkan asas ekonomi yang
kukuh dengan meletakkan asas pembinaan Empangan Keban, Jambatan Bosphorus dan
saluran paip minyak antara Batman dan Iskenderun.
Sebenarnya sekitar tahun 1970-an lagi
Turki telah diberi label sebagai pihak berhaluan kanan/pihak berhaluan kiri
dalam konflik bersenjata yang dikait dengan proksi antara Amerika Syarikat dan
Kesatuan Soviet di mana kedua-dua pihak tersebut mencari alasan untuk campur
tangan dengan serius dan pihak tentera Turki memberi laluan terhadapnya. Malah
tentera bersenjata Turki juga bertindak secara aktif menyusun strategi
ketegangan dan keganasan. Dalam tempoh ketegangan dan keganasan tersebut 50
orang telah dihukum mati, 500 ribu orang ditangkap dan beatus-ratus lagi mati
di dalam penjara.
Akhirnya, tindakan rampasan kuasa
dijadikan alasan untuk memulihkan ketenteraman melalui Memorandum Tentera pada
12 Mac 1971 yang diketuai oleh Ketua Jeneral Angkatan Tentera, Memduh Tağmaç.
Walaupun pentadbiran Demirel stabil dengan pengukuhan ekonomi, namun beliau
meletakkan jawatan selepas memorandum tersebut. Antara lain ia berpunca
daripada perbezaan pendapat antara kerajaan dengan pihak tentera mengenai
pertikaian terhadap Cyprus, peningkatan ketegangan dengan Greece dan keganasan
poltik yang semakin meningkat. Beliau telah dituduh menyeleweng daripada
prinsip secularism-kemalism oleh pihak tentera, tetapi beliau
menafikannya.
Selepas
meletakkan jawatan, Demirel menjadi pemimpin pembangkang
sehingga tahun 1975 sebelum membentuk kerajaan nasionalis pertama daripada
gabungan empat parti sehingga tahun 1977 dan kerajaan nasionalis kedua pada
tahun 1977 sehingga 1978. Kesan daripada kenaikan harga minyak dunia,
peningkatan inflasi dalam negara dan krisis ekonomi, kerajaan beliau
menghadapinya dengan pendekatan liberalisasi ekonomi. Namun pendekatan tersebut
ditolak oleh parti-parti gabungan yang lain. Situasi ini menjadikan kerajaan Demirel
menjadi minoriti pada tahun 1979 sehingga tidak mampu memilih dan melantik
presiden pada tahun 1980. Ini membawa kepada beberapa siri keganasan dan
serangan politik yang pengakhirannya menyebabkan kematian 42 orang di Dataran
Taksim dengan pembunuhan beramai-ramai. Peluang ini diambil oleh pihak tentera
dengan rampasan kuasa pada 12 September 1980 yang diketuai oleh Ketua Jeneral
Angkatan Tentera, Kenan Evren. Ini menyebabkan Süleyman Demirel telah
diharamkan terlibat dalam politik selama 10 tahun. Bagi tempoh tiga tahun
berikutnya, Angkatan Tentera Turki memerintah negara melalui Majlis Keselamatan
Negara, sebelum demokrasi dipulihkan.
Pada tahun
1986 Süleyman Demirel melancarkan kempen kebangsaan
untuk menentang larangan berpolitik tersebut dan memulakan satu referendum.
Akhirnya referendum tersebut berjaya dan beliau kembali berpolitik pada tahun
1987 dengan menubuhkan True Path Party. Akhirnya pada pilihanraya umum
tahun 1991, beliau sekali lagi berjaya menjadi Perdana Menteri bersama kerajaan
campuran dengan Social Democratic Populist Party. Selepas kematian
mengejut Presiden Turgut Ozal, beliau menjadi Presiden kesembilan pada 16 Mei
1993 yang dipilih oleh Grand National Assembly of Turkey (Perhimpunan
Besar Negara Turki). Beliau berkhidmat sebagai presiden sehingga 16 Mei 2000
untuk tempoh perlembagaan tujuh tahun.
Selepas itu Turki diperintah oleh Ahmet
Necdet Sezer yang merupakan Presiden kesepeuluh Turki daripada tahun 2000
sehingga 2007. Beliau merupakan salah seorang daripada President of the Constitutional Court of
Turkey (Presiden Mahkamah Perlembagaan Turki). Beliau dilantik melalui Perhimpunan
Besar Negara Turki setelah tempoh sepenggal pemerintahan Süleyman Demirel
selama tujuh tahun berakhir. Sazer telah dicalonkan untuk jawatan presiden dan
disokong banyak parti politik di dalam parlimen. Semasa kempen pilihanraya
2000, beliau telah mengenengahkan isu-isu sekularisme dengan penuh semangat
seperti isu pemakaian tudung dalam kalangan wanita Turki dan menyatakan dengan
tegas bahawa sekularisme di Tukri menghadapi ancaman. Sezer juga memiliki kuasa
veto terhadap beberapa undang-undang dan yang lainnya dirujuk kepada Mahkamah
Perlembagaan.
Kemenangan besar parti konservasif
iaitu Parti Keadilan dan Pembangunan (Adalet ve Kalkınma Partisi [AKP] -
Justice and Development Party [JDP]) pada pilihanraya umum tahun 2002
menjadikan mereka pembangkang yang kuat menentang Presiden Sezer. Kuasa veto
yang dimilikinya itu telah membuat pembaharuan terhadap sistem perbankan dan membatalkan
pengharaman politik terhadap Recep Tayyip Erdogan. Semasa menganjurkan sebuah
majlis di istana Presiden, Sezer tidak membenarkan wanita yang hadir memakai
tudung dengan merujuk terhadap undang-undang pemisahan masjid (urusan agama)
dengan urusan kenegaraan. Halangan ini menyebabkan
beberapa orang isteri pemimpin seperti isteri Abdullah Gül dan Erdoğan,
Hayrünnisa Gül dan Emine Erdogan tidak menghadiri majlis tersebut. Semasa
pilihanraya presiden 2014, Sezer secara terbuka menolak untuk mengundi dengan
alasan kekurangan calon sekular.
Pada pilihanraya presiden tahun 2014,
pemimpin AKP, Recep Tayyip Erdoğan telah dilantik sebagai Presiden Turki. Dalam
kongres luar biasa pertama parti itu, bekas Menteri Luar Ahmet Davutoglu dengan
sebulat suara telah dipilih tanpa bertanding sebagai pemimpin parti dan
mengambil alih jawatan Perdana Menteri Turki pada 28 Ogos 2014.
Latarbelakang AKP
Parti Kebangsaan Perintah (National
Order Party [NOP] - Milli Nizam Partisi [MNP]), yang telah
ditubuhkan pada Januari 1970. Parti ini ditubuhkan oleh Erbakan dengan fahaman
apa yang disebut sebagai Milli Gorus, iaitu fahaman bagi pelaksanaan Islam di
peringkat kebangsaan. Parti yang menonjolkan ciri nationalism dan
mengkritik cosmopolitanism ini berpandangan bahawa identiti Turki dan
masa depannya bersama dengan dunia Islam berbanding Barat.
Pada masa tersebut
pihak tentera merasa tidak selamat dengan kewujudan kelompok kiri iaitu parti
bangsa Kurdis dan juga kelompok Islam daripada MNP. Necmettin Erbakan telah
menjadi mangsa kepada kudeta junta tentera di mana beliau dipaksa untuk meletakkan jawatan menerusi campur tangan tentera
atas alasan MNP bercanggah dengan secularism. Rampasan kuasa secara halus
ini berlaku pada tahun 1971. Selepas
itulah Erbakan menubuhkan Parti Penyelamat Nasional (National
Salvation Party [NSP] – Milli Selamet Partisi [MSP]) .
MSP ditubuhkan pada Oktober 1972. Parti
beliau kali ini terus menampilkan watak yang anti-Barat dan mengukuhkan
kesatuan dengan negara-negara Muslim yang lain sebagaimana parti sebelumnya. Ideologi MSP adalah hampir sama dengan MNP
yang dibubarkan. MNP berpandangan bahawa fahaman westernization telah
memecah-belahkan masyarakat Turki. Erbakan mempunyai visi bahawa berdasarkan
industri berat semenanjung Turki, negara Turki yang kuat akan melonggarkan
keterikatan dengan Barat dan menjadi pemimpin dalam dunia Islam di bawah payung
Pasaran Umum Umat Islam. Begitu juga dinar Islam akan menjadi matawang umum dan
Persyarikatan Pertahanan Umat Islam akan diwujudkan. Ia dibubarkan selepas
rampasan kuasa tentera tahun 1980 yang menghalang demokrasi dan mengharamkan
parti Islam.
Erbakan kemudian menggantikan MSP
dengan Parti Kesejahteraan (The
Welfare Party [WP] – Refah Partisi [RP]) pada
tahun 1983 yang menetapkan fahamannya sebagai Islamis. RP merupakan sebuah parti politik Islam di
Turki. Ia diasaskan oleh Ali Türkmen, Ahmet Tekdal dan Necmettin Erbakan di
Ankara pada tahun 1983 sebagai kesinambungan kepada dua parti sebelumnya iaitu MNP
dan MSP yang telah diharamkan daripada politik. Parti Rafah yang mengambil
bahagian dalam pilihanraya pada masa itu telah mendapat kemenangan di tiga
bandar iaitu Konya, Şanlıurfa, dan Van. Peratusan undi mereka adalah kira-kira
5%.
RP mengambil
bahagian dalam pilihanraya tahun 1991 dalam perikatan tiga parti iaitu bersama Pergerakan
Parti Nasionalis (Nationalist Movement Party [MHP]) dan Demokrasi Parti
Reformis (Reformist Democracy Party [IDP]). Mereka mendapat 16.9% undi
dan memenangi 62 kerusi timbalan di parlimen dengan 19 orang daripada Parti
Gerakan Demokrasi (Democratic Movement Party [DMP]). Undi popular mereka
meningkat sejak beberapa tahun sehingga mereka menjadi parti terbesar di bawah
Perdana Menteri Necmettin Erbakan pada tahun 1996.
Recep Tayyip Erdogan menyertai RP dan
memenangi kerusi di parlimen pada tahun 1991 tetapi dihalang oleh pihak
tentera. Apabila beliau menang pilihan raya Datuk Bandar Istanbul atas tiket
RP, banyak pihak bimbang beliau akan mengenakan undang-undang Islam. Tetapi
sebaliknya beliau bersikap pragmatik dan tumpuannya adalah pada soal kebajikan
rakyat Istanbul.
Strategi RP
semakin menarik perhatian warga Turki dan kemuncaknya mereka berjaya menubuhkan
sebuah kerajaan gabungan bersama Dogru Yol Partisi (DYP – The True
Path Party). Sebagai sebuah parti gabungan yang besar, Erbakan telah
terpilih menjadi Perdana Menteri Islamis yang pertama di Turki dan salah satu
tindakan pertama beliau selepas dinobatkan sebagai Perdana Menteri ialah
menjemput para pimpinan al-Ikhwan al-Muslimun untuk menghadiri majlis
makan malam bersama-samanya.
Tidak cukup
dengan itu, beliau juga telah menambah seteru dari pihak Barat dan dari dalam
negaranya sendiri apabila telah mengadakan kerjasama ekonomi dengan lapan buah
negara Islam atas nama D-8. Beberapa tindakan beliau tersebut juga telah
mengundang perang psikologi daripada pihak media dalam tegara tersebut kononnya
Negara tersebut diperintah oleh kumpulan Islamis yang radikal.
Walaubagaimanapun
kerajaan gabungan Erbakan ini dipaksa bubar kuasa oleh tentera Turki pada tahun
1997 kerana disyaki mempunyai agenda Islam. Lantas pada Jun 1997 Erbakan
terpaksa meletakkan jawatan setelah beberapa bulan berlaku komplot oleh pihak
tentera untuk menjatuhkan beliau atas tuduhan pemerintahannya bersifat “anti-secular”.
Peristiwa tersebut popular di kalangan pengkaji politik antarabangsa sebagai post-modern
coup.
Pasukan tentera Turki yang secara
tradisinya merupakan benteng pertahanan sekularisme dan nasionalisme Kemal
Attartuk tidak akan sama sekali tunduk kepada kekuasaan para Islamis. Sejak
dari awal tahun 1997, pihak Jeneral tentera telah melancarkan apa yang
dinamakan oleh Cengis Candar sebagai “rampasan kuasa ‘pasca-moden’,
memanipulasi proses mahkamah dan undang-undang demi menjatuhkan kerajaan
Erbakan.”
Pada tahun 1998, RP diharamkan daripada
politik oleh Mahkamah Perlembagaan Turki kerana menentang sekularisme seperti
yang termaktub di dalam perlembagaan dan Erbakan dilarang daripada menyertai
politik selama lima tahun. Namun atas kebijakan dan strategi Erbakan dan
teman-temannya, Parti Kebajikan (Virtue Party [VP] - Fazilet Partisi [FP])
telah ditubuhkan pada Disember 1998 sebelum pengharaman RP. FP telah beroperasi
di bawah pemerintahan teman rapat Erbakan iaitu Recai Kutan sehinggalah ia turut
diberhentikan operasinya oleh mahkamah pada Jun 2001. Abdullah Gül yang
merupakan bekas Presiden Turki menjadi timbalan pemimpin parti sehingga
dibubarkan.
Pengharaman RP disokong dan dikekalkan
oleh Mahkamah Eropah Hak Asasi Manusia (European Court of Human Rights [ECHR])
pada 13 Februari keputusan 2003. Kemudiannya ECHR dikritik oleh Pemerhati Hak
Asasi Manusia (Human Rights Watch) kerana kurang konsisten terhadap
demokrasi yang enggan pula membubarkan pihak parti lain, tetapi ECHR
mempertahankan keputusannya.
FP merupakan sebuah parti yang
ditubuhkan selepas post-modern coup telah melakukan perubahan terhadap
beberapa perkara dalam teori perjuangan mereka seperti menolak eksploitasi
agama dan laicism sebagai instrumen dalam politik, mencadangkan sebuah negara
yang berasaskan hak asasi manusia dalam melindungi hak kebebasan dan menolak
pennyalahgunaan negara sebagai alat diskriminasi agama tertentu, kumpulan,
ideologi dan kepercayaan. FP juga turut tidak lagi mengangkat slogan
anti-Barat, sebaliknya menyantuni nilai-nilai politik Barat seperti ‘more
democracy’, ‘pluralist society’, ‘decentralization’, ‘globalization’
dan ‘basic rights and liberties’. Pada waktu ini, wujud dua aliran pemikiran yang boleh disamakan dengan
aliran pemikiran ‘kaum tua’ dan pemikiran ‘kaum muda’ seperti yang berlaku di
kebanyakan negara pra kemerdekaan contohnya di Malaysia dan Indonesia. Dua
aliran tersebut ialah aliran Yenilikciler sebagai kaum muda dan aliran Gelenekciler sebagai kaum tua.
Seorang tokoh Yenilikciler,
Bulent Arinc menyatakan bahawa menghormati pandangan dan keyakinan orang lain
merupakan perkara yang paling asas dalam demokrasi. Erdoğan
yang merupakan bekas anggota FP pula
sebagai contoh menggariskan bahawa sesebuah negara sepatutnya bersifat neutral
dan tidak dicampuri urusan keagamaan. Sementara itu Abdullah Gul yang pernah
bertanding menentang Recai Kutan untuk kerusi FP juga bersetuju dengan
idea-idea baru Erdogan dan Arinc tersebut selain menekankan bahawa cadangan
mereka ialah ‘kebebasan beragama’ bukannya ‘negara agama’ dan
beliau turut menyatakan komitmen mereka yang tinggi dengan demokrasi sebagai
mekanisme pemerintahan terbaik. Selain itu para reformis daripada aliran
pemikiran Yenilikciler juga turut mengkritik secara terbuka pendekatan
RP sebelum ini yang telah melakukan kesilapan dengan menggunakan agama.
Erdoğan kemudiannya telah mengasaskan The
Justice and Development Party [JDP] - Adalet ve Kalkınma Partisi
[AKP]) pada 14 Ogos 2001. Sesuatu yang amat menarik ialah gerakan intelektual dan
idea merupakan kumpulan yang wujud di sebalik perubahan wacana daripada MNP
kepada MSP, kemudian daripada RP kepada FP dan seterusnya kepada AKP. AKP
adalah parti yang mewarisi parti-parti Islam Turki sebelumnya iaitu MNP, MSP,
RP dan FP.
Setelah FP diharamkan pada bulan Jun
2001, kumpulan reformis tidak memilih untuk bersama-sama dengan pemikiran
Erbakan iaitu Gelenekciler yang telah menubuhkan Parti Kebahagiaan (Felicity
Party [FP] - Saadet Partisi [SP]) yang merupakan sebuah parti
politik Islam Turki. Parti ini sebahagian besarnya disokong oleh kumpulan konservatif
Islam di Turki. Sebaliknya kumpulan reformis ini mengambil keputusan untuk
bersama-sama dengan AKP. AKP sebagaimana ditegaskan oleh para pimpinan mereka
telah memberikan keyakinan kepada warganegara mereka dan dunia luar mengenai
komitmen jitu terhadap demokrasi, hak asasi manusia, kebebasan individu dan
sebagainya. AKP telah
membuat penegasan bahawa urusan kenegaraan mestilah tidak dicampuri dengan
urusan keagamaan, sebaliknya seseorang individu masih boleh setia dengan
keimanan agama masing-masing.
Pendekatan
Politik AKP
AKP mempelajari sesuatu yang besar
sepanjang pengalaman mereka bersama-sama dengan angkatan Erbakan. Disebabkan
itu sebahagian sarjana berhujah bahawa pimpinan AKP lebih selesa dengan passive
secularism - iaitu negara yang bersifat neutral dengan pelbagai agama,
tetapi mengizinkan ia wujud aktif di ruang awam - yang lebih dekat dengan model
Amerika Syarikat berbanding assertive secularism - sesebuah negara
mengamalkan pendekatan sekular di ruang awam dan mengehadkan agama untuk muncul
di ruang peribadi semata-mata yang tertonjol pada pendekatan negara seperti
Perancis.
Perlembagaan baru yang diperjuangkan
AKP bersifat liberal yang boleh diterima oleh Kesatuan Eropah (EU) bagi
menggantikan legasi rampasan kuasa tentera tahun 1980. Walaupun banyak pihak politik di EU
memandang serong kepada Turki, apatah lagi AKP sendiri yang disifatkan sebagai
parti Islam bertopengkan liberal, Erdogan meneruskan agenda demokratiknya.
Tetapi setelah dua penggal mentadbir Turki, terdapat tanggapan bahawa walaupun
perlembagaan liberal berjaya digubal oleh AKP kelak, EU tidak akan menerima
negara itu.
EU menolak Turki bukan kerana negara
itu tidak demokratik seperti yang sering dijadikan alasan, tetapi negara itu
disifatkan sebagai sebahagian daripada dunia Islam yang tidak menepati dengan
jati diri Eropah. Dalam hal ini pula, Erdogan berpendirian jelas dalam soal
jati diri Turki sebagai sebuah negara Islam. Sokongannya terhadap Palestin
adalah jelas dengan hubungan baiknya dengan negara-negara Islam lain, termasuk
Iran, yang dimusuhi Barat. Maka tidak hairanlah jika Erdogan berjaya menerapkan
perlembagaan baru kelak, maka beliau akan mendedahkan kepada dunia tembelang
Barat. Iaitu betapa negara-negara Barat khususnya EU walaupun melaungkan
gagasan liberal dan demokrasi, tetapi hakikatnya mereka masih terperangkap
dengan sifat perkauman dan keagamaan.
Nampaknya Barat tidak akan menerima
Turki sebagai sebuah negara Eropah walaupun ia mengamalkan demokrasi,
liberalisme dan sekularisme yang serupa dengan nilai-nilai Barat. Penolakan mereka
adalah kerana Turki beragama Islam dan berketurunan Asia. AKP sendiri adalah sebuah parti berfahaman
konservatif, tengah-kanan dan mendokong liberalisme ekonomi.
Walaupun Erdogan serta banyak pemimpin
dan pendokongnya memulakan penglibatan mereka dalam politik sebagai aktivis
Islam tetapi beliau mengisytiharkan bahawa AKP ‘tidak berteraskan pada agama’.
Beliau mahu dunia mengetahui bahawa AKP bukannya sama dengan parti-partinya
sebelum ini. Ini kerana Erdogan bermula sebagai aktivis gerakan politik Islam.
Erbakan boleh dianggap sebagai pelopor
politik keislaman Turki. Erbakan berjaya menjadi Perdana Menteri pada tahun
1997 melalui RP. Tetapi beliau dipaksa melepaskan jawatan setahun kemudian.
Pengalaman Erbakan dan parti-parti pimpinannya dalam berdepan dengan pihak
tentera dan fahaman sekularisme mendorong Erdogan memikir kaedah lain untuk
mendapatkan kuasa. Sudah tentu jika berpegang kepada fahaman politik Islam,
mereka akan terus diganggu, ditekankan dan diharamkan oleh pihak tentera, maka
Erdogan mengambil langkah berbeza apabila menubuhkan AKP.
Parti beliau diisytiharkan sebagai
tidak berasaskan pada agama bagi mengelakkan pengharaman seperti mana
parti-parti Islam terdahulu. Inilah kaedah Erdogan yang telah juga dikritik
oleh rakan-rakan seperjuangannya dalam RP dahulu.
Tetapi ternyata setelah berjaya
memegang kuasa selama dua penggal dan menang pilihan raya ketiga, ditambah pula
dasar-dasarnya dianggap pragmatik serta popular, baik semasa menjadi Datuk
Bandar Istanbul mahukan semasa perdana menteri ini, maka tentu beliau menarik
perhatian dunia. Adakah cara Turki ini lebih berjaya berbanding Iran? Dalam
pemerintahannya, Turki tetap mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.
Tetapi dunia tahu bagaimana Erdogan membuat bantahan jelas apabila beliau
keluar dewan forum di Davos kerana soal Palestin. Bintang Erdogan mula cerah
kerana kejayaannya ketika menjadi Datuk Bandar Istanbul dari tahun 1994 hingga
1998.
Beliau mengatasi masalah kekurangan
air, pencemaran dan kesesakan lalu lintas. Ratusan kilometer paip baru
dipasang. Masalah sampah diatasi dengan kemudahan kitar semula termoden.
Bas-bas lama digantikan dengan jenis mesra alam. Lebih daripada 50 jambatan, jejambat
dan lebuh raya dibina.
Kejayaan beliau di Istanbul itu memudahkan AKP menang pilihan raya di peringkat negara. Beliau tidak menggunakan slogan Islam. Tetapi apa yang dilakukan dapat dilihat dan dirasakan manfaatnya. Apabila menjadi Perdana Menteri, cabaran beliau lebih besar. Tetapi komitmennya terhadap demokrasi adalah jelas walaupun sentiasa dicemuh dan diperli oleh media Barat. Manfaat untuk rakyatnya, penekanan adalah kepada perkhidmatan kesihatan dan keselamatan sosial. Apa yang dilakukan oleh Erdogan adalah melaksanakan Islam tanpa menyebut Islam.
Justifikasi
Ta’lil al-Ahkam di dalam Pendekatan Politik AKP
Al-Qaradawi menjelaskan bahawa beliau
percaya kepada maqasid al-Syari’ah dan kepentingannya dalam membentuk
akal seseorang ahli fiqh. Menurut al-Qaradawi, bahawa seorang ahli fiqh yang
sebenarnya tidak hanya mengetahui
mengenai teks-teks literal sahaja tetapi juga memahami maqasid
al-Syari’ah.
Dalam memahami maqasid al-Syari’ah
ini, beberapa perkara yang perlu dilakukan adalah seperti meneliti sebab-sebab
(ta’lilat) dalam al-Quran, meneliti setiap hukum syari’ah yang
mengandungi nilai-nilai yang tinggi, membaca karya-karya ulama tentang maqasid
al-Syari’ah dan bersetuju dengan para ulama yang menerima pakai kaedah maqasid
al-Syari‘ah.
Penelitian kepada hukum-hukum Islam akan
menambahkan keyakinan seseorang bahawa syariat Islam dibina atas dasar
kemaslahatan manusia di dunia dan akhirat serta syariat yang mengandungi
keadilan, rahmah, kemaslahatan dan hikmah. Berdasarkan kepada fahaman maqasid
ini, sesuatu keputusan dan hukum dapat diberi sesuai dan tepat pada masa,
keadaan dan tempat. Al-Qaradawi mentakrifkan makna maqasid al-Syari’ah sebagai
matlamat yang menjadi tujuan teks dan
hukum-hukum untuk direalisasikan dalam hubungan manusia baik berupa perintah,
larangan atau harus sama ada untuk individu, keluarga, bangsa, negara dan umat.
Menurut al-Qaradawi, bahawa jalan untuk
mengetahui maqasid al-Syariat tidak semestinya mengikut jalan yang
dirintis oleh Imam al-Ghazali dengan kategori dharuriyat, hajiyyat
dan tahsiniyyat sahaja, malah ia boleh diketahui dengan jalan-jalan yang
lain. Antara jalan lain menuju maksud-maksud syariat ialah;
Pertama - Meneliti setiap ‘illah
teks al-Quran dan al-Sunnah agar kita boleh mengetahui maksud-maksud dan tujuan-tujuan
Islam seperti ayat dalam surah al-Hadid ayat 25 yang menjelaskan kedatangan
syariat Islam yang mengandungi nilai-nilai keadilan yang amat tinggi.
Kedua - Meneliti, mengikuti dan
memikirkan hukum-hukum dan kemudian
menyatukan satu hukum dengan hukum-hukum yang lain agar dari penelitian itu
kita dapat menyimpulkan maksud-maksud syari’ah yang menjadi maksud Allah dalam
membuat hukum-hukum tersebut. Bagi al-Qaradawi, maksud-maksud syariat itu bukan
hanya terhad kepada al-Kulliyat al-Khams, tetapi ia lebih luas dari
catatan di atas.
Maka konsep ta’lil sebenarnya
merupakan kayu pengukur dalam memfokus terhadap falsafah syara’ bagi menentukan
sesuatu hukum. Dengan kata lain, untuk kita memahami rasional sesuatu hukum
ianya mestilah selari dengan kehendak yang telah digariskan oleh syara’.
Situasi ini jelas digambarkan oleh peruntukkan al-Quran dan pengajaran
as-Sunnah. Setiap hukum yang telah ditetapkan di dalam al-Quran dan as-Sunnah
sama ada berbentuk suruhan atau larangan mempunyai ta’lil yang
menerangkan matlamat, maksud, tujuan, hikmah atau objektif yang khusus dan
tertentu.
Jika kita renung kembali sirah dakwah
Nabi membawa agama Islam, rasulullah mengutamakan pemahaman akidah terlebih
dahulu berbanding pelaksanaan syariat atau ibadah. Akidah berkait dengan
kepercayaan dan gaya pemikiran, bagaimana seseorang memberi respon dan
pandangan seterusnya bertindak berdasarkan apa yang dipercayai dan gaya pemikiran
yang diyakini. Memperbetul kefahaman jahiliyah yang telah sebati dalam
kehidupan masyarakat Arab kepada kefahaman agama Islam memerlukan kepada tempoh
dan tahap yang tertentu. Situasi ini dilihat ada persamaan dengan apa yang
berlaku di Turki selepas jatuhnya empayar Khalifah Uthmaniah.
Tidaklah dikatakan bahawa penduduk
Turki mereka tidak beriman kepada Allah swt. Tetapi keimanan mereka telah
diseleweng dan gaya pemikiran mereka telah diracun dengan fahaman sekular.
Ditambah dengan fahaman ini didokongi dan dipelihara pelaksanaannya oleh pihak
bersenjata atau angkatan tentera di mana angkatan tentera di mana-mana jua
negara adalah benteng pertahanan dan keselamatan. Jika tentera tersebut
mendokongi sekular, maka sekularisme itulah yang dipertahankan dan diperlihara
keselamatan dan kesinambungannya daripada diancam, dibuangm dihalang atau
dimusnahkan oleh mana-mana pihak sekalipun. Sehinggakan dengan kuasa yang
dimiliki, demokrasi yang kononnya diperjuangkan telah dikhianati.
Selepas daripada pelbagai siri rampasan
kuasa, paksaan meletak jawatan, keganasan, penyelewangan perlembagaan, hukuman
mati, hukuman larangan berpolitik, penangkapan ahli politik, pelbagai ugutan,
semuanya ditujukan kepada pihak yang mahu mendaulatkan Islam melalui slogan dan
polisi yang ditetapkan melalui parti. Sama ada mereka merupakan daripada pasti
yang menang membentuk kerajaan ataupun parti pembangkang yang menolak
sekularisme dan ingin mendaulatkan agama Islam.
Setelah beberapa alam tempoh tersebut
berlaku, maka pendekatan lain yang difikarkan perlu dalam mengahadapi situasi
semasa, langkah pemimpin Turki Erdogan merupakan suatu langkah yang dilihat
agak berkesan memberi keredaan konflik politik di Turki, dalam masa yang sama
meninggikan syiar Islam melalui saluran perdana yang ada, seperti demokrasi,
hak asasi manusia, keunggulan perlembagaan dan penolakan terhadap diskriminasi
agama serta penolakan menggunapakai politik untuk mengahalang kebebasan
beragama.
Antara langkah politik yang boleh
dinilai dalam konteks pemahaman ta’lil al-ahkam adalah seperti berikut:
Pertama:
Pengiktirafan
Turki terhadap negara Israel hanya dari segi kewujudan geografinya yang
diiktiraf oleh dunia. Pengiktirafan terhadap Israel tidak bermakna Erdogan
menafikan kewujudan Palestin, malah di dalam suatu Forum Antarabangsa yang
juga dihadiri oleh Perdana Menteri Israel, Erdogan telah secara tegas dan
lantang menyelar tindakan ganas Yahudi dan menuduh Perdana Menteri Israel
tersebut sebagai pembunuh. Selain itu, pengiktirafan terhadap kewujudan
Israel sebenarnya bukan sesuatu yang menjadi menjadi harapan dan keperluan
Israel kerana pernusuhan terhadap Israel adalah dalam bentuk keganasan
serta kejahatan mereka, bukan untuk dimusnahkan keseluruhannya,
Ini berdasarkan kepada cerita daripada al-Quran yang melambangkan bahawa orang Yahudi ini dipenuhi dengan sifat dendam dan kejahatan yang ada dalam diri mereka. Jika Israel ditentang dengan kekuatan tentera, ia akan menyebabkan lebih banyak kematian dan kerugian. Maka ini adalah tidak selari dengan keperluan maslahah penduduk awam, sama ada muslim atau Yahudi itu sendiri. Islam menggariskan bahawa golongan yang tidak boleh dibunuh dan diperangi adalah para pendeta yang erada dalam rumah agama mereka, golongan tua, wanita dan kanak-kanak.
Ini berdasarkan kepada cerita daripada al-Quran yang melambangkan bahawa orang Yahudi ini dipenuhi dengan sifat dendam dan kejahatan yang ada dalam diri mereka. Jika Israel ditentang dengan kekuatan tentera, ia akan menyebabkan lebih banyak kematian dan kerugian. Maka ini adalah tidak selari dengan keperluan maslahah penduduk awam, sama ada muslim atau Yahudi itu sendiri. Islam menggariskan bahawa golongan yang tidak boleh dibunuh dan diperangi adalah para pendeta yang erada dalam rumah agama mereka, golongan tua, wanita dan kanak-kanak.
Kedua:
Erdogan
tidak membawa Islam secara drastik dan penggunaan slogan atau secara
retorik. Pelaksanaan Islam oleh Erdogan ialah intipati Islam itu sendiri
seperti keadilan, keselamatan dan kesejahteraan, kesamarataan, hak dan
kebebasan, hak asasi manusia serta permesyuaratan. Melalui sejarah yang
telah berlaku, Islam yang telah dibawa ke dalam Turki dengan cara drastik,
slogan atau retorik telah menerima pelbagai tekanan, sekatan dan keganasan
kerana sekularisme ini berhadapan dengan ancaman yang terlalu nyata dan
secara berhadapan. Akan tetapi apabila Islam ini di bawa melalui pemahaman
intipati dan penghayatan Islam serta penerimaan sebanyak mungkin kebajikan
dan kemaslahan oleh pihak rakyat, akhirnya memberi gambaran pelaksanaan
Islam dengan baik walau tanpa slogan dan retorik.
Keadaan ini jika dilihat dengan cerminan maqasid, kita akan
mendapati bahawa apa sebenarnya yang dimahukan oleh agama adalah mencapai maslahah
dan memperoleh manfaat, serta dalam masa yang sama menolak mudarat dan
mengahalang keburukan daripada berlaku. Jika Islam yang dibawa melalui slogan
dan secara drastik itu akhirnya sukar membuahkan kejayaan juga seolah mustahil,
malah menyebabkan rakyat dan Islam terus dihimpit dan diganasi, maka ia
tidaklah memenuhi tuntutan agama yang sebenar seperti yang telah diperkatakan
sebelum ini.
Ketiga:
Pendirian
dan pelaksanaan prinsip Islam telah diperteguh dan diketengahkan secara
tidak langsung melalui pendekanan politik semasa. Laungan slogan dan
retorik Islam yang sangat tidak disenangi oleh pendokong sekularisme cuba
diredakan dengan seminima mungkin. Diketahui bahawa setiap hukum di dalam
perkara ibadah adalah haram melainkan ada nas yang mewajibkannya, tetapi
setiap hukum di dalam perkara muamalat adalah harus melainkan ada nas yang
mengharamkannya. Urusan politik dan tadbir urus kerajaan mahupun negara
termasuk dalam perkara muamalah dan Al-Quran serta Rasulullah saw sendiri
tidak meletakkan ketetapan tertentu terhadap pendekatan yang boleh
digunakan. Apa yang diperintahkan adalah intipasi Islam yang telah
diterangkan seperti di atas.
Maka amalan-amalan politik semasa
seperti demokrasi, hak asasi manusia, pembangunan infrastruktur dan pendidikan,
kebajikan rakyat, hak kebebasan beragama, menolak campurtangan negara terhadap
pengamalan agama serta, diskriminasi agama dan seumpamanya telah digunapakai
sebagai kaedah dan pendekatan politik di Turki. Walapupun penjenamaan amalan
politik serta istilahnya adalah daripada barat, namun hakikatnya nilai yang
diperjuangkan asasnya adalah nilai yang sama diperintahkan oleh Allah swt di
dalam agama Islam.
Keempat:
Syarat ‘illah
merangkumi: sesuatu yang jelas dan tegas serta bersifat keadaan yang
zahir, kukuh iaitu tidak terpengaruh dengan dengan perubahan individu,
sifat, keadaan dan suasana, wujud perkaitan yang sesuai antara hukum
dengan sifat yang menjadi ‘illah, terbentuk dengan sifat yang
menjangkau dan tidak terikat dengan sesuatu hukum tersentu sahaja, sesuatu
yang diiktibar dan diterima umum, benar-benar wujud dalam kes baru dan
tidak bertentangan dengan ‘illah yang lain dan boleh menimbulkan
sifat berlawanan daripada hukum yang dikehendaki dan terakhir tidak
terkemudian penetapan hukum ‘illah daripada hukum asal.
Penekanan yang diberikan dalam kes pendekatan politik AKP adalah ta’lil
maqasid di mana ta’lil yang digunakan adalah bertujuan menggarap maslahah
sebanyak mungkin dan menolak mafsadah semampu mungkin. Disebabkan
cengkaman sekular yang terlalu kuat dan sangat mendalam di dalam kehidupan dan
pemikiran masyarakatnya, maka pendekatan berhikmah dan bertahap sangat sesuai.
Pendekatan islami yang terlalu drastik akan menyebabkan kejutan dalam kalangan
masyarakat dan pendukung sekular yang lain, akhirnya Islam ditolak pada nama
dan intipatinya. Walaupun syarat yang diterangkan di atas adalah syarat bagi
ta’lil qiyas, namun ia diketengahkan bertujuan menjelaskan bahawa ta’lil
maqasid yang hendak diaplikasi di dalam konteks politik AKP adalah jelas dan
memenuhi sebahagian besar syarat yang disebutkan.
Kelima:
Prof.
Madya Dr. Lutpi Ibrahim di dalam bukunya Antologi Pemikiran Islam di dalam
Bab 1 ada menyenaraikan rintangan-rintangan untuk mempertahan atau menegak
kembali tamadun Islam[1].
Beliau mengambil contoh tamadun Islam yang telah semakin malap bermula
zaman kejatuhan beberapa empayar utama Islam dan kemunculan zaman revolusi
dan perindustrian di Barat. Namun di sini kita boleh mengaitkan situasi
yang berlaku di Turki apabila terjatuhnya empayar Islam Uthmaniyah.
Rintangan yang disenaraikan dan dianggap sebagai penyakit umat Islam yang
gagal mempertahankan tamadun Islam adalah seperti berikut:
- Kejahilan tentang Islam
- Menurunnya kesedaran masyarakat
- Tidak mempunyai keutuhan peribadi
- Lemahnya peranan dan tanggungjawab
- Mempunyai jiwa yang kecil
- Putus asa untuk melakukan perubahan dan pembetulan kepada kebenaran.
Penyakit ini semakin subur dengan
suburnya dan kukuhnya fahaman sekular dalam kalangan masyarakat Turki selepas
kejatuhan 1924. Walaupun wujud beberapa siri usaha yang dilakukan oleh individu
bersama sekelompok penyokongnya ke arah mengembalikan dan mendaulatkan Islam,
namun ia tidak benar-benar kuat untuk berlawan dengan pihak yang mempertahankan
sekular. Namun, apabila AKP tampil dengan membawa pendekatan maqasid dan lebih
bijak memperguna pendekatan politik semasa, maka sedikit demi sedikit penyakit
yang disebutkan akan dapat diubati. Kebijaksanaan dan pendekatan penuh hikmah
oleh pucuk pimpinan sangat memberi kesan kepada semangat dan kemahuan
masyarakat seleruhnya untuk bersama melakukan perubahan ke arah yang lebih
baik, bukan sahaja kepada pembangunan metarial, namun pembangunan jatidiri
Islam.
Diterangkan
juga oleh beliau ketika memberi definisi tamadun. Menurutnya, tamadun yang
memenuhi syaratnya adalah tamadun yang mempunyai dua elemen penting yang juga
pecahan istilah yang terkandung dalam makna ‘tamadun’ itu sendiri. Dua istilah
tersebut ialah al-hadarah dan al-madaniyyah. Al-hadarah
ialah prinsip-prinsip dan nilai-nilai yang menjadi asas kepada kehidupan
individu dan masyarakat. Ianya mengandungi akidah, undang-undang,
peraturan-peraturan, akhlak, falsafah, peradaban dan kebudayaan[2]. Manakala al-madaniyyah
pula merupakan cara hidup, cara menggunakan kuasa sumber tabi’i dan kuasa
manusia. Ianya dapat dicapai melalui sains, eksperimen, rekaan, yang
membolehkan manusia menggunakan kekuatan semulajadi seperti pertukangan,
pertanian, teknik peperangan, pengeluaran peralatan dan keilmuan yang
bermaca-macam untuk kebaikan manusia[3].
Apa yang diterangkan mengenai definisi
al-hadarah tidak diterangkan secara terperinci di dalam al-Quran mahupun sunnah melainkan
perkara pokok Islam. Manakala definisi al-madaniyyah terutamanya tidak
diterangkan secara terperinci dan teknikal pelaksnaan untuk mencapainya. Jika
ia demikian, pastinya peranan ta’lil al-ahkam sangat signifikan dalam
mencari kaedah dan memperluas pendekatan yang terbaik bagi mencapai sebanyak
mungkin maslahah pentadbiran negara Turki umumnya dan kebajikan
masyarakat mereka khususnya. Walaupun kemajuan telah ada dibawa oleh pemimpin
terdahulu, namun kerana pendekatan membawa Islam pada ketika itu masih tidak
dapat diterima, maka pemimpin dan idea mereka akan dimusnahkan. Malah jika
hanya slogan Islam yang dibawa tanpa membuktikan kemajuan yang boleh dicapai
dan dikembalikan kepada rakyat, ia tetap tidak boleh diterima kerana kemajuan
itu sendiri merupakan paradigma yang diketengahkan di dalam agama Islam.
Penutup
Islam
merupakan agama rahmat dan agama fitrah. Ia sama sekali tidak akan menyalahi
kehendak dan keperluan yang selayak dan sepatutnya bagi manusia. Keperluan dan
rujukan yang bukan hanya berkait dengan ibadah khusus semata-mata, persoalan
akidah dan kepercayaan sahaja, hanya urusan penikahan, wasiat, penceraian, namun
ia lebih luas dan lebih menyeluruh. Ia bersifat boleh dilentur dalam posisi
tetap mengekalkan elemen yang telah ditetapkan dan tidak boleh diubah dalam
Islam.
Atas pemahaman
itulah, maka AKP di Turki telah mengambil pendekatan yang sesuai buat negaranya,
berdasarkan pengalaman lalu dan sejarah politik mereka yang cukup kompleks dan
panjang. Walaupun pendekatan Turki ini tidaklah dikatakan sesuai sepenuhnya
untuk diaplikasikan ke dalam negara-negara lain, terutama di rantau Asia
Tenggara, namun terdapat elemen dan pendekatan yang sewajarnya dicontohi dan
diteladani oleh pihak politik di rantau ini. Ianya masih boleh diubah dan
dilenturkan mengikut peredaran zaman, keperluan semasa dan kesesuaian keadaan.
Apabila ia dapat dilaksanakan dengan baik, maka secara tidak langusng akan
terzahirlah apa yang dikatakan Islam itu agama rahmatan lil ‘alamin. Wallahu
a’lam.
Comments