Mengapa mahu ke lubang binasa kali kedua?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Setiap manusia pasti tidak akan lepas daripada melakukan dosa. Dosa yang dilakukan juga kemungkinan tergolong dalam dosa besar ataupun dosa kecil. Walau apapun kategorinya, ia tetap satu dosa yang akan menanamkan tompokan hitam yang mungkin sangat sukar untuk dipadamkan.

Allah SWT sangat menyayangi para hamba-Nya, maka sebab itulah Dia sering mengingatkan kepada hamba-hamba yang melakukan kesalahan agar bertaubat dan tidak mengulangi dosa yang dilakukan. Apabila pelaku dosa tidak dapat melihat jumlah tanggungan dosanya (pastinya tidak akan dapat dilihat), maka pelaku dosa tersebut tidak akan sering dan malu terhadap Allah SWT untuk melakukan untuk kali kedua, ketiga dan seterusnya.

Tanda sayangnya Allah terhadap umat Nabi Muhammad SAW ini ialah mereka tidak akan diazab secara langsung terhadap perlakuan dosa yang dilakukan. Balasan dan azab terhadap mereka akan ditangguhkan sekiranya di dunia mereka tidak bertaubat. Penangguhan ini bukanlah sebagai ruang dan peluang untuk terus melakukan dosa, tetapi hendaklah digunakan sebaik mungkin peluang ini untuk bertaubat dengan sebenar-benar taubat.

Tanda kasih sayang Allah ini sangat banyak disebutkan di dalam al-Quran mahupun hadith Nabi SAW. Tanda kasihnya yang tidak pudar dan sangat agung terhadap orang yang melakukan kebaikan dan kebajikan, juga terhadap hamba yang tersungkur melakukan dosa. Malah ramai juga para ulama yang menafsirkan ayat dan hadith ini agar betul-betul difahamni oleh umat Islam dan menjiwai ayat-ayat al-Quran dan hadith-hadith tersebut.

Mulut, seringkali manusia terlepas dengan kata-kata mereka. Mengumpat, memfitnah, berbohong, mangadu-domba dan sebagainya.

Mata, seringkali melihat kepada kemaksiatan, aurat-aurat yang bukan mahram, melihat perkara-perkara mungkar, tidak menundukkan pandangan dan selain daripadanya.

Telinga, seringkali juga mendengar lagu dan bunyi-bunyian yang melalaikan yang boleh membawa kelapaan dan kelalaian untuk menunaikan tanggungjawab dan perkara yang lebih berfaedah. Mendengar ucapan yang tidak baik seperti umpatan, makian, adu-domba dan yang sewaktu dengannya.

Kaki dan tangan juga seringkali digerakkan kepada perkara kemaksiatan. Melangkah dengan tujuan melakukan dosa. Tangan digerakkkan dengan niat melakukan kemaksiatan.

Maha Suci Mu Ya Allah, sesungguhnya hamba ini banyak melakukan kesalahna dan dosa. Maka, Kau ampunilah aku dan bimbinglah ke jalan yang Engkau redhai.


"Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, (barulah) ia mengatakan : "Sesungguhnya saya bertaubat sekarang." Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih." (Surah an-Nisaa' 4:17-18)

"Dan orang-orang yang bertaubat dan mengerjakan amal saleh, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya." (Surah al-Furqaan 25:71)

"Dan andaikata tidak ada kurnia Allah dan rahmat-Nya atas dirimu dan (andaikata) Allah bukan Penerima Taubat lagi Maha Bijaksana, (niscaya kamu akan mengalami kesulitan-kesulitan). " (Surah an-Nuur 24:10)

Pelbagai kesulitan yang akan dihadapi. Kesulitan mengurus kehidupan. Kesulitan memahami dan menghafal pelajaran. Kesulitan dalam menghadapi bencana dan musibah. Juga segala macam kesulitan lagi yang akan berlaku sekiranya dosa dan kesalahan tersebut dilakukan berulang kali tanpa ada rasa keinsafan dan keinginan untuk bertaubat nasuha.

Mudah-mudahan kita tergolong daripada orang yang berilmu dan mengamalkan ilmu yang dimiliki.

Hidup dalam mencari...

Comments