Hari Gembira dan Sugar Daddy

Assalamualaikum. Selawat dan salam buat mulia Muhammad SAW.

Hari Gembira
Alhamdulillah pergerakan pada hari Jumaat lepas berjalan dengan baik. Selepas ke Shah Alam saya bergerak menuju ke Bangi untuk menziarahi para pensyarah di KUIS menaiki komuter. Sungguh, keadaannya tidak berubah semenjak tiga tahun lepas. Kepadatan stesen komuter, gerabak, kelambatan pergerekannya masih kurang menyenangkan hati saya. Walaupun sebelum ini saya pernah mendengar bahawa komuter ini telah ditambahbaik, namun masih tiada saya lihat 'bertambahnya'.

Antara yang saya melawat ialah Ustaz Mohd Farid Ravi bin Abdullah. Semasa di KUIS saya membantunya serba sedikit untuk menyunting buku yang ditulisnya iaitu berkenaan biografi tokoh agung hadith iaitu Imam Bukhari r.a. Di dalam hati memang ingin memilikinya satu. Akhirnya alhamdulillah pertemuan baru-baru ini beliau telah menghadiahkan kepada saya sebuah buku tersebut.

Inilah bukunya!
Bapa Gula
Sugar Daddy. Istilah ini pertama kalinya saye mendengar semesa di KUIS dahulu. Apa yang dimaksudkan dengan sugar daddy bolehlah dicari sendiri daripada internet. Ketika saya makan di food court KL Sentral, kelibat seorang lelaki dan seorang wanita ini benar-benar mencuri perhatian saya. Lelaki berumur sekitar umur 50-an dan wanita berumur sekitar 30-an. Lelaki berpakaian segak, kemas berbaju kemeja lengan pendek dan berseluar kemas. Wanita tersebut pula berbaju kurung sepasang bertudung agak singkat.

Ketika mereka sampai di food court lelaki ini hanya mengiringi wanita tersebut. Jalan mereka agak rapat. Tiba di dalam sebuah gerai, lelaki tersebut berkata "You nak makan apa, you minta je." Si makcik gerai pun menerangkan satu persatu menu yang ada di situ. Selepas menempah beberapa menu dan dibungkus, mereka beralih ke meja makan. Lelaki itu tetap mengiringi wanita tadi. Selesai duduk, saya masih memerhatikan mereka (dalam keadaan sambil-sambil). Ketika saya mahu beredar dari situ, saya sengaja berjalan di tepi meja makan mereka dan sempat menoleh. Mereka seolah berkeadaan biasa je. Si lelaki berkata "You nak air apa? You duduk je k. Biar I yang tempahkan. You nak air apa?" Besama gaya dan tindakan, lelaki tersebut lantas pergi menempah air. Saya tersenyum, dan beredar.

Sejak awal lagi, melalui kefahaman saya mengenai sugar daddy ini, saya pun terus beranggapan sedemikian. Ciri-ciri, gaya dan situasinya agak dekat. Seolah memang itulah yang berlaku dengan istilah tersebut.

Apa yang saya tahu, sugar daddy berasal dari negara barat. Namun, sudah melarat dan melebar di kalangan mahasiswa terutamanya di Malaysia ini. Bersama lelaki yang berduit, berusia (layak digelar sebagai bapa), sesetengah wanita ini sanggup berdampingan untuk mendapatkan beberapa manfaat daripada si lelaki.

Ini yang berlaku di kalangan masyarakat. Semoga ianya tidak berlaku di kalangan diri kita, keluarga kita, kaum kerabat, sabahat dan mudah-mudahan masyarakat terubat daripada situasi ini. Para mahasiswa terubat daripada penyakit ini.

Setiap orang ada melakukan kesalahan dan kesalahan yang terbaik ialah yang disusuli dengan bertaubat. Semoga ianya membawa pedoman dan kekuatan kepada penulis.

Hidup untuk Islam..

24 Syawal 1431 H

Comments