Rancang Wang Sejak Jatuh Cinta

Assalamualaikum.

Kadang-kadang segan membaca ini buku ketika di khalayak. Namun apabila berfikir semula apakah salahnya? Bukankah semua orang hendak berkahwin? Juga bukankah semuanya mahukan yang terbaik di dalam kehidupan perkahwinannya? Apapun, yang penting, perkahwinan bukannya sehari sebagai 'Raja Sehari' tetapi kemudiannya penuh seperti tahanan atau penginap pesakit mental.




Ilmu perlu dipelajari sebelum berkahwin. Tiada orang yang bijak akan membaca buku pada hari dia mengambil peperiksaan. Malah, orang yang bijak adalah menimba ilmu dan mengulangkaji pengetahuannya sebelum mengahadapi peperiksaan. Sama jugalah perkahwinan. Perkahwinan adalah sebuah ujian, ujian penghapus dosa atau ujian meningkatkan darjat. Melayani karenah pasangan, menghadapi masalah kewangan, pemgurusan, hubungan sesama manusia dan lain-lain, itu semua ujian. Maka sangat kurang cerdik, buku tentang persediaan perkahwinan dibaca setelah bernikah.

Padaku, andai diikut segala apa yang di dalam buku ini, anda boleh dikategorikan sebagai benar-benar zuhud dan bersifat qanaah. ^_^ Yang penting, majlis perkahwinan anda adalah milik anda dan pasangan. Hidup di dalam keberkatan lebih bernilai dari takutkan pandangan dan persepsi manusia.

Selamat membaca dan beramal..

Hidup dalam mencari..

Kuala Lumpur,
3 Dzulhijjah 1433H.

Comments