Masalah dan Penyelesaiannya

Setiap orang tidak boleh dari masalah. Bumi mana yang tidak ditimpa hujan. Jesteru, cara mana kita mengawal dan menyelesaikan masalah yang penting. Sebagai contoh permasalahan antara invidu dengan individu lain. Pasti akan ada jalan penyelesaiannya. Samada lambat atau cepat simpulan masalah akan terhurai juga.

Masalah dan konflik sering berlaku antara dua pihak. Suami dan isteri, pekerja dan majikan, rakan sekerja, jiran, saudara mara dan sebagainya. Masalah tidak boleh dilihat hanya berpunca dari pihak 'orang lain', tetapi perlu lebih menunding jari kepada diri sendiri. Selidiki apakah diri anda yang bermasalah sebenarnya. Satu jari yang menunding, empai jari kembali kepada diri sendiri.




Langkah pertama kita perlu bersabar dengan sedikit ujian dan musibah serta masalah yang melanda. Ambil masa dan cuba mengkaji mengapa? Kenapa? Kenapa jadi begini? Dan begitu? Muhasabah diri. Jika perlu, cuba bercakap dengan diri sendiri. Tak salah bercakap depan cermin. (dalam hati) Adakah salah tu datang dari diri kita. Jika dari diri kita maka ambilah langkah pertama. Cuba kita rendahkan ego kita untuk samada berbincang, atau berdialog. Tetapi awas bukan bertengkar, ianya buka jalan penyelesaian. Keadaan masih boleh dibaiki, bercakap secara teratur, sebiji-sebiji, nada agak perlahan tetapi jelas.

Manakala jika kita mempunyai masalah lain, kita jangan sesekali lupa kepada Pencipta kita Allah Taala. Kerana setiap masalah merupakan satu cabaran dan dugaan bagi kita. Itu merupakan salah satu ujian Allah. Kerana Allah hendak tahu sejauh masa pengorbanan kita dan kesetiaan kita terhadap Allah. Jangan sesekali berperasangka negetif kelak membawa jiwa kita akan menjadi lebih tertekan. Kekadang kita angkuh dan lalai kerana tidak mahu memohon dan berdoa kepada Allah sedangkan doa adalah merupakan senjata mukminin sejati. Tetapi kena bermunajat dan penuh keyakinan, rendah diri serta keinsafan. Kena yakin dan mengikuti ada berdoa dengan betul, kalau tak yakin bagaimana Allah hendak makhbulkan doa kita.

Kita ambil contoh masalah stress; dalam buku atau internet banyak cara-cara menghilangkan stress tetapi tidak kita tak pernah ambil tahu pun. Apa yang kita tahu jiwa muda hanya nak memberontak dan mengeluarkan kata-kata yang tidak enak didengar. "Arch..pergi mampuslah" 'Engkau punya pasallah.." "Bodoh..beruk betul" "Gampang.." Tetapi itu bukan penyelesaian. Tak guna kita melaungkan kemarahan kepada orang lain, sedangkan stress itu ada dalam diri kita. Sekalipun punca stress dari orang lain tetapi ianya tetap masih bersebab dan musabab. Lagi satu kelemahan diri kita ialah sentiasa meletakkan kesalahan dan punca sesuatu maslaah kepada orang lain.

Setiap orang mungkin ada hari tertentu kita akan moddy, tiba-tiba kita rasa orang persekitaran tak mahu bercakap dengan kita. Kenapa? Mengapa? Cuba tanya kepada diri. InsyaAllah akan dapat jawapan nya. Mungkin kita terlepas cakap membuat orang terasa dan sebagainya. Mungkin bila kita tengah marah tadi, muka macam singa, patutlah orang takut nak bercakap dan berkomunikasi dengan kita. Jadi disini kita ambil pendekatan yang positif jangan terus mengandaikan yang negetif. Tak salah memulakan perbualan terdahulu atau kalau berat sangat mulut tu, hulurkan senyuman. Biasanya jikalau orang senyum kat kita jarang kita tarik muka masam mencuka. Dari situ sudah bermula satu komunikasi untuk menyelesaikan masalah. Mulakan dengan ayat "Ok ke!, sorilah tadi angin angin sikit, tapi sekarang ok dah.." sambil-sambil senyum melawak.

Ada di antara kita yang bermasalah dan telah melabelkan si polan ni susah nak berurusan dan sebagai lantas menggunakan pihak ketika untuk bertanyakan hal atau tugas. Ini tak elok, kerana secara tak langsung mengheret orang ketiga. dari tak tahu apa masalah dan persengketaan maka sekarang dah tau. Jika orang ketiga jenis yang malas nak layan bukan kah haru jadinya. Semua tu boleh diselesaikan secara berhemah. Kaji semula diri, selama mana kita ingin bermasalah, atau dilabel sebagi orang yang bermasalah. Tidaklah hebat seseorang itu jika terkenal dengan orang yang bermasalah ataupun sentiasa memberikan masalah kepada orang lain. Untuk kes ini perlu ada tolak ansur dan sikap tidak mementingkan diri sendiri dan sikap jangan berkira.

Kekuatan untuk menyelesaikan masalah ialah dengan berbincang dengan penuh kesabaran. Sabar adalah kunci setiap penyelesaian masalah. Sanggup memulakan dahulu dan sentiasa merendahkan diri dan merendahkan keegoan diri. Selain itu senyumlah ketika anda bermasalah sekurang-kurang akan terasa lega barang seketika masalah tersebut. Banyakkan menarik nafas sedalam-dalamnya dan lepaskan secara perlahan. Semua ini ada didalam amalan seharian seperti senaman melayu kuno, yoga, sains sukan dan sebagainya.

Tetapi tolonglah jangan jadikan masalah orang lain itu sebagai masalah kita. Banyak lagi masalah yang tak mampu nak diselesaikan. He he janganlah konon-konon nak jadi penyelesai masalah orang (tunjuk terror) , kita pulak terbeban dengan semua masalah mereka. Nahas kita jawabnya.

Sumber.

Kuala Lumpur,
21 Muharram 1434H.

Comments