Pendahuluan
Islam merupakan agama yang syumul dan sempurna.
Ianya diturunkan oleh Allah swt kepada manusia melalui perutusan NabiNya yang
mulia, Nabi Muhammad swt. Perutusan ini disertakan dengan sebuah kitab panduan
yang dipenuhi dengan panduan hidup dan sumber hukum terhadap perbuatan manusia.
Sumber hukum atau dalil perundangan merupakan dasar pengambilan di dalam
menetapkan sesuatu hukum syara’. Dasar tersebut sama ada sumber yang
digunakan berasaskan sumber yang disepakati iaitu dalil qat’i ataupun sumber yang
tidak disepakati iaitu dalil zanni.
Dalil qat’i merupakan dalil atau sumber yang disepakati dalam
kalangan jumhur. Dalil
yang disepakati tersebut dibahagikan kepada al-Qur’an, al-Sunnah, al-Ijma’ dan al-Qiyas. Dalil-dalil tersebut pula dibahagikan
kepada jenis dalil yang bersifat nas dan bukan bersifat nas. Dalil bersifat nas adalah al-Qu’ran
dan al-Sunnah, manakala dalil yang bukan bersifat nas pula ialah al-Ijma’ dan al-Qiyas. Dalil utama yang berpunca daripada
al-Quran dan al-Sunnah mempunyai lafaz-lafaz yang bersifat mufrad atau murakkab,
maka ulama’ usul melakukan
penyelidikan terhadap uslub-uslub Arab, pengibaratan dan pengertiannya dengan
dibantu oleh kaedah dan prinsip-prinsip bahasa untuk mereka sampai kepada
pemahaman yang benar terhadap hukum daripada nas-nas
syara’[1].
Apa yang dimaksudkan dengan kaedah pengambilan
hukum daripada nas ialah
teknik istinbat
daripada nas-nas
al-Qur’an dan al-Sunnah. Ini bermaksud ia adalah
kaedah pengambilan hukum dalam syariat Islam berdasarkan daripada kedua-dua
sumber nas
tersebut. Oleh yang demikian, mana-mana mujtahid tidak boleh tidak perlu
memahami dengan mendalam setiap lafaz nas yang dibawa dalam
bentuk pelbagai untuk mengeluarkan hukum. Kaedah ini bukan kaedah berbentuk
agama tetapi kaedah yang digunakan untuk memahami lafaz dari bentuk kehendak
bahasa yang betul[2].
Melalui kaedah istinbat daripada nas tersebut, di sana
ada dua pendekatan yang digunakan iaitu pendekatan makna dan pendekatan lafaz. Pendekatan
makna bermaksud mencari pendalilan hukum bukan berdasarkan nas secara langsung
seperti al-Qiyas, al-Istihsan, al-Masalih al-Mursalah, Sad al-Dzarai’ dan sebagainya. Manakala pendekatan lafaz pula bermaksud mencari
pendalilan hukum daripada makna atau pengertian lafaz-lafaz berserta
kedudukannya. Ulama usul telah menetapkan bahawa lafaz-lafaz yang digunakan
dalam memberi hukum mengambil makna dari sudut adat syara’ seperti solat, zakat
dan talaq untuk memahami nas, dan bukan dari
sudut makna bahasa[3].
Mencari pendalilan hukum daripada makna atau
pengertian lafaz-lafaz berserta kedudukannya juga disebut sebagai dilalat al-alfaz atau dipanggil
sebagai al-Qawa’id al-Usuliyyah al-Lughawiyyah. Perbahasan melalui kaedah ini terbahagi kepada empat[4]
bahagian:
1-
Lafaz yang diiktibar dari sudut kedudukannya
terhadap makna[5]
atau disebut sebagai al-lafzu bi i’tibar wadh’ihi
lilma’na.
Kaedah pertama ini terbahagi kepada tiga bentuk iaitu;
a.
al-Khas
b.
al-‘Am
c.
al-Musytarak
2-
Lafaz yang diiktibar dari sudut kedudukan petuntuk
atau dilalah terhadap makna[6]
disebut sebagai dilalah al-lafzu ‘ala al-ma’na. Kaedah kedua ini
terbahagi kepada dua bentuk iaitu;
a.
Dilalah al-wadih
b.
Dilalah ghayr al-wadih
3-
Lafaz yang diiktibar dari sudut penggunaannya
dalam makna[7]
disebut sebagai al-lafzu bi i’tibar isti’malihi fi al-ma’na. Kaedah ketiga ini terbahagi kepada empat bentuk, iaitu:
a.
Al-Haqiqah
b.
Al-Majaz
c.
Al-Sorih
d.
Al-Kinayah
4-
Lafaz yang diiktibar dari sudut cara pendalilan lafaz
terhadap makna[8] disebut
sebagai kaifiyyah dilalah al-lafzu ‘ala al-ma’na. Kaedah keempat ini terbahagi kepada dua pendapat yang
utama iaitu pendapat mazhab Hanafi dan mazhab Syafi’i.
a.
Mazhab Hanafi meninjau sesuatu lafaz atau dalil
dari sudut kuat dan lemahnya sesuatu dalil. Ia terbahagi kepada empat bentuk
iaitu;
i.
‘Ibarah al-nas
ii.
Isyarah al-nas
iii.
Dilalah al-nas
iv.
Iqtidha’ al-nas
b.
Manakala mazhab Syafi’i berdasarkan kaedah yang
sama membahagikannya kepada lima bentuk, empat daripadanya sama dengan mazhab
Hanafi dan ditambah satu lagi iaitu mafhum mukhalafah.
Kaedah Pertama: Al-lafzu bi i’tibar wadh’ihi
lilma’na
Lafaz yang diiktibar dari sudut kedudukannya
terhadap makna atau disebut sebagai al-lafzu bi i’tibar wadh’ihi
lilma’na.
Kaedah ini terbahagi kepada tiga jenis iaitu melalui lafaz al-Khas, lafaz al-‘Am dan lafaz al-Musytarak.
Al-Khas
Dari sudut bahasa al-khas bermaksud khusus
atau tunggal. Menurut Penggunaan istilah ulama Usul al-Ahkam pula ialah:
1.
Lafaz yang menunjukkan erti mufrad yang
membawa erti lafaz tunggal seperti;
a.
Menunjukkan khas terhadap lafaz individu seperti
nama orang, contohnya Muhammad dan Fatimah.
b.
Menunjukkan khas terhadap lafaz jenis seperti
jenis makhluk, contohnya manusia, haiwan.
c.
Menunjukkan khas terhadap lafaz bahagian seperti
jantina manusia, contohnya lelaki dan perempuan.
d.
Menunjukkan khas terhadap lafaz bilangan seperti
bilangan sesuatu yang dihukumkan contohnya tiga, 20, 100, sekali, dua kali.
2.
Lafaz yang menunjukkan pengertian dan maksud yang satu
dan apa-apa yang menunjukkan pengkhususan yang banyak. Ia merupakan lafaz yang
diperlukan pengertian yang sesuai darinya dan bukan semua boleh dimaknakan
daripadanya[9].
Secara umum lafaz al-khas yang terdapat
dalam nas
menunjukkan pendalilan secara qat’i terhadap lafaz
tersebut atau ia membawa makna khusus secara hakiki. Ertinya ia tidak
mengandungi kemungkinan-kemungkinan lain di dalam pengertiannya. Walaubagaimanapun
harus berlaku kemungkinan ada dalil lain yang dapat mengubah lafaz al-khas tersebut daripada
maknanya yang hakiki sehingga tidak lagi menjadi qat’i.
Lafaz nas yang berbentuk al-khas boleh datang dalam
dua bentuk iaitu al-mutlaq dan al-muqayyad:
1.
Al-Mutlaq
Jumhur menetapkan setiap mukallaf mestilah
beramal dan tidak mengubah penetapan hukum yang dibawa melalui lafaz al-mutlaq selagi tiada dalil atau nas yang menyebabkan
hukum tersebut menjadi muqayyad.
Pengertian al-mutlaq boleh
dijelaskan dengan penerangan berikut:
a.
Ia merupakan lafaz al-khas yang menunjukkan
hakikat lafaz menurut apa yang ditetapkan maksud padanya tanpa dibatasi atau
menilai jumlah serta sifatnya.
b.
Ia merupakan lafaz al-khas yang menunjukkan
pengertian yang luas dan tidak terbatas.
Apabila sesuatu lafaz mutlaq ditemui di dalam sesuatu nas dan tidak dikaitkan
dengan mana-mana nas
lain dalam bentuk sifat atau bilangan, maka makna bagi lafaz tersebut hendaklah
ditafsirkan menurut sifatnya yang mutlaq. Ertinya ia tidak boleh dikaitkan dengan
mana-mana sifat lain kecuali ada dalil yang menunjukkan ada kaitan dengannya. Manakala
lafaz mutlaq yang mempunyai
dalil menunjukkan ia ada kaitan dengan sifat-sifat yang lain, ia hendaklah
ditafsirkan bersama dengan dalil yang menunjukkan perkaitan dengannya.
2.
Al-Muqayyad
Apabila didapati sesuatu lafaz disebut
secara muqayyad di dalam sesuatu nas dan tidak disebut
secara mutlaq di dalam nas yang lain, maka ia
hendaklah ditafsirkan mengikut muqayyad serta batasannya hendaklah
diambil kira, melainkan terdapat dalil atau nas lain yang
menunjukkan sebaliknya.
Pengertian al-muqayyad boleh
dijelaskan dengan penerangan berikut:
a.
Lafaz di dalam sesuatu nas yang membawa makna
hakikat lafaz tersebut dengan dikaitkan dengan lafaz dari nas lain yang
menunjukkan ada perkaitan antara keduanya.
b.
Perkaitan tersebut dibatasi dengan sifat, keadaan
dan syarat tertentu.
Sesuatu lafaz yang telah dikaitkan dengan
sifat, keadaan atau syarat tertentu, maka ia hendaklah ditafsirkan dengan merujuk
kepada sifat, keadaan atau syarat yang dikaitkan kepadanya.
Penerapan al-Mutlaq kepada al-Muqayyad
Berlaku dalam kaedah ini sesuatu lafaz nas ada yang datang
dalam bentuk mutlaq, kemudian datang
pula pada nas
yang lain dalam bentuk muqayyad. Dalam konteks keperluan lafaz mutlaq diamalkan dalam bentuk mutlaq dan lafaz muqayyad diamalkan dalam
bentuk muqayyad, atau nas mutlaq dibataskan berdasarkan nas muqayyad.
Apabila sesuatu hukum atau sebabnya bersatu dari
sudut mutlaq dan muqayyad,
hendaklah diterapkan hukum mutlaq kepada muqayyad. Jika sebaliknya iaitu
hukum atau sebabnya tidak bersatu, maka penerapan tidak berlaku melainkan ada
dalil. Penerapan al-mutlak kepada al-muqayyad
boleh berlaku dalam beberapa bentuk, iaitu:
a.
Sebab dan hukum adalah sama – Lafaz mutlaq boleh diterapkan dan dikaitkan dengan
lafaz muqayyad. Contohnya darah yang diharamkan untuk dimakan dikaitkan
dengan sifat yang mengalir.
b.
Sebab dan hukum adalah berlainan – Lafaz mutlaq tidak boleh diterap, dikait dan ditafsirkan
mengikut kehendak muqayyad. Ini kerana antara keduanya tiada kaitan.
Contohnya perkataan tangan tidak boleh disamakan kadarnya antara hukum membasuh
tangan ketika berwudhu’ dan hukum potong tangan orang yang mencuri.
c.
Sama sebab, hukum berlainan - Lafaz mutlaq boleh diterap, dikait dan ditafsirkan
mengikut kehendak muqayyad. Ini kerana keduanya mempunyai sebab yang
sama walau dalam hukum yang berlainan. Contohnya tangan di dalam ayat hukum
berwudhu’ ditentukan kadar sehingga ke siku, maka kadar yang sama ditafsirkan
dalam ayat hukum tayamum kerana kedua-dua hukum mempunyai sebab yang sama iaitu
untuk menunaikan solat.
d.
Berlainan sebab, sama hukum - Lafaz mutlaq tidak boleh diterap, dikait dan
ditafsirkan mengikut kehendak muqayyad. Ini kerana walaupun keduanya mempunyai
hukum yang sama, namun sebab bagi hukum tersebut adalah berbeza. Contohnya
hukum bagi kaffarah zihar dan hukum bagi kaffarah membunuh secara tidak sengaja adalah
berlaian pada sebab walaupun hukuman yang ditetapkan iaitu memerdekakan seorang
hamba adalah sama. Walaubagaimanapun terdapat perbezaan pendapat mengenai
penerapan al-Mutlaq kepada al-Muqayyad
ini:
i.
Ulama mazhab Hanafi berpendapat lafaz mutlaq ditafsirkan mengikut sifat mutlaqnya berdasarkan apa yang dikehendaki dan muqayyad
ditafsirkan menurut muqayyadnya sebagaimana yang dikehendaki. Dalam
konteks ini, mutlaq tidak boleh
diterapkan atau dikaitkan dengan muqayyad kecuali ada dalil. Maka dalam
mazhab Hanafi sah memerdekakan hamba kafir dalam menunaikan kaffarah zihar kerana berpegang pada lafaz mutlaq.
ii. Ulama mazhab Syafi’i berpendapat lafaz mutlaq diterap dan dikaitkan mengikut kehendak muqayyad
disebabkan persamaan dari sudut hukum. Maka bagi mazhab Syafi’i tidak sah
memerdekakan hamba kafir dalam menunaikan kaffarah membunuh secara tidak
sengaja.
Al-‘Am
Dari sudut bahasa, al-‘am bermaksud menyeluruh. Manakala dari segi
istilah ialah:
1.
Lafaz yang menunjukkan pengertian umum dan
menyeluruh[10].
Contohnya ‘sekalian’ dan ‘sesiapa’.
2.
Lafaz yang menunjukkan pengertian yang banyak,
tiada batasan, serta meliputi makna-makna yang sesuai dengannya. Contohnya
manusia.
Secara ringkas, lafaz al-‘am atau umum ialah lafaz yang menunjukkan
jumlah yang banyak serta termasuk dalam segala makna yang dimaksudkan dengan
lafaz tersebut. Lafaz al-‘am boleh berlaku dalam banyak bentuk[11]
seperti:
1.
Lafaz jama’ seperti kulli, jami’, ‘ammah, kaffah dan seumpamanya.
2.
Lafaz jama’ al-mu’arraf bi alif lam bi al-idhafah au al-istighraq
3.
Lafaz al-mufrad al-mu’arraf
4.
Lafaz al-mufrad al-mu’arraf bi al-idhafah
5.
Al-asma’ al-mausulah
7. Asma’ al-syart
8. Al-nakirah
Jumhur berpendapat lafaz al-‘am sudut zahirnya menujukkan kepada semua
makna yang terangkum kecuali ada dalil yang menunjukkan dikeluarkan sebahagian
daripadanya, serta tidak boleh beramal atau berpegang dengan lafaz al-‘am sebelum mencari ada atau tiada lafaz yang
mengkhususkannya.
Jenis-jenis lafaz al-‘am ialah:
1.
Lafaz al-‘am yang bermakna umum secara pasti iaitu a)
mempunyai tanda yang menafikan atau menghalang kemungkinan berlakunya
pengkhususan, b) lafaz al-‘am yang disertai dengan qarinah yang ia tidak mungkin dikhususkan.
2.
Lafaz al-‘am yang bermaksud khusus secara pasti iaitu
disertai qarinah menafikan atau menghapuskan
sifat umum yang ada padanya.
3.
Lafaz ‘am mutlaq iaitu lafaz al-‘am yang tidak disertai dengan qarinah yang menunjukkan sifat umum atau
khususnya.
Perbezaan Ulama Terhadap Pendalilan Lafaz al-‘Am
Apabila ditemui lafaz ‘am mutlaq dalam nas yang belum
dikhususkan atau tiada qarinah yang mengkhususkannya, ulama berselisih pendapat
mengenai hukumnya. Iaitu sifat pendalilan yang terangkum dalam nas tersebut, sama ada qat’i atau zanni.
1.
Majoriti ulama mazhab Maliki, Syafi’i dan Hanbali
berpendapat pendalilan lafaz al-‘am kepada makna-makna yang terangkum di
dalamnya adalah secara zanni iaitu tidak
menunjukkan semua yang terangkum secara qat’i,[13]
dengan alasan:
a.
Lafaz al-‘am kebiasaannya akan dikhususkan, iaitu
tiada al-‘am melainkan
dikhususkan sebahagian daripadanya
b.
Sudut zahir lafaz al-‘am kemungkinan besar terdapat lafaz lain
yang mengkhususkannya
2.
Ulama mazhab Hanafi pula berpandapat pendalilan
lafaz al-‘am terhadap makna yang
terangkum di dalamnya adalah secara qat’i selagi ia tidak dikhususkan[14].
Apabila telah dikhususkan, pendalilan terhadap makna-makna yang masih berbaki
adalah secara zanni. Maka sifat qat’i yang dimaksukan adalah apabila lafaz
tersebut tidak terdapat sebarang kemungkinan ia lahir kerana ada dalil yang
lain.
Kesan daripada persilisihan pendalilan lafaz al-‘am tersebut, ia memberi kesan kepada kaedah
mengeluarkan hukum berdasarkan daripada lafaz al-‘am ini, iaitu berkaitan:
1.
Mengkhususkan lafaz al-‘am yang bersifat qat’i dengn dalil yang bersifat zanni
2.
Pertentangan antara bentuk am dan khas dari sudut
hukum dan sabitan hukum
3.
Lafaz al-‘am yang terbentuk daipada sebab yang khas
Al-Musytarak
Lafaz al-musytarak bermaksud lafaz yang
menunjukkan dua erti yang berbeza atau lebih, dan erti yang dibawanya itu boleh
berdiri dengan sendirinya kerana berbeza antara satu erti dengan erti yang
lain. Sebagai contoh, lafaz al-‘ain membawa maksud ‘mata’, ‘mata air’
atau ‘mata-mata’ (pengintip) yang mana masing-masing boleh berdiri sesuai
dengan konteks makna yang diberikan kepadanya secara terasing. Ia tidak boleh
diertikan secara bersama dalam satu-satu ketika. Contohnya jika yang
dimaksudkan adalah mata, tidaklah boleh dalam masa yang sama dimaksudkan dengan
mata-mata. Tidak boleh tidak lafaz yang musytarak perlu ditakhsiskan[15].
Sebab Wujud Lafaz al-Musytarak
Masyarakat Arab terdiri daripada pelbagai kabilah
dan puak. Kadang kala boleh berlaku sesuatu lafaz berbeza maksud di antara satu
kabilah dengan kabilah yang lain. Maka terbentuk maksud yang berbeza untuk satu
lafaz dalam komunikasi antara mereka menjadikan sesuatu lafaz mempunyai
beberapa erti yang digunakan sesuai dengan konteksnya.
Apabila terjadi demikian, lafaz tersebut telah
ditentukan maknanya secara asli atau makna sebenar dan baki makna yang lain sah
ditentukan maknanya secara majazi[16]. Penggunaan majazi yang meluas kemudiannya menjadikan makna
asli dilupakan. Akhirnya makna-makna tersebut diperuntukkan makna secara hakiki
dan setiap makna tidak boleh disamakan maksudnya di dalam konteks yang sama.
Sebagai contoh, al-solah dari sudut bahasa
bermaksud doa, tetapi dari sudut istilah bermaksud suatu ibadah yang dimulai
dengan niat dan diakhiri dengan salam.
Jenis Pendalilan Lafaz al-Musytarak
Jenis-jenis pendalilan lafaz al-musytarak
adalah seperti berikut:
1.
Sesuatu lafaz yang berkemungkinan musytarak
atau tidak, jumhur menetapkan yang rajih adalah
tidak musytarak.
2.
Jika berlaku musytarak pada sesuatu lafaz antara
penggunaan bahasa dan penggunaan istilah syara’, meke penggunaan istilah syara’
diutamakan, seperti dalam lafaz al-solah, al-talaq dan al-ziwaj.
3.
Sekiranya telah dipastikan berlaku al-musytarak
di antara makna-makna bahasa, mujtahid perlu membuat proses tarjih terhadap
makna-makna yang ada, iaitu mana satu yang dikehendaki sesuai dengan hukum yang
hendak ditetapkan berpandukan qarinah yang menunjukkan makna tertentu.
4.
Sekiranya lafaz al-musytarak tersebut tidak
mempunyai qarinah bagi menunjukkan
makna yang dikehendaki, mujtahid hendaklah mengkaji dengan menangguhkan
penggunaan makna lafaz tersebut sehingga ditemui qarinah atau maksud syara’ yang lain.
Kaedah Kedua: Dilalah al-lafzu
‘ala al-ma’na
Lafaz yang diiktibar dari sudut kedudukan petuntuk
atau dilalah terhadap makna
disebut sebagai dilalah al-lafzu ‘ala al-ma’na ini terbahagi kepada
dua bentuk iaitu dilalah al-wadih dan dilalah ghayr al-wadih. Tingkatan kekuatan dan kejelasan lafaz disusun
seperti yang dibawah ini, bermula daripada paling tinggi tingkatan kejelasannya
dan diikuti paling tinggi kesamarannya atau sifat al-mubham padanya.
Setiap nas
yang terangkum di dalam pendalilan yang jelas atau wadih al-dilalah, wajib diamalkan apa-apa yang telah jelas
pada pendalilan tersebut, tidak sah ta’wil dan dengan apa yang dita’wilkan melainkan dengan dalil[17].
Perbezaan asas antara wadih dan ghayr wadih adalah kemampuan
untuk memahami nas
sama ada memerlukan qarinah luar atau tidak
dan sama ada berkemungkinan menerima ta’wil ataupun tidak[18].
Dilalah al-wadih
Ia merupakan kelompok lafaz yang jelas dan ia
disusun mengikut perbezaan dari sudut tingkatan kekuatan serta kejelasan
lafaznya. Ini berlaku berdasarkan kemungkinan yang wujud untuk mengubah sesuatu
lafaz daripada maknanya dengan proses al-ta’wil dan al-naskh.
1.
Al-Muhkam – Lafaz yang paling tinggi kejelasannya. Ia
menunjukkan maknanya secara qat’i dan ia tiada kemungkinan untuk menerima ta’wil takhsis atau naskh
pada zaman Nabi Muhammad saw. Ianya merlibatkan perkara asas dalam agama
seperti asas keimanan kepada Allah, malaikat, kitab, rasul dan hari kiamat,
asas kelebihan dan akhlak yang mulia dan dikeji serta hukum ranting seperti
jihad[19].
2.
Al-Mufassar – Lafaz yang kurang kejelasan berbanding al-muhkam.
Ia menunjukkan maknanya secara qat’i, ia berkemungkinan menerima takhsis dan ta’wil, tetapi menerima naskh ketika
hayat Nabi Muhammad saw[20].
3.
Al-Nas – Lafaz yang rendah kejelasannya berbanding al-mufassar dengan
menilai kepada qarinah. Ia menunjukkan
maknanya secara zanni kerana ia
berkemungkinan membawa makna yang lain dan lafaz ini menerima takhsis, ta’wil serta naskh. Ia membawa dan
menggunakan lafaz bagi tujuan satu makna yang dikehendaki sahaja. Jika ia
membawa dua atau lebih makna, maka ia menjadi al-zahir[21]. Proses naskh hanya berlaku semasa
penurunan wahyu di zaman hidupnya Nabi Muhammad saw sahaja.
4.
Al-Zahir – Lafaz yang paling rendah kejelasannya tanpa
menilai kepada qarinah luaran. Ia
menunjukkan makna secara zanni dan perlu untuk
menerima ta’wil[22], takhsis dan naskh. Ia adalah lafaz yang
menunjukkan kehendak terhadap makna pada dirinya, namun hakikatnya bukan maksud
dan kehendak itu yang dibawa atau digunakan dalam konteks maksud. Hukum beramal
dengan makna lafaz al-zahir adalah wajib[23]
secara qat’i sama ada ia dalam
bentuk lafaz am atau khas, kecuali ada dalil yang merubah daripada makna zahir
kepada makna lain atau ia dinaskh. Dalam lafaz al-zahir, jika ia berbentuk ‘am, maka ia memerlukan takhsis manakala jika
berbentuk khusus ia memerlukan makna yang majazi daripadanya[24].
Disebabkan lafaz al-zahir menerima proses ta’wil, takhsis dan naskh, ini bermakna lafaz al-zahir mengandungi ihtimal dalam pendalilan.
Dilalah ghayr al-wadih
Ia merupakan kelompok lafaz yang samar dan ia
disusun mengikut perbezaan dari sudut tingkatan kesamaran lafaznya. Lafaz yang
samar ini boleh berlaku secara langsung pada lafaz, atau penerapan lafaz untuk
pendalilan hukum, terdapat lafaz daripada nas lain yang menjelaskan, atau
sememangnya maksud sebenar bagi lafaz yang samar itu hanya Allah swt sahaja
yang mengetahui.
5.
Al-Khafiy – Lafaz yang samar pada erti dan makna yang
dihendaki daripada lafaz disebabkan wujud faktor luaran dan bukan kerana diri
lafaz itu. Kesamaran itu berlaku semasa proses penerapan untuk pendalilan. Maka
mujtahid wajib melakukan pemerhatian untuk menghilangkan kesamaran
tersebut melalui unsur yang mendatang, susunan lafaz dan kesesuaian penerapan
hukum. Al-khafiy boleh beraku sama ada dalam bentuk yang disebabkan
kesamaran pada isim mufrad atau disebabkan kesamaran pada sifat.
6.
Al-Musykil – Lafaz yang samar pada makna yang terbit
daripada diri lafaz sehingga apa yang dikehendaki oleh lafaz tersebut tidak
dapat difahami melainkan dengan mengaitkan dalil atau qarinah daripada luar. Antara sebab berlakunya al-musykil
ialah kerana al-musytarak di mana sesuatu lafaz membawa dua erti atau
lebih[25]
secara bergantian berdasarkan qarinah daripada luar. Mujtahid wajib
melakukan pemerhatian untuk mendapatkan makna sebenar yang dikehendaki
berdasarkan dalil dan qarinah daripada luar dan beramal berdasarkan penjelasan
yang diperoleh. Contohnya perkataan quru’ mempunyai makna yang berlainan antara
mazhab Hanafi dan mazhab Syafi’i. Mazhab Hanafi mentafsirkannya dengan tahrun manakala mazhab Syafi’i mentafsirkannya
dengan haidh.
7.
Al-Mujmal – Lafaz yang daripada sudut bahasa bermaksud al-mubham.
Dari sudut istilah ia bermaksud kesamaran yang tersirat di dalamnya disebabkan
pelbagai ketentuan yang tidak dapat difahami makna[26]
yang dikehendaki melainkan ada dalil lain yang menjelaskannya. Al-mujmal
juga boleh dimaksudkan dengan lafaz yang mengandungi banyak makna[27],
namun makna-makna yang hendak dimaksudkan adalah tidak jelas. Ini memerlukan mujtahid melakukan
pemerhatian yang terperinci dan mendalam untuk beramal dengan maksud yang
dikehendaki.
Sebab berlakunya lafaz al-mujmal ialah;
lafaz tersebut adalah al-musytarak dan tiada qarinah, lafaz gharib yang tidak
difahami makna kecuali daripada dalil lain dan pindaan daripada makna sudut
bahasa kepada makna sudut istilah. Hukum beramal dengan lafaz al-mujmal
adalah ditangguhkan sehingga dapat ditafsirkan dan dijelaskan maksudnya yang
sebenar[28].
8.
Al-Mutasyabih – Lafaz yang tersembunyi dan berada di
peringkat paling tinggi dalam sudut kesamarannya. Ini kerana kesamaran pada
makna yang dikehendaki terhadap lafaz tersebut tidak dapat dijangkau dan
ditafsirkan oleh akal manusia serta tiada sebarang dalil atau qarinah yang menunjukkan penjelasan.
Terdapat dua bentuk lafaz al-mutasyabih. Petama, lafaz yang samar pada sifat
Allah yang menyerupai makhluk seperti perkataan ‘tangan’ dan ‘wajah’ serta
ianya ada kesamaran. Kedua, lafaz yang berkait denga hukum, taklif dan asas
syariat Islam serta ianya tiada kesamaran kerana semuanya telah diterangkan
dengan jelas oleh ulama fiqh dan usul. Terdapat dua pandangan mengenai hukum
beramal dengan lafaz al-mutasyabih. Pertama, majoriti ulama salaf, tabi’in, ahli sunnah wal jama’ah dari kalangan mutakallimin berpendapat nas atau lafaz sebegitu
tiada tafsiran secara qat’i atau zanni. Mereka menyerahkan penafsiran sepenuhnya
kepada Allah swt. Kedua, ulama khalaf dan majoriti golongan mu’tazilah
melakukan ta’wil sehingga keluar
daripada kesamaran berdasarkan penyelarasan sudut bahasa serta mensucikan Allah
daripada menyerupai sifat makhluk. Maka ‘tangan’ dimaksudkan dengan kuasa dan
‘wajah’ dimaksudkan dengan ‘zat’.
Kaedah Ketiga: Al-Lafzu bi I’tibar Isti’malihi fi
al-Ma’na
Lafaz yang diiktibar dari sudut penggunaannya
dalam makna atau disebut al-lafzu bi i’tibar isti’malihi fi al-ma’na ini terbahagi kepada empat bentuk iaitu al-Haqiqah, al-Majaz, al-Sorih dan al-Kinayah.
Al-Haqiqah
Ia merupakan lafaz yang digunakan berdasarkan
kenyataan atau makna asli yang tertentu baginya pada tempatnya yang dimaklumi.
Aplikasinya berdasarkan kepada tiga jenis yang umum iaitu al-Lughawiyyah, al-Syar’iyyah
dan al-‘Urfiyyah[29]:
1.
Al-Haqiqah al-Lughawiyyah – lafaz yang digunakan berdasarkan
penggunaan serta skop pengertian bahasa
2.
Al-Haqiqah al-Syar’iyyah – lafaz yang digunakan berdasarkan
penggunaan pengertian syara’ atau makna yang dikehendaki oleh syara’
3.
Al-Haqiqah al-‘Urfiyyah
al’Khassah – lafaz yang
digunakan berdasarkan makna ‘urf dalam sesuatu kelompok atau golongan
masyarakat
4.
Al-Haqiqah al-‘Urfiyyah
al-‘Ammah – lafaz yang
digunakan berdasarkan makna ‘urf umum atau terhadap masyarakat secara
menyeluruh
Hukum lafaz al-haqiqah terbahagi kepada tiga bentuk:
1.
Tetap pada makna yang diperuntukkan kepada lafaz al-haqiqah tersebut, sama ada ia berbentuk umum,
khusus, suruhan, tegahan, diniatkan atau tidak diniatkan ketika lafaz tersebut
diucapkan
2.
Menegah penafian terhadap makna yang digunakan
oleh sesuatu lafaz al-haqiqah
3.
Lafaz al-haqiqah menjelaskan atau keadaannya lebih jelas
terhadap makna majaz
Al-Majaz
Ia merupakan lafaz asal yang digunakan untuk
menunjukkan makna tertentu, namun kemudiannya dipindahkan atau digunakan secara
simbolik untuk menunjukkan makna lain disebabkan ada qarinah. Lafaz al-majaz mempunyai tiga bentuk, iatu:
1.
Qarinah hissiyyah – tanda yang berbentuk pancaindera
2.
Qarinah ‘adiyyah atau haliyyah – tanda yang berbentuk suasana kebiasaan
atau adat
3.
Qarinah syar’iyyah – tanda yang diterima berdasarkan syara’
Aplikasi lafaz al-majaz berdasarkan kepada empat jenis iaitu:
1.
Al-Majaz al-Lughawi – lafaz yang digunakan bukan untuk skop
pada penggunaan maknanya disebabkan hubungan dan qarinah sudut bahasa
2.
Al-Majaz al-Syar’i – lafaz yang digunakan bukan untuk skop
pada penggunaan maknanya disebabkan hubungan dengan qarinah pada sudut syara’
3.
Al-Majaz al-‘Urfi al- Khassah – lafaz yang digunakan bukan untuk skop
penggunaan maknanya berdasarkan munasabah dan hubungan ‘urf khas
4.
Al-Majaz al-‘Urfi al-‘Am – lafaz yang digunakan bukan untuk skop
penggunaan maknanya berdasarkan munasabah dan hubungan ‘urf am
Hukum lafaz al-majaz terbahagi kepada dua bentuk:
1.
Ditetapkan makna majazi terhadap lafaz yang tertakluk dengan
hukum yang disabitkan ke atasnya.
2.
Tidak boleh dipindahkan sesuatu lafaz kepada makna
majazi sekiranya lafaz
tersebut masih berkemungkinan membawa makna hakiki.
Al-Sorih
Lafaz yang terbentuk atau lahir dengan membawa
maksud yang dikehendaki secara jelas disebabkan banyak penggunaan terhadapnya
sama ada dalam bentuk lafaz yang hakiki atau majazi. Hukum yang dibawa melalui lafaz al-sorih adalah tetap walaupun penggunaannya
berlaku tanpa diniatkan. Hukum yang tetap tersebut akan terlaksana secara langsung
berdasarkan ucapan terhadap lafaz tanpa perlu dinilai niat orang yang mengucap
lafaz tersebut. Contohnya seperti lafaz talak.
Al-Kinayah
Lafaz al-kinayah dari sudut bahasa bermaksud sesuatu lafaz
yang diucapkan mengenai sesuatu, namun yang dimaksudkan adalah maksud yang
lain. Ia adalah lafaz yang digunakan untuk menunjukkan sesuatu makna yang mana
makna tersebut digunakan secara lazim[30].
Sudut istilah bermaksud lafaz yang tersembunyi maksudnya dari sudut hakikat
atau majaz, di mana lafaz yang
digunakan itu membawa makna yang tersembunyi dan dikehendaki dengan penggunaan
yang tidak meluas, namun ia tidak dapat difahami dengan jelas melainkan ada qarinah. Hukum terhadap lafaz kinayah tidak wajib diamalkan dengan maksud atau
kandungannya melainkan dengan niat ketika lafaz tersebut diucapkan. Ini
disebabkan maksud yang ada pada lafaz tersebut adalah tersembunyi daripada
makna yang sebenar atau disebabkan ada syubhah.
Peranan al-Qawa’id al-Usuliyyah
al-Lughawiyyah dalam
Proses Istinbat
Al-Quran merupakan kitab yang penuh mukjizat. Setiap
lafaz dan ayat mempunyai keistimewaannya tersendiri dari segi kedudukan, makna,
pendalilan hukum, munasabah, makna bahasa dan istilah, sastera bahasa, sifat,
keadaan dan sebagainya. Jika dilihat secara umum, kaedah al-Qawa’id al-Usuliyyah
al-Lughawiyyah ini
merupakan kaedah asas dalam pendalilan dan penetapan hukum. Ini kerana kaedah
ini berkait secara langsung dengan bahasa yang digunakan sebagai perantaraan di
dalam al-Qur’an iaitu bahasa Arab.
1.
Ia menjadi kaedah asas dalam pengamalan qiyas kerana ia melibatkan ‘illah serta
sebab yang menjadi elemen penting semasa proses pengamatan dan perkaitan bagi
memenuhi kehendak kaedah qiyas. Lantaran itu, ia juga menjadi kaedah asas dalam
penetapan hukum berdasarkan perspektif maqasid al-syari’ah. Sebagai contoh dalam pendalilan terhadap
pengharaman arak. ‘Illah yang digunakan adalah sakr (memabukkan)
dan sifat yang memabukkan ini dikaitkan kepada semua jenis khamr (arak).
Pengkhususan berlaku terhadap khamr di mana sesuatu yang memambukkan
adalah sebih luas dan bukan hanya khamr. Dari sini berlakulah
perbincangan mengenai sakr yang terhasil daripada ‘inab, zabib, gandum, malah dikaitkan dengan mukhaddarat (dadah), ubat yang memabukkan dan
sebaginya. Ianya boleh berlaku dalam proses ta’wil dan takhsis berdasarkan qarinah dan dalil lain yang wujud.
2.
Kaedah ini melahirkan dan menumpukan perbagai alat dalam
proses istinbat hukum, serta memperkembang penggunaannya seperti naskh, ta’wil,
takhsis dan lain-lain. Sedangkan kaedah ini juga boleh dianggap sebagai
alat yang membantu para mujtahid dan umat Islam memahami bentuk pendalilan,
memahami hukum itu sendiri, serta memahami konteks serta ruang lingkup hukum
agar ia kekal selari dengan prinsip thawabit dan mutaghaiyyir.
3.
Keadah ini secara langsung telah melahirkan elemen
syarat, rukum, sebab, sifat terhadap sesuatu hukum. Perkaitan dengan lafaz lain
daripada nas yang lain menjadikan sesuatu hukum itu sempurna serta sesuai
digunakan dalam pelbagai masa, keadaan dan tempat serta boleh memenuhi tuntutan
‘urf atau adat. Sebagai contoh had bagi membasuh tangan ketika berwudhu’
adalah daripada hujung jari sehingga siku, manakala had bagi hukum had
potong tangan bagi jenayah sirqah (mencuri) adalah di pergelangan
tangan.
4.
Di dalam lafaz yang berkaitan dengan suruhan dan
larangan ia berkait dengan hukum taklifi seperti wajib, sunat muakkad,
sunat hai’at, sunat ab’adh, harus, makruh, haram dan sebagainya.
Ia juga terhasil daripada pemerhatian terhadap membendung mudharat daripada
keburukan serta mengambil manfaat daripada kebaikan. Contohnya perkataan
suruhan dalam hukum menulis hutang, ia bukanlah suruhan berbentuk kewajiban,
malah hanya dalam bentuk sunat atau digalakkan. Ia bertujuan bagi mengelakkan
pertikaian antara pemiutang dan penghutang. Dalam contoh lain, pengharaman zina
sehingga boleh dijatuhkan hukum had tidak menggunakan lafaz tegahan
secara langsung terhadap perbuatan zina, tetapi menggunakan lafaz ‘jangan
menghampiri’ zina. Pengharaman secara tegas boleh dilihat daripada kesan dan
hukuman had yang dijatuhkan terhadap kesalahan zina.
5.
Kaedah ini membantu dalam proses penilaian dan
pemerhatian apabila berlaku pertentangan makna dari segi lafaz, makna bahasa
dan makna istilah yang dikehendaki oleh syara’. Pemahaman terhadap kaedah ini
akan mendapati bahawa kemungkinan pertentangan yang berlaku antara makna lafaz
zahir antara makna bahasa dan bukannya pada skop pada makna istilah. Seperti
perkataan quru’ sama ada suci atau
haid, perkataan talaq
sama ada menggunakan lafaz sorih aatau majaz atau kinayah, perkataan lahm yang difahami
daging lembu tidak termasuk ayam atau ikan dan sebagainya.
6.
Kaedah ini juga membantu para mujtahid dan orang
Islam dalam memahami makna lafaz yang kurang difahami atau samar. Ini kerana di
dalam dalil atau nas lain berkemungkinan ada qarinah yang perlu diambil perhatian dan dikaitkan semasa
pendalilan sesuatu hukum. Sebagai contoh dalam lafaz al-muwalli, ia
boleh diertikan dengan hamba yang dimerdekakan atau tuan yang memerdekakan
hamba.
7.
Kedah ini membawa kepada perkembangan ilmu fiqh kerana
apabila sesuatu lafaz memerlukan kepada qarinah atau rujukan terhadap dalil lain, secara tidak langsung
sumber qarinah atau dalil itu sendiri akan diperbincangkan. Ini
menjadikan qarinah atau dalil tersebut diperinci keadaan, sifat dan
kedudukannya sehingga keperluannya meluas kepada penggunaan atau pendalilan
terhadap hukum-hukum yang lain. Contohnya dalam perkataan ‘tangan’ yang berbeza
hukumnya dalam keadaan sifat kepada Allah, hukum berwudhu, hukum tayamum dan
hukuman had.
8.
Kaedah ini juga telah membantu mengkategorikan nas atau dalil-dalil yang
wujud dalam al-Qur’an dan sunnah Nabi Muhammad saw. Kategori-kategori ini mampu
menjadi rujukan semasa dan akan datang yang berteruskan kepada umat Islam dalam
peroses pemahaman dan penghayatan hukum hakam Islam. Ini melambangkan sifat
agama yang syumul, kondusif dan komprehensif dalam setiap masa dan keadaan.
Sebagai contoh lafaz yang dikategorikan sebagai mutlaq, muqayyad, ‘am, khusus, musytarak, wadih dan ghayr wadih dan sebagainya.
9.
Di dalam kategori-kategori tersebut juga kaedah ini
membantu dalam meletakkan status bagi setiap lafaz di dalam segala nas, sama
ada ia berkait dengan perbincangan akidah, hukum ibadah atau akhlak, sama ada
hukum berkait dengan solat, zakat, puasa, haji, mu’amalat, munakahat dan sebagainya.
Kesan hukum Fiqh dalam isu Khafiy dan Musykil
berdasarkan kategori ketidakjelasan dalalah (Ghayr Wadih al-Dalalah) terhadap dalil
Terdapat dua bentuk kesamaran yang terkandung di dalam
lafaz khafiy iaitu, kesamaran sebab terhadap isim khas dan kesamaran sebab
terhadap sifat. Antara perbincangan yang ditumpukan di dalam isu khafiy
yang berkait dengan kesamaran sebab terhadap isim khas adalah mengenai hukum
mencuri. Di dalam hukum khafiy, wajib dibuat kajian terhadap dalil,
lafaz atau qarinah yang mendatang. Maka, diamalkan hukum yang bersesuaian
dengannya.
Contohnya firman Allah swt:
السَّارِقُ
وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ
اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Skop tumpuan dan zahir ayat adalah berkenaan hukuman
terhadap orang yang mencuri. Mencuri dimaksudkan dengan mengambil sesuatu
barangan yang bukan miliknya secara bersembunyi daripada tempat simpanannya
untuk dijadikan miliknya. Walaubagaimanapun, pendalilan terhadap makna yang
terkandung di dalam lafaz السَّارِقُ tersebut wujud kesamaran,
seperti الطرار iaitu penyeluk saku, النشّال mengambil barang dengan cekap di atas kelalaian
tuannya[31]
dan النبّاش iaitu pencuri kain kafan di dalam kubur. Maka perlu
ada perincian dan penelitian untuk membentuk istilah baru sebelum diterapkan
dan dikategorikan kerana lafaz السَّارِقُ
adalah dalam bentuk mutlaq.
Jumhur telah menilai lafaz-lafaz ini dalam konteksnya
dan mereka mendapati bahawa penyeluk saku termasuk dalam konteks mencuri, malah
lebih berat daripada mencuri. Ini kerana mencuri adalah mengambil barang dalam
keadaan mangsa sedang tidur atau langsung tidak menyedari, sedangkan menyeluk
saku dalah mengambil barang dalam keadaan mangsa tidak tidur dan dalam keadaan
sedar. Sedar di sini bukan bermaksud sedar tentang barangnya diambil, tetapi
sedar daripada tidur, lupa, gila atau mabuk. Maka, hukuman penyeluk saku adalah
potong tangan, dan lebih patut terhadapnya daripada mencuri biasa.
Contoh lain adalah hadith:
لَيسَ لِقَاتِل
مِيرَاثٌ
Di dalam lafaz al-qatil, terdapat kesamaran terhadap sebahagian zatnya kerana
sifat yang membezakannya dengan perkara yang lain. Lafaz al-qatil adalah am merangkumi pembunuhan sengaja dan tidak
sengaja atau tersalah. Namun sudut zahir pendalilan dan konteksnya ia dikaitkan
dengan pembunuhan sengaja, sedangkan pendalilan terhadap pembunuhan yang
tersalah adalah samar. Maka perlu penilitian dalam menetapkannya. Terdapat dua
perbezaan pendapat:
1. Mazhab Maliki
berpendapat segala bentuk pembunuhan tersalah tidak termasuk dalam umum lafaz
tersebut dan tidak menghalang untuk mendapat pusaka atau warisan, kerana ia
tidak termasuk dalam kategori membunuh. Oleh itu, pembunuhan atas dasar keadilan,
membela diri, keliru, anak kecil, dan orang gila, tidak menghalangi untuk
memperoleh warisan.
2. Jumhur mengatakan
pembunuh kerana tersalah dikira sama seperti membunuh sengaja dari sudut haram
dan terhalang untuk mendapat pusaka atau warisan. Alasannya adalah untuk
berhati-hati dan berjaga-jaga supaya ahli waris tidak bersegera untuk mendapat
pusaka, yang mana boleh jadi pewaris dibunuh dengan sengaja tetapi mendakwa
tersalah bunuh.
Manakala bagi hukum musykil pula adalah apabila
sesuatu lafaz dalam keadaan musytarak yang menunjukkan dua erti atau
lebih secara bergantian berdasarkan qarinah luar. Mujtahid wajib
melakukan pemerhatian untuk mendapatkan makna sebenar yang dikehendaki
berdasarkan dalil dan qarinah daripada luar dan beramal berdasarkan penjelasan
yang diperoleh.
Contohnya firman Allah swt:
الْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ
قُرُوءٍ ۚ
Lafaz quru’ adalah musykil dan diperselisihkan oleh ulama.
Mereka mentafsir lafaz tersebut berdasarkan kepada dalil dan qarinah daripada luar yang mana lafaz itu sendiri boleh
menerima makna-makna yang diberikan.
Mazhab Hanafi dan Hanbali mentafsirkan lafaz quru’ dengan makna haid bersama membawa qarinah dan dalil.
1. Firman Allah swt:
اللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ
إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ
Ayat di atas menyebut bulan (أَشْهُرٍ), ganti kepada haid untuk
memberi rumusan quru’ adalah haid.
2. Hadith riwayat Ibn
Umar:
طَلاَقُ
الأمَةِ اثنَتَانِ وَعِدَّتُهُمَا حَيضَتَانِ
Hadith ini menjelaskan berkenaan haid dan bukannya
suci yang mana tiada beza dengan wanita merdeka.
3. Hadith Nabi kepada
Aishah ra:
دَعِي
الصَّلاَةَ قَدْرَ الأَيَّامِ الَّتِي كُنتِ تَحِيضِينَ فِيهَا
Hadith ini menjelaskan bahawa quru’ adalah haid dan bukannya suci. Ini kerana wanita yang
berhaid meninggalkan solat ketika berhaid.
Mazhab Maliki dan Syafi’i mentafsirkan dengan makna
suci.
1. Dalilnya adalah firman
Allah swt:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ
فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ
Talaq waktu ‘iddah membawa pengertian suci dan
bukan haid. Mereka menjelaskan bahawa ‘iddah dihitung dengan perkiraan
suci.
2. Ada qarinah yang
menunjukkan lafaz quru’ bermakna suci. Kerana menggunakan kaedah تانيث
اسم العدد
iaitu lafaz ثلاثة. Hal ini menunjukkan al-ma’dud atau apa yang dihitung itu adalah مذكر iaitu الطهرdan bukan الحيضة.
3. Berturut-turut suci
menunjukkan tentang bebasnya rahim daripada kendungan atau janin. Hal keadaan
inilah yang merupakan pendalilan adanya tempoh ‘iddah.
Bibliografi
‘Abd al-Wahhab Khallaf, ‘Ilm Usul al-Fiqh,
Cet. ke-8 (____), Kaherah: Maktabah al-Da’wah al-Islamiyyah
Al-‘Allamah Jalal al-Din Muhammad bin Ahmad
al-Mahalli al-Syafi’i, Syarh al-Waraqat fi Usul al-Fiqh, Cet. Pertama
(1999M), Jami’ah al-Quds: Kuliyyah al-Da’wah wa Usul al-Din
Al-Duktur ‘Abd al-Karim Zaidan, Al-Wajiz fi
Usul al-Fiqh, (____), Mu’assasah Qurtubah
Al-Imam Abi Ishaq Ibrahim bin ‘Ali Al-Syiraziy,
Al-Luma’ fi Usul al-Fiqh, ditahqiq oleh Muhyi al-Din Dib Mastu dan Yusuf
‘Ali Badiwi, Dimasyq: Dar al-Kalam al-Tayyib dan Dar Ibn Kathir
Al-Imam Muhammad Abu Zahrah, Usul al-Fiqh,
(____), Kaherah: Dar al-Fikr al-‘Arabiy
Al-Ustaz al-Duktur Wahbah al-Zuhailiy, al-Wajiz
fi Usul al-Fiqh, (1999M), Dimasyq: Dar al-Fikr
Muhammad al-Amin bin Muhammah al-Mukhtar
al-Syanqiti, (____), Muzakkirah fi Usul al-Fiqh, Misr: Dar al-Basirah
Taj al-Din ‘Abd al-Wahhab bin ‘Ali al-Subki, Jam’u
al-Jawami’ fi Usul al-Fiqh, (2003M), Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah
Ustaz Abd. Latif Muda dan Dr. Rosmawati Ali,
Perbahasan Usul Al-Ahkam, (2001), Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn. Bhd.
Zu al-Funun Al-Qadhi Abra al-Walid Sulaiman, Al-Isyarah
fi Usul al-Fiqh, Cet. Kedua (1999M) ditahqiq oleh ‘Adil Ahmad ‘Abd Maujud
dan ‘Ali Muhammad ‘Awadh,
Riyadh: Maktabah Nazar Mustafa al-Baz
[1] ‘Abd al-Wahhab
Khallaf, ‘Ilm Usul al-Fiqh, Cet. ke-8 (____), Kaherah: Maktabah
al-Da’wah al-Islamiyyah, hlm 140.
[2] Ibid. hlm
141
[3] Ibid. hlm 142-143
[4]
Al-Duktur ‘Abd al-Karim Zaidan, Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh, (____),
Mu’assasah Qurtubah, hlm 277.
[5]
Ustaz Abd. Latif Muda dan Dr. Rosmawati Ali, Perbahasan Usul Al-Ahkam, (2001),
Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn. Bhd. hlm 257-383.
[6]
Ibid.
[7]
Ibid.
[8]
Ibid.
[9]
Zu
al-Funun
Al-Qadhi
Abra
al-Walid
Sulaiman,
Al-Isyarah
fi
Usul
al-Fiqh, Cet. Kedua (1999M) ditahqiq oleh ‘Adil
Ahmad ‘Abd Maujud
dan ‘Ali Muhammad ‘Awadh, Riyadh: Maktabah Nazar Mustafa al-Baz, hlm 175.
[10]
Al-‘Allamah Jalal al-Din Muhammad bin Ahmad al-Mahalli al-Syafi’i, Syarh
al-Waraqat
fi
Usul
al-Fiqh, Cet. Pertama (1999M), Jami’ah al-Quds: Kuliyyah al-Da’wah wa Usul
al-Din, hlm 122.
[11]
Ibid. hlm 123
[12]
Al-Imam
Abi Ishaq Ibrahim bin ‘Ali Al-Syiraziy, Al-Luma’
fi Usul
al-Fiqh, ditahqiq oleh Muhyi al-Din
Dib
Mastu dan Yusuf
‘Ali Badiwi, Dimasyq:
Dar al-Kalam al-Tayyib dan Dar Ibn Kathir, hlm 69.
[13]
Al-Imam Muhammad Abu Zahrah, Usul
al-Fiqh, (____), Kaherah: Dar al-Fikr al-‘Arabiy, hlm 147.
[14]
Ibid. hlm 155.
[15]
Ibid.
[16]
Taj al-Din ‘Abd al-Wahhab bin ‘Ali al-Subki, Jam’u al-Jawami’ fi Usul al-Fiqh,
(2003M), Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, hlm 29.
[18] Ibid.
[19]
Al-Ustaz al-Duktur Wahbah al-Zuhailiy, al-Wajiz fi Usul al-Fiqh,
(1999M), Dimasyq: Dar al-Fikr, hlm 179.
[20]
Ibid. hlm 178.
[21] Muhammad
al-Amin bin Muhammah al-Mukhtar al-Syanqiti, (____), Muzakkirah fi Usul
al-Fiqh, Misr: Dar al-Basirah, hlm 200.
[24]
Op. Cit. Al-Ustaz
al-Duktur Wahbah al-Zuhailiy, hlm 176.
[25]
Op. Cit. ‘Abd
al-Wahhab Khallaf, hlm 172.
[29]
Op. Cit. Taj al-Din ‘Abd al-Wahhab bin ‘Ali al-Subki, hlm 29.
[30]
Ibid. hlm 32.
Comments