The Chosen One


The Chosen One by Maher Zain

In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
Muhammad Ya Rasool Allah

You were so caring and kind
Your soul was full of light
You are the best of mankind
Muhammad Khaira Khalqillah
Sallu ‘ala Rasulillah, Habib Al Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

From luxury you turned away
And all night you would pray
Truthful in every word you say
Muhammad Ya Rasul Allah

Your face was brighter than the sun
Your beauty equaled by none
You are Allah’s Chosen One
Muhammad Khaira Khalqillah
Sallu ‘ala Rasulillah, Habib Al Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

I will try to follow your way
And do my best to live my life
As you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me
Sallu ‘ala Rasulillah, Habibil Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

Sallu ‘ala Rasulillah, Habibi Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

Source.

Selawat dan salam kepada junjungan mulia kekasih dan pesuruh Allah habibuna Muhammad SAW.

Dalam kehidupan kita seharian, pasti kita tidak lekang daripada berhadapan dengan pelbagai permasalahan, ujian kebimbangan, kegelisahan dan kemarahan. Menghadapi situasi yang genting ini sangat memerlukan kita mengawal emosi dan perasaan negatif yang menyelubungi.

Keadaan yang negatif ini, pastinya segera diambil tempat oleh para saitan untuk memastikan kita berada di dalam keadaan yang terpesong dan tersasar daripada kehendak agama dalam meluruskan mereka melalui akhlak-akhlak Islam.

Kalau bukan kita yang memulakan sesuatu permasalahan, namun situasi yang menyebabkan kita terpaksa menghadapi masalah tersebut (walau ia datangnya daripada luar diri sendiri) kadang-kadang membawa kita pula yang berkelakuan negataif dan tersasar daripada akhlak Islam.

Rupa-rupanya, sangat penting untuk kita membaca kehidupan Nabi Muhammad SAW yang banyak ditulis oleh cendiakawan Islam. Samada ia berbentuk perjalanan secara tarikh atau berbentuk perihal sifat kenabian baginda Muhammad SAW.

Apabila kita mengetahui sirah baginda, serta menyelusuri sifat baginda melalui Syama'il Muhammadiyah contohnya, pasti kita mampu mengawal sifat negatif yang menguasai diri. Rasulullah telah menunjukkan satu suri tauladan yang sangat luhur dan ideal. Sekiranya ada orang bertanya, apakan bentuk acuan akhlak yang mulia, maka jawapannya adalah acuan Saidina Ahmad ini.

Bila kita marah, kita ingat bagaimana Nabi Muhammad mengawal emosinya ketika menghadapi situasi yang sangat genting dan pastinya menimbulkan kemarahan. Ketika kita melalui kondisi yang sangat bermasalah, pelbagai halangan berlaku, segala perbuatan jadi tidak menentu serta kepala berserabut, mengenang keperibadian Nabi Muhammad SAW merupakan langkah yang terbaik.

Berkata menganinya berdasarkan teori amatlah mudah. Tetapi untuk melaksanakannya di dalam kehidupan seharian memerlukan mejahadah atau kesungguhan diri yang sangat tinggi. Sudahlah kita telah terbiasa dan mungkin terkesan dengan kebejatan akhlak hari ini, makanya sangatlah perlu kita bersabar dan berlatih untuk mengubah diri.

Sesungguhnya Allah SWT mengutuskan Saidina Ibnu Abdullah ini adalah untuk menyempurnakan akhlak Islam yang mulia.

Semoga Allah SWT melimpahkan kurnia-Nya kepada nasab baginda Muhammad SAW, para cendiakawan serta pejuang agama Islam yang sentiasa mencontohi keperibadian baginda.

5 Zulkaedah 1431 H.

Hidup dalam mencari..

Comments