Madah Renungan

A confidence is one's great individual abilities to achieving the impossible potentials.

Jgn menangis krn CINTA, menangislah krn DOSA. Sabda Rasulullah s.a.w "Siapa yg berbuat dosa dlm ketawa, akan dicampakkan ke neraka dlm keadaan menangis." juga "Ada 2 titisan yg Allah cintai, pertama titisan darah para syuhada. Kedua titisan air mata yg jatuh krn takutkan Allah."

Ada 4 di pandang sebagai ibu iaitu:
1) Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.
2) Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERCAKAP
3) Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA
4) Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR

Tidak ada musibah yang lebih besar selain kemalasan dan hilangnya semangat dari hati seseorang untuk berbuat baik. Maka ketahuilah, bahwa dia sedang tertimpa musibah yang paling besar yang tiada lagi musibah yang lebih besar dari itu ~ Al Habib Abdullah bin Alwi Al-Haddad

Berkata Imam Al-Ghazali:"Jika engkau ingin mengikut jejak para Imam kuatkanlah dirimu untuk terima segala musibah, bertenang dalam menanggung kepahitan, sifat sabar terbentang dalam dadamu, lisanmu perlu dikunci,matamu dikawal, rahsiamu disembunyikan,hanya dilihat oleh Tuhan sahaja, namamu jgn terkenal,mulutmu tersenyum, perutmu lapar,hatimu luka,hindari dari terkenal, pangkatmu dipendam,setiap hari menahan perasaan pahit dari zaman dan teman,sedang hatimu menurut, siangmu sibuk berbakti kepada orang ramai, malammu rindu pada Tuhan,sepi dari pandangan, Jadikanlah ia jalan dan persiapan untuk hari Kiamat yang padanya sulit sekali mencari jalan..

" Janganlah engkau bersahabat di jalan Allah, kecuali dengan harmoni. Janganlah bersahabat dengan makhluk, kecuali dengan nasihat menasihatkan. Janganlah berhubung dengan hawa nafsu kecuali dengan pertentangan. Dan jangan berhubung dengan syaitan, kecuali dengan permusuhan." Dzun Nun Al-Mishri (Nama asalnya Abul Faiz Tsauban bin Ibrahim, lahir pada tahun 180 H di Mesir)

Kadang-kadang kita berdoa untuk KUAT tapi kenapa banyak DUGAAN, kadang-kadang kita minta KETENANGAN tapi MASALAH yang timbul, kadang-kadang kita minta KEBAHGIAAN tapi KEKECEWAAN yang diberi. ...DUGAAN menjadikan kita KUAT, MASALAH menjadikan kita BERFIKIR, KEKECEWAAN menjadikan kita TABAH..." Hebatnya ALLAH swt..Semuanya ada hikmah. Kalaulah manusia tahu hadis ini: "Telah berkata Jibril: Wahai Tuhan, kau sampaikanlah hajat hambamu, maka ALLAH swt menjawab: Biarkan hambaku itu, kerana aku mencintai suaranya(doanya)..." (Diriwayatkan oleh Anas bin Malik

Barangsiapa yang menjaga kepentingan saudaranya, maka Allah akan memerhatikan kepentingannya. barangsiapa melapangkan kesulitan sesama muslim, maka Allah mudahkan kesulitannya di hari kiamat. Barangsiapa yang menutupi keaiban orang lain, maka Allah akan menutup keaibannya kelak.

Sucikanlah empat hal dengan empat perkara; Wajahmu dengan air mata keinsafan, Lidahmu dengan zikir, Hatimu takut dan gementar kepada Allah SWT, dan Dosa-dosa silam yang disulami dengan taubat.

Duhai insan, menjadi manusia yang benar-benar memahami dan melaksanakan tujuan penciptaannya bukanlah suatu pilihan tetapi suatu keperluan. Rasalah bertanggungjawab untuk hidup penuh erti kerana hidup di sini hanya sekali. Bukankah setiap manusia pasti kembali kepada Tuhannya? Lalu apalagi yang kita harapkan selain kembali dalam redhanya..?

Di persimpangan kehidupan aku dipertemukan denganmu seorang sahabat yang membuatku mengenal erti kehidupan. Kadang-kadang ku terfikir, betapa beruntungnya aku dipertemukan denganmu. Seorang sahabat yang padanya terdapat serpihan-serpihan semangat pejuang yang membiaskan padaku. Ya Allah aku bersyukur dipertemukan dengnnya, yang membawaku mengenal cintaMu, yang ku temui di lorong-lorong kehidupan, penuh dengan ketulusan hati. Ukhuwah ini tulus Ya Rabb. Peliharalah dia dalam menggapai redhaMu.

Ya Allah, aku bermohon dapat bersama sahabat yang setia membenarkan erti perjuangan. Dan aku juga dapat menjadi orang yang sentiasa membenarkan perjuangan yang ikhlas seperti as-Siddiq kepada Rasulullah.

Seorang hamba sentiasa sedar dirinya dimiliki dan tidak dimiliki. Seorang hamba sentiasa sedar dirinya yang layak diuji dan seorang hamba sentiasa sedar lahirnya hanya untuk Dia.

"Aku mengasihi sahabatku dengan segenap jiwaku. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya." (Imam asy-Syafi'e) Dari sahabat untuk sahabat.

Yakin pada Allah bukanlah mengahadap terkabulnya segala harapan. yakin pada Allah bukanlah keindahan nikmat. Yakin pada Allah adalah meletakkan keredhaanNya pada ketentuanNya, rasa bahgia dengan ujian walaupun perit. Di situ air mata yang tertitis terasa bernilai buat menyiram api neraka. Indahnya tarbiyah Allah, tersirat rahmat dan hikmah, diuji kita sebagai tanda sayangNya.

Apabila tibanya Aidiladha, ramai tertanya-tanya, apa yang patut dikorbankan? Sesungguhnya tidak cukup sekadar binatang ternakan. Kita patut korbankan apa yang kita sayang untuk Islam. Jangan berkira-kira untuk Islam. -Hassan Al-Banna.

Dalam jauh perjalanan, Allah amanahkan sebuah perjuangan. Terimalah ia dengan kekuatan. Kadang dugaan mendatang, kadang kejayaan gagal dicapai. Namun, itulah ujian dalam mencari Iman.

Andai engkau ingin berteman, janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan satu kelemahan kau akan menjauhinya. Andai engkau ingin berteman, janganlah kerana kebaikannya kerana dengan satu keburukan kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat, janganlah kerana ilmunya kerana apabila buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan, janganlah kerana sifat cerianya kerana andai dia tidak pandai menceriakan mengkin kau akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat, terimalah dia seadanya. Bersahabatlah ikhlas semata-mata kerana Allah SWT.

Setiap kemaksiatan adalah racun di dalam hati, yang merosakkan jiwa seseorang,kerana ia rindu berbuat dosa yang akan mewariskan kehinaan. Oleh sebab itu meninggalkan dosa beerti menghidupkan jiwa dan memancarkan cahaya keimanan di celah-celah sanubari insan.

Imam ghazali berkata: '' apabila seseorang itu mencintai seseorang yang lain kerana ALLAH, maka hendaklah apabila membencinya kerana ALLAH juga. sebab punca yang menyebabkab anda mancintai seorang manusia itu mestilah kerana ia amat taat kepada ALLAH , ataupun kerana ia dicintai disisi ALLAH disebabkan amalan-amalannya yang baik. tetapi bila orang itu bermaksiatkepada ALLAH, tentu anda akan membencinya kerana ia menderhaka kepada ALLAH dab terkutuk di sisi ALLAH.

Hadith : Dari Abdullah, katanya:” Bersabda Rasulullah s.a.w. kepada kami:” Tidakkah kamu gembira bahawa seperempat dari penghuni syurga itu dari kamu?” Kata Abdullah kami pun segera mohon ditambah. Kemudian berkata pula beliau:” Tidakkah kamu gembira bahawa sepertiga penghuni syurga itu dari kamu?” kata Abdullah, kami pun mohon diperbanyakkan lagi. Akhirnya Rasulullah s.a.w. berkata:” Sesungguhnya saya mengharap bahawa seperdua) dari penghuni syurga itu dari kamu. Dan ketahuilah! Bahawa bandingan jumlah kaum Muslimin dengan kaum kafir itu, laksana sehelai bulu putih ditubuh sapi hitam atau sehelai bulu hitam di tubuh sapi putih.” (Muslim)

Tazkirah hari ini: 4 Perkara yang paling berharga pada diri manusia Rasulullah SAW telah bersabda : Ada empat perkara paling berharga dalam diri manusia dan ia boleh hilang dengan empat sebab.
Empat perkara yang paling berharga tersebut adalah : 1-Akal. 2-Agama. 3-Malu. 4-Amal Soleh. Maka akal akan hilang disebabkan marah, Agama akan hilang disebabkan dengki, Malu akan hilang disebabkan tamak, Dan Amal Soleh akan hilang disebabkan suka menceritakan keburukan orang lain.

Setiap kemaksiatan adalah racun di dalam hati, yang merosakkan jiwa seseorang,kerana ia rindu berbuat dosa yang akan mewariskan kehinaan. Oleh sebab itu meninggalkan dosa beerti menghidupkan jiwa dan memancarkan cahaya keimanan di celah-celah sanubari insan

"Tidak diperbolehkan iri hati kecuali dalam dua hal yaitu seorang yang diberi kemampuan oleh Allah untuk membaca dan memahami al-Quran kemudian mengamalkannya baik pada waktu malam ataupun siang, dan seseorang yang dikaruniai harta oleh Allah kemudian ia menafkahkannya di dalam kebaikan baik pada waktu malam maupun siang." (Bukhari Muslim)

Daripada al-Nawwas bin Sam’aan Radiyallahu ‘anhu, Nabi sallallahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda: "Kebajikan itu adalah pada keelokan akhlak. Manakala dosa kejahatan pula adalah apa yang mendatangkan resah pada dirimu, dan engkau tidak suka manusia lain melihat atau mengetahuinya.” [Hadith Riwayat Muslim]

Hadith : Abu Umamah pernah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Tiga kelompok manusia yang tidak boleh dihina kecuali orang munafik ialah orang tua Muslim, orang yang berilmu dan imam yang adil." (Muslim).

Aku mengeluh buruknya hafalanku... "Jauhilah maksiat ", pesan guruku, "Kerana ilmu itu cahaaya, Dan cahaya Allah bukan untuk pelaku dosa " - Imam Syafi'i -

Kata Imam Hassan Basri: " Orang yang bertaqwa itu adalah apabila dia berjumpa dengan seseorang , maka dia akan berkata : orang ini lebih baik dariku." YA RAHMAN, YA RAHIM, kurniakan kami kasih sayang sesama kami, ajari kami husnu zhon (bersangka baik) sesama kami, ikhlaskn hati kami dalam setiap amalan.

Istighfar adalah dgn lidah, taubat adalah dgn menjauhkan hati dan anggota dari melakukan dosa. Kedua-duanya bekerjasama dlm satu haluan dan cita-cita yang disebut doa, untuk mendapatkan keampunan daripada Allah swt.

Kata Syeikh Al- Husaini: Beberapa tanda org yg berkarat hatinya,
1. Mereka tidak sedih ketika ketinggalan melakukan amal baik
2. Mereka tidak merasa menyesal pabila melakukan kesalahan
3. Sentiasa berkawan dgn org yg sentiasa lupa kepada NYA.

YA WAHAB, YA SAMI', YA MUQIIT, keluarkan kekotoran dunia dari hati kami, perbaiki sifat buruk kami, kuatkan peribadi kami

*Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang terus-menerus menghantar madah-madah ini lewat yahoo messenger..

Hidup dalam mencari..

Kuala Lumpur,
10 Safar 1432 H.

Comments