Aku Lihat

kau lihat dalam-dalam pemandangan ini

kau hayati lapisan-lapisan

dari yang sejauhnya sehingga yang sedekatnya

dari bebola matamu,

masuk ke fikiranmu,

jatuh ke lubuk hatimu




kau lihat arah sinaran yang memancar

cendongan bayang yang menuruti

gunung memancak meneguh bumi

pohon menghias muka bukit


atas ketenangan apa yang kau tercari-cari

atas kebahagiaan apa yang kau damba

atas jalan apa yang ingin kau selusuri

atas kurnia apa darah dan nafas tetap meneman



kau lihat warna yang terbit

kau lihat pula, bagaimana jarak mempengaruhi warna

bagaimana sudut mukabumi mempengaruhi bayangan

indah lengkungannya, cantik susunannya

adakah syurga seindah ini?


indahnya lapangan hijau itu

ke mana hilang birunya langit

mendungan pasti bukan kecacatan tapi kejadian

tetap ada celahan sinaran yang bakal membias

adakah kebaikan itu kebahagiaan

dan kejahatan itu kesedihan

apa yang kekal? tiada yang kekal

di mana halatuju itu



aku tidak pasti, kau juga tidak pasti

hidup di atas hamparan ini

atas kepastian yang telah Dia rancangkan

kau dan aku adalah sama

mengharap menghadap yang terbaik dari sisiNya


Sungguh, aku dambakan pemandangan ini
Kau tahu diri aku adalah kau, menuruti Dia

Hadiah buat diriku

Allahumma solli wa sallim wa barik 'alaihi wa 'ala aalih..

Hidup dalam mencari..

Istad, Tanta.
25 Dzulhijjah 1432 M

Comments