Menjana Mahasiswa Muslim yang Unggul

Prolog
Menjana boleh ditakrifkan sebagai menghasilkan, melahirkan, mengeluarkan sesuatu. Mahasiswa didefinisikan sebagai penuntut di institusi-institusi pengajian. Golongan mahasiawa biasanya merupakan golongan yang ideal dalam sesebuah masyarakat. Ini adalah kerana golongan mahasiswa yang rata-ratanya terdiri daripada golongan muda baik lelaki mahupun wanita merupakan penerus atau penyambung bagi generasi keintelektualan dan kepimpinan akan datang. Istilah mahasiswa Islam menjadi lebih dinamik dan istimewa disebabkan peranan dan tanggungjawab yang dipikul iaitu sebagai khalifah di muka bumi. Peranan yang sangat tinggi martabatnya iaitu mendaulatkan kalimah Lailaha illah Muhammad Rasulullah.
Unggul bermakna melebihi atau mengatasi yang lain dari segi kebaikan, kebijakan, kecekapan dan lain-lain. Ia juga boleh diertikan sebagai teristimewa dan terutama. Seseorang yang unggul merupakan individu yang mengatasi dan melebihi dalam kebanyakan hal berbanding orang lain. Keunggulan individu atau masyarakat bermakna kelebihan, keistimewaan dan keutamaan individu atau masyarakat tersebut berbanding yang lain.

Bagi membentuk dan seterusnya melahirkan mahasiswa muslim yang unggul, haruslah ditekankan faktor pendorong yang mengarah kepada menjadikan teori tersebut sebagai suatu realiti. Jalan untuk mencapainya hanya satu iaitu mula berubah dan bertindak. Ia perlu dilaksanakan dari peringkat permulaan dibantu dengan keinginan dan kehendak yang tinggi daripada setiap individu mahasiswa Islam untuk berubah menjadi yang terbaik. Maka dengan itu, tiada penghalang untuk menjadikan segala rencah dan kesulitan yang dihadapi dapat ditempuh dengan penuh keyakinan dan bersungguh-sungguh. Sesungguhnya Allah s.w.t. tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga meraka sendiri yang mahu mengubahnya.


Berakhlak Mulia

Tujuan utama Allah menjadikan manusia dan jin di dunia ini adalah semata-mata untuk beribadat kepadanya. Konsep beribadat tidak hanya tertumpu kepada ibadat khusus seperti yang digariskan di dalam rukun Islam, tetapi ia lebih umum dan mencakupi setiap pergerakan manusiawi. Ianya tidak dibatasi sekiranya ia dimulakan dengan niat kerana hanya niat yang membezakan ibadat dan adat.

Hati merupakan segumpal daging yang mengusai seluruh tubuh manusia. Hati yang suci akan lahir dan terserlah apabila kehendak dan tuntutan ibadat tersebut dilaksanakan tanpa paksaan den persoalan. Andai hati itu suci, bersih dan baik, maka akan baiklah segala yang terzahir daripada perwatakan dan keperibadiannya. Sesungguhnya apa yang telah ditetapkan oleh Allah terhadap hamba-hamba-Nya merupakan yang terbaik dan Dia Maha Mengetauhi segala kesudahan-Nya. Hendaklah berpegang teguh dengan ajaran Islam dengan melaksanakan segala tuntutan-Nya disamping menjahui segala larangan-Nya
Jika dihayati, ibadat khusus mendidik dan mengajar kita untuk memastikan segala perbuatan kita hanya kerana Allah dan kehidupan kita keseluruhannya tunduk kepada kehendak dan peraturan-Nya. Itulah yang menyebabkan bermulanya bibit-bibit akhlak mulia. Beribadat kepada Allah dengan merasakan keagungan-Nya beserta kehinaan diri akan menimbulkan dari dasar hati bahawa sifat kesempurnaan itu hanya milik Allah dan selain daripadanya tidak sempurna dan penuh dengan kekurangan. Dengan itu akan lahir dari hati tersebut untuk tidak merasakan diri itu lebik baik dan mulia daripada orang lain. Maka dari situ akan lahirlah sifat-sifat mahmudah seperti haya’, zuhud, wara’, sabar, qana’ah, husnu dzan dan amanah.
Sifat-sifat mahmudah tadi apabila telah meresap masuk dalam keperibadian setiap mahasiswa Islam, maka akan terhindarlah pula ia dari sifat-sifat yang mazmumah. Akan terhindarlah dari dirinya sifat-sifat seperti ghibah, namimah, riya’, `ujub, takabbur, su’u dzan, ghadab dan khianat. Akan terhindarlah sifat ego yang salah dalam diri dan dengki terhadap orang lain. Sifat ego yang di dalamnya terbentuk dari pelbagai sifat mazmumah. Apabila dianggap dirinya sahaja yang baik, sempurna dan betul, akan hilanglah sifat adil, perikemanusiaan, pemaaf dan husnu dzan. Sifat ini akan memecahkan ukhuwah islamiyyah kerana antara faktor penyatuan umat Islam selain pegangan aqidah, adalah disebabkan pengaliran roh akhlak islamiyyah dalam jiwa setiap muslim. Menyayangi sesama muslim. menghormati penganut agama lain, bersikap saksama dengan orang yang berlainan ideologi dalam perkara kemanusiaan disamping mempersembahkan contoh tauladan yang baik.

Itulah ia dasar akhlak Islam. Apabila merasakan diri tidak sempurna, hanya Allah yang bersifat sedemikian, maka akan luhurlah budi dan jiwanya. Menghormati orang yang lebih berusia, lebih berpengalaman, lebih berilmu dan lebih amal kebaikannya. Bagi mencapainya, proses tazkiyatun nafs perlu dilakukan. Sentiasa bermuhasabah akan kebaikan dan keburukan kita kepada orang. Merenung akan keagungan kejadian Allah, segala rahmat dan nikmat-Nya, menghayati betapa kerdilnya diri kita berbanding kekuasaan-Nya. Lahirlah perasaan saling menghormati, memaafi, bantu-membantu dalam perkara kebaikan dan sebagainya. Kerana merasakan tidak layak dan siapa diri kita untuk merasa sombong, tidak memaafkan kesalahan orang lain dan m erasakan diri berul dalam segala-galanya.

Hendaklah konsep ibadat ini dihayati sepenuhnya dengan penuh keikhlasan dan kesedaran, maka roh Islamiyyah yang merangkumi kemuliaan akhlak, keluhuran budi dan pekeri mulia tadi akan terus-menerus mengalir dan menyinar menggambarkan keindahan Islam dan penganutnya khususnya jiwa setiap mahasiswa Islam yang unggul.

Membudayakan Ilmu

Islam telah menetapkan bahawa menuntut ilmu bagi semua penganutnya merupakan suatu kefardhuan tanpa dibatasi oleh peringkat usia. Ilmu, iman dan amal merupakan gabungan tiga dimensi yang tidak dapat dipisahkan sama sekali. Pelbagai faedah dan kemuliaan yang diperolehi apabila seseorang itu mampu menjadikan tiga dimensi tersebut sebagai teras kehidupannya. Ilmu dicari tanpa mengenal masa, tempat, keadaan dan kepayahan. Bukankah Allah s.w.t. telah mengangkat orang-orang beriman daripada para hamba-Nya beberapa darjat sekiranya mereka berilmu?
Orang yang membudayakan ilmu dalam kehidupan sehariannya adalah mereka yang telah terkesan daripada akhlak dan penghayatan pengibadatan kepada Allah dengan erti kata yang sebenarnya. Apabila ilmu meningkat, maka semakin bertambah kewarakan seseorang. Merasai akan Maha Luasnya ilmu Allah s.w.t. dan betapa sedikitnya ilmu yang tersimpan di dalam dadanya, maka makin bertambahlah ketaqwaan kepada Allah. Mereka akan dapat menghayati kekuasaan, keagungan dan kemuliaan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang berasa takut (semakin hampir) kepada Allah daripada golongan hamba-hamba-Nya adalah terdiri daripada golongan ulama’ (golongan berilmu).

Medium utama bagi seseorang yang membudayakan ilmu dalam kehidupannya adalah dengan proses membaca. Wahyu pertama yang diturunkan oleh Allah kepada junjungan-Nya Muhammad s.a.w. adalah wahyu yang berbentuk perintah, dan perintah tersebut adalah membaca. Sesungguhnya pengantaraan utama ilmu Allah itu kepada hamba-Nya adalah melalui pena iaitu ilmu yang haq dan benar, kalamullah Al-Qur’an dan sabda Nabi-Nya Muhammad s.a.w. Selain itu, sesuatu ilmu itu dapat diperolehi juga dengan cara observasi, pengkajian, penganalisian, penghayatan, pengkajian atau penyelidikan dan sebagainya. Proses pengkajian, pembacaan dan sebagainya perlu berlaku berterusan dan meningkat setiap hari.
Ilmu perlu dituntut sehingga hembusan nafas terakhir. Kegemilangan tamadun Islam dahulu membuktikan bahawa ilmu pengetahuan menjadi tunjang utama kepada kejayaan, keharmonian dan kestabilan bagi sesebuah masyarakat mahupun negara. Sejarah telah menunjukkan bahawa cendiakawan agung yang dilahirkan oleh Islam merupakan cendiakawan yang memeilki kesepaduan ilmu. Mereka bukan sahaja pakar dalam sesuatu bidang, malah turut pakar dalam cabang-cabang ilmu pengetahun yang lainya.

Inilah yang mahu dilahirkan daripada mahasiswa Islam masa kini. Mahasiswa Islam bukan sahaja pakar dalam bidang agama, malah dalam masa yang sama pakar dalam ilmu ekonomi, sosial, strategi, mekanikal, teknologi maklumat, politik dan sebagainya. Mahasiswa yang mahu dijana adalah mahasiswa Islam yang serba serbi berilmu dan berpengetahuan dalam segala lapangan ilmu. Mahasiswa Islam unggul yang mahu dilahirkan adalah mahasiswa yang memilki kesepaduan ilmu dalam dirinya. Apabila turun kepada masyarakat, bukan sahaja mampu berpidato mengenai Islam, tetapi juga dalam hal kontemporari. Percayalah, sekiranya ia dapat diaplikasikan di dalam jiwa setiap mahasiswa Islam, maka mereka akan merasai sendiri akan kemanisannya andai ilmu yang penuh di dada itu hanya menunggu masa untuk diluahkan kepada mayarakat dengan berbakti kepada mereka.

Berketerampilan dan Berdaya Saing
Mahasiswa Islam yang berilmu, menjadikan cara pemikiran mereka bertambah dinamik dan terkehadapan, tidak jumud. Mereka akan lebih banyak melakukan penilaian dan peka terhada apa yang berlaku di sekeliling mereka. Andai wujud masalah, mereka akan prihatin dan tangkas berfikir mencari jalan penyelesaian. Kesemuanya akibat gabungan ilmu dan iman yang tersimpan di dada yang telah menjadi satu untaian hikmah kebijaksanaan dalam menghadapi pelbagai situasi baik dalam kondisi selesa mahupun tertekan.

Ilmu dan pengalaman akan menjadikan seseorang mahasiswa Islam itu proaktif, tidak jumud, kreatif, inovatif, berketerampilan dan berdaya saing. Mahasiswa Islam yang unggul seharusnya memiliki segala elemen tersebut. Ia merupakan sebagai suatu nilai yang sangat berharga dalam memartabatkan syiar Islam. Period mahasiswa adalah tempoh waktu di mana pemikiran dan tindakan mereka menuju ke arah kematangan. Jiwa mereka adalah jiwa yang membara dan dipenuhi dengan semangat yang membuak untuk berjuang demi Islam.

Seseorang mahasiswa Islam perlu mempunyai keyakinan diri. Mereka seharusnya memprsiapkan diri mereka dengan sebanyak mungkin ilmu dan pengalaman. Mahasiswa Islam perlu memilki karisma, kreibiliti dan daya saing yang tinggi. Mereka harus berani tampil kehadapan memberi idea, mengkritik dengan niat untuk memperbaiki, menyatakan kebenaran disebalik kesalahan yang mendominasi dan berani menegakkan kebenaran serta keadilan dalam kafasadan yang berlaku di kalangan masyarakat.

Mahasiswa yang berfikiran dinamik, kreatif dan inovatif adalah mahasiswa yang sentiasa berfikir bagaimana untuk membantu rakan-rakan dan seterusnya masyarakat ke arah kegemilangan. Mereka akan sentiasa berfikir cara untuk mencapai matlamat tersebut. Mereka akan mewujudkan usrah, menyusun program-program motivasi dan pembinaan syakhsiah serta merancang aktiviti untuk mereka hampir dengan masyarakat disamping berdakwah kepada mereka dengan membawa nilai-nilai murni Islam yang sebenar. Mahasiswa yang proaktif tidak akan hanya menumpukan sepenuh masa dan usianya hanya terhadap pelajarannya, tetapi terlibat secara aktif dengan program-program kemasyarakatan disamping meningkatkan nilai tambah (value added) diri mahasiswa. Mahasiswa Islam yang berdaya saing tidak takut untuk mencuba sesuatu perkara yang baru demi kemaslahatan Islam sejagat. Mereka tidak hanya bergoyang kaki terlena dengan kesenangan dan keselesaan, tetapi sentiasa berfikir bagaimana menjadikan umat Islam menjadi umat yang terbaik dalam erti kata yang sebenar.

Konklusi
Inilah dia mahasiswa yang mahu dijana dan dilahirkan. Sesungguhnya peranan mahasiswa dalam memperbaiki keadaan umat masa kini adalah sangat penting dan tentunya telah tertaklif di atas bahu setiap daripada mereka. Marilah wahai sahabat mahasiswa Islamku, jangan kita mudah terpesona dan terpengaruh dengan slogan `muda hanya sekali` atau `zaman remaja hanya sekali`. Mahasiswa Islam harus menyedari peranan mereka dalam mendaulatkan kalimah agung Lailaha Illallah Muhammad Rasulullah. Jiwa setiap mahasiswa Islam wajib berpegang kepada prinsip dan janji ini. Semoga kita menjadi kebanggaan junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w. di akhirat kelak yang mana kita adalah salah seorang yang menjadikan perjuangan dakwah Islam sebagai matlamat utama hidup ini.
Sesungguhnya, solatku, amalanku, hidupku dan matiku adalah semata kerana Allah...

Sesungguhnya, setiap aliran darahku, setiap sedutan nafasku, setiap degupan jantungku, setiap gerakan tubuhku, setiap lintasan fikiranku, setiap masa dan waktuku, setiap inci kehidupanku adalah semata untuk ISLAM. Akan ku perjuang dan pertahan kesucian agamaku ini sehingga titisan darah yang terakhir. Matiku adalah mati syahid dan matlamat hidupku adalah mencari keredhaan-Mu, wahai Tuhan Pemilik segala qudrat dan kekuasaan...
-deepthinkerz-

Comments