Krisis Nilai: Di Manakah Kedudukan Islam dan Timur?

Pendahuluan
Apakah bezanya antara harga dan nilai? Dari segi bahasa mungkin ia membawa makna yang berbeza, namun dari segi istilah keduanya mebawa makna yang lebih kurang sama. Iaitu suatu perkataan yang dijadikan sebagai ukuran dalam memberikan kedudukan dalam kayu ukur sesuatu barang atau perkara dalam bentuk hakiki ataupun kiasan. Ianya berbentuk relatif bergantung kepada pemikiran setiap individu.

Namun nilai yang dijadikan objek di sini bukanlah dalam bentuk relatif individu, tetapi dalam bentuk pandangan dan pentafsiran umum sosial sesebuah masyarakat. Sebagai contoh dalam skop agama Islam memandang hina perlakuan zina, lesbian dan gay. Malah budaya asli timur juga memandangnya sedemikian. Akan tetapi bagi selain agama Islam yang telah terseleweng membenarkan perkara tersebut serta budaya barat menjadikannya sebagai elemen kehidupan masyarakat mereka.

Bermulanya Krisis Nilai
Menjadikan budaya atau adat sebagai panduan atau penanda aras dalam mencapai kehidupan harmoni sesebuah masyarakat merupakan suatu amalan yang salah dan tidak tepat. Hanya agama yang mampu menuntun masayarakat ke arah kehidupan yang harmoni.

Walaubagaimanapun, terdapat sarjana yang menjadikan agama sebagai suatu budaya. Istilah ini mungkin benar andai mahu dikaitkan dengan agama lain selain agama samawi seperti agama Islam, Nasrani (Kristian) dan Yahudi. Ini kerana hanya tiga agama tersebut yang diiktiraf diturunkan oleh tuhan melalui catatan sejarah yang benar dan realiti. Agama-agama lain dianggap sebagai bawaan manusia semata yang mendakwa diri mereka sebagai wakil atau perintis agama tersebut tanpa sebarang bukti dan pegangan yang kukuh seperti agama Buddha dan Hindu.

Era kebangkitan perindustrian Eropah atau renaissance menggambarkan bermulanya penolakan yang kuat terhadap agama. Pengasingan antara agama dengan hal pentadbiran masyarakat atau kehidupan masyarakat timbul akibat rakyat sudah muak dengan penyelewengan pihak gereja ortodoks. Akibatnya, agama tidak lagi mempunyai nilai tersendiri dan mulia, malah terdapat sarjana barat yang menyatakan agama hanyalah sebahagian daripada nilai budaya masyarakat dan agama Islam tidak terlepas daripada fenomena ini.

Berlarutan daripada itu, timbulnya idea modernisme dan humanisme. Modernisme mendakwa manusia perlu menacapai suatu tahap kemajuan tanpa sebarang perkara yang menghalang. Manusia perlu mengubah sudut pandangan mereka terhadap kedunuiaan dan menerima segala yang baru itu sebagai kebaikan dan elemen penting dalam mencapai kemajuan dan kehidupan dunia.

Humanisme pula mendakwa bahawa, kesan daripada kemajuan teknologi dan sebagainya, manusia mampu bergerak dan memperoleh kejayaan dalam kehidupan tanpa disandarkan kepada kepercayaan atau kekuasaan Tuhan. Manusia mampu menangani perlbagai masalah dan isu yang berkaitan dengan manusia dan kemasyarakatan. Pegangan budaya dan adat tradisional kelompok tertentu bangsa adalah berlawan dengan falsafah humanisme. Bagi ideologi ini, kini telah jatuhnya penguasaan agama dalam era globalisasi teknologi ini.

Semua permasalahan ini bermula daripada perancangan Yahudi. Apabila mereka mendakwa mereka adalah bangsa terbaik pilihan Tuhan, maka manusia dan bangsa lain mereka (goyim) pandang seperti anjing. Penghinaan mereka terhadap bangsa dan agama lain melahirkan permusuhan yang mendalam. Penguasaan dan kepimpinan dunia haruslah berada di dalam tangan mereka dan bukan bangsa lain. Inilah hasil yang membawa kepada lahirnya sikap rasis.

Permusuhan ini terus berkembang dan semakin mendalam sehingga lahirnya ideologi zion dan perancangan freemasonry. Mereka dengan perancangan yang penuh licih dan bersistem mahukan umat dunia ini menjadi rosak selain bangsa mereka. Mereka mahu menjaga kedudukan dan kehormatan bangsa mereka dan dalam masa yang sama memusnahkan sistem kehidupan masyarakat goyim dalam pentafsiran mereka.

Perancangan ini membuahkan hasil apabila berjaya mewujudkan fahaman-fahaman tadi. Akhirnya wujudlah ideologi yang menolak wujudnya kehidupan selepas mati, syurga neraka dan menafikan kewujudan Tuhan iaitu athiesme. Keahlian pertubuhan zionisme kenegaraan dan freemasonry mengutamakan mereka yang mempunyai kedudukan utama sesebuah negara dan tidak mempercayai Tuhan. Atau mereka yang tidak kuat pegangan agama serta lemah berpegang kepada kerukunan budaya dan adat.

Dalam memastikan athiesme ini benar-benar kukuh dalam minda manusia perlbagai agama baru diwujudkan dan dimanipulasikan seperti agama babiyah dan baha'iyyah. Pelbagai famahan baru diwujudkan seperti hidonisme yang menjadi ikutan baru masyarakat dunia. Hasilnya, manusia tidak lagi berpegang kepada kitab agama atau 'perintis' agama mereka. Sudahlah agama tidak menjadi panduan, apatah lagi budaya dan adat resam yang paling mudah ditinggalkan akibat tidak secocok dengan kemodenan dan kemajuan.

Malaysia Yang Masih Dijajah
Sejarah mengatakan bahawa Tanah Melayu ini mula dijajah pada tahun 1511 oleh Potugis bermula di negeri Melaka. Kolonial ini berubah tangan selama lebih 400 tahun kepada Belanda kemudiannya, Inggeris dan Jepun sehingga mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Ia bukan suatu tempoh yang singkat tetapi menjangkau kepada lapan generasi keturunan.

Namun, hakikatnya kemerdekaan yang diperoleh Malaysia bukanlah kemerdekaan hakiki yang menjamin bebasnya dan meredekanya kehidupan serta pemikiran rakyatnya. Kemerdekaan hanyalah dalam bentuk mainan politik dan pengaruh agar cengkaman pemikiran dapat terus berlaku.

Kita tidak menafikan bahawa kedatangan penjajah, British utamanya telah merintis kepada kemajuan negara. Akan tetapi, tidakkah kita sedar bahawa kemajuan dan kemodenan yang dibawa inilah yang penuh dengan ideologi barat tadi. Kemajuan ini yang telah membawa bersamanya humanisme, modenisme, kapitalisme, sekularisme dan metarialisme serta kristianisasi ke dalam tanah Melayu.

Antara contoh mudah boleh kita lihat bagaimana Jepun telah menyerang dan menjajah tanah Melayu. Pada waktu tersebut, pentadbiran negara di tangan British serta segala pengurusan ekonomi dan ketenteraan berada di bawah pentadbiran British. Setelah sekian lama dijajah, masyarakat Malaya telah memberikan kebergantungan kehidupan mereka hanya kepada British. Mereka sudah hilang kewarasan bahawa tanah air milik mereka ini perlu mereka sendiri yang mentadbir dan mempertahankan.

Kesannya, mahukah tentera Britis dan Banggali sanggup mempertaruhkan nyawa mereka semata-mata untuk mempertahankan negara orang lain? Berbaloikah mereka untuk berjuang habis-habisan melawan Jepun sedangkan kekayaan telahpun mereka perolehi? Terbayarkah dengan kesungguhan mereka menyekat kemaraan Jepun sedangkan mereka masih mempunyai tanah air sendiri di barat?

Walaupun Leftenan Adnan sebagai simbol 'wira', berbangsa Melayu, anak jati tanah air Malaya berputih mata mempertahankan Malaya, namun seolah penghargaan tidak diberikan oleh orang selepasnya. Pengajaran bahawa British sebenarnya hanya mementingkan diri sendiri, hanya mahu membolot segala kekayaan hasil bumi, mentadbir ala barat tanpa mengendahkan budaya dan adat setempat, mempermain institusi diraja dan kesultanan Melayu tidak diambil pengajaran. Itu tidak lagi disebutkan semua pejuang Melayu mempertahankan tanah air sebelum era 1900-an.

Pengkhianatan dibuat oleh pemimpinan Melayu sendiri. Selepas Jepun undur, mereka inilah yang merengek dan menyendeng-nyendeng pihak British serta mengharapkan kerjasama mereka dalam mengendalikan tanah air sendiri. Bukannya mereka tidak tahu akan sikap British? Tidak lain dan tidak bukan kerana meerka mahu mempertahankan pangkat, kedudukan dan penguasaan ekonomi.

Perlembagaan Malaya atau Persekutuan Tanah Melayu terpaksa mengambil tunjuk ajar British. Cadangan yang bermuka-muka untuk mengambil hati British sahaja yang disepakati oleh pihak Perikatan pada waktu itu. Akan tetapi Perlembagaan rakyat yang dicadangkan oleh rakyat sendiri hanya dipandang sebelah mata oleh Perikatan. Akhirnya cadangan yang dihantar ke Britis untuk perundingan perlembagaan hanya diambil daripada puak-puak Perikatan dan bukannya daripada suara dan kehendak majoriti rakyat Malaya ketika itu.

Sistem ekonomi, pentadbiran, ketenteraan, raja berperlembagaan, pelajaran, penyusunan sosial dan kemasyarakatan semuanya diambil daripada acuan British. Perikatan sangat takut untuk menyimpang daripada kehendak British kerena kelak mereka akan kehilangan harta dan pangkat serta kedudukan. Inilah maruah yang telah sengaja dibiarkan dipijak dan dihinjak serta dihina pihak British yang telah dilakukan oleh pemimpin Perikatan pada waktu tersebut.

Kemewahan terus menjadi prinsip hidup. Penguasaan terhadap kekayaan, kroni dan rasuah mula merebak. Kemajuan ala barat, kekayaan ala kapitalisme, kemajuan acuan metarialistik menjadi formula kehidupan Perikatan. Segala projek dan program untuk masyarakat Malaya ada agenda dan muslihat tersendiri. Bukan untuk kebaikan rakyat secara menyeluruh, tetapi bersikap diskriminasi terhadap rakyat pelbagai bangsa.

Peristiwa 16 Mei 1969 sebagai bukti bahawa para pemimpin ini tidak ikhlas dalam mentadbir Malaysia serta memberi khidmat dan kebajikan terbaik kepada rakyat. Barulah golongan ini terbuka mata kesan sistem pengurusan dan pentadbiran mereka yang korup dan terlalu berbangga dengan sistem British. Bukan meerka tidak tahu bahawa darah mereka adalah Melayu dan tanah air mereka adalah Malaysia. mana mungkin cara hidup, budaya dan adat boleh sama dengan masyarakat barat atau British.

Sirnanya Nilai Islam dan Timur
Mari kita renung bagaimana nilai barat ini telah memprogram minda manusia. Hari ini, nilai yang diterima ialah apabila lampu isyarat bewarna merah, maha berhenti. Bewarna kuning bersedia untuk berhenti dan hijau berjalan. Inilah nilai yang diterima di seluruh dunia. Masih tidak wujud di dunia menggunakan warna biru, ungu dan kelabu asap bagi menggantikan warna merah, kuning dan hijau.

Pada hari ini, nilai sivil lebih diutamakan daripada nilai agama atau budaya. Elemen perundangan hari ini masih terikat dengan sivil dan hanya kesalahan tertentu yang di dakwa melalui perundangan syariah. Sivil ini telah mengatasi kesempurnaan Islam. Hanya skop kekeluargaan dan berkaitan umat Islam secara khusus yang dibicarakan melalui mahkamah syariah. Tetapi segala aspek kehidupan umum manusia dibicarakan melalui sivil sedangkan zina, mencuri, membunuh, menuduh berzina, bersumpah, jual beli, perdagangan semuanya ada aturan dan peraturan yang telah ditetapkan oleh Islam.

Islam telah meletakkan bahawa segala amal perbuatan hanya ditumpukan kepada Allah SWT. Segala kayu ukur perbuatan dan amalan mertilah berasaskan kepada agama baik dalam bidang sosial, ekonomi dan politik. Selain daripada itu adalah ditolak samada budaya, adat, harta, aliran pemikiran dan seumpamanya.

Pengakuan seorang lelaki yang menyatakan bahawa di seorang gay adalah tidak salah di sisi undang-undang. Filem 'Anu Di dalam Botol' tidaklah salah menurut perlembagaan Malaysia. Tiada sebarang tindakan undang-undang yang dikenakan kepada si pengaku gay tersebut. Tiada sebarang kritikan daripada pihak pemerintah dan tiada sebarang tindakan daripada Jabatan Agama mana-mana negeri dalam menghalang tayangan filem tersebut.

Nilai gay telah diterima masuk untuk diserasikan di dalam masyarakat Islam dan budaya ketimuran. Nilai gay telah diterima pakai sebagai nilai yang diiktiraf oleh perundangan di barat. Mendedahkan bahagian dada, memakai pakaian seksi, menonjolkan segala yang boleh telag lama diamalkan di barat. tetapi kini ia mahu diserasikan dengan masyarakat Islam dan timur. Tiada seorang mufti, pegawai agama kerajaan, kementerian wanita dan sebagainya dalam menegur dengan tegas cara pemakaian para artis.

Apabila gambar pelakon berpakaian seksi berbigini, tiada seorang menteri yang tegur. Tiada mana-mana jabatan agama yang bertindak melalui lisan, tulisan dan hukuman undang-undang. Kerana ia sudah diterima dalam perlembagaan barat hari ini walaupun salah bagi peraturan Islam. Nilai yang ditaja hari ini adalah dada yang didedah, pinggul yang menawan, muka yang cantik dan suara yang lunak. Nilai yang diperjuangkan oleh bidang hiburan dan artis hari ini adalah nilai feminisme dan eksploitasi wanita. Kerana nilai yang diikuti hari ini ialah nilai 'tanpa panduan' ciptaan hawa nafsu manusia dan bukan nilai yang bersifat rabbaniyah.

Hilangnya nilai ketimuran bukan hanya melanda rakyat berbangsa Melayu sahaja. Walaupun hakikatnya nilai Islam yang telah hilang dalam jatidiri Malayu. Tetapi hilangnya nilai ketimuran ini juga melanda rakyat berbangsa Cina, India, Sikh dan segala kaum asli dan pribumi semenanjung Malaysia dan Borneo. Semuanya kerana terkesan dan terpengaruh dengan nilai luaran yang tidak disandarkan kepada panduan agama, budaya malah adat sekalipun. Nilai yang bebas untuk ditafsirkan dan terbuka luas dalam menerima sebarang perubahan yang kononnya selari dengan keperluan kemajuan semasa.

Pemimpin kerajaan hari ini menggunakan tanda aras untuk menilai kemajuan negara ini adalah mengikut kayu ukur barat. Kekayaan negara diurus bukan mengikut nilai Islam dan budaya ketimuran, tetapi melalui pengurusan barat bersifat kapitalisme. Maka sebab itu, setelah 50 tahun medeka, masih lagi ada rakyat yang hidup melarat fakir dan miskin. Sebab itu sehingga hari ini masih terdapat penempatan rakyat yang tidak dapat dihubungi dengan jalan raya yang bertar dan elok. Sebab itu masih ada kawasan pedalaman rakyat yang masih tidak menerima bekalan air dan elektrik yang lancar dan menyeluruh. Sebab itu juga pelajaran kurang diberi perhatian yang adil dengan keseluruhan penduduk negara. Berlaku diskriminasi pendidikan di negara ini.

Apabila masih wujud golongan seperti ini (orang asli, peribumi, fakir miskin, hidup melarat) ni negara ini, maka masih adalah peluang meneruskan cengkapan politik dan pemikiran terhadap rakyat. Mahu penguasaan idealisme barat terus-menerus bertapak di bumi Malaysia. Apabila masih ada orang miskin, maka masih adalah untuk pra wakil rakyat dan menteri menyalurkan sumbangan golongan ini. Masih adalah peluang untuk mereka kononnya untuk meningkatkan taraf hidup rakyat dengan membuat jalan bertar, memberikan bekalan air bersih, menyambung talian telefon serta elektrik dan sebainya. Sudahlah mengambil kesempatan atas kemelaratan yang dirancang, lebih parah kebanyakannya hanya janji untuk kepentingan politik.

Mungkin ada antara menteri ini yang berfikiran, 'Oh haram makan hasil judi dan arak'. Maka dengan sumber judi dan arak yang sah di sisi undang-undang inilah bakal digunakan untuk menurap jalan dan menaiktaraf kemudahan awam tadi. Akan tetapi, kekayaan minyak contohnya yang 'dilihat' lebih halal dipusing kekayaan tersebut di kalangan kroni dan menteri. Tidak mustahil apabila wujud bidalan tempoh lima tahun adalah tempoh bagi para wakil rakyat mengumpul kekayaan. Sebab itulah judi dan arak ini terus dipertahankan oleh kerajaan. Sebagai sumber utama untuk kemudahan awam.

Nilai Islam dan ketimuran sangat memandang tinggi nilai keadilan dan kemanusiaan sejagat. Namun nilai ini telah semakin malap di dalam pentadbiran Malaysia. Juga telah sirna di kalangan masyarakat yang berfikiran jumud. Sebagai contoh, apabila disebut tentang kesalahan Anwar Ibrahim yang meliwat, kesalahan ini terus dijaja di jalanan. Maka puak BN menundukkan kaya 'YA' Anwar Ibrahim bersalah. Apabila disebut pula mengenai pembunuhan Altantuya, maka puak yang sama mengatakan 'YA' bahawa Najib tidak bersalah. Adakah mungkin pesalah yang tidak jujur berbohong akan mengaku salah?

Nilai individu dalam komponen BN hari ini telah semakin hina dan jelek. Anggukan dan gelengan mereka adalah berdasarkan tali yang mengikat hidung masing-masing. Pergerakan mereka adalah berdasarkan kepada tali-tali yang mengawal kaki, tangan, lutut dan sendir tubuh badan mereka. Sudah hilang jati diri, maruah diri, bangsa dan agama. Semuanya juga adalah berdasarakan politik wang dan kemewahan yang telah menyelinap ke seluruh darah tubuh badan.

Hari ini juga, nilai 'teruna' dan 'dara' sudah semakin hilang. Nilai yang diperjuangkan oleh Islam dan budaya timur. Keinginan seksual dan gambaran pornografi terus tersebar luar melalui media masa terutama tabloid, akhbar perdana, majalan dan seangkatannya. Adakah perlu akhbar perdana memaparkan seraong bekas pelakon porno berubah karier ke bidang nayanyian dengan dinyatakan dengan jelas nama dan segala yang berkaitan dengan pelakon tersebut. Adakah perlu dipaparkan seorang artis menolak tawaran berlakon porna oleh sesbuah syarikat hiburan dengan menyatakan secara jelas nama pelakon dan syarikat yang menawarkan lakonan porno tersebut. Inilah jalan sulit yang digunakan untuk mengembangkan pemikiran seks di kalangan masyarakat. Tidakkan nanti ada yang mengambil kesempatan mencarinya di internet dan mereka bakal dihidangkan pengetahun baru mengenai seks yang bebas.

Pemikiran Jumud
Apabila nilai agama Islam dan ketimuran hilang daripada jatidiri rakyat Malaysia maka mereka tidak mampu lagi membezakan manakah yang baik dan buruk. Manakah yang betul dan salah. Apabila berlaku masalh tempatan, solusi yang dicari bukan daripada tempatan, tetapi meminta panduan dan tunjuk ajar barat juga. Masalah penderaan dirujuak kepada barat. Masalah kehijauan bandar dirujuk kepada negara yang tidak mempedulikan kehijauan. Masalah sosial tempatan mengambil kaedah barat. Kemajuan bandar dan luar bandar diambil dan diukur mengikut ukuran barat.

Inilah hasilnya. Sudah diketahui bahawa barat hari ini telah rosak, tetapi mengapa masih diambil teori-teori daripada barat? Mengapa masih menjadikan barat sebagai sandaran pengurusan masyarakat, ekonomi dan politik? Kejumudan rakyat akan terus parah apabila pemimpinnya juga berfikiran jumud. Kejumudan pemikiran pemimpin inilah yang membuka ruang penjajahan moden seolah menyediakan madu berisi racun di dalamnya.

Solusi? dan Penutup
Segala permasalahan ini tidak akan berakhir sekiranya pemimpin dan kerajaan tidak kembali kepada panduan Islam dan timur yang sebenar. Ia tidak terhasil apabila kerajaan yang tidak mahu mengikut agama Islam ini digulingkan dan digantikan dengan kearjaan yang lebih berjiwa rakyat dan lebih sensitif dalam mempertahankan nilai Islam atau agama, budaya dan ketimuran.

Ia bermula daripada setiap individu. Pemilihan wakil rakyat dalam menentukan sesbuah kerajaan perlu diambil berat dan serius oleh semua lapisan masyarakat. Pemilihan mengikut pertimbangan agama dan bilai yang benar dan bukannya atas nilaian palsu serta tidak adil.

Semoga Allah merahmati bumi Malaysia dan rumpun Melayu ini.

Hidup dalam mencari..

Kuala Lumpur,
19 Safar 1432 H.

Comments