Maqasid Syariah dalam Pematuhan Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia (MPPHM) oleh Pengeluar Produk Halal
Pendahuluan
Maqasid Syariah bermaksud tujuan sesuatu
syariah digubal dan ditetapkan oleh agama Islam atau Allah swt. Allah swt
sebagai autoriti mutlak menggubal agama ini dengan perantaraan rasulNya
Muhammad swt telah meletakkan perolehan manfaat dan penolakan mudharat sebagai
prinsip utama. Ini bersesuaian dengan sifat Allah swt yang Maha Adil lagi
Bijaksana serta sesekali tidak akan menzalimi para hambaNya. Al-Khadimi (2001) menyatakan
secara ringkas maqasid syariah ialah apa jua kebaikan yang dikehendaki oleh
Penggubal syariah iaitu Allah di dalam setiap hukum syara’.[1]
Islam telah meletakkan di dalam setiap hukum hakamnya
mempunyai tujuan, makna, hikmah dan hikmah yang tersendiri. Kesempurnaan Islam
terbukti melalui al-Quran yang dijadikan panduan hidup, petunjuk dan
perlembagaan dalam kehidupan manusia. Nabi Muhammad yang diutus sebagai rasul
adalah untuk seluruh manusia dan alam, tiada terkecuali dan tanpa batasan waktu
atau golongan umat tertentu seperti rasul-rasul yang diutus sebelum baginda.
Perbincangan tujuan pensyariatan merangkumi ibadah khusus dan umum, muamalat,
munakahat, jenayah, persoalan halal dan haram, manfaat dan mudarat, dharuriyyat,
hajiyyat dan tahsiniyyat.
Persoalan halal dan haram sangat signifikan
dan berkait rapat dengan bidang makanan dan minuman secara literal serta produk
makanan, barangan dan perkhidmatan yang lain. Ini kerana di dalam Islam
penggunaan atau pengambilan sesuatu makanan daripada sumber yang haram boleh
menjadi penyebab sesuatu doa tertolak dan tidak dimakbulkan. Sehinggakan
terdapat ancaman bahawa daging manusia yang tumbuh daripada sumber yang haram
maka neraka adalah lebih layak untuknya. Manakala penggunaan barangan dan
perkhidmatan yang haram juga memberi implikasi yang tidak kecil terhadap
kehidupan seseorang muslim.
(Google)
Di Malaysia, persoalan halal dan haram telah
memasuki era pengurusan, penyelidikan dan pengukuhan prinsip. Penetapan logo
halal ke atas sebarang produk makanan atau perkhidmatan merangkumi segala
bentuk prosedur dan prosesnya telah diberi perhatian serius oleh kerajaan.
Fenomena ini menjadikan isu halal dan haram ini sering diperkatakan awam serta
menjadi sensitiviti masyarakat Melayu Islam. Bagi melestarikan autoriti pada
logo halal yang diberi, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah
menyediakan satu dokumen Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia (MPPHM). Ia
bertujuan segala prosedur yang digariskan perlu dipatuhi bagi memenuhi
perolehan logo halal Malaysia.
Definisi Maqasid Syariah
Maqasid syariah merupakan satu disiplin ilmu
di dalam Islam. Ia juga merupakan satu bentuk seni daripada seni-seni
pensyariatan Islam. Apabila membicarakan makna ‘maqasid syariah’, ia
terbahagi kepada dua perkataan utama iaitu maqasid dan syariah. Al-Maqasid
adalah daripada perkataan terbitan tunggal al-maqsad berasal daripada
perkataan qasdu, yaqsidu, qasdan, maqsudan. Dari
segi Bahasa ia membawa makna pegangan, istiqamah, jalan dan sederhana, iaitu
tidak melampaui batas.[2]
Syariah pula dari segi bahasa bermakna agama, cara hidup, jalan, manhaj dan
sunnah.[3]
Maka syariah Islamiyah memberi maksud sumber kepada segala yang memberi
kebaikan, kesenangan, kebahagiaan di dunia dan akhirat.[4]
Dari segi istilah, ulama mutaqaddimin tidak
meletakkan batasan tertentu dalam menetapkan maknanya secara jelas dan
terperinci. Akan tetapi didapati mereka menggunakan beberapa istilah tertentu
yang menjurus kepada penerangan ilmu maqasid syariah ini secara tidak langsung
dari segi jenis, bahagian, pengibaratan, definisi, contoh dan pelaksanaan.
Antaranya ada yang menjelaskan ia sebagai tujuan agama yang lima iaitu
memelihara agama, nyawa, akal, keturunan dan harta, selain mengaitkan dengan
istilah dharuriyyah, hajiyyah dan tahsiniyyah. Sebahagian
ulama menerangkan ia sebagai hikmah-hikmah, rahsia-rahsia dan ‘illah
yang berkait dengan segala hukum dan dalil syara’.
Ada juga yang memberi makna
sebagai tujuan, maksud, matlamat, manfaat dan mudarat.[5]
Kesimpulan daripada kepelbagaian istilah yang digunapakai oleh ulama, penulis
merumuskan dengan makna yang diberikan oleh Dr. Muhammad bin Sa’ad bin Ahmad
bin Sa’ud al-Yubi iaitu maqasid syari’ah ialah makna, hikmah atau
seumpamanya yang mana Penggubal syariat (iaitu Allah) meraikan dalam
hukum-hakam yang ditetapkan secara umum mahupun khusus dari sudut mengukuhkan
kebaikan kepada para hambaNya.[6]
Penekanan terbaru oleh ahli akademik pengajian
Islam kini ialah terhadap ilmu maqasid syariah bagi berhadapan gelombang
globalisasi ilmu terutama dalam pengajian syariah di institusi pendidikan.
Penekanan terhadap pendidikan adalah kerana kesinambungan daripada itu ialah dapatan
kajian serta penyelidikan yang boleh digunapakai bagi kebaikan dan manfaat umat
Islam dan seluruh manusia. Pengajian ilmu maqasid ini mampu memperkasakan hukum
Islam semasa, membangun dan mengembangkan sesuatu disiplin keilmuan Islam moden
serta lantas menjalankan program pembaharuan pemikiran hukum Islam.[7]
Pengenalan MPPHM
Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia (MPPHM)
merupakan suatu dokumen rujukan yang disediakan oleh JAKIM yang terdiri
daripada tajuk-tajuk tertentu iaitu; Skop, Takrifan, Skim Pensijilan,
Syarat-syarat Pensijilan, Keperluan Umum Pensijilan, Keperluan Khusus
Pensijilan Mengikut Skim, Prosedur Permohonan Mengikut Skim, Fi Pensijilan,
Prosedur Pengauditan, Pemantauan dan Penguatkuasaan, Sijil Pengesahan Halal
Malaysia dan Logo Halal Malaysia, Tanggungjawab Pemegang Sijil Pengesahan Halal
Malaysia dan Panel Pengesahan Halal Malaysia.
Di bawah tajuk Skop, MPPHM menerangkan; Manual
Prosedur Pensijilan Halal Malaysia ini mengandungi garis panduan bagi pegawai
pemeriksa JAKIM dan JAIN bertujuan untuk menjelaskan keperluan yang perlu
dipatuhi dalam pengurusan pensijilan Halal Malaysia dan Manual ini hendaklah
dibaca bersama dengan standard-standard, keputusan fatwa dan
peraturan-peraturan berkaitan yang digunapakai dalam pengurusan pensijilan
halal Malaysia.[8]
Manual ini pertama kali telah diterbitkan pada 2005 dan telah dibuat Semakan
Kedua pada 2011 dan Semakan Ketiga pada 2014. Pada Semakan Ketiga menyatakan ia
merupakan penambahbaikan dan penstrukturan semula terhadap keperluan dan syarat
pensijilan bagi memudahkan pegawai auditor dan industri membuat semakan dan
rujukan.[9]
Semakan Ketiga ini juga dibuat bagi memenuhi
keperluan Garis Panduan Sistem Jaminan Halal Malaysia 2011 (SJHM 2011) dan
pelaksanaan Sistem Jaminan Halal [Halal Assurance System (HAS)] serta
kehendak industri Perindustrian Kecil dan Sederhana (PKS) yang dikeluarkan oleh
pihak kerajaan melalui SME Corporation.[10]
Maqasid Syariah dalam Produk Halal
Syariat Islam merupakan suatu panduan atau
cara hidup yang bersifat rabbaniyyah dan diniyyah. Ianya datang dan
bersumberkan dari Tuhan yang mencipta alam dan manusia. Ia bukan hanya bersifat
lahiriah semata-mata, tetapi ia melibatkan soal ganjaran pahala dan balasan
dosa. Syariat Islam adalah bersifat duniawi dan ukhrawi, berhubungkait dengan
kepercayaan dan keimanan, hukuman dan pembalasan sama ada di dunia mahupun
akhirat. Syariat Islam adalah syariat yang lengkap dan berperanan untuk
memajukan umat manusia serta memimpin ke jalan kebenaran dan kebaikan, serta
menghindar daripada kerosakan dan kemudaratan.[11]
Firman Allah swt yang bermaksud:
Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas
suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama itu), maka ikutilah syariat itu
dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui.
(Surah al-Jathiyah 45:18)
Hukum hakam yang ditetapkan di dalam syariat
Islam berbentuk sama ada suruhan melakukan atau larangan melakukan, dihalalkan
atau diharamkan, ditetapkan dengan mandatori atau diberi kelonggaran serta
rukhsah. Segala hukum yang distariatkan ini mempunyai tujuan atau maksud dan
hikmah yang diiktiraf syara’ walaupun wujud juga yang bersifat ta’abbudi
semata-mata. Hukum-hukum Islam tertegak di atas dasar memelihara maslahah
masyarakat umum dan individu[12]
serta menolak mafsadah.
Antara ayat yang berbentuk suruhan ialah
kewajiban mengambil sesuatu halal[13]
dan meninggalkan yang haram. Dari sudut istilah, halal membawa maksud sesuatu
yang diharuskan dan diizinkan oleh syara’.[14]
Dr. Yusuf al-Qardawi telah mendefinisikan halal sebagai sesuatu yang
diharuskan, yang terungkai padanya ikatan larangan, dan diizinkan oleh syara’
untuk melakukannya.[15]
Berpandukan definisi tersebut, dapatlah dirumuskan bahawa halal adalah merujuk kepada
sesuatu yang diharuskan oleh Allah swt untuk manusia memakan, mengguna,
bermuamalah dan sebagainya. Sehubungan itu, skop halal dalam Islam bukan sahaja
tertumpu kepada makanan dan barang gunaan, bahkan, meliputi sistem ekonomi,
kewangan dan seluruh aspek kehidupan manusia.[16]
Bidalan “kita adalah apa yang kita makan”
seringkali didengari. Apabila disebut tentang makanan, apa yang terbayang
adalah jenis makanannya, pembukusannya, tarikan hidangan sehingga kepada
bayangan kelazatan dan kesedapannya. Termasuk juga barangan gunaan dan kosmetik
atau dandanan diri yang digambarkan dengan kemegahan, keselesaan, keharuman dan
kesegaran. Namun apa yang lebih penting bagi seseorang muslim adalah halal atau
haram sesuatu makanan atau barang tersebut. Allah swt memerintahkan para
hambanya agar makan makanan yang halal dan baik sahaja[17]
serta menjauhi perkara yang haram.[18]
Makanan merupakan sesuatu yang menjadi santapan dan menjadi darah daging
manusia. Manusia tidak boleh memakan makanan melainkan yang telah dihalalkan
oleh syara’.[19]
Makanan yang baik adalah makanan yang dianggap lazat mengikut citarasa manusia
yang normal, manakala makanan yang buruk adalah makanan yang dianggap jijik
oleh manusia yang normal.[20]
Makanan yang halal serta baik adalah merupakan makanan yang mengandungi banyak
khasiat serta baik untuk kesihatan. Allah swt pada dasarnya telah menciptakan
segala apa yang ada di bumi ini adalah halal melainkan terdapat bahaya di
dalamnya, maka Allah swt mengharamkannya.[21]
Membincangkan halal-haram berkait secara
langsung dengan konsep baik-buruk (tayyibat-khaba’ith) dalam pemakanan. Hubungan
ini dapat dilihat dalam firman Allah surah al-A’raf 7:157.[22]
Mengulas ayat tersebut, Ibn Taymiyyah menjelaskan setiap perkara yang memberi manfaat
adalah suci manakala setiap yang mendatangkan kemudaratan adalah kotoran.
Terdapat perbezaan pendapat dalam menafsirkan makna baik-buruk. Pendapat
pertama Imam Malik berpandangan tayyibat iaitu sesuatu yang dihalalkan
dan sifatnya baik dan khaba’ith adalah sesuatu yang diharamkan.
Pandangan kedua berpendapat tayyibat adalah sesuatu yang dirasakan baik
oleh cita rasa orang Arab dan khaba’ith adalah sesuatu yang dianggap
jijik oleh orang Arab. Pandangan ketiga tayyibat adalah sesuatu yang
dihalalkan oleh Allah, yang bermanfaat kepada orang yang makan pada agamanya.
Manakala khaba’ith adalah sesuatu yang memudaratkan pada agamanya. Ini
merupakan padangan Ibn Taymiyyah dan beliau menisbahkan pada jumhur
ulama.[23]
Ulama juga telah menyenaraikan kriteria asas suatu makanan yang baik dan buruk,
iaitu; ia tidak mengandungi najis, ia tidak mengandungi sesuatu yang memabukkan
(arak), ia tidak bersumberkan darah haiwan, ia bukan berasaskan sumber daripada
manusia, ia tidak mengandungi khinzir dan deratifnya, ia tidak bersumberkan
bangkai dan ia tidak mendatangkan bahaya atau mudarat.[24]
Perbahasan halal merupakan suatu perbahasan
yang sangat luas. Jika di dalam al-Quran disebutkan mengenai fizikal bahan yang
haram seperti daging babi, darah, bangkai, darah dan arak, namun kemajuan
teknologi makanan dan barang gunaan telah meluaskan kategori bahan dan skop
pengurusan atau pemprosesan bahan tersebut. Sebagai contoh, kategori bahan
boleh dibahagikan kepada bahan mentah, bahan sampingan atau komponen, bahan
aditif dan sebagainya. Manakala skop pengurusan
bahan pula boleh diceraikan kepada penyediaan, pemprosesan, penyimpanan,
pembungkusan, pengendalian dan pengangkutan.[25]
Keseluruhan kategori bahan dan skop pengurusan mestilah menepati hukum syara’
serta tidak terkeluar daripadanya. Maka produk halal boleh dimaksudkan sesuatu
(barang, perkhidmatan dan sebagainya) yang dikeluarkan oleh kilang atau
ditawarkan oleh industri dan sebagainya memenuhi keperluan dan tuntutan halal.[26]
Di dalam perundangan Malaysia, halal juga
diberi definisi yang tertentu dalam penafsiran pelaksanaan penguatkuasaan. Ia
ada disebut di dalam Akta Perihal Dagangan,[27]
Standard Malaysia MS 1500:2009[28]
dan Standard Malaysia MS 2393:2010 (BM) (P).[29]
Sesuatu produk yang halal bukan sahaja berkait dengan benda atau bahan yang
dimakan, tetapi juga barang dan bahan yang digunakan. Pematuhan halal
merangkumi produk makanan/minuman/makanan tambahan, premis makanan/hotel,
barang gunaan, kosmetik dan dandanan diri, rumah sembelih, farmaseutikal dan
logistik.[30]
Islam secara jelas telah menerangkan implikasi
memakan atau menggunakan sesuatu yang halal dan haram. Sepertimana daripada
ayat perintah memakan makanan yang halal lagi baik, ia sebagai lambang dan
bukti ketaqwaan[31],
keimanan[32],
sifat bersyukur[33],
pengabdian[34]
seseorang kepada Allah swt.
Perlu diketahui dan ditekankan kesan daripada
memakan dan mengguna sesuatu barang yang bersumberkan perkara yang haram. Sifat
bagi sesuatu yang haram itu adalah buruk dan keji, sedangkan segala sesuatu
yang halal adalah baik dan bagus. Sehubungan dengan itu ditegaskan bahawa untuk
menghindari yang haram, perlulah:
1 - Meninggalkan
sepenuhnya sesuatu yang haram secara pasti mengikut fatwa ulama fiqh,
2 - Menghindari
daripada segala perkara yang memungkinkan haram,
3 - Menghindari
sesuatu yang tidak diharamkan oleh fatwa ulama dan tidak diragukan halalnya,
tetapi dikhuatiri boleh membawa kepada haram,
4 - Meninggalkan
sesuatu yang diharuskan kerana diketahui ianya bercampur dengan hal-hal makruh
dan menimbulkan kecurigaan.[35]
Selain perkara yang haram secara pasti,
perkara yang boleh membawa kepada haram juga perlu dihindari dan diberi
perhatian yang serius. Ia adalah perkara halal yang dikhuatiri dan dicurigai
memasuki perkara haram. Ia disebut was-was atau disebut syubhah. Ini
kerana apabila seseorang terjebak ke dalam perkara yang syubhah, ia
boleh membawa kepada haram. Perkara syubhah biasanya berlaku tanpa disedari
kerana ia samar-samar dan tidak jelas yakni tidak diyakinkan salah satunya
kerana tidak terang halal dan haramnya disebabkan pertentangan dalil.
Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang
haram itu jelas dan antara keduanya ada hal-hal yang syubhah (samar-samar).”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
“Sesungguhnya perkara yang halal itu jelas dan
sesungguhnya perkara yang haram itu jelas dan di antara tersebut ada
perkara-perkara samar (syubhah) yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya.
Barangsiapa yang menjaga perkara syubhah, maka sesungguhnya dia telah
membersihkan agama dan maruah dirinya, dan barangsiapa yang terjatuh dalam
perkara syubhah, maka dia telah termasuk dalam perkara haram. Umpamanya seorang
pengembala yang mengembala di sekeliling larangan, dibimbangi dia akan
menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan
sesungguhnya sempadan Allah itu adalah perkara-perkara yang diharamkanNya.
Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia
baik, maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak maka rosaklah seluruh
jasad. Ketahuilah ia adalah hati.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Antara sumber yang boleh dikenalpasti
mengandungi unsur syubhah seperti wujud keraguan dalam menetapkan
sesuatu sumber yang dihalalkan dan diharamkan, keraguan kerana percampuran
(bercampur sesuatu yang halal dan haram dalam bilangan yang banyak, benda haram
yang tertentu bercampur dengan sesuatu yang halal dan tidak terhitung
jumlahnya), jalan halalnya dicampuri dosa dan maksiat serta wujud perselisihan
dengan dalil-dalil mengenai kehalalan dan keharaman sesuatu benda.[36]
Seseorang muslim yang berpegang teguh pada ajaran Islam hendaklah prihatin dan
mengambil berat terhadap pemakanan yang dimakan.
Makanan terproses halal sekiranya ia memenuhi
ciri-ciri berikut iaitu bahan-bahan mentah yang digunakan adalah halal,
komponen ramuan dan aditif (bahan tambahan) adalah halal dan proses
penghasilannya berdasarkan garis panduan Islam. Malangnya, dalam aspek
pemakanan juga, perkembangan teknologi makanan menyebabkan banyak keraguan
timbul mengenai soal sama ada bahan dan proses yang digunakan adalah halal dan
bersih (Yaakob, Utusan Malaysia, 26 Mac 2005).[37]
Dalam konteks makanan dan barang gunaan, Mian
N. Riaz dan Muhammad M. Chaudry (2004) menyatakan bahawa syubhah boleh
berlaku sama ada disebabkan perbezaan pendapat dalam kalangan ulama (pakar)
tentang sesuatu hukum atau disebabkan oleh kehadiran bahan yang tidak dikenal
pasti dalam sesuatu makanan atau barang gunaan. Sebagai contoh, sekiranya bahan
mentah yang tertera pada bungkusan adalah ‘lemak haiwan’, maka produk berkenaan
adalah syubhah kerana tidak diketahui sama ada lemak haiwan itu
diperoleh daripada haiwan yang halal atau tidak, sekiranya dipastikan ia
daripada haiwan halal, maka perlu pula dipastikan bahawa sembelihan haiwan itu
dilakukan menepati syariat Islam atau sebaliknya. Sekiranya belum dipastikan,
produk berkenaan perlu dihindari, kecuali setelah pemeriksaan dibuat dan yakin
ia diperoleh dariopada sumber yang disahkan halal[38]
oleh pihak yang berautoriti. Pada hari ini, zaman di mana teknologi berkembang
amat pesat dengan pelbagai ramuan dana kaedah baharu diperoleh dan digunakan
dalam menghasilkan produk makanan dan barang gunaan sehingga sukar untuk
dipastikan status halal atau haramnya[39]
sehingga menyebabkan keraguan terhadap status halal di kalangan orang Islam.
Manakala dalam konsep kepenggunaan Islam,
terdapat tiga elemen asas yang berkaitan dengan produk halal iaitu pengguna
(pembeli), pengusaha (pengeluar) dan produk (barangan dan bukan barangan, iaitu
perkhidmatan). Kepenggunaan dihuraikan sebagai segala hal mengenai pengguna,[40]
iaitu individu yang membeli atau yang diberikan kepadanya, mengguna,
menyelenggara, melupuskan produk dan perkhidmatan dalam bentuk terakhir (final
form), dalam usaha mereka untuk mencapai tahap kepuasan yang maksimum
dengan pendapatan yang terhad. Kepenggunaan juga boleh difahami sebagai hal
tentang seseorang yang memperoleh atau menggunakan barang atau perkhidmatan
daripada jenis yang pada lazimnya diperoleh bagi maksud kegunaan atau
penggunaan diri, rumah tangga dan isi rumah.[41]
Perbincangan mengenai kepenggunaan Islam kini
ke arah menggabungkan konsep maqasid syariah dengan fiqh awlawiyat (fiqh
keutamaan) dengan semua pertimbangan dan prioriti semasa dalam menilai produk
kepenggunaan. Gabungan ini dilihat akan lebih menyerlahkan sifat kesyumulan
yang dimiliki oleh hukum Islam, disamping ia dapat mengelakkan prinsip maqasid
syariah ini digunakan secara sewenang-wenangnya oleh kalangan yang tidak
bertanggungjawab.[42]
Antara aspek keutamaan yang menjadi sandaran ini ialah[43]:
1 - Keutamaan kualiti
daripada kuantiti,
2 - Keutamaan ilmu
daripada amal,
3 - Keutamaan
objektif daripada bentuk lahir,
4 - Keutamaan
ijtihad daripada taqlid,
5 - Keutamaan
memudahkan daripada menyusahkan,
6 - Keutamaan kerja
untuk faedah umum daripada kerja untuk faedah sendiri,
7 - Keutamaan fardu
ain daripada fardu kifayah,
8 - Keutamaan hak
masyarakat daripada hak individu.
Maqasid Akhirat
Perbahasan ilmu maqasid terbahagi kepada
beberapa aspek dan bahagian. Ibnu ‘Asyur membahagikan maqasid syariah kepada
tiga bahagian utama iaitu am, khusus dan cabang. Maqasid am ialah yang
berkaitan dengan pemeliharaan lima asas kehidupan iaitu agama, nyawa, akal,
keturunan dan harta. Maqasid khusus ialah membicarakan maqasid berkaitan dalam
aspek tertentu seperti kekeluargaan, perwarisan, harta dan ekonomi, hukuman
jenayah dan sebagainya. Manakala maqasid cabang ialah maqasid dalam setiap
hukum agama yang ditetapkan iaitu wajib, sunat, harus, makruh haram, syarat,
rukun dan selainnya.[44]
Jika mahu diselusuri semua aspek maqasid, akan didapati perbincangan maqasid
syariah dalam pematuhan Manual Prosedur Halal oleh pengeluar produk halal akan
menyentuh semua bahagian.
Manual Prosedur Halal adalah berkaitan
piawaian kehalalan sesuatu produk yang dikeluarkan. Istilah halal merupakan
istilah yang digunapakai dalam hukum-hukum agama dan perundangan Islam.
Halal-haram adalah dua istilah yang sangat dominan dan menjadi suatu
sensitiviti, syiar, keteguhan dan keunggulan prinsip dan nilai agama Islam.
Disebabkan Manual ini merupakan suatu bentuk garis panduan bagi perolehan
status dan logo halal daripada intitusi agama yang berautoriti menjaga
kehalalan produk iaitu JAKIM, maka pematuhan terhadapnya merupakan suatu
kewajipan demi menjaga seluruh aspek kehidupan seseorang mukmin dari segi
agamanya, nyawanya, akalnya, keturunannya dan hartanya.
Dari perspektif Islam, matlamat makanan
adalah lebih luas daripada sekadar kenyang dan memberi tenaga semata-mata.
Makanan bukan sahaja untuk membina tisu badan dalam proses tumbesaran dan
membaik pulih tubuh badan, tetapi ia berkait secara langsung dengan akhlak dan
kerohanian seseorang. Bagi orang Islam, makan adalah satu tanggungjawab dan ia
sebagai satu ibadah kerana makanan yang dimakan bertujuan memberi kesihatan
tubuh badan bagi membolehkannya menyumbang tenaga ke arah pembangunan ilmu dan
kesejahteraan ummah, melaksanakan ibadah wajib seperti solat, puasa,
mengerjakan haji[45]
dan berjihad.
Sebagai hamba Allah, manusia mempunyai sasaran
kehidupan untuk memastikan setiap aktiviti dan pekerjaan yang dilakukan
seharian menjadi ibadah yang diredhai oleh Allah swt. Sesuatu pekerjaan yang
mahu diktiraf sebagai ibadah kepada Allah perlu memenuhi dua aspek penting
iaitu iman dan amal soleh. Iman dterjemahkan dalam niat dan matlamat yang suci,
benar dan patuh kepada perintah Allah swt. Manakala amal soleh pula terdiri
daripada akhlak mulia yang ditunjukkan dalam melaksanakan pekerjaan, prestasi
terpuji hasil daripada sesuatu aktiviti dan tidak meniggalkan ibadah-ibadah
wajib khususnya solat lima waktu.[46] Ia
menepati kehendak tujuan hidup seseorang hamba di dunia ini oleh Allah swt.
Firman Allah swt yang bermaksud:
Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku,
ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam.”
(Surah al-An’aam 6:162)
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia
melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.
(Surah adz-Dzariyat 51:56)
Di dalam aktiviti perniagaan atau
perindustrian pengeluaran produk-produk halal, aktiviti tersebut perlulan
dimulakan dengan niat yang baik. Seseorang yang mengaku beriman kepada Allah
swt perlu mempunyai niat yang suci, iaitu semua pekerjaan daripada aktiviti
tersebut bertujuan mendapat keredhaan Allah swt. Keimanan juga menentukan
setiap yang dilakukan tidak melanggar hukum yang telah ditetapkan oleh Allah
serta sangat berhati-hati terhadapnya. Setiap pekerjaan yang disifatkan sebagai
ibadah juga mengandungi komponen amalan soleh iaitu sentiasa berkahlak mulia
dan mengikut etika dan garis panduan semasa melaknsanakan sesuatu pekerjaan.
Misalnya menjaga penampilan, kebersihan pakaian, tubuh badan dan alatan,
menjaga kod etika, memenuhi piawaian dan carta alir pengurusan, amanah, tidak
menipu, helah dan sebagainya. Setiap aktivti yang dilakukan dengan niat untuk
mendapat keredhaan Allah swt pastinya akan menuju ke arah prestasi pekerjaan
yang terpuji. Natijahnya pekerjaan yang dilakukan tidak dibuat dengan sambil
lewa, tiada komitmen dan kesungguhan, melepas tangan atau secara sambil lewa.
Malah setiap pekerjaan yang dilakukan dibuat dengan sepenuh tumpuan dan
sesempurna mungkin serta berhati-hati agar hasilnya memberi kepuasan kepada semua
pihak.
Jika terdapat mana-mana pihak pengeluar produk
haram, menjual dan meniagakan produk mereka di persekitaran masyarakat Islam,
sama ada pengeluar tersebut beragama Islam atau bukan beragama Islam, sangat
jelas ia melanggar hak dan tanggungjawab dalam hubungan warganegara berbeza
agama. Jika terdapat pula mana-mana pihak pengeluar sesuatu produk yang
zahirnya halal, namun dicampur ramuan atau bahan tambahan yang haram, ia
melanggar hak dan tanggungjawab. Termasuk helah dan penipuan dalam meletakkan
serta mempamerkan logo halal. Sifat ingkar pengeluar yang tidak mahu mematuhi
keperluan halal, tidak rasa bersalah terhadap produk haram atau produk curiga
halal dijual dalam kalangan masyarakat Islam serta pelbagai helah bagi
mengelirukan masyarakat Islam terhadap produk yang dikeluarkan, ternyata ia
sangat dikeji oleh Allah di dalam al-Quran.
Firman Allah swt yang bermaksud:
Allah berfirman: “Apakah yang menghalangimu
untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?” Iblis menjawab “Aku
lebih baik daripadanya: Engkau ciptakan aku daripada api sedang dia Engkau
ciptakan (dia-Adam as) dari tanah.”
(Surah al-A’raf 7:12)
Iblis menjawab: “Kerana Engkau telah menghukum
aku sesat, aku benar-benar akan (menghalangi) mereka dari jalan Engkau yang
lurus.”
(Surah al-A’raf 7:16)
Setiap muslim dituntut mengerjakan apa yang
telah disyatiatkan oleh agama Islam dan menghindarkan diri daripada terjebak ke
arah unsur-unsur kemaksiatan dan kejahilan ilmu. Allah telah menegaskan dengan
jelas perkara-perkara yang dilarang dan ditegah untuk melakukannya. Setiap
perkara yang haram hendaklah dijauhkan kerana ia membawa beberapa akibat buruk
iaitu mendapat balasan siksa dan azab daripada Allah, terhidar daripada rahmat
Allah, menimbulkan kebencian di kalangan manusia dan menyebabkan lunturnya
keimanan daripada hati manusia.[47]
Seseorang lebih mudah terdedah dan terjatuh ke
dalam perlakuan dosa dan maksiat akibat kejahilan ilmu. Apabila pengeluar
sesuatu produk tidak mengetahui prinsip halal-haram, halalan tayyiban,
syubhah, mudharat-manfaat terhadap kehidupan manusia kesan
daripada produk yang tidak dijamin halal, ia boleh menyebabkan keuntungan dan
hasil yang diperoleh daripada jualan kurang keberkatan. Malah, keberkatan juga
boleh terhalang bukan sahaja kepada pengeluar produk, tetapi juga kepada pengguna
produk jika mereka tiada kesungguhan dan ambil lewa dalam memastikan jaminan
halal sesuatu produk yang dimakan dan digunakan. Imam al-Qurtubi dalam menafsir
ayat 168 surah al-Baqarah menyatakan tidak sah memakan sesuatu yang halal itu
kecuali dengan ilmu (mengetahui kehalalan makanan tersebut) dan tidak haram
sesuatu harta itu kecuali dengan enam perkara iaitu riba’, haram, suht
(yang buruk), penipuan, dikeji dan syubhah.[48]
Sebagai masyarakat Islam di Malaysia yang
berkongsi sebuah negara dengan masyarakat bukan Islam perlu lebih prihatin dan
mampu memilih makanan yang halal mengikut syara’. Masyarakat bukan Islam di
Malaysia perlu dijelaskan dengan lebih mendalam tentang konsep halal-haram
makanan mengikut perspektif Islam yang sebenarnya. Masyarakat Islam perlu
mengubah tanggapan masyarakat bukan Islam bahawa makanan yang halal bukan
makanan daripada babi sahaja tetapi juga meliputi pelbagai konsep lain yang
perlu dijelaskan dengan lebih mendalam (Mohamad Syafiqe Abdul Rahim, Majalah
Cahaya: http://www.halal.gov.my/).[49]
Islam merupakan agama yang sangat indah.
Tersusun dengan bersistem segala hukum hakamnya. Sehingga setiap aspek daripada
sesuatu hukum yang telah ditetapkan mempunyai tujuan, matlamat, faedah,
manfaat, hikmah secara tersurat dan tersirat yang boleh memberi kesan terhadap
zahir dan fizikal tubuh badan manusia serta memberi kesan terhadap batin,
emosi, tabiat dan perasaan mereka. Ulama Islam telah menyenaraikan hikmah dan
kebaikan memakan dan menggunakan produk halal serta akibat buruk memakan dan
menggunakan produk yang haram.
Hikmah dan kebaikan makan, minum dan
menggunakan produk yang halal ialah seperti menjauhkan diri daripada siksa api
neraka, mendatangkan kesihatan kepada anggota badan, mendatangkan kecerdasan
kepada akal, dimakbulkan doa oleh Allah, sukar dijangkiiti oleh pelbagai
penyakit, penting pada proses pertumbuhan fizikal dan perkembangan mental,
menjaga maruah diri dan dapat menjalankan aktiviti harian dengan sempurna.[50]
Manakala akibat buruk makan, minum dan
menggunakan produk yang haram ialah seperti mendapat kemurkaan Allah swt,
senang dijangkiti oleh pelbagai penyakit zahir dan batin, mudah terpengaruh
dengan bisikan syaitan dan hawa nafsu, terdedah kepada maksiat dan perlakuan
jenayah serta maruah diri tercemar.[51]
Di dalam ilmu sains kesihatan, makanan yang
halal dan baik boleh membawa manfaat yang banyak, manakala makanan yang haram
walaupun ada manfaatnya, tetapi keburukannya lebih besar. Malah apabila kita
berterusan mengambil diet pemakanan yang halal dan baik, ia boleh memberikan
fungsi tubuh badan yang optimum dalam mengerjakan urusan kehidupan seharian.
Kesihatan kita adalah berkait rapat dengan pengambilan makanan yang seimbang
untuk badan kita. Pemakanan atau nutrisi ialah proses organisma hidup yang
mengambil pelbagai jenis bahan makanan dan menggunakannya untuk mendapatkan
tenaga, penyenggaraan badan dan proses pertumbuhan, pergerakan dan pembiakan.
Pemakanan melibatkan proses pencernaan, penyerapan dan berkaitan dengan makanan
dan kesihatan tubuh.[52]
Amalan dan pola pemakanan juga boleh
mempengaruhi kesihatan dan memberi implikasi terhadap aktiviti seharian.
Terdapat kajian berkaitan amalan dan pola pemakanan dalam kalangan pelajar
universiti. Kajian tersebut dilihat dari enam aspek iaitu pilihan menu makanan,
waktu makan, tempat makan, perbelanjaan untuk makanan dan persepsi responden
tentang tujuan makan dan perkara yang berkait dengan makan.[53]
Hasil kajian tersebut mendapati pemakanan berkualiti adalah faktor penting bagi
menjamin kesihatan mental dan fizikal seseorang. Bagi seseorang pelajar,
pengambilan diet makanan yang seimbang serta jadual pemakanan yang konsisten
perlu dititik beratkan dalam kehidupan seharian. Walaupun seseorang pelajar
terpaksa makan di premis makanan siap, namun mereka perlu sedar dan peka
terhadap kualiti makanan dan amalan diet seimbang.[54]
Bayangkan segala proses yang berlaku itu bersumberkan daripada produk yang
haram, pastinya rahmat dan berkat daripada Allah swt boleh terhalang dalam
segala aktiviti yang dilakukan.
Kepentingan makanan barang gunaan yang halal diterangkan
oleh Nabi Muhammad saw. Antaranya makanan yang halal menjadi sebab doa
dimakbulkan, dalam kata lain makanan yang haram doanya tidak diterima Allah
swt.
Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud:
“Wahai manusia! Sesungguhnya Allah itu tayyib
(baik) dan dia tidak menerima kecuali yang baik-baik sahaja. Sesungguhnya Allah
memerintahkan apa-apa ke atas orang yang beriman sama seperti yang
diperintahkan kepada para Rasul. Allah telah berfirman “Wahai para Rasul!
Makanlah daripada yang baik-baik sahaja.” Allah berfirman lagi “Wahai orang
yang beriman! Makanlah daripada yang baik-baik apa yang telah direzekikan
kepada kamu.” Kemudian Nabi Muhammad menyebut tentang seorang lelaki yang jauh
perjalanannya mengangkat tangan lalu berdoa “Wahai Tuhanku! Wahai Tuhanku!”
dengan pakaiannya yang bergebar-gebar dan berdebu, makanannya daripada sumber
haram, minumannya daripada sumber haram, pakaiannya daripada sumber haram,
diberikan makanan daripada sumber haram. Maka bagaimana doanya dimakbulkan
Allah?”
(Riwayat Muslim)
“Barangsiapa yang memakan riba walaupun satu
dirham, maka ia sama seperti dosa 33 kali zina, sesiapa yang tumbuh daripada
dagingnya daripada sumber haram, maka neraka adalah sutama baginya.”
(Riwayat Sahih)
Diriwayatkan oleh Ibn Mardawaih, Ibn ‘Abbas
berkata surah al-Baqarah (ayat 168-169) dibacakan kepada Sa’ad bin Abi Waqqas
lalu berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimana Allah memperkenankan doaku?”
Rasulullah menjawab “Carilah makanan yang halal maka doa kamu akan
diperkenankan. Bahawa sesungguhnya seseorang lelaki yang menelan satu suapan
yang haram dalam perutnya maka doanya tidak akan diterima selama 40 hari.
Bahawasanya seseorang hamba yang tumbuh dagingnya darioada ‘suht’ (makanan
haram) dan riba’ maka neraka adalah paling utama baginya.”
(Riwayat al-Hakim)
Pada hari ini, makanan yang dimakan tidak lagi
dalam bentuk bahan mentah tetapi bahan yang telah diproses. Kemajuan dalam
bidang pemakanan ini sangat dituntut oleh Islam kerana Islam bukan gama yang
jumud malah sangat meraikan kemajuan dan kemodenan teknologi yang boleh membawa
maslahah dan manfaat kepada masyarakat umum. Malah, kemajuan dan kemodenan
itulah sebenarnya lambang pembawaan agama Islam yang sebenar dan dalam masa
yang sama sentiasa di atas landasan agama yang benar.
Firman Allah swt yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu
ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan.
Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.”
(Surah al-Baqarah 2:208)
Merujuk kepada MPPHM, halal yang ditakrifkan
mempunyai perkaitan yang sangat luas. Ia melibatkan pengeluaran produk dan perkhidmatan.
Bagi pengeluaran produk adalah merangkumi makanan tambahan, sumber bahan mentah
dan ramuan, bahan bantuan pemprosesan, pihak pembekal, barang gunaan,
penjenamaan atau pelabelan produk, premis makanan, dapur, perkhidmatan
penyajian makanan dan hotel, rumah sembelihan, kilang, farmaseutikal, kosmetik
dan dandanan diri. Perkhidmatan pula segala yang berhubungan dengan makanan
seperti peralatan, proses penyediaan, pengendalian, pembungkusan, penyimpanan, pemindahan,
pekerja, sistem sanitasi, pengangkutan dan logistik. Ungkapan yang diperihalkan
untuk menunjukkan perkhidmatan atau barangan tersebut mestilah juga mengikut
hukum syara’.[55]
Maqasid Pembangunan Hab Halal
Istilah halal dengan prinsip-prinsipnya adalah
istilah yang berasal daripada kalamullah, al-Quran. Ia meupakan kata-kata
Allah, Tuhan yang mencipta segala makhluk di langit dan di bumi, yang kelihatan
dan tidak kelihatan, yang diketahui dan tidak diketahui. Dialah Yang Maha
Agung, Maha Berkuasa, Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana. Dia mengetahui segala
yang zahir dan ghaib, segala manfaat dan mudharat, keperluan dan kehendak,
keseimbangan dan kestabilan untuk seluruh mahkluk, serta Maha Bijaksana
mengatur dan menyusun sistem kehidupan terbaik terhadap manusia selaku makhluk
yang diamanahkan mentadbir bumi.
Firman Allah swt yang bermaksud:
Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para
Malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.”
Mereka berkata: “Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang
yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami
senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan
berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.”
(Surah al-Baqarah 2:30)
Dan tiada sama (antara) dua laut; yang ini
tawar, segar, sedap diminum dan yang lain asin lagi pahit. Dan dari
masing-masing laut itu kamu dapat memakan daging yang segar dan kamu dapat mengeluarkan
perhiasan yang dapat kamu memakainya, dan pada masing-masingnya kamu lihat
kapal-kapal berlayar membelah laut supaya kamu dapat mencari karunia-Nya dan
supaya kamu bersyukur.
(Surah
al-Faathir 35:12)
Amanah yang diberikan oleh Allah kepada manusia
untuk mentadbir dan memakmurkan bumi merupakan suatu amanah yang besar dan
berat. Ia tidak dapat dilaksanakan dengan baik dan sempurna melainkan diberikan
kemudahan dan keperluan yang secukupnya. Allah swt Maha Adil dan Maha
Bijaksana. Bagi membantu menjalankan amanah tersebut, Allah telah menundukkan
segala apa yang ada di atas dan di bawah bumi kepada manusia. Akhirnya akan
melahirkan seorang hamba yang berkuasa di atas muka bumi dengan merendah hati
dan penuh rasa kesyukuran.
Bagi memperoleh kemudahan dan keperluan
tersebut, manusia perlu berikhtiar dan berusaha sebaik mungkin. Manusia yang
berusaha ke arah kebaikan akan memperoleh manfaat yang berguna, manakala
manusia yang berusaha ke arah keburukan akan memperoleh mudharat yang
berkekalan. Allah menjadikan agama Islam ini sempurna. Ia boleh diamalkan dan
disesuaikan mengikut keadaan, masa dan tempat tanpa menyeleweng daripada
prinsip-prinsip yang ditetapkan, termasuk perkara hala-haram.
Kemajuan teknologi dan pembangunan
penyelidikan dalam industri halal di Malaysia telah membuka mata dunia terhadap
prospek peluang dan potensi atas label ‘produk halal’. Ini secara langsung dan
tidak langsung membuktikan Islam adalah agama yang terkehadapan dan membawa
tamadun manusia bertambah maju, moden dan makmur. Tidak hairanlah apabila terbukti
bahawa tamadun Islamlah yang membawa kemajuan dan melepaskan tamadun Barat di
Zaman Kegelapan (Dark Ages) keluar daripada kepompong kemunduran,
kelesuan dan penyelewengan agama dan ilmu.
Dalam bidang ekonomi, berdasarkan perkembangan
industri halal global, fenomena halal bukan lagi menjadi isu keagamaan
semata-mata, sebaliknya halal menrupakan satu simbol global bagi menjamin
keselamatan dan kualiti produk serta menjadi pilihan gaya hidup. Keadaan ini
dibuktikan melalui permintaan produk halal yang tinggi bukan sahaja di
negara-negara Islam, bahkan di negara minoriti muslim seperti United Kingdom
dan Jerman.[56]
Secara keseluruhannya populasi umat Islam dunia mencecah 2.08 bilion dengan
nilai pasaran RM17 trilion memberikan petanda positif dalam prospek ekonomi
serta pasaran peoduk halal dunia. Melihat perkembangan dan potensi industri
halal ini, Malaysia tidak ketinggalan untuk menggunakan peluang sebagai negara
anggota dalam Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) untuk meletakkan kedudukannya
sebagai hab halal antarabangsa.[57]
Dua tunggak ‘Ekonomi Halal’ iaitu
industri produk halal dan kewangan Islam
merupakan dua industri berdasarkan tuntutan syariah boleh membentuk satu
platform ekonomi yang kukuh yang terbina di dalam sistemnya nilai kongsi
seperti kebolehkepercayaan, integriti dan keadilan mampu membentuk pasaran
global pada masa akan datang (www.daganghalal.com).[58]
Justeru, tuntutan semasa ini tidak boleh dipandang remeh. Ia menjadi suatu
agenda ummah dan menjadi pemangkin kepada ekonomi alternatif terbaik terhadap
segala krisis yang melngkari global. Hal ini dibuktikan dalam kenyataan
Pengarah Forum Halal Sedunia yang menyatakan gabungan sistem kewangan Islam dan
produk halal dijenamakan sebagai Halal 2.0 atau Ekonomi Halal pastinya menjadi
suatu gagasan baharu ekonomi dunia.[59]
Mengikut Zainal (2003), terdapat beberapa
faktor yang membantu ke arah peningkatan potensi eksport makanan halal, iaitu[60]:
1 - Peningkatan
kesedaran tentang kualiti, kesihatan dan makanan selamat,
2 - Perubahan demografi,
3 - Pengaruh
daripada pertambahan golongan menengah,
4 - Amalan
pembelian secara runcit,
5 - Perkembangan
jenama dan label persendirian,
6 - Gabungan dan
kesatuan dalam kalangan pengusaha makanan global,
7 - Perubahan dalam
teknologi pembungkusan, persekitaran, pilihan pengguna, penyimpanan dan
pembuangan.
Selain daripada industri halal global dan
syarikat mutinasional, sektor perdagangan dalam negeri yang digerakkan oleh Industri
Kecil Sederhana (IKS) merupakan penjana utama ekonomi domestik. Pengeluaran
produk halal juga penting di bawah perdagangan dalam negeri. Sebagaimana yang
telah diterangkan, matlamat kerajaan adalah untuk menjadikan negara ini pusat
serantau pengeluaran produk halal dan berpotensi mengeksport ke Asia.[61]
Bagi memastikan sektor ekonomi domestik sentiasa terkawal dan menyediakan
barangan yang berkualiti tinggi, beberapa etika perniagaan digubal dan dikenali
sebagai Rukuniaga Malaysia. Terdapat enam etika yang dimuatkan ke dalam
rukuniaga ini, iaitu[62]:
1 - Berlaku benar
dalam amalan perniagaan,
2 - Bertanggungjawab
terhadap pelanggan, masyarakat dan persekitaran,
3 - Berperikemanusiaan
terhadap semua insan,
4 - Kesederhanaan
tingkahlaku dalam perniagaan,
5 - Saksama
terhadap pelanggan dan,
6 - Kesungguhan
menjayakan perniagaan.
Selain berusaha untuk memenuhi keperluan
pasaran antarabangsa terutama dari segi peraturan dan piawaian kualiti
keluaran, para pengusaha harus mengambil kira beberapa faktor sebelum mengambil
keputusan untuk memasuki pasaran liberalisasi perdagangan, hubungan
antarabangsa dari segi politik dan ekonomi, orientasi global, segmentasi
pasaran, program pemasaran dan kebajikan pemasaran. Khusus untuk industri
makanan dalam negara, terutama makanan halal, syarat-syarat berikut harus
dipenuhi oleh pengusaha sebelum mengambil keputusan berdagang dalam pasaran
global, iaitu[63]:
1 - Melakukan usaha
untuk memperoleh ISO atau HACCP bagi industri mereka,
2 - Membangunkan
produk baharu,
3 - Memperluas
aktiviti pemasaran,
4 - Mengadakan
penyelidikan pemasaran,
5 - Memahirkan
penggunaan teknologi maklumat,
6 - Menjalankan
perniagaan melalui internet atau e-Dagang,
7 - Membaiki
pembungkusan dan menentukan jenama.
Dalam bidang pembangunan standard, pengeluaran
produk halal kini kepada bukan sahaja halal, tetapi juga baik (tayyib).
Ini terbukti apabila kilang atau premis yang mengeluarkan produk makanan halal
telah mencapai piawaian Good Manufacturing Practices (GMP), Good
Hygine Practices (GHP),[64] Hazard
Analysis and Critical ontrol Points (HACCP).[65]
Logo Halal Malaysia telah dimulakan dalam mesyuarat ASEAN Regional Codex pada
tahun 1991 dan garis panduan tersebut diterima sebagai standard antarabangsa
oleh Codex Alimentarius Commision (CAC)[66].[67]
CODEX adalah kod makanan antarabangsa dalam bentuk seragam bagi tujuan
melindungi kesihatan pengguna dan memastikan penggunaan amalan yang adil dalam
dagangan makanan.[68]
Hakikatnya, terdapat beberapa pencapaian perlu
dipenuhi dan dicapai terlebih dahulu sebelum tahap pengurusan kualiti
menyeluruh tercapai. Dalam industri makanan, pencapaian dan pematuhan terhadap
keperluan-keperluan asas seperti asas keperluan amalan kebersihan dan
pemprosesan baik perlu dipatuhi sebelum bergerak ke arah penstandardan ISO (seperti
ISO 22000[69])
dan seterusnya pengurusan kualiti menyeluruh (Grigg dan McAlinden, 2001).[70]
Sebagai contoh, pengeluaran produk mestilah
memenuhi semua standard dan piawaian yang telah ditetapkan, sama ada carta alir
pengeluaran produk, pusat penyembelihan halal[71],
penggunaan bahan aditif, titik kritikal pemprosesan bahan. Malah, banyak
standard-standard lain digunakan dan dibacakan bersama dalam pematuhan Manual
Prosedur Pensijilan Halal Malaysia sebelum Logo Halal diberikan.
Dalam bidang penyelidikan perkembangan hukum
Islam, piawaian Logo Halal telah menjadi pemangkin terhadap pembangunan penyelidikan
halal. Pelbagai istilah sains dan agama digunapakai dan diserasikan bagi
memenuhi keperluan penafsiran, rujukan, penetapan hukum dan kaedah serta
penetapan proses sesuatu produk sama ada ia diterima dalam hukum Islam atau
sebaliknya.
Pelbagai istilah sains pemakanan dimasukkan
dalam perbincangan makanan halal-haram pada hari ini antaranya seperi Genetically
Modified Organisms (GMO). Istilah-istilah bahan yang menjadi titik kritikal
dalam produk halal seperti gelatin[72],
aditif[73], bahan
pengemulsi (emulsifire)[74],
agen anti-buih (anti-foaming agent), penstabil (staibilizer), pemekat
(thickener), kanji diubahsuiai (modified
starch), agen penggelan (gelling agent), pengawal asid (acidity
regulator), enzim pelarut (solvent), agen anti-pergerakan dan
lain-lain[75].
Antara istilah-istilah yang berkait dengan produk halal daripada perbincangan
ulama fiqh pula adalah seperti[76]:
1 - al-Istihalah, - Suatu proses transformasi daripada satu
bahan kepada bahan yang lain meliputi perubahan fizikal dan kandungannnya atau
sesuatu yang berubah daripada tabiat dan sifat asalnya atau proses transformasi
yang berlaku daripada kotoran menjadi suci.
2 - al-Istihlak, - Perbincangan dalam isu semasa seperti
persoalan makanan dan ubat-ubatan apabila bercampur dengan arak, lalat,
binatang kecil atau daging manusia yang terjatuh ke dalam masakan panas lalu ia
menjadi hancur sehingga hilang sifat asal yang ada di dalamnya.
3 - al-Istibra’, - Pengkuarantinan bagi yang dicemari najis. Seperti
ia merujuk proses pengkuarantinan haiwan jallalah seperti ayam, lembu, unta dan
kambing yang diberi makan makanan najis dan kotoran. Haiean ini dikuarantin
bagi tujuan menghilangkan sifat najis yang terdapat padanya dengan diberi
makanan yang suci dan bersih.
4 - al-Intiqal, - Perpindahan atau perubahan dari satu
tempat ke tempat yang lain
5 - al-Taba’iyyat, - Kaedah penurutan yang menyebabkan bahan
akhir (matbu’) mengalami perubahan dan mengikut bahan asal (tabi’)
sama ada dari segi fizikal dan kandungannya.
6 - al-Istisbah, - Pencahayaan yang merujuk kepada usaha
menyalakan sesuatu dengan bersumberkan najis.
7 - al-Ihraq, - Membakar atau melakukan proses pembakaran
seperti bahan yang berasal daripada sampah dan sisa pepejal mengalami proses
pembakaran sehingga menghilangkan bahan asalnya.
8 - al-Inqilab - Ia
hampir sama dengan proses istihalah iaitu merujuk kepada proses perubahan,
misalnya perubahan arak menjadi cuka adalah halal.
9 - al-Istikhlaf – Proses timbal balik sesuatu bahan seperti
bahan halal yang berubah menjadi haram dan kemudiannya berubah kembali menjadi
halal seperti proses timbal balik daripada buah anggur yang halal berubah
menjadi arak, lalu berubah kembali menjadi cuka.
Dalam bidang kepenggunaan sepertimana yang
telah dibincangkan sebahagiannya sebelum ini, ia perlu berpegang kepada prinsip
al-Asalah wa al-Mu’asarah iaitu mengekalkan warisan turath silam dan
mengambil kira elemen permodenan. Dalam soal ini umat islam perlu menjaga
warisan tradisi yang merupakan formula susunan sarjana Islam silam dan berusaha
membangunkan tamadun terkini berasaskan adunan inipati tradisi tersebut. Contoh
terbaik yang boleh disediakan ialah satu kajian ilmiah di peringkat
pascasiswazah di Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya di mana mereka
mengkaji status rawatan kumbahan air yang dipraktik oleh Indah Water
Konsortium. (Nadzirah Ismail, 2003) telah menggunakan prinsip al-Asalah wa
al-Mu’asarah dengan meneliti pandangan ulama silam yang berkaitan dengan
status dan bahan yang menyucikan air yang kemudiannya dikaitkan pula dengan
kaedah teknologi rawatan kumbahan air yang terkini. Hasilnya beliau mendapati
status air kumbahan yang dirawat ini benar-benar bersih dan bertaraf air
mutlak, yang boleh digunakan untuk keperluan seharian dalam kalangan pengguna
Islam.[77]
Merujuk kepada aspek aksiologi (untuk apa)
pula, kepenggunaan Islam perlu memperguna sepenuhnya beberapa perkara utama.
Antaranya:
1- Konsep tauhid,
ibadat, al-falah dan tugas sebagai khalifah Allah untuk memakmurkan alam
ini,
2- Mendidik pengguna
untuk mengelakkan semua sifat mazmumah dalam soal kepenggunaan seperti
pembaziran, kemewahan, penipuan dan merosakkan alam sekitar,
3- Menggalakkan
penggunaan barangan yang bermanfaat untuk masyarakat awam dan ia perlu
mendukung usaha menjana perkembangan ekonomi Islam berbanding ekonomi bukan
Islam,
4- Mendidik
pengguna yang baik dari segi kognitif, afektif dan psikomotor agar tidak mudah
tertipu dengan iklan yang menggoda dan amalan masyarakat yang songsang dalam
kepenggunaan,
5- Mendidik
pengguna untuk mengetahui bagaimana pemprosesan barangan itu dilakukan dan juga
patut mengetahui bagaimana proses pensijilan halal itu dikeluarkan oleh agensi
Islam. Ini kerana mengikut perspektif Islam, setiap barangan yang haram dimakan
akan memberi kesan terhadap aspek spiritiual umat Islam,
6- Perlu sentiasa
mengikuti perkembangan semasa yang didedahkan oleh persatuan pengguna Islam
tentang hak perlindungan pengguna,
7- Mendidik
pengguna tentang kaedah terbaik untuk melupuskan barangan yang digunakan agar
tidak merosakkan ekologi alam (Nurizan Yahya, 2002) [78],
8- Mendidik
masyarakat awam dan pihak NGO Islam agar tidak tergesa-gesa dalam mempersoal
kredibiliti pemegang logo halal dan agensi yang memberinya serta bertindak lebih
rasional berdasarkan kaji selidik dan laporan yang sahih berkaitan isu produk
dan logo halal.
Kesimpulan
Pematuhan Manual Prosedur Pensijilan Halal
Malaysia (MPPHM) mempunyai justifikasi yang sangat signifikan. Ia bukan
pematuhan yang bersifat sekadar ‘melepaskan batuk di tangga’, tetapi
keseluruhan pengurusan dan operasi produk tersebut, pihak majikan, staf
pentadbiran dan pekerja mestilah bekerja secara kolektif agar sinergi kemahuan
pematuhan halal dalam erti kata yang sebenar dalam hukum Islam terlaksana. Kita
telah membincangkan secara panjang lebar maqasid akhirat dan maqasid dalam
tuntutan pembangunan Hab Halal dan ini membuktikan tidak dapat tidak MPPHM ini
menjadi satu rujukan dan sandaran utama dalam semua produk halal yang
dikeluarkan.
Sekali lagi ditekankan bahawa Islam ini
merupakan agama yang syumul dan bersistem. Setiap hukum yang ditetapkan
mempunyai matlamat, alasan dan hikmah yang tersendiri, terutamanya dalam
memandu seluruh umat Islam mencapai kehidupan yang terbaik serta menjadi
tauladan kepada bangsa atau agama lain. Era kegemilangan umat Islam dahulu kita
dapat lihat mereka menjadi rujukan dalam bidang keilmuan dan pembangunan bukan
sahaja dalam bentuk fizikal kemodenan, malah dalam bentuk pemikiran, keilmuwan
dan ketamadunan. Apabila kita bersungguh dan mempunyai komitmen yang tinggi
dalam menjayakan konsep halal ini, tidak mustahil suatu hari nanti kita rantau
kita menjadi hab halal dunia, lantas mengangkat agama Islam pada kedudukannya
yang tertinggi, dalam bidang pemakanan dan industri produk halal ini.
Bibliografi
Abdul Monir Yaacob (2006),
“Sifat-difat dan Implikasi Syariah: Suatu Sorotan Umum” dalam Jurnal Syariah,
14:1 (2006).
Ahmad Raisuni, 2010, Madkhal ila
Maqasid al-Syari’ah, Kaherah: Dar al-Salam.
Al-Imam Muhammad Thohir Ibnu ‘Asyur
(2009), Maqasid al-Syari’ah al-Islamiyyah. Kaherah: Dar al-Salam.
Dr. Nur al-Din bin Mukhtar al-Khadimi (2001), ‘Ilm al-Maqasid al-Syariah.
Riyadh: Maktabah al-‘Abikan.
Drs. Ahmad Rafaai bin Ayudin, Halal-Haram-Subahat, 1994, Kuala Lumpur:
Penerbitan Al-Ramadhan.
Dzulkifly Mat Hashim, Institut
Penyelidikan Produk Halal, Universiti Putra Malaysia dalam “Aditif Makanan
Halal atau Haram?”
Fahrul Irfan Ishak, Pengurusan
Produk Halal di Malaysia, 2011 dalam Tuntutan Menggunakan Produk dan
Perkhidmatan Halal Menurut Pandangan Syariah, Serdang: Penerbit Universiti
Putra Malaysia.
Jafri Abdullah, Suhaimi Ab. Rahman
dan Zaidah Mohd Nor, 2011, Pengurusan Halal di Malaysia dalam “Pengurusan
Produk Halal di Malaysia”, Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia Kamus
Dewan Edisi Keempat (2010), Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Haji Abu Hassan bin Haji Ali,
Kesihatan dalam konteks Islam, Cetakan Pertama 2006, Selangor: Punchong,
Penerbitan Dar Hakamah/Dar Bariyazi.
Hayati @ Habibah Abdul Talib dan
Khairul Anuar Mohd Ali (2008), “Aspek Kualiti, Keselamatan Dan Kesihatan Di
Kalangan Pks Makanan: Satu Sorotan Kajian” dalam Jurnal Teknologi 49(E),
Universiti Teknologi Malaysia.
M. Harith Mahmud, Halal Living,
2011, Selangor: Kemilau Publika Sdn. Bhd.
Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia 2014 (Semakan Ketiga).
Mohammad Aizat Jamaludin dan Mohd
Anuar Ramli, 2011, Halal Haram Dalam Kepenggunaan Islam Semasa dalam “Sumber
Alternatif Dalam Penentuan Halal Haram Barangan Gunaan”, Serdang: Penerbitan
Universiti Putra Malaysia.
Mohd Anuar Ramli dan Mohammad Aizat
Jamaludin, 2011, Halal Haram Dalam Kepenggunaan Islam, dalam “Kriteria Makanan
Yang Baik dan Buruk”, Serdang: Penerbitan Universiti Putra Malaysia.
Mohd Anuar Ramli dan Mohammad Aizat
Jamaludian, Halal Haram Dalam Kepenggunaan Islam Semasa, 2011, dalam
“Pengenalan Kepenggunaan Islam”, Serdang: Penerbitan Universiti Putra Malaysia Rahimin Affandi Abdul Rahim
dll. (2006), “Pendekatan Baru Maqasid Al-Shariah Dalam Pengajian Syariah Di
Malaysia: Satu Analisis” dalam Jurnal Fiqh: No. 3 (2006).
Mohd Azlan Abdullah & Noraziah
Ali (2011), “Amalan Pemakanan dalam Kalangan Pelajar Universiti dan
Implikasinya Terhadap Pembelajaran” dalam Jurnal Personalia Pelajar, 14 (2011).
Mohd. Fitri Shahron Kahar, Cetakan
Pertama 2012, Mencari Makanan Yang Diredai, Selangor: Seri Kembangan.
MS 1500:2009
Noraini Haji Idris, Malaysia Ke Arah
Hab Makanan Halal Dunia, 2007, dalam “Daya Saing Global: Tuntutan dan Cabaran”,
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Noraini Haji Idris, Malaysia Ke Arah
Hab Makanan Halal Dunia, 2007, dalam “Ke Arah Halal Hab Dunia: Cabaran AFTA”,
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Norazilawati Md Dahlal, Pengurusan
Kualiti Makanan Halal, 2015, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rahimin Affandi Abd Rahim, Saadan
Man, Paizah Ismail dan Nor Hayati Mohd Dahlal, 2011, Halal Haram Dalam
Kepenggunaan Islam Semasa dalam “Pembangunan Konsep Kepenggunaan Islam”,
Serdang: Penerbitan Universiti Putra Mslaysia.
Rohana Kamaruddin, Hadijah Iberahim
dan Alwi Shabudin (2012), IEEE Business, Engineering & Industrial
Applications Colloqium (BEIAC) dalam “Halal Complience Critical Point
(HCCCP) Anaysis of Processed Food”.
Salma Binti Mat Yasim, 2011, Tesis
Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Pengajian Islam) berjudul “Makanan Halal:
Kepentingannya Menurut Perspektif Islam”, Universiti Teknologi Malaysia.
Zawanah Binti Muhammad, Haji Munir
Bin Haji Md. Salleh dan Abdul Muhaimin Bin Mahmood “Halal: Antara Tuntutan
Agama dan Strategi Ekonomi” dibentangkan Dato’ Haji Wan Muhammad Bin Dato’
Syeikh Abdul Aziz, Ketua Pengarah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
dalam seminar “Pentadbiran Hal-Ehwal Islami Di Malaysia: Cabaran Semasa Dan
Perancangan Masa Depan”.
[1] Dr.
Nur al-Din bin Mukhtar al-Khadimi (2001), ‘Ilm al-Maqasid al-Syariah.
Riyadh: Maktabah al-‘Abikan, hlm 18.
[2] Op.
Cit. al-Khadimi, hlm 13.
[3] Ibid,
hlm 14.
[4] Ibid.
[5] Ibid.
hlm 15-16.
[6] Ibid.
hlm 16.
[7]
Lihat Rahimin Affandi Abdul Rahim dll. (2006), “Pendekatan Baru Maqasid
Al-Shariah Dalam Pengajian Syariah Di Malaysia: Satu Analisis” dalam Jurnal Fiqh:
No. 3 (2006), hlm 36-37.
[8]
Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia 2014 (Semakan Ketiga).
[9] Ibid.
[10] Ibid.
[11] Lihat
Abdul Monir Yaacob (2006), “Sifat-difat dan Implikasi Syariah: Suatu Sorotan
Umum” dalam Jurnal Syariah, 14:1 (2006) hlm 112.
[12]
Al-Imam Muhammad Thohir Ibnu ‘Asyur (2009), Maqasid al-Syari’ah
al-Islamiyyah. Kaherah: Dar al-Salam, hlm 14.
[13]
Definisi halal dibincangkan di dalam kertas kerja yang bertajuk “Halal: Antara
Tuntutan Agama dan Strategi Ekonomi” oleh Zawanah Binti Muhammad, Haji Munir
Bin Haji Md. Salleh dan Abdul Muhaimin Bin Mahmood serta dibentangkan oleh Dato’
Haji Wan Muhammad Bin Dato’ Syeikh Abdul Aziz, Ketua Pengarah, Jabatan Kemajuan
Islam Malaysia (JAKIM) dalam seminar “Pentadbiran Hal-Ehwal Islami Di Malaysia
: Cabaran Semasa Dan Perancangan Masa Depan” Pada 6-7 Ogos 2008”, di Istitut
Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Kuala Lumpur. Di dalam kertas kerja tersebut
pada halaman pertama menyatakan:
“Perkataan halal
berasal dari kalimah Arab iaitu halla, yahillu, hillan, wahalalan
yang bermaksud dibenarkan atau dibolehkan oleh hukum Syarak. Dalam Munjid, ia
didefinisikan sebagai sesuatu yang dibolehkan oleh Allah swt. Manakala menurut
Kamus Dewan, halal bermaksud hukum membenarkan sesuatu perbuatan dilakukan
(dalam Islam), diperbolehkan (tidak ditegah oleh syarak), diizinkan,
dibenarkan. Ia merupakan perkataan yang berlawanan maksud dengan perkataan
haram.”
[14] Ibid.
hlm 2.
[15] Ibid.
[16] Ibid.
[17]
Terdapat beberapa ayat al-Quran yang menjelaskan hal ini;
Firman Allah swt
yang bermaksud: Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang
Allah telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman
kepada-Nya. (Surah al-Maaidah 5:88)
Firman Allah swt
yang bermaksud: Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezki yang telah
diberikan Allah kepadamu; dan syukurilah nikmat Allah, jika kamu hanya
kepada-Nya saja menyembah. (Surah al-Nahl 16:114)
Firman Allah swt
yang bermaksud: Wahai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari
apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah
syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu.
(Surah al-Baqarah 2:168)
Firman Allah swt
yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang
baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika
benar-benar kepada-Nya kamu menyembah. (Surah al-Baqarah 2:172)
Firman Allah swt
yang bermaksud: Dan telah dihalalkan bagi kamu semua binatang ternak,
kecuali yang diterangkan kepadamu keharamannya, maka jauhilah olehmu
berhala-berhala yang najis itu dan jauhilah perkataan-perkataan dusta.
(Surah al-Hajj 22:30)
Firman Allah swt
yang bermaksud: Wahai para rasul, makanlah dari makanan yang baik-baik, dan
kerjakanlah amal yang soleh. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui apa yang kamu
kerjakan. (Surah al-Mu’minun 23:51)
[18]
Ayat al-Quran yang menjelaskan hal ini adalah;
Firman Allah swt
yang bermaksud: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah,
daging babi, dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah.
Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang dia tidak
menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya.
Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah al-Baqarah
2:173)
Firman Allah swt
yang bermaksud: Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi,
(daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang
terpukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan diterkam binatang buas, kecuali yang
sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk
berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi
nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan. (Surah al-Maaidah 5:3)
Firman Allah swt
yang bermaksud: Katakanlah: “Tiadalah aku peroleh dalam wahyu yang
diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya,
kecuali kalau makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging babi -
kerana sesungguhnya semua itu kotor - atau binatang yang disembelih atas nama
selain Allah. Barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa, sedang dia tidak
menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu
Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah al-An’aam 6:145)
Firman Allah swt
yang bermaksud: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan atasmu (memakan)
bangkai, darah, daging babi dan apa yang disembelih dengan menyebut nama selain
Allah; tetapi barangsiapa yang terpaksa memakannya dengan tidak menganiaya dan
tidak pula melampaui batas, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang. (Surah al-Nahl 16:115)
Firman Allah swt
yang bermaksud: Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi.
Katakanlah: “Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi
manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya.” (Surah
al-Baqarah 2:219)
[19]
Firman Allah swt yang bermaksud: Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad):
“Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?" Katakanlah:
"Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik…” (Surah
al-Maidah 5:4)
[20]
Firman Allah swt yang bermaksud: “… dan ia menghalalkan bagi mereka segala
benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk…”
(Surah al-A’raf 7:157)
[21]
Firman Allah swt yang bermaksud: “Dialah (Allah) yang menjadikan untuk kamu
segala yang ada di bumi, kemudian ia menuju dengan kehendakNya ke arah
(bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan ia
maha mengetahui akan tiaptiap sesuatu.” (Surah al-Baqarah 2:29)
[22]
Firman Allah swt yang bermaksud: “Dan Dia menghalalkan bagi mereka segala
yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang kotor.”
[23]
Mohd Anuar Ramli dan Mohammad Aizat Jamaludin, 2011, Halal Haram Dalam
Kepenggunaan Islam, dalam “Kriteria Makanan Yang Baik dan Buruk”, Serdang:
Penerbitan Universiti Putra Malaysia, hlm 67-68.
[24]
Ibid. 71-89.
[25]
Op. Cit. Zawanah Binti Muhammad dll. (2008), hlm 3.
[26]
Makna produk boleh dirujuk dari Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm 1232.
[27]
Takrif Halal mengikut Perintah Perihal Dagangan (Takrif Halal) 2011 dan
Perintah Perihal Dagangan (Takrif Halal) (Pindaan) 2012 adalah seperti berikut:
Apabila suatu makanan atau barang-barang diperihalkan sebagai halal atau
diperihalkan dengan apa-apa ungkapan lain untuk menunjukkan makanan atau
barang-barang itu boleh dimakan atau digunakan oleh orang Islam, ungkapan
tersebut bererti makanan atau barang-barang itu:
i.
bukanlah dan tidaklah
terdiri daripada atau mengandungi apa-apa bahagian atau benda dari binatang
yang orang Islam dilarang oleh Hukum Syarak bagi orang Islam untuk memakannya
atau yang tidak disembelih mengikut Hukum Syarak dan fatwa;
ii.
tidak mengandungi apa-apa
benda yang najis mengikut Hukum Syarak dan fatwa;
iii.
tidak memabukkan mengikut
Hukum Syarak dan fatwa;
iv.
tidak mengandungi mana-mana
bahagian atau anggota manusia atau hasilan daripadanya yang tidak dibenarkan
oleh Hukum Syarak dan fatwa;
v.
tidak beracun atau
memudaratkan kesihatan;
vi.
tidak disediakan, diproses
atau dikilang menggunakan apa-apa peralatan yang dicemari najis mengikut hukum
syarak dan fatwa; dan
vii.
tidaklah dalam masa
menyediakan, memproses atau menyimpannya bersentuhan, bercampur atau berdekatan
dengan apa-apa makanan yang gagal memenuhi sub-sub perenggan (a) dan (b).
[28]
Di dalam perkara 2.2 menyatakan halal ialah “Things or actions permitted by
Shariah law without punishment imposed on the doer.”
[29]
Di dalam perkara 2.14 menyatakan halal ialah Perkara yang dibenarkan oleh hukum
Syara’ untuk mendapatkan manfaat daripadanya; seperti makan, minum dan
menggunakannya; dan tidak berdosa jika dilakukan. Lawannya
ialah haram. Manakala
perkara 2.14.1 memberi maksud halalan tayyiba sebagai halal lagi
selamat, berkualiti dan berkhasiat.
[30] Manual
Prosedur Pensijilan Halal Malaysia 2014 (Semakan Ketiga): Skim Pensijilan.
[31] Surah
al-Maaidah 5:88
[32] Surah
al-Baqarah 2:168
[33] Surah
al-Nahl 16:114
[34]
Surah al-Baqarah 2:172
[35] Drs.
Ahmad Rafaai bin Ayudin, Halal-Haram-Subahat, 1994, Kuala Lumpur: Penerbitan
Al-Ramadhan, hlm i, 11, 9, 10.
[36] Ibid.
hlm 25-32.
[37]
Salma Binti Mat Yasim, 2011, Tesis Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan
(Pengajian Islam) berjudul “Makanan Halal: Kepentingannya Menurut Perspektif
Islam”, Universiti Teknologi Malaysia, hlm 5.
[38]
Jafri Abdullah, Suhaimi Ab. Rahman dan Zaidah Mohd Nor, 2011, Pengurusan Halal
di Malaysia dalam “Pengurusan Produk Halal di Malaysia”, Serdang: Penerbit
Universiti Putra Malaysia, hlm 194.
[39] Ibid.
[40]
Mohd Anuar Ramli dan Mohammad Aizat Jamaludian, Halal Haram Dalam Kepenggunaan
Islam Semasa, 2011, dalam “Pengenalan Kepenggunaan Islam”, Serdang: Penerbitan
Universiti Putra Malaysia, hlm 2.
[41]
Ibid. hlm 1.
[42]
Rahimin Affandi Abd Rahim, Saadan Man, Paizah Ismail dan Nor Hayati Mohd
Dahlal, 2011, Halal Haram Dalam Kepenggunaan Islam Semasa dalam “Pembangunan
Konsep Kepenggunaan Islam”, Serdang: Penerbitan Universiti Putra Mslaysia, hlm
15.
[43]
Ibid.
[44]
Ahmad Raisuni, 2010, Madkhal ila Maqasid al-Syari’ah, Kaherah: Dar
al-Salam, hlm 10-12.
[45] Op.
Cit. Jafri Abdullah dll. hlm 195.
[46] M.
Harith Mahmud, Halal Living, 2011, Selangor: Kemilau Publika Sdn. Bhd. hlm
19-20.
[47] Op.
Cit. Drs. Ahmad Rafaai bin Ayudin.
[48]
Fahrul Irfan Ishak, Pengurusan Produk Halal di Malaysia, 2011 dalam Tuntutan
Menggunakan Produk dan Perkhidmatan Halal Menurut Pandangan Syariah, Serdang:
Penerbit Universiti Putra Malaysia, hlm 142.
[49]
Op. Cit. Salma Binti Mat Yasim, hlm 5.
[50]
Mohd. Fitri Shahron Kahar, Cetakan Pertama 2012, Mencari Makanan Yang Diredai, Selangor:
Seri Kembangan, hlm 29-37.
[51] Ibid.
Hlm 38-43.
[52]
Haji Abu Hassan bin Haji Ali, Kesihatan dalam konteks Islam, Cetakan Pertama
2006, Selangor: Punchong, Penerbitan Dar Hakamah/Dar Bariyazi, hlm 20.
[53]
Lihat Mohd Azlan Abdullah & Noraziah Ali (2011), “Amalan Pemakanan dalam
Kalangan Pelajar Universiti dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran” dalam
Jurnal Personalia Pelajar, 14 (2011) hlm 61.
[54] Ibid.
hlm 67.
[55] Manual
Prosedur Pensijilan Halal Malaysia 2014 (Semakan Ketiga).
[56]
Norazilawati Md Dahlal, Pengurusan Kualiti Makanan Halal, 2015, Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm 2-3.
[57] Ibid.
hlm 3.
[58] Op.
Cit. Fahrul Irfan Ishak, hlm 136.
[59] Ibid.
hlm 147-148.
[60]
Noraini Haji Idris, Malaysia Ke Arah Hab Makanan Halal Dunia, 2007, dalam “Ke
Arah Halal Hab Dunia: Cabaran AFTA”, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,
hlm 29.
[61]
Noraini Haji Idris, Malaysia Ke Arah Hab Makanan Halal Dunia, 2007, dalam “Daya
Saing Global: Tuntutan dan Cabaran”, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,
hlm 50.
[62] Ibid.
hlm 51.
[63] Op.
Cit. Noraini Haji Idris, “Ke Arah Halal Hab Dunia: Cabaran AFTA”, hlm 30.
[64]
Lihat MS 1500:2009, 3.4.3 – Halal food shall be processed packed and
distributed under hygine condition in premises licensed in accordance with good
hygine practices (GHP), good manufacturing practices (GMP) or such as specified
in the Garispanduan amalan pengilangan baik, Ministry of Health Malaysia, MS
1514 or MS 1480 and public health legislation currently in forced by the
competent authority in Malaysia.
[65]
Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP) (Codex Alimentarius Commission,
2003) is a worldwide recognized and applied quality assurance system within
companies situated at different levels of the agro-food chain. The
implementation of an integrated quality assurance system following HACCP
principles with identification and monitoring of critical control points at
different levels of processed food chain could be a vechile for guaranteeing
halal processes food quality and reducing halal quality uncertainly for Muslim
consumer. Lihat Rohana Kamaruddin, Hadijah Iberahim dan Alwi Shabudin
(2012), IEEE Business, Engineering & Industrial Applications Colloqium
(BEIAC) dalam “Halal Complience Critical Point (HCCCP) Anaysis of Processed
Food”, hlm 384.
[66]
Codex Alimentarius Commision (CAC) ditubuhkan pada tahun 1962 oleh Pertubuhan
Makanan Sedunia (FAO) dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).
[67] Op.
Cit. Noraini Haji Idris, “Ke Arah Halal Hab Dunia: Cabaran AFTA”, hlm 30.
[68] Ibid.
[69] Pengurusan
Keselamatan Makanan
[70]
Lihat Hayati @ Habibah Abdul Talib dan Khairul Anuar Mohd Ali (2008), “Aspek
Kualiti, Keselamatan Dan Kesihatan Di Kalangan Pks Makanan: Satu Sorotan Kajian”
dalam Jurnal Teknologi 49(E), Universiti Teknologi Malaysia, hlm 66.
[71]
Di dalam Malaysia Standard MS 1500:2009, di terangkan di bahagian 3.5.3 Slaughtering
process berkenaan standard penyembelihan ke atas haiwan ruminan ayam dan
lembu serta Annex A: Requirements on
the use of stunning in slaughter of ruminant and poultry berkenaan
penggunaan stunner sebelum proses penyembelihan.
[72]
Gelatin dari segi bahasa bermaksud sejenis bahan yang jernih warnanya (tidak
mempunyai bau dan rasa) yang diperoleh daripada tulang-tulang dan kulit
binatang yang direbus. Lihat Kamus Dewan Edisi Keempat. Umumnya gelatin berasal
daripada kalogen. Kebanyakan kalogen boleh diperoleh daripada tulang dan kulit
binatang, terutama khinzir dan lembu kerana kualiti dan kebolehdapatan
sumbernya yang banyak. Kajian statistik daripada Gelatine Manufacturers of
Europe (GME) menunjukkan 44% sumber gelatin adalah daripada khinzir,
manakala 27% adalah daripada kulit lembu dan 28% adalah daripada tulang sumber
ruminan tersebut. Lihat Nor Nadiha Mohd Zaki, Mohammad Aizat Jamaludin dan
Dzulkifli Mat Hashim, 2011, Halal Haram Dalam Kepenggunaan Islam Semasa dalam
“Gelatin Halal”, Serdang: Penerbitan Universiti Putra Malaysia, hlm 167-168.
[73]
Aditif makanan ialah bahan yang ditambah secara sengaja ke dalam atau ke atas
makanan dalam kuantiti yang sedikit untuk mengekalkan, membaiki kualiti,
penampilan (tekstur, konsistensi, appearance), perisa, bau, rasa dan
tempoh penyimpanan tidak termasuk vitamin dan mineral. Aditif makanan biasanya
digunakan dalam kadar yang sedikit (kurang 2%) dan kebanyakannya dikawal
mengikut Amalan Pengilangan yang Baik (GMP). Lihat Peraturan-peraturan Makanan
1985, Peraturan 19 (1).
[74]
Emulsifier merupakan bahan tambahan pada produk farmasi dan makanan yang
berfungsi sebagai penstabil pada emulsi. Pada makanan, emulsifier berperanan
sebagai bahan tambahan untuk mempertahankan konsistensi dan bentuk makanan
serta sebagai pengembang seperti pada kuih dan kek.
[75]
Dzulkifly Mat Hashim, Institut Penyelidikan Produk Halal, Universiti Putra
Malaysia dalam “Aditif Makanan Halal atau Haram?”
[76]
Mohammad Aizat Jamaludin dan Mohd Anuar Ramli, 2011, Halal Haram Dalam
Kepenggunaan Islam Semasa dalam “Sumber Alternatif Dalam Penentuan Halal Haram
Barangan Gunaan”, Serdang: Penerbitan Universiti Putra Malaysia, hlm 39-44.
[77] Op.
Cit. Rahimin Affandi Abd Rahim, dll. hlm 9.
[78] Op.
Cit. Rahimin Affandi Abd Rahim dll. hlm 16.
Hidup dalam mencari..
Bandar Baru Bangi,
9 Jamadil Akhir 1437H.
Hidup dalam mencari..
Bandar Baru Bangi,
9 Jamadil Akhir 1437H.
Comments