Sakitnya Hati...

Sakit hati bukanlah sejenis penyakit yang baru sahaja membiak dan tersebar di kalangan manusia. Malah ia telah tersebar sejak permulaan kehidupan manusia di atas muka bumi ini lagi. Sakit hati yang berlaku di antara anak-anak Nabi Adam AS, Qabil terhadap saudaranya Habil.

Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan korban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil): "Aku pasti membunuhmu!." Berkata Habil: "Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa." (Surah al-Maa'idah 5:27)

Semua manusia tidak sempurna. Saya tidak nafikan kadang-kadang diri ini juga ada merasakan sakit hati terhadap sesuatu yang berlaku. Antara ianya berlaku pada waktu kini atau perkara yang telah lepas. Pastinya sebab sakit hati pada orang lain adalah kerana hati itu sendiri yang sakit. Padanlah juga apabila diistilahkan dengan 'sakit hati' bukan?

Banyak buku-buku yang membicarakan masalah hati. Kerana apa? Kerana hati inilah raja bagi tubuh seseorang, manusia. Dialah raja dalam segala tindakan, percakapan, pemikiran, pendengaran, penglihatan dan selainnya.

Kadang-kadang saya gemar membelek-belek buku Bidayatul Hidayah. Dikatakan sekiranya semua buku yang berada dia atas muka bumi ini terhapus, maka cukuplah Bidayatul Hidayah mengembalikan akhlak manusia dan memberi keamanan di kalangan manusia.

Setiap kali membacanya, saya mengakui bahawa diri saya sendiri masih belium mampu dalam erti kata yang sebenar untuk menghayati dan mengaplikasikan apa yang disenaraikan dan disebut oleh Imam al-Ghazali. Bahasanya cukup tinggi dan perlaksanaannya benar-benar memerlukan kepada pemahaman dan persediaan zahir dan batin.

Perasaan sakit hati kepada orang lain adalah berpunca daripada hati kita sendiri yang 'sakit' sebenarnya. Ia merupakan salah satu daripada cabang maksiat. Maka benarlah kata Imam al-Ghazali bahawa untuk membersihkan dan menyucikannya ia memerlukan tindakan yang berterusan (istiqamah).

Mari kita melihat serba sedikit apa yang Imam al-Ghazali ulas mengenai penyakit 'Sakit Hati' ini. Bersesuaian andai saya mengaitkan sakit hati ini dengan perasaan 'hasad'.

Sifat hasad adalah salah satu cabang daripada sifat bakhil. Ini adalah kerana orang yang bakhil tidak mahu memberikan sesuatu yang ada di tangannya kepada orang lain. Dan 'syahih' (bersangatan bakhil) ialah orang yang tidak mahu melihat kurnia Allah atau perbendaharaan Allah yang sebenarnya bukan perbendaharaannya tercurah kepada sesiapa sahaja daripada hamba Allah.

Orang yang hasad ialah orang yang merasa keberatan bahawa Allah mencurahkan nikmat dan kurnia kepada salah seorang di antara hamba-hamba Allah. Sama ada nikmat itu berupa ilmu, harta, kecintaan manusia atau apa sahaja habuan yang diberikan Allah kepada hamba-hambaNya sehingga orang yang hasad itu bercita-cita kalau nikmat Allah itu hilang dari orang lain walaupun ia tidak mendapat apa-apa keuntungan daripada hilangnya nikmat itu. Maka sifat hasad ini merupakan kejahatan yang luar biasa.

Menurut Imam al-Ghazali lagi, orang yang hasad ini sebenarnya sentiasa jauh daripada kasih sayang Allah SWT dan sentiasa berada di dalam siksaan di dunia dan akhirat. Di dunia ini seseoranga yang hasad berasa tersiksa dengan tekanan perasaan keran bila-bila masa Allah SWT selalu mencurahkan kurnianya kepada orang ramai, bahkan kepada kawan-kawan orang yang hasad itu yang ia mengenali mereka.

Allah sentiasa mencurahkan nikmat ilmu, harta dan kedudukan. Maka sentiasa pulalah orang yang hasad itu dalam penyiksaan bila ia melihat kemurahan Allah SWT terhadap orang lain. Maka begitulah keadaannya sehingga akhir hayatnya.

Manakala di akhirat kelak akan menerima azab yang lebih dahsyat kerana seseorang hamba tidak akan mencapai hakikat iman selama ia masih belum lagi mencintai bagi seluruh kaum muslimin apa-apa yang ia cintai bagi dirinya sendiri. Bahkan, sepatutnya ia hendaklah bersama dengan perasaan seluruh kaum muslimin baik dalam kesenangan mahupun kesusahan. Ini adalah kerana umat Islam itu bagaikan sebuah bangunan, di mana satu bahagian mengukuhkan bahagian yang lain dan seperti batang tubuh apabila mana-mana anggota berasa sakit, maka penderitaan itu dirasakan oleh seluruh anggaota badan yang lain.

Jadi, apabila engkau mendapati hatimu bukan dalam keadaan yang seperti ini, maka ini bermakna sifat hasad masih wujud di dalam hatimu. Oleh sebab itu, hendaklah engkau berusaha untuk membersihkannya kerana usahanya dalam meninggalkan penyakit hati ini adalah lebih penting daripada engkau menyibukkan diri dalam mendalami ilmu furu' (ilmu fiqh yang bersifat cabang dan secara terlalu terperinci) yang ganjil-ganjil dan mendalami masalah-masalah yang dikhilafkan oleh para ulama.




Inilah Hati by Xifu.

Sebenarnya sangat susah untuk seseorang membersihkan hatinya daripada segala sifat cela. Perasaan tidak puas hati, sentiasa orang lain sahaja yang salah, dia sahaja yang betul, merupakan bibit-bibit awal penyakit hati ini. Tiada jalan lain melainkan jalan mujahadah dan istiqamah dalam jalan tersebut.

Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan diri (dengan beriman), dan dia ingat nama Tuhannya, lalu dia sembahyang. (Surah al-A'la 87: 14-15)

* Saya perolehi video ni daripada youtube. Lebih kurang setahun yang lalu. Tapi bila mencarinya kembali di youtube, tak jumpa-jumpa. Entah ke mana lah ia menghilang...

Hidup terus mencari dan menanti...

Comments