Saya Peduli!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada mulanya tergerak juga untuk memasukkan entri ini ke dalam blog. Pada waktu itu bisikan hati mahu menangguhkannya. Tetapi, apabila melihat dengan lebih terperinci berdarkan maklumat yang diperolehi, maka saya letak juga entri ini.

Saya tidak senang dengan apa yang telah berlaku. Di dalam situasi ini, sekiranya orang yang terbabit merupakan golongan bukan Islam sepenuhnya, mungkin boleh diterima. Akan tetapi, majlis ini sudahlah melibatkan orang Melayu-Islam yang menganjurkannya, malah pemimpin utama negara pula yang memberi sumbangan.

Gambar-bambar fesyen yang ditunjukkan boleh dilihat di sini.

Majlis berkenaan dinamakan Islamic Fashion Festival.

Apa yang Datin Rosmah Mansor nyatakan mengenai fesyen Islam global:

Melaka, Okt 9 (Bernama) - Pereka busana muslim dan pemilik butik di daerah ini harus berupaya untuk memperluaskan industri fesyen melalui kreativiti dan inovasi, kata isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Selain itu, mereka juga perlu menggunakan dan menyesuaikan diri dengan teknologi moden untuk menghasilkan jumlah yang lebih besar dan menjimatkan kos tanpa mengenepikan kualiti, katanya di Dunia Melayu, Dunia Islam Fashion Festival di Melaka International Trade Centre di sini Sabtu malam.

Melalui kaedah ini, produk busana Melayu dan Islam akan menjadi lebih kompetitif di pasaran domestik dan global, katanya.

Rosmah mengatakan bahawa minat terhadap pakaian Islam di peringkat antarabangsa akhir-akhir ini telah menandakan perubahan dinamik dalam interaksi antara budaya Timur dan Barat.

Dia mengatakan wanita Muslim juga mula menunjukkan minat dalam suasana gaya tersebut yang sesuai dengan nilai-nilai Islam.

Oleh itu, dia mengatakan hal itu tidak menghairankan jika oereka fesyen ternama kini sibuk mempromosikan nama jenama besar yang menghasilkan pakaian moden yang memenuhi syarat-syarat Muslim.

Rosmah kata perancang busana antarabangsa sekarang mula untuk melihat Islam sebagai pakaian 'fashion mode' menyegarkan mana tidak perlu dipromosikan dengan cara yang provokatif.

Baru-baru ini Rosmah mendedahkan bahawa pasaran global untuk busana Islam dianggarkan RM302 bilion.

Sumber.

Apa pula yang saya kata?

1- Matlamat tidak menghalalkan cara. Datin Seri Rosmah merupakan antara orang penting di dalam penganjuran Islamic Fashion ini. Melalui kenyataan akhbar, beliau menyatakan bahawa pereka dan pemilik butik perlu memperluaskan industri fesyen mereka melalui kreativiti dan inovasi serta menyesuaikan diri dengan teknoogi moden agar dapat menghasilkan produk yang lebih berganda. Katanya lagi, dengan cara ini busana Melayu dan Islam akan menjadi lebih kompetitif di pasaran domestik dan global.

Niat Datin Rosmah amatlah baik. islam tidak menghalang untuk seseorang memajukan diri dalam apa juga lapangan yang tidak membawa kepada haram sekalipun membuka busana atau butik pakaian. Walaubagaimanapun, matlamat yang hendak dikecapi melalui acara dan penganjuran seperti ini tidak diterima oleh Islam. Bukan sahaja rekaan fesyen mendedahkan aurat, lebih teruk lagi disertai dengan penghinaan terhadap Islam dan Nabi Muhammad SAW!

Saya telah menyatakan kepedulian saya terhadap masalah yang dibawa oleh pemimpin negara ini. Anda?

2- Penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW dan Islam. Sejak berzaman, penghinaan dan permusuhan terhadap Nabi Muhammad SAW dan Islam terus berlaku. Melalui penerbitan filem, lukisan, pengedaran risalah, cemuhan, provokasi, kegiatan pengkhianatan dan lain-lain. Apabila mereka yang melakukan perbuatan tersebut merupakan orang bukan Islam dan terkenal susana hidupnya dengan permusuhan terhadap Islam, ia tidaklah pelik. Iatulah tabiat dan perangai musuh Islam.

Namun, apa yang malangnya ialah penghinaan secara 'senyap', 'terancang' dan 'bermuka-muka' ini dilakukan oleh orang Islam sendiri. Umat dan penganut Islam sepatutnya mempertahan dan memperjuangkan Islam agar terus tertegak di dunia ini, bukannya bersekongkol dengan musuh untuk menghina dan menghancurkan Islam. Lebih-lebih malng lagi, ia dihadiri dan direstui oleh Perdana Menteri Malaysia iaitu Datuk Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak.

Apa yang diperjuangkan oleh beliau sebenarnya? Di dalam Perhimpunan Agung UMNO semalam beliau ada menyatakan bahawa UMNO berjuang di atas tiga prinsip. Tiga prinsip tersebut ialah Melayu, Islam dan keharmonian sejagat. Melayu diletakkan yang pertama dan Islam yang kedua. Melayu akan diutamakan dan Islam sebagai perkara kedua. Sekiranya perkara Islam bakal membawa tidak senang kepada 'pendukung' dan ahlinya, demi menjaga kedudukan dan sistem barat ini, pastinya prinsip yang ketiga akan diutamakan dan Islam menjadi picisan dan diketepikan. Malah, mungkin sahaja dihina (dalam senyap) semata untuk mempertahankan perkara tadi. Adakah ini pemimpin Islam bagi sebuah negara Malaysia yang perlu dipilih oleh rakyat?

3- Antara pemimpin Islam dan bukan Islam. Banyak ulama terdahulu dan yang mu'tabar pada hari ini bersepakat bahawa pemilihan pemimpin yang bukan Islam yang tidak zahir maksiat yang dilakukan dan menghormati Islam, mereka lebih layak dipilih daripada pemimpin Islam yang zahir melakukan maksiat dan tidak menghormati Islam. Itulah yang disebut oleh para ulama ciri-ciri seorang pemimpin dan sekiranya mahu melantik orang bukan Islam sebagai pemimpin selain daripada orang bukan Islam tersebut tidak boleh diberi tanggungjawab menyelia sebarang urusan dan perkara yang melibatkan hal ehwal umat Islam.

Perdana Menteri Malaysia yang keenam ini merupakan seorang Islam begitu juga isterinya. Apa yang dilaungkan di dalam Perhimpunan Agung UMNO penuh dengan sorakan ahli melambangkan seorang pahlawan agama dan bangsa. Laungan semata tidaklah diperlukan sekiranya dalam masa yang sama, merupakan tali barut dan perancang kepada penghinan terhadap Islam.

Sebagai seorang pemimpin, pastinya beliau lebih mengetahui akan sensitiviti rakyat dan umat Islam terutamanya walaupun majlis yang dilaksanakan atas kehendak isterinya yang tercinta. Beliau perlu lebih telus dalam percakapannya dan polisi yang dibentangkannya. Hebat kata-kata beliau di dalam Perhimpunan Agung UMNO apabila menyatakan (yang Lebih kurang), "Jangan ada mana-mana yang mahu mempersoalkan kedaulatan bangsa Melayu. Samada mereka daripada bangsa Melayu sendiri ataupun daripada bukan melayu." Mengapa perlembagaan yang berkaitan dengan kedaulatan Islam langsung tidak disebut? Mereka yang menghina Islam dan mengadakan sebarang kejahatan terhadap Islam tidak disebut? Ini kerana untuk menjaga ahli daripada barisan komponen yang lain dan menjaga hati 'perancang musuh dunia Islam' yang telah mengawal mereka.

4- Bukan Datin Rosmah berkelayakan berbicara tentang fesyen Islam. Datin Rosmah berkata di dalam ucapannya:
Ladies and Gentlemen,

11. Contrary to the common belief that fashion and Islam are incongruous, I would like to reiterate that Islamic clothing, especially for women can still be fashionable, contemporary and stylish whilst fulfilling the Islamic requirements for conservative core and modesty. In fact, in affirming the coming-of-age of Muslim fashion through the impressive collections, Islamic fashion is now considered as the breath of fresh air in a global culture where the flesh can often eclipse the fabric on the runaway.
Siapa Datin Rosmah untuk menerangkan dan memberi piawaian terhadap fesyen dan pemaikan terhadap wanita muslim. Hukum-hukum Islam telah menjelaskan secara terperinci akan bagaimana seseorang muslimah perlu berpakaian. Walau semoden dan semaju mana duni ini telah belalu dan berputar, namun hukum Islam terus tetap dengan prinsip dan nilainya. Prinsip yang utama ialah menutup aurat. Maka, sekiranya sebarang fesyen atau rekaan melanggari prinsip ini, ia perlu ditolak secara langsung tanpa kompromi! Ini sebenarnya secara langsung bertentangan dengan ucapannya yang terdahulu iaitu:

6. Muslim women who love fashion are always looking for exciting new things to wear that also allow them to meet the religious requirements. As a result, Islamic fashion is fast becoming a lucrative business. Sumber.
Apakah keperluan agama tersebut? Keperluannya ialah menutup aurat, menjaga maruah si pemakai, tidak mendatangkan fitnah dan pastinya tidak mempunyai ciri-ciri menghina Islam! Apabila media dikuasai oleh kerajaan yang tidak membawa Islam sesuai pada tempatnya, maka inilah yang ditayangkan kepada rakyat dan menjadi ikutan generasi akan datang.

5- Kawalan media ternampak jelas di negara yang mengamalkan sistem demokrasi dan kebebasan bersuara ini. Seingat saya, majlis Festival fesyen Islam ini tidaklah diwar-warkan di dalam akhbar perdana berbahasa Melayu seperti Utusan dan sebagainya. Ini kerana mungkin dikhuatiri menerima gelombang rakyat yang menyokong mereka. Berita dan majlis ini seolah disenyapkan oleh media perdana kerajaan kerana mereka tahu penganjuran ini sangat jelas menyalahi etika Islam dan budaya Melayu. Lebih-lebih lagi orang yang datang sebagai tetamu 'ter'hormat di dalam majlis ini ialah Datuk Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia yang keenam dan juga pengasas Gagasan 1 Malaysia, 'Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan'. Kehendak rakyat mana yang hendak didahulukan? Rakyat Islam atau bukan Islam. Sekiranya rakyat Islam, sepatutnya festival ini benar-benar diketahui aturcaranya agar tidak melanggari prinsip Islam.

Media akan dimanipulasi sesuka hati untuk "menjernihkan air mereka yang kotor dan mengotorkan air orang lain yang sememangnya jernih". Kawalan, eksploitasi dan monopoli media merupakan kekuatan ampuh mereka. Provokasi, prejudia dan konspirasi sangat mudah disebarkan di kalangan masyarakat untuk menguasai pemikiran dan tindakan mereka. masyarakat yang dungu dan tidak mengetahui hal ehwal semasa dan hal ehawal Islam pastinya akan bangkit sekiranya mengetahui perkara yang sebenar. Walaubagaimanapun, terdapat juga rakyat yang sedar akan keadaan ini, namun mereka terus senyap tanpa sebarang kritikan dan bantahan sebata untuk menjaga hati kerajaan dan 'periuk nasi' mereka.

6- Kepada mereka yang terus melayang. Perjuangan PAS bukanlah semata untuk politik. Malah ia berkait terus untuk membentuk modal insan yang luhur dan dalam masa yang sama membentuk masyarakat dan kerajaan yang memenuhi kriteria yang telah digariskan oleh Al-Quran dan As-Sunnah. Apabila mahu merealisasikan matlamat ini, berdaasrkan keperluan semasa, penglibatan secara pembentukan manusia sahaja, dakwah semata tidaklah sesuai. Medan yang ada sekarang ialah untuk menggantikan pimpinan yang lebih baik.

Mursyidul Am PAS sendiri iaitu Tok Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat seringkali mengatakan bahawa, sekiranya UMNO atau kerajaan benar-benar mahu menjalankan Islam dan menegakkan Islam di bumi Malaysia ini, maka TIDAKLAH perlu PAS ini diwujudkan. Akan tetapi yang berlaku adalah sebaliknya! Terdapat juga pihak yang terus menerus memperjuangkan bangsa yang seoalah menyatakan bahawa bangsa merupakan faktor utama kepada kemenagan Islam walaupun tidak dinafikan bangsa ada peranannya.

Di zaman Rasulullah SAW, bukan hanya bangsa Quraisy yang mempertahankan dan mendaulatkan Islam. Pembinaan sebuah negara Islam di Madinah al-Munawwarah selepas hijrah adalah hasil daripada bangsa Madinah dan bukannya Quraisy. Melalui perjanjian mereka untuk terus menerus mempertahankan Rasulullah SAW dan Islam, akhirnya Rasulullah SAW selamat sampai di Madinah. Malah, dengan bantuan inilah yang menjadikan negara Madinah terus bangun bersama Islam. Sekiranya diteliti, bangsa Madinah asalnya bukan Islam dan mereka semua berpuak-puak. Namun, atas dasar Islamlah mereka disatukan dan Islam dapat didaulatkan. Semuanya kerana kepimpinan RAsulullah SAW.

Gambar sekadar hiasan. Hijau itu ketenangan.

Sejarah membuktikan, hanya dengan menggantikan pemimpin yang bermasalah terhadap Islam sahaja yang mampu menukar suasana kepada kehendak Islam. Pemimpin dan sistem yang bermasalah terhadap Islam ini perlu ditukar kepada kepada pemimpin dan sistem yang memenuhi kehendak Islam.

Situasi tersebut sangat jelas untuk kita lihat bersama dengan apa yang berlaku semasa proses pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Sebelumnya Islam diperintah oleh khilafah Muawwiyah yang merupakan kejaraan dinasti atau perwarisan. Pemipin mereka memerintah penuh dengan kemegahan, berfoya-foya, hukum-hukum Islam diabaikan dan hak-hak rakyat diabaikan. Akklak masyarakat kembali runtuh, sistem sosial menjadi kucar-kacir dan ekonomi ahanya berlegar di kalangan bangsawan dan golongan pemerintah. Golongan ulama diketepikan peranan dan golongan juhala' dinaikkan sebagai rujukan. Akhirnya Muawwiyah walau hebat zahirnya, tetapi lompang besar di dalamnya.

Bermulanya kepimpinan dan pemerintahan Umar bin Abdul Aziz, baginda telah menukar segala sistem dan mengubah segala undang-undang yang tidak memenuhi nilai dan prinsip Islam. Bermula dari pemerintah yang suka berfoya-foya dengan kemegahan, mereka lantas ditukarkan. Sehinggalah kepada pemikiran dan cara kehidupan rakyat, semuanya ditukarkan kepada sistem Islam. Kesannya, rakyat semakin mendalami Islam, suasana Islamik diterapkan di dalam cara hidup dan pemikiran. Golongan pertengahan dan bangsawan bersama menjalankan amanah dan tanggungjawab masing-masing sehingga menyebabkan harta baitulamal melimpah, tiada lagi rakyat yang layak mererima zakat!

Malangnya, ketentuan Allah lebih berkuasa. Pemerintahan ini sempat berlalu selama dua tahun sahaja. Namun, bagaimana dengan hanya tempoh dua tahun semuanya dapat kembali kepada Islam yang sejati? Bagaimana hanya dalam tempoh dua tahun, akhirnya tiada lagi rakyat yang layak untuk menerima zakat? Kesan daripada pemimpin yang bersih hatinya, suci niatnya dan jelas matlamatnya untuk Islam dan rakyat di bawah kekuasaannya, pasti kehidupan menjadi aman dan harmoni.

Malaysia telah mencapai kemerdekaan lebih 50 tahun. Pelbagai dasar, rancangan, projek dilaksanakan. Tetapi masalah ekonomi terus-menerus berlaku dan kemiskinan rakyat tetap wujud. Bukan hanya miskin bisasa, tetapi 'rakyat termiskin'. Apa permasalahan yang berlaku sebenarnya? Apa yang berlaku ialah apabila akhlak pemimpin telah rosak dan mereka tidak menjadikan sebagai perlembagaan dan rujukan kehidupan sejagat.

Semoga Allah terus-menerus memberi kita hidayah dan kekuatan untuk membawa Malaysia ini ke arah keredhaan Allah SWT.

Tanah Melayu,
Kuala Lumpur.

14 Zulkaedah 1431 H.

Hidup dalam mencari...

Comments