Kenapa dengan Aku, Kau dan DIA??

Aku,

Ya, pastinya aku seperti mana manusia yang lain, lemah. Sangat-sangat lemah. Langsung tiada daya upaya melainkan atas kuasa yang Maha Hebat. Hatta untuk membuka dan menutup kelopak mata ini. Hatta semudah tanpa kawalan, sedutan dan hembusan nafas ini. Aku yang pasti pernah melakukan kesalahan dan kesilapan. Antara sesama manusia, kau, alam, mahupun kepada Dia. Dan semestinya ia menyalitkan ke dalam jiwa dan hati aku satu titik dosa dan satu titik hitam. Dan aku sungguh, tidak aku ketahui di mana dan siapa aku di sisi kau dan di sisi Dia. Tapi aku lebih mengharapkan kedudukan yang lebih baik daripada Dia berbanding kau...


Kau,

Semestinya kau juga sepertiku, seorang manusia. Namun aku pasti kau juga telah melakukan apa yang aku telah lakukan. Dan sesungguhnya titik hitam dan dosa itu pasti ada kerna kau bukan Nabi. Tapi, kau pastina lebih baik dan mulia dariku. Bagaimana pula hubungan kau dengan aku dan selain daripada aku? Bagaimana hubungan kau dengan Dia? Pasti kau juga mengharapkan seperti aku sesuatu yang lebih baik daripada Dia, bukan dari aku mahupun selain aku. Hanya dari Dia, tiada selain Dia...


Dia,

Aku masih tidak diberi peluang untuk berjumpa dengan Dia. Mungkin kerna titik hitam dan dosa yang aku lakukan. Adakah Dia sudi berjumpa dengan aku mahupun kau, tatkala diri kau masih kotor dan berterusan kotornya? Aku dan kau 'pasti' akan pertemuan yang telah dirancang, cuma tidak tahu di mana dan bila. Dan pertemuan itu 'la budda' berlaku, kerna Dia yang mahu aku dan kau menghadap Dia. Aku tak tahu adakah aku dapat berjumpa dengan Dia dan aku jika tidak tahu dari belah mana kitab aku akan diberikan oleh Dia pada 'hari' itu nanti. Kau tahu? Kalau kau pun tak tahu, maknanya kau tak bolah mencacai aku. Lebih-lebih lagi, pastinya aku juga tidak boleh mencaci kau. Aku dan kau tiada apa-apa, jangan kau berdabik dada dengan aku akan diri kau, dan aku tidak juga boleh berdabik dada akan diri kau pada aku. Adakah kau tahu kedudukan kau sebernya di sisi Dia? Aku juga tidak tahu. Aku pastinya adalah orang yang ada salah dan silap seperti kau. Antara aku, kau dan Dia, hanya Dia segalanya bagi apa yang ada di langit dan di bumi serta di antara keduanya...

Comments