Aku dan kau siapa? Siapa pula Dia?

Em, bile aku tengok dokumentari 'Rahsia Di Sebalik Jirim' karya Harun Yahya, aku terpikir, tak pernah lagi aku tengok sesuatu dokumentari sehingga ke hari ini aku masih terbayang dan teringat apa yang ditayangkan di dalam dokumentari tersebut.

Secara ringkasnya, apa yang diperkatakan adalah mengenai hakkat sesuaru jirim. Mase di sekolah pun kita telah mengetahui apakah itu jirim. Namun, jangan tersilap tafsiran jirim dan jisim. Ia adalah sesuatu yang berbeza namun boleh wujud bersama dalam satu waktu. Jirim bolehlah ditakrifkan sebagai zat atau dalam bahasa arab 'ain yakni sesuatu benda. Kau sedang membaca blog ini dengan melihat kepada skrin monitor atau laptop. Skrin atau laptop tersebut adalah jirim. Namun, jisim ialah berat bagi monitor atau laptop tadi. Akan tetapi, dalam istilah sains, berat dan jirim adalah perkara yang berbeza tetapi membawa makna yang sama terhadap jirim tadi.

Skrin computer atau laptop yang kau sedang lihat di hadap mata di saat ini, adakah ianya benar-benar wujud? Atau ianya hanya sekadar pemikiran fantasi otak?

Baiklah, bagaimana kita dapat melihat skrin computer dan kita dapat membaca apa yang tersedia di situ? Mengikut sains, apa yang dilihat adalah hasil daripada cahaya jirim yang kita lihat. Bermakna, cahaya daripada skrin computer telah memasuki bahagian-bahagian mata, ditumpu kepada satu titik dan akhirnya ditukar kepada bentuk cas elektrik. Cas ini kemudiannya dihantar ke otak untuk ditafsir melalui saraf dan neuron-neuron. Akhirnya, huruf-huruf yang telah tersusun, dianalisis dan ditafsir oleh otak, sehinga kita mampu memahami apa yang diamksudkan oleh susunan huruf-huruf tersebut.

Sama juga hal keadaannya apabila kita yang menekan butang keyboard serta menggerakkan mouse komputer. Apa yang disentuh bukanlah jirim keyboard atau mouse tersebut, tetapi ia adalah hasil daripada tafsiran otak yang diterima daripada reseptor deria dalam bentuk cas elektrik, melalui saraf dan dihantar ke otak. Maka, ini bermakna apa yang dilihat, dirasa, didengar, dihidu dan disentuh hanyalah berada di OTAK kita. Kerana segalanya yang berlaku di sekeliling, yang dapat kita fikirkan sekarang adalah hasil daripada pentafsiran otak. Semuanya di otak…

Cube kita fikir bagaimana pula ketika kita sedang bermimpi. Sedang berada di tepi laut. Di dalam mimpi kita dapat merasakan tiupan angin. Kita dapat rasakan pepasir yang dipijak, kita dapat rasakan sentuhan terhadap batu yang kita baling ke tengah laut, serta dapat merasakan kesejukan air laut. Namun, apabila kita berada si alam nyata, apakah sama apa yang kita rasakan dengan apa yang kita lalui di alam mimpi tadi? Dalam mimpi, kita dapat merasakan semuanya dan ia sama dengan realiti yang kita hadapi. Maka, apakah beza antara keduanya? Apakah yang di dalam mimpi tadi benar-benar wujud? Manakan apa yang dirasa di dalam mimpi dan dunia nyata sama? Padahal mimpi itu tidak wujud, hanya daripada tindakan otak. Maka, apakah sebenarnya yang wujud sedangkan jirim yang dirasa di dunia nyata dan di dunia mimpi adalah sama?

Apa yang berlaku di sekeliling kita adalah hasil daripada tafsiran otak melalui pemikiran yang telah dituntun secara pengalaman dan wahyu melalui pancaindera yang enam. Maka, hakikatnya apa sebenarnya yang wujud secara mutlak?

Comments