PENTADBIRAN ISLAM DI SINGAPURA (SIRI 5)

Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS)
Pusat pengurusan dan pentadbiran hal ehwal Islam di Singapura adalah tertumpu kepada Majelis Ugama Islam Singapura. Lembaga MUIS merupakan sebuah badan pembuat keputusan secara keseluruhan dan bertanggungjawab untuk menggubal dasar dan pelan operasi Majlis. Ia terdiri daripada Presiden, Mufti, Ketua Eksekutif dan ahli-ahli lembaga yang dicadangkan namanya oleh menteri yang bertanggungjawab bagi Hal Ehwal Masyarakat Islam melalui pencalonan daripada pertubuhan-pertubuhan Islam. Semua ahli lembaga MUIS dilantik oleh Presiden Republik Singapura. Semua ahli MUIS akan berkhidmat bagi tempoh tiga tahun untuk setiap sesi.

Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) telah ditubuhkan sebagai sebuah badan berkanun pada tahun 1968 apabila Akta Pentadbiran Undang-undang Islam (AMLA) berkuatkuasa. Di bawah AMLA, MUIS adalah untuk menasihati Presiden Singapura pada semua perkara yang berkaitan dengan Islam di Singapura. Peranan MUIS adalah untuk memastikan melihat pelbagai kepentingan masyarakat Islam Singapura yang banyak dapat dijaga dan diurus dengan baik. Dalam hal ini MUIS bertanggungjawab untuk mempromosikan aktiviti keagamaan, sosial, pendidikan, ekonomi dan budaya selaras dengan prinsip-prinsip dan tradisi Islam seperti yang termaktub dalam Al-Quran dan Sunnah . 



Berikut adalah pengenalan mengenai MUIS yang diambil dari laman webnya:

Vision: A Gracious Muslim Community of Excellence that Inspires and Radiates Blessings to All

Mission: To work with the community in developing a profound religious life and dynamic institutions. Strategic Priority: To set the Islamic agenda, shape religious life and forge the Singaporean Muslim Identity.


Values
Core Values: Integrity :: Consultative & Inclusive :: Transformational

Management Team - Members of the Muis Council
The Council of MUIS is the overall decision-making body and is responsible for the formulation of policies and operational plans. The Council comprises the President of MUIS, the Mufti of Singapore, persons recommended by the Minister-in-Charge of Muslim Affairs and other persons nominated by Muslim organisations. All members of the Council are appointed by the President of Singapore.

Background
The Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS), also known as the Islamic Religious Council of Singapore, was established as a statutory body in 1968 when the Administration of Muslim Law Act (AMLA) came into effect. Under AMLA , MUIS is to advise the President of Singapore on all matters relating to Islam in Singapore.

Role and Functions
The role of MUIS is to see that the many and varied interests of Singapore's Muslim community are looked after. In this regard MUIS is responsible for the promotion of religious, social, educational, economic and cultural activities in accordance with the principles and traditions of Islam as enshrined in the Holy Quran and Sunnah.

The principal functions of MUIS are as follows:
1. Administration of zakat, wakaf (endowment), pilgrimage affairs, halal certification and da'wah activities 
2. Construction and administration of mosques development and management 
3. Administration of Madrasah and Islamic education 
4. Issuance of fatwas (religious rulings) 
5. Provision of financial relief to poor and needy Muslims 
6. Provision of developmental grants to organisations

Strategic Priority
To set the Islamic agenda, shape religious life and forge the Singaporean Muslim identity.

Pengurusan Kekeluargaan Islam
Pendaftaran Perkahwinan digubal semula pada tahun 1880-an di bawah Mohammedan Marriage Ordinan. The Mohammedan Marriage Ordinan, yang berada di bawah bidang kuasa Gabenor Negeri-negeri Selat menjelaskan kaedah-kaedah dan peraturan-peraturan yang berkaitan dengan pendaftaran perkahwinan Islam dan perceraian. Pelbagai peraturan adalah Mahommedan Perkahwinan Ordinan V 1880, Ordinan Perkahwinan Mahommedan Pindaan Ordinan XIII 1894 dan Mahommedan Ordinan Perkahwinan 1880 Ordinan Pindaan 1902 XXXIV of 1902. Ordinan Perkahwinan Mahommedan telah digantikan pada tahun 1957 apabila Jawatankuasa Pilihan yang ditubuhkan oleh Kerajaan Singapura, memperkenalkan Ordinan Islam. Pada tahun 1966, Ordinan Muslim telah digantikan dan digantikan dengan Akta Pentadbiran Undang-undang Islam (Bab 3) (AMLA).

AMLA memperuntukkan perkahwinan diakadnikahkan mengikut undang-undang Islam dan pembatalan perceraian di mana kedua-dua pihak adalah orang Islam. Pendaftaran perkahwinan dan perceraian Islam sebelum ini ditempatkan di unit yang sama di Mahkamah Syariah. Pada tahun 1978, pentadbiran perkahwinan orang Islam yang berada di bawah Pejabat Pendaftaran baru ditubuhkan Perkahwinan (ROMM).


Pada 18 Ogos 2000, alaf baru menyaksikan perkembangan perkhidmatan dalam talian Pejabat Pendaftaran. Perkhidmatan yang ditawarkan adalah e-Search, untuk aplikasi rekod carian, e-Extract, untuk aplikasi pada Extracts dan e-Booking, untuk tempahan tarikh akad nikah di ROMM. Pada 25 Feb 2003, ROMM telah menerima ISO 9001:2000 dengan pelaksanaan sistem kualiti, proses adalah diselaraskan dan dibuat lebih berfokuskan pelanggan. Pada 4 Mei 2010 pula, ROMM telah disahkan dengan ISO 9001:2008. ISO 9001 memberi tumpuan kepada keberkesanan sistem pengurusan kualiti dalam memenuhi keperluan pelanggan. Sejak pensijilan pertama pada tahun 2003, ROMM secara berterusan telah disyorkan untuk pendaftaran terus standard ISO.

Tiga langkah untuk berkahwin di Singapura iaitu, Pertama: Menfailkan notis perkahwinan melalui laman www.romm.gov.sg, Kedua: Pergi ke Pejabat Pendaftaran Perkahwinan untuk mengesahkan dokumen dan bagi Penyisytiharan Berkanun, dengan hanya temujanji, dan Ketiga: Pada hari perkahwinan, langsungkan upacara perkahwinan yang disahkan oleh pegawai yang berlesen untuk merasmikan perkahwinan dan di depan dua saksi. 

Pengurusan Zakat
MUIS telah menetapkan pengagihan zakat bukan atas tanggungjawab individu, tetapi tangungjawab MUIS kerana MUIS adalah organisasi yang bertanggungjawab bagi kebajikan masyarakat Islam termasuk sistem zakat. Jawatankuasa Zakat dan Fitrah yang diketuai oleh Presiden MUIS, Mufti dan pemimpin masyarakat lain telah berbincang mengenai pengumpulan zakat dan pembayaran. Jawatankuasa Fatwa yang dipengerusikan oleh Mufti memberi bimbingan di atas semua perkara hal ehwal Islam termasuk Zakat.

Di bawah AMLA dalam Seksyen 68 (1), MUIS mempunyai kuasa untuk mengumpul Zakat dan Fitrah dibayar di Singapura mengikut Undang-Undang Islam. Di samping itu, Seksyen 69 (1) menyatakan bahawa MUIS, dengan kelulusan Menteri, boleh membuat kaedah-kaedah bagi mengawal selia semua perkara yang berkaitan dengan pemungutan, pentadbiran dan pengagihan Zakat dan Fitrah.


Ketelusan adalah satu komponen penting dalam pentadbiran Zakat MUIS di mana segala kutipan dan agihan zakat dilapor diaudit oleh juruaudit yang berkelayakan dan dibentang setiap tahun kepada Parlimen Singapura. Laporan ini disediakan untuk orang ramai dan boleh didapati di Laporan Tahunan MUIS. Zakat akan diagihkan kepada lapan asnaf yang merupakan kumpulan orang yang berhak menerima zakat. Ini adalah selaras dengan undang-undang Syari'ah dalam Surah At-Taubah ayat 60. MUIS akan membuat pembayaran zakat kepada semua lapan asnaf supaya mereka yang menerima zakat adalah penerima yang berhak. MUIS menyediakan bantuan tambahan di atas banyak skim sosial sedia ada di peringkat kebangsaan. Keluarga fakir dan miskin yang layak menerima bantuan zakat akan menerima geran tunai bulanan. Di samping itu, mereka juga boleh menerima geran kajian dan baucar fidyah.

Terdapat beberapa skim zakat yang disediakan. Pertama, skim Zakat Empower atau Skim Perkongsian Empowerment (EPS) yang mana ia disasarkan kepada waris penerima zakat. Ia diwujudkan untuk membina sikap berdikari. Kedua, skim Zakat Progress iaitu memberi tumpuan kepada keperluan pembangunan kanak-kanak daripada keluarga yang kurang berkemampuan untuk menghapus belenggu kemiskinan. Manakala ketiga, skim Zakat Uplift yang diperuntuk bagi individu yang memerlukan bantuan jangka panjang untuk kekal dalam masyarakat. MUIS telah mempermudah cara pembayaran zakat. Selain di kaunter MUIS, pembayaran boleh dibuat di kaunter-kaunter masjid di Singapura, melalui stesen-stesen AXS yang terletak islandwide 24 jam, melaui internet menggunakan eNets Debit dan melalui cek atau bulanan ansuran menggunakan Giro.

Pengurusan Wakaf  
Kebanyakan hartanah wakaf di Singapura disumbangkan oleh Muslim Arab atau Hadrami yang merupakan imigran yang berasal daripada Hadramaut Yemen yang pernah menjadi golongan yang berpengaruh dan memiliki kekayaan yang banyak di Singapura. Orang-orang Arab yang pertama tiba di Singapura adalah dua orang peniaga kaya dari Palembang, Sumatera pada tahun 1819 iaitu Syed Mohammed bin Harun Al-Junied dan anak saudaranya, Syed Omar bin Ali Al-Junied. Bilangan orang Arab secara beransur-ansur meningkat dan keluarga Al-Junied berkembang menjadi keluarga besar yang kaya dan berpengaruh di Singapura bersama-sama dengan keluarga Al-Kaff dan Al-Sagoff. Keluarga Al-Sagoff merupakan pemilik tanah dan peniaga yang berpengaruh serta memegang jawatan utama dalam pentadbiran awam di Singapura.

Sejarah wakaf di Singapura bermula pada tahun 1826 di mana Masjid Omar Kampung Melaka merupakan wakaf pertama di Singapura yang diwakafkan oleh Syed Omar bin Ali Aljunied. Keluarga Al-Kaff pula membina kekayaan di Singapura dengan membina taman yang besar yang dinamakan Al-Kaff Garden pada tahun 1920an, bangunan arked dan lain-lain aset di Singapura. Kaum Hadrami di Singapura adalah tuan-tuan tanah yang kaya raya dan semua keluarga besar tersebut memiliki banyak harta yang akhirnya dijadikan harta wakaf. Kebanyakan tanah-tanah wakaf ini berada di lokasi yang amat baik serta berpotensi untuk dibangunkan. Wakaf tidak lagi hanya membangunkan masjid atau tanah perkuburan, tatapi dikelola dengan perancangan berstrategik dan produktif dengan meletakkan asas mencapai manfaat  atau maslahah.

Pengurusan wakaf yang cekap adalah sangat penting bagi memastikan kelebihan Singapura yang telah memiliki banyak harta wakaf atau aset tetap sebagai wakaf tidak menjadi sia-sia. Pengurusan wakaf di Singapura adalah di bawah Unit Strategik Zakat dan Wakaf, MUIS yang telah ditubuhkan dan tertakluk di bawah AMLA tahun 1968. MUIS memainkan peranan yang utama dalam mengurus dan membangunkan harta wakaf. Di bawah akta ini, semua harta wakaf samada diwujudkan sebelum atau selepas 1 haribulan Julai 1968 hendaklah didaftarkan di bawah MUIS Seksyen 64 (1). Dengan ini, pengurusan wakaf menjadi lebih sistematik, tersusun dan penambaikan pengurusan dapat dirancang diperingkat kebangsaan. Antara hasilnya ialah, pengkalan data yang lengkap di mana semua harta wakaf, pendapatan, perbelanjaan dan maklumat pembayaran boleh diperolehi oleh orang ramai.

Semua hal pentadbiran dan pengurusan yang berkaitan dengan jualan, pembangunan aset Wakaf diputuskan oleh pihak pengurusan MUIS. MUIS melantik Pemegang Amanah dan Pengurus Wakaf yang berperanan dalam menguruskan harta wakaf dan mereka perlu melaporkan dan mendapatkan kebenaran bagi urusan-urusan seperti penjualan dan pembelian aset. MUIS telah mendapat penganugerahan ISO 9001 bagi pengurusan wakaf. Kecekapan sistem pengurusan MUIS juga telah diiktiraf oleh kerajaan Singapura. Pengiktirafan ini menggambarkan tahap komitmen organisasi MUIS yang sangat baik dalam proses, kepimpinan serta khidmat sosial yang berorientasikan hasil pencapaian. MUIS telah melaksanakan inovasi dalam pengurusan wakaf secara profesional dan terbukti amat berjaya. 

Bagi meningkatkan lagi potensi pengembangan harta wakaf, satu anak syarikat telah ditubuhkan yang dikenali sebagai WARESS Investment Pte. Ltd. yang berperanan menguruskan wakaf dalam aspek komersial di Singapura. Di bawah program wakaf tunai juga, pekerja Islam menyumbang melalui potongan gaji bulanan mereka kepada Tabung Simpanan Pekerja (CPF) yang bertindak sebagai ejen pengumpulan bagi sumbangan itu. Dana ini telah membantu Singapura membangunkan 22 buah masjid dengan jumlah keseluruhan sebanyak $130 juta. 

Pada masa ini, MUIS telah berjaya meningkatkan pendapatan tahunan Wakaf yang seterusnya memberi manfaat yang besar kepada masyarakat Islam di Singapura. MUIS menguruskan lebih daripada 100 wakaf dengan jumlah aset yang bernilai $683.8 juta. Masalah kekurangan tunai untuk menguruskan harta wakaf telah berjaya diatasi melalui usaha dan inovasi yang telah menggandakan pendapatan hartanah tersebut daripada pendapatan sewa tahunan sebanyak $5.3 juta pada tahun 2006 kepada $10.3 juta pada tahun 2013. Pada tahun 2007, pendapatan sebelum cukai dana Waqaf adalah $ 98.9 juta, meningkat kepada $157.9 juta pada tahun 2013. Dana wakaf terkumpul yang diterima pada tahun 2007 adalah $341 juta telah meningkat kepada $519.8 juta pada tahun 2013 (MUIS Annual Report, 2013).
Jadual 1 menerangkan jumlah peruntukan wakaf dalam nilai peratusan yang diterima oleh pihak yang menerima wakaf (Mauquf ‘Alayh).

Sumber gambar: Google.

Bersambung..

Hidup dalam mencari..

Kota Damansara,
14 Rabi' al-Akhir 1439H.

Comments