Konsep Ta’arudh dan Kesannya: Antara method Hanafiyyah dan Syafi’iyyah Serta Aplikasinya Menangani Pertembungan Ibarah dan Isyarah al-Nas
Konsep pertentangan antara dalil-dalil syara’ serta perbandingan method yang digunakan oleh
Hanafiyyah dan Syafi’iyyah dalam menangani masalah Ta’arudh dan kesannya
Pertentangan bermaksud dari segi bahasa ialah percanggahan dan penerimaan
iaitu percanggahan yang berlaku terhadap sesuatu perkara yang sama.
Dari segi istilah ialah pertentangan yang berlaku terhadap dua dalil.
Seperti dalil pertama menunjukkan kepada menuntut dan menetapkan, manakala
dalil kedua menunjukkan menghalang dan menafikan. Ia berlaku dalam isu hukum,
tempat dan masa yang sama. Syarat ia diterima sebagai pertentangan ialah
kedua-dua dalil tersebut mempunyai kekuatan yang sama.
Ulama bersepakat bahawa nas (al-Quran atau hadith) atau dalil syara’
tidak mungkin berlaku pertentangan. Ini kerana hanya Allah yang menetapkan dan
menentukan setiap nas dan dalil tersebut, justeru mustahil ia berlaku. Namun
setelah penelitian oleh para mujtahid, hakikat pertentangan yang berlaku ialah
dari sudut zahir sahaja dan dasar atau punca ia berlaku iaitu kerana perbezaan
kekuatan antara qat’i dan zanni dan sifat atau hal keadaan dalil
tersebut.
Maka difahami bahawa tidak akan berlaku pertentangan antara dalil qat’i
dengan dalil zanni, atau antara dalil nas, ijma’ dan qiyas.
Ini kerana dalil yang lemah akan dinafikan oleh dalil yang kuat, sedangkan
pertentngan tidak akan berlaku kecuali pada dalil yang mempunyai kekuatan yang
sama.
Antara bentuk pertentangan yang berlaku adalah pertentangan lafaz dan
pertentangan makna. Contoh dalam pertentangan lafaz ialah dalam hukum berkaitan
‘iddah. Ayat pertama daripada Surah al-Baqarah menyatakan tempoh ‘iddah
selama empat bulan sepuluh hari, manakala daripada Surah al-Talaq menyatakan
tempoh ‘iddah bagi yang menagandung ialah sehingga kelahiran anak. Mazhab
Hanafi meyatakan ayat kedua menasakhkan ayat pertama dalam sudut perempuan
tersebut hamil sama ada singkat atau lama. Ini kerana mereka menyatakan ‘iddah
tersebut disebabkan hamil. Mazhab Syafi’i menyatakan dalil kedua adalah mengkhususkan
dalil pertama dan bukannya nasakh. Ia berlaku kerana perbezaan terhadap
lafaz. Kebiasaanya tempoh wanita yang hamil akan melebihan empat bulan sepuluh
hari. Maka yang dikira ‘iddah ialah sehingga kandungan itu dilahirkan
dan bukan kehamilan itu merupakan ‘iddah.
Antara contoh lain berkenaan
pertentangan makna ialah berkenaan ayat dalam surah Ali ‘Imran berkenaan orang yang mati syahid adalah hidup di
sisi Allah. Ini tidaklah bermaksud orang yang mati syahid itu masih hidup dan
tidak perlu dikebumikan. Makna hidup di sisi Allah swt ialah kedudukan mereka
yang tinggi dan mulia di sisi Allah swt.
Di dalam perbincangan mengenai kaedah menangani pertentangan ini, terbahagi
kepada dua bahagian iaitu pertentangan antara dua nas dan pertentangan antara
bukan nas. Apabila pertentangan berlaku terhadap dua nas, terdapat dua
kaedah yang digunakan iaitu kaedah mazhab Hanafi dan kaedah mazhab Syafi’i.
Kaedah yang digunakan oleh mazhab Hanafi menurut tertibnya ialah nasakh,
tarjih, menghimpun dan menetapkan, menggugurkan atau kembali kepada
hukum asal. Manakala kaedah yang digunakan oleh mazhab Syaf’i menurut tertib
ialah menghimpun dan menetapkan, tarjih, nasakh dan menggugurkan.
Bagi pertentengan yang melibatkan bukan nas pula, maka perlu diutamakan
kedudukan turutan pengambilan dalil iaitu ijma’, qiyas dan
seterusnya mengikut tertib. Daripada dalil-dalil tersebut, perlu dinilai
tahapnya sama ada qat’i atau zanni. Maka mana-mana yang lebih
kuat akan diterima dan yang lemah akan dinafikan.
Di dalam konteks nasakh, ia boleh digunapakai apabila diketahui masa
dan ketika ayat itu diturunkan, yang mana lebih awal dan yang mana terkemudian.
Maka nas yang turun terkemudian akan menasakhkan nas yang
terdahulu dengan syarat antara keduanya mempunyai kekuatan yang sama. Iaitu
antara ayat Quran dengan ayat Quran dan hadith mutawatir atau antara
hadith masyhur dengan hadith ahad. Contoh dalil dilakukan nasakh
ialah berkenaan tempoh ‘iddah perempuan yang kematian suami, dalam
keadaan mengandung dan tidak mengandung. Dari sudut zahir ia bercanggah, namun
apabila dilihat masa ayat diturunkan dalil tempoh ‘iddah sehingga anak
dilahirkan terkemudian daripada dalil ‘iddah selama empat bulan sepuluh
hari.
Dalam konteks tarjih, ia bermaksud melihat kecenderungan dan
kekuatan zann pada dalil tersebut atau dengan kata lain mendahulukan dan
mengutamakan salah satu daripada dua dalil dari sudut pengiktibaran terhadap
dalil. Maka dalil yang lebih diutamakan akan diamalkan berbanding dalil yang
satu lagi. Antara bentuk pengiktibaran yang digunapakai ialah melihat kepada
peringkat kejelasan sesuatu dalil bermula paling jelas kepada paling samar
bermula muhkam, mufassar, zahir, nas, khafiy,
musykil, mujmal dan mutashabih, peringkat pendalilan
terhadap nas sama ada ‘ibarah, isyarah, dilalah
atau iqtidha’, juga melalui perintah suruhan dan larangan sama ada wujub,
sunat, mubah, makruh dan tahrim. Contoh dalil yang
dilakukan tarjih ialah berkenaan hukum pembunuhan iaitu qisas dan
balasan neraka. Maka didahulukan penggunaan lafaz yang haram daripada lafaz
yang harus sebagai langkah berhati-hati.
Dalam konteks al-jam'u wa al-taufiq atau menghimpun dan menetapkan, ia bermaksud dalil-dalil yang
terlibat dalam pertentangn ini dihimpun dan ditetapkan atau diserasikan. Ini
kerana mengambil dan menggunapakai kedua-dua dalil adalah lebih baik daripada
mengabaikan keduanya. Ia hendaklah dilakukan mengikut keadaan dan sifat dalil
tersebut, sama ada ia am, mutlaq, muqayyad, khas, musytarak,
haqiqat dan majazi. Contohnya ialah terhadap dalil berkenaan
keharaman memakan darah dan yang dimaksudkan ialah darah yang mengalir.
Dalam konteks menggugurkan atau isqat pula, ia bermaksud kedua-dua
dalil yang bertentangan digugurkan dan tidak diamalkan. Ini berlaku atas dasar
pertentangan yang wujud pada dalil-dalil tersebut. Penyelesaiannya dalil lain
akan dicari sebagai ganti berdasarkan kepada kedudukan dalil tersebut.
Contohnya apabila terdapat dua ayat Quran yang digunakan sebagai dalil dan
keduanya tetap wujud pertentangan, maka dirujuk pula kepada hadith atau sunnah
Nabi. Jika antara sunnah pula tetap wujud pertentangan, maka dicari dari dalil ijma’,
dan begitulah seterusnya. Contohnya ialah terhadap dalil berkenaan cara atau kaifiyat
menunaikan solat gerhana dengan jumlah ruku’ dan sujud yang berbeza pada setiap
rakaat. Maka, kedua-dua riwayat tersebut tidak ditetapkan salah satu antaranya
diamalkan (digugurkan), ia tidak dapat dinasakhkan kerana tidak
diketahui mana satu riwayat yang terdahulu dan terkemudian, tidak dapat ditarjihkan
kerana keduanya mempunyai kekuatan hadith yang sama dan tidak dapat dihimpunkan
kerana keduanya menunjukkan cara yang berbeza. Pilihan yang diambil ialah
dengan menggunakan qiyas iaitu merujuk kepada cara solat fardhu. Ia juga
boleh dikatakan sebagai menggunakan kaedah kembali kepada hukum asal cara
solat.
Mengikut kaedah Imam Syafi’i dalam pengamalan tarjih
untuk sesuatu hukum, beliau mengambil kira beberapa sudut tertentu iaitu
bilangan perawi yang ramai, dalil yang terakhir didahulukan daripada dalil terdahulu,
dalil yang mirip kepada amalan sahabat, dalil yang mirip kepada zahir nas
al-Quran dan dalil yang lebih mirip kepada qiyas.
Perbezaan konsep Isyarah al-Nas dan Iqtida
al-Nas dan aplikasi tarjih dalam menangani pertembungan Ibarah dan Isyarah
al-Nas
‘Ibarah al-nas ialah petunjuk yang membawa pengertian sebenar
maksud yang hendak disampaikan daripada nas serta ia difahami secara langsung.
Ia tiada makna sampingan yang tidak asli. Contohnya ayat “dirikanlah solat
dan tunaikanlah zakat”, ia membawa maksud sebenar iaitu wajib menunaikan
solat dan membayar zakat. Contoh lain ayat “dan Allah menghalalkan jual beli
dan mengharamkan riba”, ia membawa dua maksud serentak iaitu Allah
menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba’. Contoh lain ayat “dan kamu
kahwinilah sesiapa yang kamu kehendaki daripada perempuan-perempuan dua, tiga
atau empat, jika kamu takut tidak berlaku adil, maka kahwin satu”, ia
membawa tiga maksud serentak iaitu keharusan berkahwin dengan wanita yang tidak
diharamkan, had berkahwin ramai ditetapkan sekadar empat orang sahaja dan jika
takut tidak adil maka berkahwin satu sahaja. Hukum yang dibawa adalah qat’i
dengan tiada unsur atau sifat dari luar yang dikaitkan.
Isyarah al-nas ialah petunjuk lafaz yang tidak membawa
pengertian sebenar maksud yang hendak disampaikan dan ia bukan pengertian asli
yang boleh difahami secara langsung. Contohnya ayat “dan diperintahkan kepada
mereka bermesyauarat di kalangan mereka”. Dari segi ‘ibarah yang
difahami ialah pemerintah dan hukum dalam Islam hendaklah ditetapkan melalui
mesyuarat. Dari segi isyarah pula ialah wajib dari kalangan kumpulan
tertentu untuk mereka melakukan mesyuarat atas sesuatu perkara kerana mustahil
semua masyarakat boleh terlibat dalam sesuatu mesyuarat. Contoh lain ialah ayat
“maka bertanyalah kepada ahli zikr (iaitu orang yang mengetahui) jika kamu
tidak mengetahui”. Dari segi ‘ibarah ia bermaksud wajib bertanya
kepada orang yang mengetahui. Dari segi isyarah ialah hendaklah bertanya
jika tidak mengetahui. Hukum yang dibawa sama ada qat’i atau zanni
dan berubah jika ada unsur luar yang mengaitkannya.
Dilalah al-nas ialah petunjuk lafaz yang membawa sesuatu makna
hukum, dan hukum tersebut boleh digunapakai terhadap apa-apa keadaan yang tidak
disebut di dalam nas kerana ia mempunyai ‘illah. Maka petunjuk tersebut
diambil dari makna nas dan bukan lafaz. Contohnya ayat “maka
janganlah kamu berkata dengan kedua mereka (ibubapa kamu) (dengan perkataan) uf”,
ia membawa maksud apa-apa perkataan yang menunjukkan kepada tidak hormat kepada
ibubapa adalah haram dan berdosa dan lebih-lebih lagi dengan cara mencaci dan
menghina melalui perkataan dan perbuatan, ‘illahnya ialah tidak
menghormati. Contoh lain ialah ayat “sesungguhnya orang yang memakan harta
anak yatim (dengan cara) zalim, sesungguhnya apa yang dimakan di dalam perutnya
itu akan dibakar dengan api neraka dan mereka memasuki pula api near yang
menyala-nyala”, bermaksud ia bukan sahaja haram menggunakan harta anak
yatim dengan cara yang salah, tetapi juga haram membinasakan harta tersebut.
Iqtidha’ al-nas ialah petunjuk lafaz yang tidak membawa
pengertian sebenar dan tidak disebut, ia berhantung kepada kebenaran ucapan,
kehendak syara’ dan logik akal berdasarkan apa yang dikaitkan dengan lafaz.
Contohnya sabda Nabi “Setiap muslim terhadap muslim yang lain adalah haram
darahnya dan hartanya dan maruahnya”, ia bermaksud bukan dari sudut zat
tubuh manusia, harta atau maruah, tetapi berkait dengan elemen ‘permusuhan’.
Apabila bertentangan antara ‘ibarah al-nas
dan isyarah al-nas, maka hendaklah mendahulukan ‘ibarah dan dan
tidak boleh berpindah kepada isyarah. Contohnya menegani hukuman orang
yang membunuh dengan sengaja. Ayat ‘ibarah al-nas ialah “wahai orang
yang beriman, telah ditetapkan kepada kamu hukuman qisas dalam perkara orang
yang mati dibunuh” dan ayat isyarah al-nas ialah “dan sesiapa
yang membunuh seseorang mukmin dengan sengaja maka balasannya ialah neraka
Jahannam dan mereka kekal di dalamnya”, bermaksud bukanlah tidak perlu
dilaksanakan qisas kerana akan dimasukkan ke dalam neraka di akhirat
nanti, bahkan ayat pertama didahulukan serta hukuman qisas dilaksanakan
dan ditambah di ayat kedua dengan di akhirat nanti akan dimasukkan ke dalam
neraka.
Hidup dalam mencari..
Bandar Baru Bangi,
26 Muharram 1437H.
Comments