Berita dan Isu Semasa

Berita Semasa

1. Ketua Polis Negara, Tan Seri Musa Hassan mendedahkan bahawa ada arahan yang diberikan terus kepada pegawai-pegawai bawahannya tanpa pengetahuan pengurusan atasan.

2. KUALA LIPIS 20 Mac – Datuk Seri Najib Tun Razak memberi jaminan kerajaan tidak akan meminggirkan masyarakat luar bandar dalam Model Ekonomi Baru (MEB) dan Program Transformasi Kerajaan (GTP).

3. KUALA LIPIS 20 Mac - Datuk Seri Najib Tun Razak menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan berhubung dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa Yang di-Pertuan Agong memperkenankan beliau sebagai Perdana Menteri, jika rancangan 16 September menjadi kenyataan.

4. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai hari ini mengumumkan bahawa beliau akan bertanding jawatan timbalan presiden MCA dalam pemilihan parti itu 28 Mac.

5. Datuk Zaid Ibrahim mencabar kerajaan mempamerkan perjanjian royalti minyak antara Petronas dan kerajaan-kerajaan negeri kepada umum supaya rakyat dapat menilainya.

6. Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah mendakwa beliau diberitahu bahawa Petronas 'menemui satu lapangan minyak yang sangat besar, kemungkinan yang terbesar di dunia'.

7. Nik Aziz ajak rakyat contohi cara berpolitik MCA. Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz berkata mendedahkan keburukan bekas pemimpin kepada orang lain di khalayak umum adalah perbuatan tidak berakhlak dan tidak bertamadun.

8. Syed Husin berkata beliau berasa "hilang ghairah" dengan ilmuwan yang kurang berhubung dengan masyarakat dan menahan diri daripada memberikan analisis kritikal.

9. Menurut Jakim telah wujud peruntukan yang menyekat perkahwinan kanak-kanak bawah umur dalam peruntukan undang-undang syariah yang sedia ada di Malaysia.

10. Kedua-dua Khairy dan Mukriz dilihat sentiasa bersaing bagi mendapat tempat dan meraih populariti dalam sayap kanan Umno. Lebih-lebih lagi apabila kedua-duanya masing-masing mempunya pertalian rapat dengan dua perdana menteri sebelum ini.

11. Derita orang asli dipinggir pembangunan. Keadaan ini jelas dilihat di Jalan Gombak, kawasan sekitar batu 12. Berdekatan nama sebuah pusat belajar memandu yang terletak berhampiran iaitu SKEM. Menjadi kampung tanpa nama dan menyukarkan mereka menaikkan tafar kehidupan.

12. Rabu lalu, kira-kira dua ribu Orang Asli berdemonstasi di Putrajaya ekoran tidak puas hati dengan pengenalan dasar pemberimilikan tanah yang didakwa tidak adil bagi mereka. "Mereka ditindas oleh kerajaan dan pemaju yang mahu memperkosa dan merampas tanah mereka.

13. Usaha Meletupkan Terowong dan Membina Tembok Besi di Sempadan Gaza-Mesir Terus Berjalan. Pada hari Selasa (9/2) lepas, pihak Keselamatan Mesir telah meletupkan sebuah lagi terowong yang ditemui di sempadan Gaza-Mesir di Rafah, di sebahagian selatan Semenanjung Gaza. Sumber-sumber tempatan melaporkan bahawa pasukan keselamatan Mesir menemui sebuah terowong yang bermula di Kem Pelarian Palestin Yibna di Rafah.

14. Kecacatan bayi di Gaza meningkat. Kejadian kecacatan bayi di Gaza telah meningkat sejak akhir-akhir ini berikutan serangan ke atas gaza oleh rejim pengganas Zionis Israel akhir tahun 2008. Israel telah menggunakan senjata kimia yang mengadungi fosforus putih dan uraian uranium, iaitu salah satu jenis senjata yang diharamkan penggunaannya oleh pakar-pakar antarabangsa. Berbagai-bagai jenis kecacatan bayi yang merangkumi kecacatan otak dan jantung telah direkodkan. Laporan ini telah dikeluarkan oleh Dr Mowaiya Hassanen yang merupakan salah seorang pegawai di Kementerian Kesihatan Palestin di Gaza.

15. ANKARA 8 Mac - Satu gempa bumi kuat berukuran 6 pada skala Richter melanda timur Turki awal hari ini, mengorbankan sekurang-kurangnya 57 orang.

16. Pusat krisis kerajaan melaporkan, kira-kira 100 orang lagi turut cedera dalam kejadian gempa yang berlaku pada pukul 4.32 pagi (10.32 pagi waktu Malaysia) itu di wilayah Elazig, kira-kira 550 kilometer ke timur Ankar.

17. JOS, Nigeria 8 Mac - Kerajaan Nigeria mengerah tentera ke wilayah bergolak utara Jos hari ini selepas kumpulan-kumpulan bersenjatakan parang menyerang kampung-kampung yang menurut para pegawai menyebabkan sekurang-kurangnya 500 orang terbunuh. Menghadapi tekanan hebat ekoran kegagalan mengekang penularan keganasan puak hanya beberapa minggu selepas ratusan orang terbunuh dalam pergaduhan melibatkan orang Islam dan Kristian, pihak berkuasa Nigeria berkata, puluhan orang ditangkap berkaitan serangan tersebut.

18. SANTIAGO Chile 27 Feb. - Sekurang-kurangnya 78 disahkan maut apabila satu gempa bumi sekuat 8.8 pada skala Richter menggegarkan bahagian tengah selatan Chile, hari ini. Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (AS) melaporkan, gempa bumi tersebut berlaku pada pukul 3.34 pagi waktu tempatan (2.43 petang ini waktu Malaysia), 90 kilometer dari timur laut bandar Conception pada kedalaman 35 kilometer.

19. CIWIDEY Indonesia 24 Feb. – Pasukan penyelamat menggunakan jentera pengorek berat hari ini, bagi membersihkan tanah runtuh yang mengorbankan sekurang-kurangnya 17 orang dan menimbus 70 yang lain di pulau Jawa, Indonesia, semalam. Hujan berhari-hari mengakibatkan tanah runtuh tengah hari semalam di sebuah ladang teh dekat kawasan pergunungan berhampiran kampung Tenjoljaya di daerah Ciwidey, Bandung, wilayah Jawa Barat, yang turut memusnahkan banyak kediaman.

20. 10 Feb - Sebuah jabat tangan yang spontan antara Saudi-Israel dan itu disaksikan seluruh dunia. Peristiwa itu terjadi pada konferensi keamanan Eropah. Pelakunya Deputi Menteri Luar Negeri Israel Danny Ayalon dengan mantan Ketua Perisikan Saudi, Turki al-Faisal. Dalam sejarah, belum pernah terjadi jabat tangan antara seorang pegawai Arab dan Israel seperti itu.

21. 11 Feb - Sungai Nil yang penuh lagenda akhirnya berhasil dialirkan ke wilayah pegunungan Sinai atau Sant Catherine, tempat Nabi Musa kononnya menerima wahyu dari Allah. Air Nil berhasil mengairi wilayah pegunungan batu dan tandus itu setelah projek pembuatan cabang sungai dan terusan air Nil berhasil dirampungkan. Duta Besar Uni Eropah untuk Mesir, Mark Franco, mengumumkan selesai dan suksesnya proses pembangunan projek pengaliran air sungai Nil ke kota Sant Catherine yang terletak di di kaki gunung Sinai (Jabal Thur atau Jabal Musa).

Pandangan Isu Dunia Islam

Kebajikan
Kita melihat sejak kebelakangan ini pelbagai musibah besar telah melanda negara-negara Islam. Bermula dengan gempa bumi di Turki dan Pakistan. Tsunami di Indonesia, Malaysia, India dan Thailand. Baru-baru ini gempa bumi kembali berlaku di Indonesia, Turki dan Haiti. Tidak ketinggalan juga empangan pecah yang berlaku di kepulauan Indonesia.

Kesemua ini melibatkan kehilangan nyawa yang ramai serta mampu mengubah bentuk geografi dan taraf hidup mangsa yang terlibat. Bencana ini menyebabkan mereka hilang kaum kelaurga dan punca rezeki yang akhirnya boleh menyebabkan putus harapan untuk hidup. Putus asa terhadap Allah SWT.

Seperti yang berlaku pada bencana tsunami yang lepas, dunia menyaksikan bantuan paling cepat sampai kepada mereka adalah daripada negara barat, daripada mereka yang beragama kristian. Sedangkan jiran-jiran seislam lain seperti Malaysia lewat sampai.

Kesan daripada situasi ini, selain daripada bentuan kebajikan yang mereka salurkan, mereka hantar mubaligh mereka untuk menyebarkan agama Kristian kepada mangsa tsunami. Sambil para doctor mereka merawat pesakit, mereka membacakan keindakan agama kristian, membaca kandungan Bible dan mengajak mereka menganuti agama Kristian.

Fitrahnya, mereka yang sedang menghadapi musiabah, hati mereka menjadi lemah dan sangat mudah terkesan dengan golongan yang mengambil berat dengan keadaan mereka. Apabila mubaligh Kristian tiba dahulu kepada mereka berbanding para pendakwah Islam, pastinya mereka terlebih dahulu mengikut Kristian berrbanding Islam.

Maka, perlunya kita satu ummah di bawah kekuatan OIC bertindak lebih pantas dengan melengkapi organisasi tersebut badan-badan khusus yang mampu digerakkan bila-bila masa diperlukan.

Sebagai contoh, pasukan SMART yang dimiliki Malaysia hendaklah berdaftar terus dengan OIC dalam menyediakan khidmat 24 dalam mengahadapi sebarang bencana yang dihadapi oleh mana-mana negara Islam. Ini bukanlah suatu yang mustahil kerana Malaysia juga merupakan salah satu anggota OIC dan merupakan antara anggota yang sangat dihormati di kalangan ahli OIC.

Seperti sebelum ini, cadangan kepada OIC agar membentuk dan menyediakan suatu ketumbukan khas pasukan tentera Islam yang mampu digerakkan ke mana-mana negara Islam yang mengalami pergolakan sangatlah baik. Namun, perancangan dan strategi perlulah disusun rapi dan dilaksanakan. Keprihatinan dan kesedaran daripada setia anggota diperlukan agar idea ini dapat dipraktikkan. Masalah yang berlaku ialah terdapat nagara atau ahli yang tidak bersetuju. Akhirnya, Islam terus lemah dan tidak mampu berdiri dengan kaki sendiri.

Perpaduan Sesama Islam
Pergaduhan antara puak Islam sering kedengaran secajak dahulu lagi. Pertempuran antara Islam dengan Islam dan pertempuran SIlam dengan Kristian walaupun mereka sama negara, sama naungan.

Isu pergaduhan dan peperangan sesama Islam telah berlaku sejak zaman berzaman. Ia telah pun mula berlaku ketika zaman Khalifah Saidina Ali KWJ. Puncanya sama iaitu semangat ta’sub atau qaumiyah atau dengan bahasa modennya nasionalisme. Malah, ia juga berlaku selaras dengan pihak yang terlibat sebagai batu api antara dua belah pihak yang bertempur. Seperti yang berlaku sesama negara Arab. Antara Kudish dan Sunni. Antara Sunni dan Syiah dan pelbagai lagi.

Dalam tidak sedar, selain daripada akibat sudah hilang sifat toleransi dan berlapang dada di kalangan umat Islam di samping semangat nasionalisme masih menabal, pihak musuh juga sebenarnya memainkan peranan yang penting dalam berlakunya situasi ini. Inilah matlamat mereka untuk melihat umat Islam berpecah belah dan tidak bersatu di dalam satu kefahaman, suara dan semangat. Perlunya untuk kita mencari formula bagi memastikan kesatuan yang diidamkan ini benar-benar akan berlaku.

Islam VS Kristian
Menjadi suatu tabiat permusuhan antara Islam dan Kristian. Ia tidak dapat dielak dan dinafikan kerana telah dibenarkan di dalam Al-Quran. Pergaduhan antara Islam dan Kristian baru-baru ini kita dengar berlaku di Nigeria. Sebelum ini, kita mendengar situasi yang sama telah berlaku di Ambon Indonesia pada tahun 1999.

Pastinya, ia berlaku akibat salah faham dan rasa tidak puas hati antara dua golongan agama ini. Suasana yang benar-benar harmoni yang dapat dititipkan sepeti yang berlaku di beberapa zaman kekhalifahan Abbasiah susah untuk diulang kembali melainkan umat Islam dan Kristian benar-benar menghayati ajaran agama yang sebenar.

Andai dilihat, kebanyakan peperangan dan pergaduhan ini berlaku di negara-negara dunia ketiga. Sangat jarang untuk kita temui ianya berlaku di negara-negara maju atau membangun. Tidak mustahil andai dikatakan ia sengaja direncana oleh pemimpin atau musuh Islam.
Walaupun ianya melibatkan orang Kristian, namun yang pasti mangsa sebenar akan merujuk kepada orang Islam. Jumlah kematian, kerosakan harta benda dan pihak yang akan dipersalahkan pastinya orang Islam dan dimenangkan ialah golongan Kristian atau golongan yang menentang Islam.

Apabila belaku campur tangan pihak berkuasa sama ada polis mahupun tentera, pastinya yang menjadi sasaran pihak berkuasa ini golongan muslim. Golongan ini mula yang dilabel sebagai pengganas dan militer dan diwartakan kepada dunia, inilah golongan pemberontak, pengganas yang mengamcam negara dan keamanan dunia. Agenda musuh Islam yang pastinya terus berlaku dan tetap akan berlaku.

Kesatuan Umat Islam
Apabila kita sama-sama selidiki, masalah utama dan menjadi perkara pokok ialah masalah kesatuan dan perpaduan umat Islam. Ia berlaku sesama umat Islam di negara-negara Arab, sesama rumpun di nusantara Melayu dan sesama bangsa dan agama di Malaysia.

Bilakah lagi kita semua satu hati?

Formula yang mudah ialah kita semua duduk sekali. Memperkasakan kembali peranan OIC dan mana-mana persatuan dan badan yang mampu impian dan matlamat ini dilaksanakan. Saya percaya dan yakin bahawa suatu hari ini ianya akan terjadi namun usaha ke arahnya perlu dimulakan bermula saat ini.

PAS dan UMNO. Pro-Mahasiswa, Aspirasi dan lain-lain. Ini semua secara zahirnya kita melihat kumpulan-kumpulan yang sama sendiri berpecah. Semuanya Melayu dan beragama Islam. Pasti ianya berlaku akibat penyakit hati dan juga matlamat perjuangan yang berbeza antara satu sama lain.

Di Asia Tengah pula, negara-negara Arab saling tidak bersatu antara satu sama lain. Membawa diri masing-masing, tidak menjaga dan mengambil peduli keadaan jiran-jiran mereka. Arab Saudi, Yaman, Mesir, Lubnan, Jordan, Iran, Iraq, Libya, Afghanistan, Pakistan dan lain-lain. Sudahlan tidak mengambil tahu keadaan jiran seIslam mereka, lebih teruk lagi bekerjasama dengan musuh Islam untuk menjatuhkan dan memusnahkan jiran seIslam meraka.

Bilakah lagi kita semua satu hati?

Agak-agak, kesatuan dan perpaduan kita sesame Melayu dan sesama Islam di Malaysia pun tidak mampu kita selesaikan, adakah kita mampu untuk mencari perpaduan dan kerjasama antara seluruh negara dan umat Islam di seluruh dunia?

Hidup dalam mencari..

Comments