Siapa kita sebenarnya?

Sejauh manakah syukur kita kepada Alah s.w.t. di atas segala nikmat yang telah diberikan? Adakah kita telah benar-benar menjadi seorang hamba bersyukur? Atau kita masih tidak sedar atas kurniaan apa harus kita bersyukur??!! Patutukah kita menjadi hamba yang tidak mahu bersyukur lantas sanggup melakukan maksiat kepada Allah s.w.t.? Di atas kasih sayang Allah…

Kita dilahirkan dalam keadaan Islam dan Iman daripada kedua orang tua.

Kita dipelihara daripada haiwan atau serangga kecil daripada memasuki ruang-ruang anggota semasa kita nyenyak tidur.

Kita dipelihara dari awal kita tidur sehinggalah kita kembali daripada tidur dalam keadaan selamat.

Kita masih diberikan peluang untuk hidup dan menyedut udaranya,

Kita sedar dari tidur pada hari ini dan masih hidup. Bukan sedar-sedar kita kanan kiri, depan belakang, atas bawah kita adalah tanah.

Jantung, paru-paru dan hidung kita masih berfungsi dengan baik untuk terus bernafas menikmati kehidupan ini.

Segala anggota dalaman dan luaran tubuh badan kita masih berfungsi dengan baik sehingga hari ini.

Kita masih diberi peluang untuk hidup setelah pelbagai penyakit yang kita hadapi.

Kita masih diberi peluang untuk terus bertaubat di atas segala musibah yang telah diuji kepada kita.

Mata kita masih celik, telinga kita masih boleh mendengar, hidung kita masih boleh menghidu dan deria rasa lidah serta kulit kita masih dapat merasai.

Allah s.w.t. tidak terus mengazab kita atas maksiat dan kemungkaran yang kita lakukan.

Allah s.w.t. masih memelihara kita daripada kemusyrikan dan kekufuran.

Allah s.w.t. masih memelihara aib, kekurangan dan kesalahan kita.

Allah s.w.t. meletakkan kemurahan terhadap hamba-hambaNya menandingi kemurkaanNya.

Allah s.w.t. menjadikan kita sebagai sebaik-baik makhluk dan penciptaan.

Dan banyak lagi dan semestinya ia tidak dapat dihitung. Jasad dan badan ini hanya pinjaman. Ruh dan jiwa ini juga bukanlah milik kita selamanya. Dunia ini pula sementara dan ia milik Allah. Tiada yang kekal melainkan Allah bersama zat dan segala nama serta sifatNya yang Maha Mulia. Milik pencipta diri kita dan segala makhluk di langit, di bumi dan segala di antara keduanya. Atas sebab kurniaanNya, maka pokok-pokok berzikir kepada Allah. Burung-burung dan haiwan melata mengucapkan tasbih memuji Allah. Aliran sungai, laut, tanah dan segala makhluk terus menerus berkhidmat untuk manusia dan berzikir kepada Allah.

Tetapi malangnya, manusia yang diberi akal serta nafsu, selaku sebaik-baik kejadian masih terus terleka berzikir dan bersyukur kepada Tuhan Pengurus Alam ini. Malah, sanggup melakukan kemaksiatan, kerosakan dan kemungkaran kepada Allah s.w.t. Siapa diri kita sebenarnya?? Tidak lain hanyalah seorang hamba yang kerdil dan lemah.

Buktikanlah syukur kita dengan bersungguh-sungguh menuntut ilmu. Bersungguh-sungguh dalam beribadat dan istiqamah. Bersungguh-sungguh dalam bertaubat dan tidak mengulangi kesalahan. Bersungguh-sungguh menyucikan hati daripada sebarang sifat mazmumah. Bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja Islam. Melibatkan diri dalam kerja-kerja dakwah. Selain itu, buktikanlah syukur kita dengan mengislah diri. Jadikan hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini. Pertingkatkan ilmu, iman dan amal. Janganlah sia-siakan masa dan ruang yang Allah berikan.


"Jika kamu kafir maka sesungguhnya Allah tidak memerlukan (iman)mu (manusia beriman atau tidak hal itu tidak merugikan Tuhan sedikitpun) dan Dia tidak meredhai kekafiran bagi hamba-Nya; dan jika kamu bersyukur, nescaya Dia meredhai bagimu kesyukuranmu itu; dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain (masing-masing memikul dosanya sendiri). Kemudian kepada Tuhanmulah kembalimu lalu Dia memberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yang tersimpan dalam (dada)mu."

(az-Zumar 39:7)

Wallahu Ta'ala A'la A'lam.

Comments