Kerna Kau Seorang Kawan

Seperi haiwan, manusia juga mempunyai hati dan perasaan. Cumanya manusia berada di kedudukan paling mulia di sisi Allah SWT kerana hati dan perasaannya berlandaskan kepada suatu nilai ketelusan dan keimanan kepada Allah SWT.

Setiap haiwan pastinya mempunyai hati kerana tanpanya haiwan tidak akan dapat hidup. Juga mempunyai perasaan, namun ianya bukanlah beralaskan petunjuk Ilahi. Hanya berbentuk semulajadi sifat keinginan dan fitrah kehaiwanan.

Melepaskan sesuatu yang disayangi bukanlah perkara yang senang dan mudah. Itulah aturan hidup. Namun terbit pula pepatah apabila sanggup melepaskan apa yang disayangi itu merupakan suatu perasaan cinta yang sejati. Aduh, benarkah?

Kemelut perasaan sering terjadi apabila akal dan pemikiran terkesan dengan suasana persekitaran. Apa yang diterima daripada penglihatan, pendengaran, percakapan ataupun deria-deria yang lain. Walaubagaimanapun, ianya tidak akan terjadi apabila keyakinan di dalam hati mampu menjana tindak balas positif dalam cara berfikir dan tindakan.

Melepaskan kemelut dan kerunsingan boleh jadi mudah dan boleh jadi sukar. Peringkat kerunsingan dinilai berdasarkan pemikiran mentafsirkan kepentingan subjek yang membawa kerunsingan tersebut ke atas kehidupannya. Semakin besar ianya merasakan subjek tersebut bernialai, semakin runsing kepala otaknya. Semulajadi sifat manusia sukar melepaskan apa yang bernilai buat dirinya. Walaupun 'nilai' ini sebenarnya dikira berdasarkan pemahamannya terhadap kejadian dirinya.

Hati yang gundah gulana sangat buruk hasil tindakannya apabila dipengaruhi emosi tidak terkawal. Maka, pertimbangan kembali nilai bagi subjek yang bernilai tersebut perlu dihayati kembali, difahami dan dimengertikan. Biar ada jawapan. Jangan sekadar penghayatan dan menghayati, tetapi tidak memberi jawapan terhadap pemikiran. Akal tidak mampu memberi isyarat kepada anggota untuk bertindak apabila tidak diketahui keputusan apa yang telah diputuskan agar menjadi method dalam anggota untuk bertindak.

Seringkali kebahagiaan yang dicari apabila kerunsingan dan kemelut melanda jiwa. Kemelut seperti yang dikatakan tadi berasal daripada luaran namun berpunca dari dalam diri sendiri. Berpunca dari bagaimana spiritual, intelektual dan emosi menajwab persoalan kemelut tadi. Jawapan yang bakal memberi kesan kepada fizikal dan sosial. Malah, jawapan tersebut adakah berbentuk subjektif atau objektif juga mempengaruhi kesan fizikal dan sosial tadi.

Konflik diri seringkali terjadi. Baik atau tidak seseorang bukan penentu kepada tiada konflik diri tidak terjadi dalam dirinya. Seorang pentaubat mampu dan menangis akibat mengenangkan dosa-doanya yang lampau. Adakah diampunkan atau sebaliknya. Seorang abid juga mengalirkan air matanya kerana risau adakah amalannya diterima, adakah dia sedar ikhlas atau tidak dia beribadat. Seorang penjahat seringkali takut dan bimbang jahatnya terbongkar dan mungkin-mungkin hidupnya bakal berakhir. Malah seorang yang kurang duit juga menghadapi konflik dengan duit yang secukuonya, apakah makanan yang perlu dibeli. Samada asalkan kenyang walau tidak puas ataukah kepuasan setelah makan. Kenyang cukup dengan nasi yang ditambah, kuah yang banyak dan sebiji telur mata. Puas hanya dengan cucuk udang dua ketul kerana cucur udanglah makanan kegemarannya.

Perlukah memberi dan menerima itu seiringan? Tiada lagi suatu teori tetap atau suatu keputusan muktamad antara keduanya perlu seiringan atau tidak. Namun seolah dunia menyatakan, memberi perlu lebih kerana apa yang terima tidak semuanya di dunia, malah di suatu hari kelak. Juga memberi seolahnya mampu memberikan kelapangan dalam lima elemen S.F.I.E.S. Juga tiada lagi ketetapan alam mengatakan pemberian itu benda yang boleh nampak atau tidak. Sekiranya ada orang yang cuba menetapkan, mungkin perlu dikoreksi kembali cubaan tersebut.

Pertimbangan antara kehendak dan keperluan juga menjadi sebab berlakunya kemelut dan kerunsingan. Apakah perlu itu sebenarnya sekadar hendak atau hendak itu hanya sekadar kemahuan. Adakah mahu tersebut telah benar-baner diselidiki sifat dan keadaannya? Sehingga mampu menilai nilai apa yang dimahukan. Pastinya perlu dan hendak menjadi beza tarafnya dan maknanya kerana beza pula nilainya. Nilai itu pula bagaimana ditafsirkannya?

Bukan luaran yang memberi bahagia. Bahagia sebenarnya lahir dari dalam diri. Seorang jutawan membunuh diri kerana mendakwa hidupnya kosong dan kesunyian. Adakah wang itu yang menyebabkan dia membunuh diri? Tidak! Sesekali tidak! Namun pembunuh sebenarnya ialah dirinya sendiri kerana tidak mampu menggunakan wang mencari kebahagiaan. Seseorang membunuh diri kerana putus cinta. Adakah bekas yang dicintainya yang menyebabkan kematian atau lelaki baru yang dicintai perempuan tersebut? Ataukah istilah cinta yang telah meragut nyawanya? Atau tali gantung yang menjerut di lehernya membunuh diri pembunuh diri? Jawapannya ialah dirinya telah mati sebelum nafas dan darahnya terhenti. Bermula dia mendakwa sudah tiada lagi kebahagiaan di dunia ini, seketikaitu jugalah dirinya telah mati. Sekiranya apa yang didakwa tidak ditukar kepada 'masih ada bahagia untukku' sebelum tali menjerut lehernya.

Kembali kepada Tuhan (Allah SWT) bukanlah suatu kehendak tetapi merupakan keperluan yang paling asas.

Perlukan atau mahukah?

*Berhenti sekiranya berat untuk berhenti. Jangan dipaksa. Kelak apa hasilnya bukan lagi dari diri. (Salah intonasi, salahlah pula maknanya)

(Maaf sekiranya ada kesilapan ejaan kerana penulisan ini sekali harung dan tiada pemeriksaan kembali kesalahan ejaan atau penggunaan tatabahasa. Entri ini tidak sesuai untuk dinilai tahap kebagusan sesebuah penulisan. Saya pernah membaca buku betajuk 'SHIT', namun hanya dipermulaan. Rupanya penulisan tersebut juga merupakan suatu seni).

Hidup dalam mencari..

Di dalam bilik ber'air-cond',
8 Muharram 1432 H.

Comments