Rindu Terubat

Salam sejahtera.

Alhamdulillah, konferen di Universiti Malaya telah selesai. Namanya The Annual International Quranic Conference 2011 telah menghadirkan pelbagai cendiakawan Al-Quran dari seluruh negara. Walaupun kebanyakan yang hadir datangnya daripada Arab Saudi, namun intipati perbincangannya sangat menarik dan meluas. Bertempat di Akademi Pengajian Islam bermula 11 sehingga 12 Januari 2011. Bayaran cuma RM 50 kerana saya daftar awal.


Kedatangan ahlul Qur'an ini sebenarnya serba sedikit menampahkan semangat saya utnuk terus melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi. Walaupun pembentangan hanya berbentuk sinopsis atau ringkasan terhadap kajian, namun itu sekadarnya yang mampu oleh penganjur. Manakan tidak, format pembentangan kertas kerja rasmi atau formal, walaupun di peringkat antarabangsa hanya sekitar tidak melebihi 20 minit. Di konferen ini pun, pembentang hanya dibenarkan sekitar 10 ke 15 minit sahaja.

Berapa banyak tajuk kajian yang dibentangkan? Bayangkan, selama dua hari ada lima sesi pembentangan. Setiap sesi ada tiga bahasa iaitu Arab, Inggeris dan Melayu. Bahasa Arab ada tiga tempat, manakala Inggeris dan Melayu masing-masing satu. Secara purata, setiap sesi bagi setiap kelas terdapat tujuh kertas kerja yang telah dibentangkan. Lebih seratus kajian atau kertas kerja telah dibentangkan selama dua hari!

Namun, apakan daya. Pinjaman yang Allah beri hanya satu roh dan satu jasad. Kesemua elemen dalam pasangan roh dan jasad ini tidak mampu untuk menghadiri dan menanggapi kesemua pembentangan kertas kerja. Apapun, alhamdulillah, sesuatu yang baru telah diperolehi.

Apa yang lebih best ialah, dalam melepaskan rindu terhadap makanan Arab. Wah, sungguh terharu! Bukan murah dan senang untuk mendapatkan yang murah makanan-makanan Arab ni. Akhirnya nasi beriani, daging kambing atau khuf, kekacang, manisan, roti, ayam dan lain-lain dapat dirasai. Memang benar-benar terubat rindu makanan Arab.

Alhamdulillah, walaupun mereka masyarakat Arab, ada makanan sendiri, ada perangai sendiri, mereka tetap sahabat dan saudara seIslam. Mereka tetap ahli al-Qur'an. Subhanallah! Betapa ilmu kalamullah ini sangatlah luas sehingga ke hari ini masih dikaji. Inilah sebasar-besar mukjizat dari penghulu segala Nabi buat kita umatnya akhir zaman. Mukjizat sempurna merangkumi segala mukjizat daripada segala Nabi.

Hidup dalam mencari..

Kuala Lumpur,
8 Safar 1432 H.

Comments