Ketidakadilan Media



Injustice Media

Salam sejahtera.

Cerita satu: Bulan ini, hangat diperkatakan mengenai pembocoran maklumat yang dilakukan oleh WikiLeaks. Pembocoran yang bukan sahaja melibatkan negara besar Amerika Syarikat, malah berkait-kait dengan negara lain. Itu satu cerita.

Cerita dua: Cerita yang lain pula, WikiLeaks juga mendedahkan beberapa fakta yang berkaitan dengan individu pemimpin tersohor sesebuah negara dan Malaysia tidak terlepas daripada di'cubit' oleh WikiLeaks.

Cerita tiga: Setahu saya ini kali kedua WikiLeaks melakukan pendedahan besar-besaran. Amerika Syarikat mendakwa ia bakal membawa padah dan pandangan serong dunia terhadap polisi negara tersebut. Analogi yang mudah ialah, mengapa pengasas WikiLeaks ini tidak didakwa oleh Amerika atas apa yang telah didedahkan? Ini kemungkinan besar apa yang didedahkan betul.

Cerita empat: Sudah sekian lama beberapa pihak dan Amerika terutamanya cuba mahu 'menangkap' pengasas WikiLeaks ini. Akibat mungkin kerana aturan dan undang-undang antarabangsa yang wujud, sukar bagi mereka menjalankan pendakwaan. Tiba-tiba muncul pula satu tuduhan adanya kes cabul, rogol dan sebaginya yang dilakukan oleh Julian Assange. Saya teringat akan kaedah konspirasi bagaimana pihak tertentu dalam menjatuhkan seseorang yang ternama.

Cerita lima: WikiLeaks seolah telah menjadi satu 'wahyu' baru yang diturunkan oleh 'kerajaan langit'. Pembongkaran demi pembongkaran dilakukan dan sikap Amerika dalam menghadapi kondisi ini menampakkan mereka telah ditelanjangkan atas kesalahan mereka. Mudah bahasa, mereka mengakui. Akhirnya persepsi masyarakat dunia bersetuju dengan WikiLeaks dan mempercayai segala yang dilaporkan adalah benar atas nama 'pendedahan' dan 'pembongkaran'. Seolah "inilah kebenaran sebenar!" Maka di sini wujudlah perbagai persepsi dan peluang.

Cerita enam: Di dalam seminggu kebelakangan ini, media utama Malaysia mendedahkan bahawa Anwar Ibrahim memang telah melakukan 'sodomi' dan dalam istilah lebih lembut iaitu meliwat. Dibentangnya pelbagai respon dan laporan dalam memperkuat berita 'sodomi' tersebut. Apabila kita membaca dengan teliti setiap laporan pasti kita mampu menanggapi setiap yang tersurat dan tersirat. Di Utusan Malaysia diletakkan di muka utama. Setengah muka paling hadapan!

Cerita tujuh: Tup, tup tidak sampai tiga ke empat hari, rupa-rupanya laporan daripada The Sydney Morning Helard hanya diambil sebahagian sahaja. Hanya kenyataan menganai Anwar Ibrahim yang di'utama'kan. Maka kesinambungan daripada masyarakat mula mengimani akan WikiLeaks, maka peluang ini mampu diambil memperkukuh tali hubungan antara Anwar Ibrahim dan 'sodomi'nya.

Cerita lapan: Hakikatnya, beberapa menteri utama Malaysia yang lain, kerajaan di bawah pentadbiran Barisan Nasional dan Perdana Menteri Malaysia iaitu Mohd Najib juga disebut di dalam laporan yang sama. Bukan laporan yang berasingan. Mengenai kelemahan kerajaan dalam menangani gejala rasuah, kebobrokan perjalanan kerajaan dan sebagainya. Malah yang lebih patut mendapat kedudukan yang sama tinggi ialah kaitan Mohd Najib dengan kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya.

Cerita sembilan: Mari kita undur kembali beberapa cerita dan babak yang lalu. Dunia mula mengimani WikiLeaks. Kemudian wujud laporan (yang tidak diambil semua) memperkuat bahawa Anwar terlibat dengan sodomi. Dicanangnya habis-habisan. Pelbagai pihak 'kononnya' memberikan ulasan, betapa teruknya Anwar dan masyarakat perlu bijak menilai akan diri Anwar. Menjadilah bahawa Anwar ini perosak dan sudah rosak. Sehari dua kemudian, terdedah pula bahawa Mohd Najib juga disebut bersama dengan kes Altantuya. Bila terdedah maka keluar pula tajuk berita 'Malaysia protes Singapura', 'penilaian tidak menyenangkan terhadap tokoh utama' (Berita Harian, 15 Disember 2010) dan sebaginya. Walaupun berita ini menggambarkan ketidaksenangan Malaysia terhadap Singapura, namun berita tentang Anwar masih ditayangkan. Mengenai Mohd Najib yang sudah sedia dibongkarkan tidak pula dinyatakan walauput sekelumit. Baca sikit.

Tidakkah dengan gambar ini, anda boleh membuat pelbagai tafsiran? Silakan! Biar saya sebut elemen yang ada. Seorang wanita. Cahaya matahari. Sebilah pedang dan. Sebuah dacing yang berat sebelah.

Cerita sepuluh: Inilah dia fenomena ketidakadilan media yang berlaku di negara kita, Malaysia. Perlembagaan yang dibuat diratah oleh orang yang berkepentingan. Ada benar sebuah kata-kata yang pernah saya dengar 'undang-undang dan peraturan itu dibuat untuk dilanggar'. Mari kita lihat sedikit sebagai contoh bagaimana media di negara kita melaporkan berita. *Cuma simbol berwarna kuning yang dugunakan saya tidak berkenan. Apabila ada kaitan Mohd Najib dengan Altantuya, ini pula yang diberitakan. Ini pula berita lain. Mengapa perlu digunakan istilah 'Niat jahat'. Apabila perkataan negatif yang dikeluarkan oleh pemimpin utama kepada lawannya, ianya diambil sebagai berita utama dan diketengahkan. Apabila pihak lawan menggunakan perkataan negatif kepada kerajaan, dikatakan mereka tidak berkahlak, teruk, fitnah dan sebaginya. Terpusingkah kepala otak anda?

Cerita sebelas: Saya menyeru kepada sesiapa jua. Orang potikkah mereka, berpastisankah mereka, orang agamakah mereka, tidak mengiktiraf politikkah mereka, orang yang sedang belajar atau pengajarkah mereka, atau mungkin mereka orang-orang di tengah sawah padi, marilah kita bersama bijak untuk berfikir, mentaksir dan mentafsir setiap berita yang dikeluarkan. Lakukan perbandingan bijaksana, rasional, tanpa emosi (boleh juga kadang-kadang) dan penuh keadilan. Anda perlu buktikan anda bukan orang kampung yang dilabel dengan ketinggalan zaman. Andai orang kampung mempunyai internet, gunakanlah sebagai mencari kebenaran atas penilaian seadil-adilnya. Bukankah anda dulu ke sekolah dan ke universiti? Ini bermakna anda bijak bukan?

Cerita dua belas: Inilah cerita terakhir. Bagaimana bentuk plotnya, anda tentulah sendiri ya. Apa yang penting di dalam cerita terakhir ini ialah, hari ini dinamakan hari "tasu'ah", yang di ambil daripada perkataan sembilan dalam bahasa Arab. hari kesembilan dalam bulan Muharram. Kita digalakkan berpuasa sempena puasa pada keesokan harinya iaitu 10 Muharram. Nabi hanya menggakkan berpuasa. Berpuasa 10 sempena memperingati Nabi Musa diselamatkan oleh Firaun. Puasa 9 pula demi menyalahi orang Yahudi berpuasa tas tujuan yang sama pada 10 Muharram. Namun, ada sedikit manfaat yang kita dapat. Bila orang Yahudi menyatakan mereka berpuasa kerana mengingati nabi mereka Musa AS, Nabi Muhammad SAW kemudiannya dengan tegas menyatakan bahawa kami (uamt Islam) lebih layak dari kamu! (dalam memberi penghormatan dan memperingati kejadian tersebut). Tidak salah ada bebarapa perkara di dalam Islam yang seolah sama dengan agama lain. Mungkin kerana disebabkan pertembungan budaya masyarakat. Namun, contoh yang paling penting ialah kita perlu tetap berdiri menegakkan prinsip kita (agama Islam). Sekiranya mampu, perlu lakukan sesuatu agar identiti yang sama itu dihindarkan dan mewujudkan identiti tertentu untuk Islam. Identiti orang Yahudi puasa pada 10 Muharram, tetapi identiti umat Islam ialah puasa 9 dan 10 Muharram atau 10 dan 11 Muharram.



Macam best je gambar ni. Tu yang letak. Diambil dari sini.

Sekian cerita untuk hari ini.

Hidup dalam menacri..

Masih di tempat yang sama,
9 Muharram 1432 H.

Comments