Burung Bertasbih

Dan sesungguhnya telah Kami berikan kepada Daud kurnia dari Kami. (Kami berfirman): "Hai gunung-gunung dan burung-burung, bertasbihlah berulang-ulang bersama Daud", dan Kami telah melunakkan besi untuknya. Q 34:10

Tumbuhan Menghiasi

"Dan Kami lihat bumi itu kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah." Q 22:5

Kejadian Burung

"Dan apakah mereka tidak memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia maha Melihat segala sesuatu." (Q 67:19)

Kepahlawanan Kuda

Maka ia (Nabi Sulaiman AS) berkata: "Sesungguhnya aku menyukai kesenangan terhadap barang yang baik (kuda) sehingga aku lalai mengingat Tuhanku sampai kuda itu hilang dari pandangan. Q 38:32"

Serigala

Berkata Nabi Ya'qub AS: "Sesungguhnya kepergian kamu bersama Yusuf amat menyedihkanku dan aku khawatir kalau-kalau dia dimakan serigala, sedang kamu berlengah daripadanya." Q 12:13

Monday, November 21, 2011

Aku Lihat

kau lihat dalam-dalam pemandangan ini

kau hayati lapisan-lapisan

dari yang sejauhnya sehingga yang sedekatnya

dari bebola matamu,

masuk ke fikiranmu,

jatuh ke lubuk hatimu



Saturday, November 12, 2011

Tiada Duka Yang Abadi

Artist : Opick
Lirik Lagu : Opick - Tiada Duka Yang Abadi

Tiada duka yang abadi didunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Friday, October 28, 2011

Panduan Protokol dan Tatatertib Majlis


Alhamdulillah.
Sangat seronok sebenarnya mengetahui mengenai protokol dan pengurusan majlis.
Walau kadang-kadang rasa 'semak', tapi sebenarnya mampu memberikan 'lapang'.

Wednesday, October 19, 2011

Pengenalan Ringkas Fiqh Enam

Pendahuluan
Fiqh bermakna kefahaman daripada perkataan dasarnya. Fiqh bermaksud mengetahui sesuati perkara, subjek, ilmu dan sebagainya dengan jalan yang lebih mendalam dan terperinci. Begitulah yang dimaksudkan apabila kita berbicara tentang fiqh ibadah, fiqh jenayah, fiqh mu'amalat dan lain-lain. Fiqh-fiqh yang disebutkan tadi merupakan antara fiqh asas yang menjadi dasar dan asas dalam perbincangan kehidupan seseorang muslim. Maka, jika mahu disandarkan fiqh ini kepada ilmu-ilmu lain, boleh jadi ia akan melahirkan fiqh perundangan, fiqh kejuruteraan, fiqh ekonomi, fiqh kenegaraan, fiqh perubatan, fiqh kemasyarakatan dan lain-lain.

Islam menjadikan cara hidup atau pegangan hidup seseorang manusia sentiasa bermakna dan menuju kebaikan. Kefahaman dan perincian (fiqh) dalam sesuatu perkara sangat diperlukan lebih-lebih lagi perubahan masa dan keadaan memerlukan penyesuaian setempat selari dengan kehendak syariat.

Sunday, September 25, 2011

Kepimpinan Dalam Islam

Kepimpinan dalam Islam ialah merealisasikan konsep 'khalifah' di atas muka bumi demi mewujudkan kebaikan dan proses Islah.

Firman Allah swt yang bermaksud: Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi. Mereka (malaikat) berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah 2:30)

Allah swt telah memilih manusia sebagai khalifah di muka bumi. Tujuan seorang khalifah adalah mengabdikan dirinya kepada Allah swt, selari dengan firmanNya "tidaklah aku menjadikan manusia dan jin melainkan untuk beribadat kepada Allah". Beribadat atau mengabdikan (memperhambakan) diri kepada Allah bermakna tunduk patuh kepada segala suruhan dan perintah Allah. Ia merangkumi segala aspek kehidupan.

Wednesday, September 21, 2011

Bukan Sesenang Yang Disangka

Mungkin wujud sesetengah golongan yang memandang rendah dengan pelajar yang mengaji agama. tidak terlepas juga pandangan rendah ini terharap orang-orang yang mengaji di Al-Azhar. Mungkin menganggap lepasan Al-Azhar tidak sekualiti tempat-tempat pengajian lain yang bersistematik pengajian dan pengurusannya.

Tidak dinafikan, setiap tempat ada kelebihan dan kekurangannya. Andai di sana ada lebih, mungkin di sini ada kurangnya. Andai di sana ada kurang, mungkin di sini ada kelebihan yang hanya ada di sini. Maka sana dan sini dijadikan ada kurang dan lebihnya sebagai penyempurna sesuatu kerana tiada yang sempurna sebenarnya di dunia ini.

Thursday, July 28, 2011

Ingatan Ramadhan

Lakukan apa jua yang menenangkan dirimu,
Selagi ia tidak terlencong dan tersasar.

Zaman kanak-kanak memang menyeronokkan. You can do what you think it is good for yourself. Tidak kiralah walaupun pada pandangan orang bisa akan berkata "Isy, budak-budak ni.." Ini kerana, sudah sememangnya budak-budak.

Ingatan 1 (Curi minum)
Ingat lagi. Suatu hari tu, entah mengapa badan tidak larat semacam. Waktu asar. Emak sedang solat asar. Maka kaki melangkah ke bilik air. Menggunakan plastik aiskrim pop yang telah tinggal sekerat. Mengunci pintu. Buka kepala pili, menadah air. Dan akhirnya, tekak merasai betapa air paip itu sunggu sedap! Apa, curi makan? Tak pernah lagi..

Wednesday, July 27, 2011

Hidup Kita

Hidup ada dua,
Di dunia dan di akhirat.

Hidup ini di dunia,
Hidup itu pula di akhirat.

Hidup ini sukar ditafsir,
Sedangkan hidup itu adalah tafsirannya.

Hidup ini ada konflik,
Ada persaingan,
Ada permasalahan,
Ada kemurungan dan kesedihan,
Yang pasti hidup ini satu keburukan,
Cuma bagaimana,
Melalui keburukan berpandukan kebaikan.

Tuesday, July 19, 2011

القصيدة العاشرة

خَيْرَ البَرِيَّة نَظَرَة إِلَيَّمَا أَنْتَ إِلاَّ كَنْزُ العَطِِيَّة
Wahai sebaik-baik manusia lihatlah padaku
Engkau tiada lain melainkan rahmat bagi umatmu

يََا بَحْرَ فَضْلٍ وَتََاجَ عَدْلٍجُدْلي بِوَصْلٍ قَبْلَ المَنِيَّة
Wahai lautan kemuliaan, mahkota keadilan
Berilahku jalan hubungan sebelum menemui kematian

Sunday, July 17, 2011

القصيدة التاسعة

طَالَمَا أَشكُو غَرَامِى
يَا نُورَ الوُجُودْ
وَأنَادِى يَا تِهَامِى
يَا مَعْدِنَ الجُودْ

Lama sudah aku menanggung rindu
Wahai cahaya alam yang indah
Serta menyeru wahai Nabi
Punca ilmu dan pemurah

Friday, July 15, 2011

Indah Hidup Bersama Tuhan

Album : Jalan Bahagia
Munsyid : Hijjaz
http://liriknasyid.com

Alangkah indah hidup ini
Hidup bersama Ilahi
Kehendak Allah difahami
Pandai menerima dariNya

Bijak menggunakan nikmatNya
Ia dianggap ibadah
Semua diberi pahala
Tarbiah Allah berhikmah

Thursday, July 14, 2011

Cinta Tanpa Syarat?

Sememangnya kalimah yang tersusun di dalam ayat tersebut tidak asing dalam kehidupan sesiapapun. Tetapi entah mengapa sejak menemukan ayat keramat ini, daripada sebuah blog yang diberi nama sedemikian, hati dan otak seringkali cuba mengertinya dengan lebih mendalam. Sesuatu akan menjadi biasa dalam hidup seseorang apabila perkara tersebut telah menjadi amalannya. Namun sebaliknya bagi sesiapa yang tidak pernah mendengar atau merasai disebalik ayat tersebut.

Cinta merupakan sesuatu yang abstrak dan boleh ditujukan kepada apa jua yang berbentuk objek atau abstrak. Dalam bentuk realiti mahupun fantasi. Sesuatu yang telah, sedang dan akan berlaku. Sesuatu yang wujud ataupun tidak. Cinta adalah hak seseorang dan ianya bebas untuk ditampal dan diikat kepada mana-mana daripada perkara-perkara di atas tadi

Tuesday, July 5, 2011

Doa Khatam Quran

Alhamdulillah,
Semoga ianya diberkati dan dirahmati.


Menangislah..

Ilmu sanad merupakan antara ilmu utama di dalam Islam yang tiada di dalam syariat agama lain. Ia ibarat kita mendambakan cahaya matahari yang dibiaskan cahayanya oleh si bulan. Walau kita tidak mendapat cahaya mentari secara langsung, biarlah kita menerimanya daripada bulan. Kalau tidak pun, daripada dinding yang terkena cahaya si bulan tersebut.

Falsafah Bumi

= Dunia

Tiba-tiba terdetik untuk memperkatakannya. Entah dari mana datangnya idea ini, pastinya segala perkara daripada Allah swt jua. Satu niat yang baik sudah dikira pahala, itu belum lagi dilakukan. Berganda-ganda ganjarannya apabila ia dilaksanakan. Berbanding niat yang tidak baik, ia dikira dosa apabila dilakukan.

Apa ada dengan bumi?
Bumi merupakan planet yang ketiga dalam turutan planet sistem suria. Sehingga ke saat ini, hanya bumi yang diiktiraf sebagai planet yag mempunyai kehidupan di alam zahir ini. Dikatakan Marikh juga mempunyai kehidupan. Namun di dunia serba moden ini teori ini masih tidak dapat dibuktikan. Maka, tidak perlulah jika mahu cari kehidupan zahir lain selain bumi. Nikmati puas-puas dahulu di bumi sebelum berangan hendak ke luar bumi.

Falsafah bumi mudah. Jikalau mahu bertanya, 'what the most beautiful planet?' Maka kita mesti menjawab dahulu 'Earth'. Sungguh ke? Sungguh la. Cuba tengok Utarid, Zuhrah, Marikh, Neptune dan Zuhal. Tidakkah cantik dan indahnya bumi adalah 'lebih' dari semua planet-planet yang lain?

Bila anda ke luar bumi, anda akan mampu melihat betapa keindahan bumi ini mampu memukau penglihatan anda. Lihat sahaja imej-imej yang diperoleh daripada satelit. Itu bukan lagi anda melihat dengan mata kepala sendiri, anda pasti sudah terpukau akan keindahannya.

'Indahnya bumi'. Terdetik di sanubari anda. bentuknya bulat. Kebiruan, kehijauan, lingkaran-lingkaran putih awanan, keunikan daratan dikelilingi lautan. Separuh bercahaya sedangkan separuh yang lain gelap. Antara keduanya lain pula kecerahannya.

Musytari cantik pada tompohan gergasinya. Zuhal indah pada gelangnya. Marikh terpesona melihatnya dengan merah yang menyala. Tidak kurang juga Neptune, cantik sekali dengan kebiruannya. Namun, adakah semua planet ini mampu menandingi indahnya Bumi?

Terpesona kita bukan apabila melihat bumi dari jauh? Ya, ia sangat pasti.

Kalaulah ada makhluk berakal lain yang hidup di Neptune, tatkala melihat Bumi, pasti mereka berkata sungguh indah Bumi. Dalam keadaan mereka masih tidak 'masuk' ke dalam ruang kehidupan Bumi lagi. Semestinya anda mempunyai jawapan untuk mereka.

Wah, indahnya Bulan. Oh bulan! 'Engkaulah lambang kesetiaan cinta kami berdua'. Sekiranya sudah berpoligami, 'Engkaulah lambang cinta kami bertiga atau berempat'. Oh bulan! Mengapa engkau sungguh mempersonaku. Tapikan, hakikatnya bagaimana ye keadaan permukaan bulan itu?


Hakikatnya?
Ya, Bumi ini sungguhlah indah di pandangan mata. Namun, seingkali manusia mudah tertipu dengannya. Mudah sekali.

Lihat sahaja permukaan Bumi antara gelap dah bercahaya. Tidak lain hanya warna yang kelam atau kelabu. Sungguh tidak cantik. Tiada warna. Yang ada samada gelap atau cerah atau antara keduanya. Namun, adakah anda yang di bumi ini akan membenarkan kata-kata tersebut sedang anda menghadap kaki langit tika terbit dan terbenamnya sang mentari?

Wednesday, June 22, 2011

Antara Istikharah, Istisyarah dan Mimpi

Firman Allah SWT:

"Wahai orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar" (Surah Al-Baqarah 2:153)

Firman Allah SWT:

"Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang beriman! Bertakwalah kepada Tuhanmu." Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu adalah luas. Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas" (Surah Az-Zumar 39:10)

Prolog
Istikharah seringkali dikaitkan dengan pencarian jodoh untuk berkahwin. Samada mencari pasangan isteri atau suami. Istikharah perlulah dilakukan dengan cara dan niat yang betul disamping penuh yakin dan meredhai segala ketetapan dan petunjuk daripada Allah SWT. Istikharah perlu dilakukan beserta dengan istisyarah di dalam suasana yang tiada kecederungan nafsu. Penuh pengharapan kepada Allah kerana tiada keupayaan dan kekuatan melainkan dari Allah SWT. Tiada manfaat dan mudharat melainkan daripada Allah SWT jua.

Hadith Istikharah
Mengenai galakan melakukan solat istikharah ada disebutkan di dalam kitab ‘al-Azkar’ (zikir-zikir) yang ditulis oleh Muhyiddin an-Nawawi atau Imam Nawawi rahimahullahu taala ‘anhu. Ia disebut di dalam Kitab Zikir-zikir Musafir di bawah Bab Istikharah dan Istisyarah (meminta pilihan dan meminta panduan).

Hadith istikharah ini juga disebut di dalam kitab Sahih Bukhari oleh Muhammad bin Ismail bin Ibrahim al-Bukhari pada tiga tempat yang berbeza. Pertama di dalam Kitab ke-19 (Tahajjud), Bab ke-28 (ma ja’a fi at-tathawwu’ masna masna), hadith nombor 1166; kedua di dalam Kitab ke-80 (ad-Da'awat), Bab ke-50 (Doa 'inda Istikharah), hadith nombor 6382; dan ketiga di dalam Kitab ke-98 (at-Tauhid), Bab ke-10 (Qul huwal Qadir), hadith nombor 7390. Juga terdapat di dalam kitab-kitab hadith yang lain tetapi tidak disebutkan di sini.

Kupasan Hadith
Di dalam Kitab Tahajjud, Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani tidak membincangkan hadith ini di dalam kitabnya Fathul Bari. Adapun perbicangan hanya pada dua Kitab yang lain. Di dalam Kitab Doa-doa, di bawah Bab Doa Ketika Istikharah, Ibnu Hajar telah megupas bahawa ia (istikharah) bermaksud agar Allah yang menunjukkan pilihan kepada orang yang meminta pilihan daripadaNya. Dalam erti kata lain meminta kepada Allah kebaikan buat dirinya. Apa yang dimaksudkan ialah meminta kebaikan salah satu daripada dua perkara. Insya Allah, kupasan mengenai hadith ini akan ditulis pada masa akan datang.

Berdoa dengan penuh pengharapan. Merasai kekerdilan diri.
Rasa diri fakir (memerlukan) dan hanya Allah yang kaya (memiliki segalanya).

Konsep Istikharah
Istikharah daripada kata dasarnya bermaksud pilih. Wazan istikharah sama juga seperti istighfar dan isti'anah. Maka, istikharah membawa maksud meminta pilihan.

Istikharah ialah mengharap atau berserah sepenuhnya kepada Allah SWT serta beradab denganNya, mengakui dengan kelemahan dan kekurangan diri selaku hamba untuk menanggapi kebaikan yang ada disekeliling yang merangkumi segala aspek kehidupan.

Saturday, June 18, 2011

Ramli Sarip - Senandung Hidup Berbudi





Ombak lautan berombak
Mengapa mengubah pasir di pantai
Bayu bertiuplah bayu
Mengapa menjadi ribut dan badai

Begitu kita merancangkan
Belum pasti hadirnya kebahagiaan
Fahamlah apa itu takdir
Akan berseri hidup yang ditadbir

Friday, June 17, 2011

Mencari Erti

Memang sukar untuk mengerti apa hikmah segala apa yang Allah beri dan tetapkan buat seseorang hambanya. Lantas sebenarnya ia bermaksud bahawa makhluk tiada daya upaya untuk memberi manfaat atau mudharat kepada makhluk yang lain. Andai seluruh makhluk berhimpun untuk mendatangkan manfaat kepada kita seorang, pasti gunung yag kukuh, laut yang bergelora, sungai yang megalir, matahari yang menyinar, serta seluruh akal manusia dikumpulkan, tanpa izin Allah ia tidak akan terjadi. Begitulah sebaliknya dalam mendatangkan dharurat.

Sungguh, mencari hikmahnya Allah dalam sunnahNya memang memerlukan cahaya dan petunjuk mata hati. Bukan mata zahir semata. Bumi Mesir memang sangat banyak mengajar erti hakikat kehidupan. Apa lagi dalam mencari sesuatu yang kadang-kadang diri sendiri masih tidak mengerti. Tawakkal, sabar, berharap, cemas, tidak sombong dan sebagainya memang terdidik apabila di Mesir. Barakahnya mungkin.

Tuesday, June 14, 2011

Sedikit Mengenai Memilih Tindakan

Zaman yang berlalu pada hari ini kian pelbagai perkara baru wujud. Sehinggakan boleh mendatangkan syubhah dan tersasar ke lembah bid'ah. Sesuatu perkara telah jelas hukumnya di sisi Islam, samada hak atau batil, halal atau haram, makruh atau sunat dan juga harus.

Kebanyakan ulama yang wara' mereka menggalakkan diri mereka agar menjauhi perkara harus. Kerana takut-takut terjatuh ke dalam perkara syubhah atau makruh serta akhirnya boleh mengundang terjatuhnya kepada haram.

Melayari internet, membina laman blog, menyertai laman sosial dan seumpamanya sebahagian daripada sifat harus tadi. Hukum penggunaannya boleh berubah mengikut niat atau matlamat serta cara dan bagaimana ia digunakan. Memahami serta mengetahui keutamaan dan kaedah fiqh mampu membantu seseorang menimbangi setiap perbuatannya agar selari dengan tuntutan hukum syariat. Lima kaedah fiqh yang utama ialah:-

Saturday, June 4, 2011

Kita Hamba




Album: Syukur
Munsyid: Raihan

Kita adalah hamba
Yang dihidupkan buat sementara
Kita adalah insan
Yang hakikatnya adalah hamba

Saturday, May 28, 2011

Perihal Perkahwinan Seorang Muslim

Galakan Berkahwin dan Faedahnya
Ketahuilah, moga-moga Allah merahmati kamu. Bahawasanya kahwin ini mempunyai kelebihan-kelebihan, faedah dan manfaat keduniaan dan akhirat. Dalam menggalakkan berkahwin, terdapat banyak riwayat Al-Quran dan hadith Nabi SAW.

Firman Allah SWT:
فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ
"... maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: dua, tiga atau empat.."
(Surah An-Nisa' 4:3)

Firman Allah SWT:

وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
"Dan kahwinkanlah orang-orang yang sedirian (hendaklah laki-laki yang belum kahwin atau wanita- wanita yang tidak bersuami, dibantu agar mereka dapat kahwin) di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui" (Surah An-Nur 24:32)


Sabda Rasulullah SAW:

يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
"Wahai pemuda-pemuda sekalian! Sesiapa yang mampu berkahwin hendaklah dia berkahwin, kerana yang demikian itu lebih menjamin untuk menutup pandangan dan lebih selamat untuk menjaga kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu menahan syahwat untuk kahwin."

Perkahwinan juga dikaitkana dengan perjumpaan seorang hamba dengan Allah SWT di akhirat kelak. Perjumpaan dengan Allah merupakan kenikmatan tertinggi di akhirat kelak dan pertemuan dalam keadaan yang suci dan bersih merupakan pertemuan yang sangat tinggi kedudukannya.

Thursday, May 26, 2011

Sifat Pendidikan Seorang Beragama Islam

1. Akidah Yang Sejahtera
2. Ibadah Yang Sahih
3. Sihat Tubuh Badan
4. Menjaga Masa
5. Luas Pengetahuan
6. Akhlak Yang Mantap
7. Penyusunan Urusan
8. Mampu Berdikari
9. Melawan Nafsu
10. Bermanfaat Untuk Orang Lain

Wednesday, May 25, 2011

Kenapa Silap?

Kenapa sejak dua menjak ni seringkali berlaku kesilapan.
Lebih-lagi ejaan dan pembinaan ayat di dalam blog ini.

Adakah penulisan hasil daripada,
Jari yang menaip tidak seia-sekata dengan otak yang memikir?

Atau akibat otak yang terlalu laju memikir,
Sehingga jari tak sempat mengejar dan tercicir-cicir?

Atau jari masih tidak mampu mengikut kelajuan,
Otak yang memikir?

Friday, May 20, 2011

Kerana Allah Untuk Islam



Semuanya MESTI kerana Allah untuk Islam.

Sebab kau lahir telah pun sebagai Muslim.
Sebab agama kau memang agama Islam.
Sebab Nabi kau Muhammad Ibnu Abdullah al-Amin.
Sebab kau menagih rahmat Tuhan kau dan syafaat Nabi kau.

Kalau kau belajar tinggi untuk gaji dan kerjaya hebat,
Kalau kau kerja keras untuk duit dan takut kefakiran,
Kalau kau buat sesuatu kerana semata kepuasan diri,
Kerana menuntut habuan dunia semata.

Wasilah Penyucian Jiwa


Seorang ilmuan haraki iaitu Ustaz Said Hawwa telah mengenai wasilah penyucian diri atau penyucian jiwa. Sekiranya badan kita kotor dengan kekotoran debu dan daki, maka mandi adalah jalan terbaik. Sekiranya salah satu anggota badan terluka, cedera atau wujud sakit di dalam badan seperti demam, sakit perut dan sebagainya maka memakan ubat atas nasihat doktor adalah yang terbaik. Seiring dengan meyakini kesembuhan hakikatnya bukan dari ubat, tetapi Allah Rabbul Izzati.

Jika pula hati kita kotor, jiwa sakit tidak tenteram, fikiran berserabut memikirkan hal keduniaan yang tidak pernah akan selesai. Ibadah tidak terasa manisnya, berat melakukan kebaikan, terdorong dengan hawa nafsu dan malas dalam melaksanakan tanggungjawab hidup, ia semua berkaitan dengan sakit dalaman. Sakit dan kotor atas hakikat hati, akal dan pemikiran serta jiwa atau roh.

Ustaz Said Hawwa telah menyenaraikan 13 langkah penyucian jiwa iaitu:-

Saturday, April 23, 2011

Children of Abraham At War


Memang aku masih terkial-kial.

USD 40 di Abu Dhabi Airport.
Pujangga kata hikmah orang Islam ni di mana-mana.
Bila ketemu jangan dilepaskan.
Dari ilmu hadirnya hikmah.
Sikit-sikit lama-lama jadi bukit kan.
Haha.. Pantun enam kerat.

Semoga Allah permudahkan.

Hidup dalam mencari..

Thursday, April 21, 2011

Pasca Revolusi Mesir

Salam sejahtera.

Ikutkan siapalah saya yang layak untuk menulis tentang tajuk tersebut. Tetapi jauh di sudut hari mahu sangat berkongsi sesuatu di dalam blog kesayangan ini. Moga hidayah Allah swt untuk terus menulis di dalam blog ini berterusan dan berterusan pahala orang yang menjadi inspirasi saya.

Ya, memang sebuah bumi yang bertuah. Manakan tidak, disinilah pelbagai sejarah kehidupan para nabi ran rasul tercatat. Di sinilah juga pelbagai kisah utama Islam yang di'tulis'oleh para sahabat Rasulullah SAW dan umat Islamnya sepanjang zaman. Tidak terkecuali sejarah raja-raja Mesir lampau yang dikenali sebagai Firaun.

Di sini juga mengalirnya Sungai Nil, sungai terpanjang di dunia. Bermula alirannya daripada Laut Mediterranean dan menyuburi merentas tanah luas Mesir sehingga beberapa negara selatan Afrika termasuk Sudan. Inilah sumber rahmat utama menyuburi tanah kering kontang dengan pelbagai hasil pertanian bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran. Memberi bahan makanan kepada manusia dan haiwan. Makanan yang daripadanya menjadi zat kepada penerusan jasad-jasad para ulama pewaris nabi. Sehingga menambahkan lagi kemakmuran dan berkat bumi Allah ini.

Rakyatnya boleh dikatakan sangat tabah menghadapi kehidupan. Kehidupan dan kegagahan mereka tidak boleh dipandang ringan dari satu sudut apabila dikatakan tentera Mesir adalah terbaik dunia. Walapun dalam sudut lain ada juga kurangnya mereka hasil daripada pengaruh barat yang mudah meresap di kalangan rakyatnya, namun kemegahan Universiti Al-Azhar sebenarnya mampu mengimbangi suasana ini. Semoga Al-Azhar terus menyinari bumi Mesir bertuah ini.

Kehidupan mereka yang sangat fakir dan miskin boleh kelihatan di mana-mana sahaja. Mereka tidak mempunyai kediaman. Tidak mustahil boleh dilihat seorang nenek tua menghadap tong sampah besar semata-mata mengumpul sisa-sisa roti dan ayam untuk dimakan. Tidak mustahil anak-anak kecil sudah menjadi anak-anak jalanan meminta belas ihsan masyarakat disekeliling. Seawal usia empat tahun telah bersama menunggangi keldai mengutip barang-barang buangan bermula jam lima pagi.

Cengkaman kuat ekonomi kapitalis tidak boleh dinafi di negara ini. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Sehari golongan sederhana rendah hanya mampu mengumpul LE 20 sehingga LE 30 sehari. Sekitar RM 10 sehingga RM 15 sehari. Itupun sekiranya rezeki murah. Inilah antara kehidupan kasta yang wujud di Mesir sepertimana di India, Indonesia, Bangladesh dan beberapa buah negara lain. Golongan yang kaya semakin kaya dan miskin semakin miskin dan jarak sosioekonomi antara keduanya sangat ketara. subsidi roti yang diberikan pihak kerajaan tidak banyak membantu menambahbaik kehidupan rakyat jelata.

Kelembapan pertumbuhan ekonomi Mesir menjadikan rakyatnya sukar meningkatkan taraf kehidupan mereka. Mana mungkin ekonomi boleh dibangunkan dengan cergas andaikata rakyat tidak mampu memberi dokongan dan sumbangan terbaik untuk kemajuan ekonomi. Barang yang semakin mahal pastinya membantutkan rakyat untuk menjalankan perniagaan kerana rakyat sendiri tidak mampu untuk membelinya.

Selain daripada cengkaman kapitalis, ia juga disebabkan beberapa perjanjian yang pernah berlaku antara Mesir dan Israel. Malah perjanjian Camp David yang dimetrai antara Presiden Mesir ketika itu, Anuar Sadat sangat memberi kesan. Ekonomi Mesir tidak mampu berkembang. Ekonominya tersekat. Tidakkah pelik, Mesir yang memiliki bahan mentah kapas antara yang terbaik di dunia, hasil pertanian yang sangat banyak, kawasan pelancongan yang bertebaran, tetapi masih tidak mampu memberi kehidupan yang sepatutnya kepada rakyat.

Nilai terendah untuk jual beli serendah 25 qursy bersamaan sekitar 10 sen Malaysia. Malah nilai ini dilihat sangat tinggi bagi sesetengah bahan mentah. Semua orang perlu emncari pendapatan keluarga mereka sendiri. Persaingan sangat tinggi. Bahan atau keperluan yang sama terpaksa berkongsi penjualan di pasar-pasar. Sehingga sanggup menarik pakaian pelanggan dan menawarkan pelbagai harga serta merayu agar berangan mereka dibeli. Walaubagaimanapun, keadaan ini mungkin berbeza antara kawasan perkampungan atau pendalaman dengan kawasan kota atau bandar.

Semata mencari rezeki, mereka menawarkan khidmat yang sehingga boleh dikatakan tidak masuk akal. Di dalam sebuah stesen keretapi yang sederhana besar, mereka mengambil upah membari maklumat kepada orang ramai tentang keretapi yang pelangan mahu naiki. Upah menukat bal lampu, upah memperbaiki saluran air atau paip, upah mengangkat serta menjaga barang dan pelbagai bentuk lagi.

Kenderaan awam sangat banyak kelihatan. Jika mahu dibuat perbandingan antara penggunaan bas dan penggunaan van, pastinya penggunaan van sebagai pengangkutan awam memberikan lebih banyak peluang orang ramai mencari rezeki. Inilah situasinya. Perjalanan sejauh hampir 200 kilometer hanya dengan tambang LE 8 bersamaan sekitar RM 4. Siapa yang berani untuk menaikkan harga sekiranya kemarahan pengguna akan menyusul atau mereka kelak kehilangan pengguna atau pelanggan. Duit yang diperolehi cukup sekadar memenuhi keperluan seharian dan tidak mampu untuk digunakan sebagai 'memberikan kepuasan dan keselesaan terbaik' buat pengguna. Semuanya 'ala kadar' atau sekadar syarat sahaja.

Kegiatan dan perkembangan ekonomi sangat berkait rapat dengan kestabilan politik. Perintah berkurung atau darurat yang dilaksanakan sejak sekian lama jelas menggambarkan hilangnya kestabilan yang sepatutnya untuk rakyat Mesir. Tekanan daripada Israel dan Amerika Syarikat ke atas kepimpinan tertinggi memaksa mereka melakukan pemerintahan seolah berupa diktator. Sesiapa yang menentang kerajaan dengan mudah akan ditangkap dan dipenjarakan. Sistem pilihanraya langsung tidak berfungsi dengan sepatutnya. Kebebasan berparti, kebebasan rakyat, kebebasan media semuanya dinafikan.

Secara umumnya rakyat dilarang berkumpul. Malah para pelajar yang datang ke Mesir diingatkan agar tidak berkumpul melebihi tujuh orang di tempat-tempat yang terbuka. masjid-masjid yang menjadi tumpuan rakyat dan berpotensi membangkitkan semangat rakyat kebiasaannya dikawal oleh berbelas trak polis terutama ketika waktu solat Jumaat. Ceramah umum dilarang. Sebaik habis waktu solat masjid dikunci. Dilarang melaksanakan program di masjid-masjid melainkan berbentuk keagamaan semata-mata. Selepas kejatuhan Husni Mubarak, sudah mula kedengaran ceramah-ceramah selepas waktu solat fardhu.

Rakyat seringkaali bimbang dengan kewujudan 'mata-mata' polis. Mungkin 'mata-mata' ini terdiri daripada kalangan kaum kerabat sendiri atau rakan taulan terhampir. Berbicapa mengenai politik Mesir di tempat terbuka seolah-olah mengundang maut. Di kalangan rakyat Mesir sendiri atau sesama pelajar atau rakyat asing dengan rakyat Mesir. Kritikan yang tidak kena tempat dan masanya terhadap pemerintah mungkin-mungkin penjara bawah tanahlah lokasi yang bakal dituju. Namun, di pasca revolusi ini sudah mula kedengaran suara-suara rakyat yang menghukum dan mengkritik kerajaan Husni Mubarak. Hatta ketika menaiki teksi atau di kedai-kedai kopi.

Parti Baath merupakan antara pasti dominan yang menguasai timur tengah. Parti berfahaman sosialis ini tidak memggunakan Islam sebagai neraca pertimbangan di dalam pemerintahan. Parti ini hakikatnya bermusuh dengan Islam. Parti yang mendominasi kepimpinan tertinggi sesebuah negara berindak zalim ke atas rakyat yang menetang mereka. Inilah yang menguasai corak pemerintahan kebanyakan negara-negara Arab.

Pemerintah ketika zaman Husni Mubarak seringkali menjadikan Ikhawanul Muslimin sebagai mangsa. Perwakilan yang bertanding, setelah mereka dikenalpasti kemudiannya akan ditangkap. Keputusan pilihanraya yang walaupun memihak kepada Ikhwanul Muslimin seringkali kalah. Penyelewengan di dalam sistem pilihanraya telah berkakar umbi sejak sekian lama. Kini Ikhwanul Muslimin semakin diterima rakyat dan menjadi pilihan rakyat. Mereka telah menyatakan akan membentuk satu parti baru bagi mewakili mereka pada pilihanraya yang akan dijalankan pada September akan datang.

Populasi penduduk Mesir berjumlah lebih 80 Juta orang. Walaupun mesir merupakan sebuah negara yang sangat luas, namun hanya kurang 10 peratus kawasannya yang boleh didiami. Selebihnya adalah kawasan padang pasir. Ini menyebabkan kepadatan penduduk yang tinggi dan persaingan meneruskan kehidupan juga tinggi. Rakyat yang mampu bertahan akan dapat meneruskan kehidpannya dan yang tersisih terus melarat. Kehidupan yang sukar ini bertambah buruk dengan terdapat rakyat yang mewarisi kemiskinan yang berterusan

Kepayahan hidup juga mungkin menyebabkan mereka tidak bermatlamat membina keluarga yang besar. Keluarga yang mempunyai lima orang anak sudah dianggap ramai. Pertambahan anak pasti sekali menambah bebanan dan keperluan hidup mereka sedangkan ekonomi keluarga tidak mampu menampung. Ada sesetengahnya berkahwin lewat kerana mahu mengukuhkan kewangan terlebih dahulu.Tidak mustahil jika terdapat ibu bapa yang telah sekitar 40 dan 50an tetapi mempunyai anak yang masih kecil.

Rakyat yang mempunyai kelulusan baik di peringkat akademik kebanyakannya akan ke Luar Mesir untuk mencari peluang kerjaya atau pendidikan yang lebih baik. Kelayakan akademik mereka tidak dapat mereka gunakan sebaik mungkin untuk menyumbang kepada negara akibat pelbagai sekatan dan suasana yang tidak mengizinkan. Sebagai contoh, terdapat para pengajar di universiti yang bekerja sambilan seperti berniaga, membawa teksi dan lain-lain semata-mata mencari rezeki lebih. Malah, kebanyakan mereka juga bergantung sumber pendapatan dengan penjualan buku-buku akademik yang mereka tulis sebagai rujukan rasmi di dalm dewan kuliah dan universiti-universiti.

Di kawasan bandar, kediaman kebanyakannya berbentuk rumah flat atau kondominium kelas sederhana. Di kawasan elit terdapat rumah-rumah kondo mewah, rumah teres dan rumah banglo persendirian. Dikatakan terdapat keluarga yang mendirikan sebuah banguanan flat atau kondo untuk didiami seluruh kaum kerabat terhampir atau orang-orang yang mempunyai hubungan terdekat. Di kampung-kampung, rumah dibina di atas lot-lot kepunyaan sendiri atau dibeli. Tidak sedikit rumah yang tidak mencapai taraf 'rumah siap yang sedia untuk diduduki' apabila yang siap adalah bangunan yang didirikan tanpa ada 'baju'nya. Namun keadaan ini lebih baik daripada rumah tanpa pintu, rumah di celah-celah bangunan, di bawah tangga, di stor-stor atau sekadar atap dan dinding sahaja.

Revolusi yang berlaku di Mesir ini boleh dikatakan sebagai satu kejutan. Walaupun ianya dirintis daripada revolusi yang berlaku di Tunisia, namun ia lebih dominan sebagai cerita di peringkat antarabangsa. Bagaimana gelombang rakyat ini benar-banr mampu menjatuhkan pemimpin diktator yang memakan darah dan daging rakyatnya sendiri demi kepentingan peribadi. Ia juga sangat menarik untuk diperhatikan kerana sehingga kini beberapa yang ingin menjejaki semangat revolusi ini masih belum kesampaian seperti di Jordan, Yaman, Syria dan Libya. Pastinya semangat rakyatnya berbeza api kemaraannya berbanding negara Arab yang lain.

Hari ini Mesir di era pemerintahan tentera. Pastinya suasana sekarang amat sukar bagi kaki-kai dan tangan-tangan Husni Mubarak kembali ke pentas pemerintahan apabila tindakan pantas membekukan aset, menghalang daripada keluar negara dan pendawaan yang berterusan daripada rakyat. Tidak seperti yang berlaku di Thailand tidak dalam dahulu apabila rampasan kuasa oleh pihak tentera tidak bertahan lama dan akhirnya dirampas kembali oleh konco-konco Thaksin. Ini mungkin juga disebabkan gelombang merah penyokong Thaksin masih kuat pengaruhnya. Namun, apa yang berlaku terhadap Husni mubarak, tiada sokongan kepadanya. Kecuali daripada 'para pelakon' yang dibayar yang terdiri daripada pihak polis. Sungguh mengaibkan!



Muabarak kini dikatakan memohon kepada pentadbiran ketenteraan untuk terus kekal di Syam al-Syeikh. Kesihatannya kini tidak menentu. Pastinya serangan jantung menghantui apabila pemimpin sebegini menerima pelbagai lagi tekanan dan dakwaan salahguna kuasa dan duit. Semoga mendung Mesir akan berlaku dan cahaya Islam akan menyinari segala kegelapan kezaliman dan penyelewengan.

Hidup dalam mencari..

Tanta,
17 Jamadil Awwal 1432 H.

Monday, April 18, 2011

Sejenak

Manusia dilarang untuk mengharapkan rahmat Tuhan,
Sedang ia terus berangan dan meneruskan maksiat.

Manusia sedih dan tertekan bila musibah melanda,
Saat awal ia datang, berputus asa atau bersyukurkah manusia?

Tika musibah terus menimpa,
Sering manusia terfikir atas alasan apa ia melanda,
Mungkin terleka manusia,
Sedangkan kerna tangan mereka sendirlah musibah berlaku.

Manusia terus menahan gelora hati,
Terus kuat bersyukur atau kalah berputus asa.

Apa lagi menjadi sandaran dan harapan manusia?
Manusiakah?
Kebetulankah?
Tuahkah?
Atau terus mengharap redha Tuhannya?

Sungguh,
Bukan mudah manusia mengerti hakikat ketuhanan dan kehambaan,
Mereka yg terpilih mereka yang beruntung,
Namun, untuk siapakah syurga dan neraka,
Bukankah tujuannya utuk manusia juga?
Selaku khalifah muka bumi dan,
Pemimpin diri sendiri.

Bukankah engkau juga manusia?

Tanta,
14 Jamadil Awwal 1432 H.

Mimpi

Berbaju kurung bewarna kuning,

Bertudung putih melitup kepala,

Itulah mimpiku di malam hening,

Rasanya sudah tiga kali orang yang sama.


Huh, mainan syaitan mungkin..

Tuesday, March 29, 2011

Kembali

Alhamdulillah.
Setiap yang berlaku PASTI ada hikmah.
Cuma adakah akal manusia mampu untuk menanggapinya..?

Hidup dalam mencari..

Kuala Lumpur,
24 Rabi'ul Akhir 1432 H.
29032011.

Monday, March 28, 2011

KATA IMAM AL-GHAZALI

Yang singkat itu "WAKTU"

Yang menipu itu"DUNIA"

Yang dekat itu"KEMATIAN"

Yang besar itu"HAWA NAFSU"

Yang berat itu"AMANAH"

Yang sulit itu"IKHLAS"

Yang mudah itu "BERBUAT DOSA"

Yang susah itu"SABAR"

Yang sering lupa itu"BERSYUKUR"

Yang membakar amal itu"GHIBAH"

Yang mendorong ke neraka itu"LIDAH"

Yang berharga itu"IMAN"

Yang menentramkan hati itu"TEMAN SEJATI"

Yang ditunggu Allah Swt. itu"TAUBAT"


*Walaupun saya tidak pasti akan kebenaran ia kata-kata Imam Al-Ghazali, sekurang-kurangnya kita mengenali beliau atas pemikirannya yang penuh hikmah.

Kuala Lumpur,
23 Rabi'ul Akhir 1432 H.

Thursday, March 24, 2011

80% penjawat awam dibelenggu hutang

PUTRAJAYA: Lebih 80 peratus penjawat awam dibelenggu dengan hutang disebabkan gagal mengurus kewangan secara bijak terutama apabila keinginan melebihi kemampuan, ditambah kemudahan pembiayaan yang terlalu longgar.

Malah, ramai di kalangan mereka mengalami krisis kewangan yang lebih teruk sehingga jatuh bankrap, sekali gus menghadapi risiko hilang pekerjaan dan kelayakan mendapat bayaran pencen. Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Ceupacs), Datuk Omar Osman (gambar), berkata masalah itu disebabkan penjawat awam mudah mendapatkan pinjaman hingga mendatangkan masalah.

Menurutnya, memang ramai bersikap seperti itu lebih-lebih lagi apabila mendapati dirinya layak mendapat pinjaman.

“Beli kereta pun zero deposit pada penjawat awam. Ini sesiapa pun nak beli.

“Kadang-kadang ada yang menjadi penjamin kepada kawan yang hendak berniaga, sebab penjawat awam ini kalau jadi penjamin memang laku, tak kira gaji berapa, asalkan penjawat awam, boleh.

“Kawan pula tak boleh buat apa-apa, perniagaan tak jalan, dia pun hilang dan yang menjadi mangsa penjamin, tak boleh lari,” katanya, kepada pemberita selepas majlis perasmian Taklimat Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010, Kebankrapan dan Bantuan Guaman di sini, semalam.

Majlis itu disempurnakan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong.

Berdasarkan laporan Jabatan Insolvensi ada seramai 1,086 penjawat awam bankrap pada 2009, dengan lebih 70 peratus adalah lelaki.

Omar berkata, angka berkenaan tinggi di kalangan penjawat awam, malah sepatutnya tidak berlaku kes seumpama itu.

“Kita nasihatkan penjawat awam kalau boleh kena tengoklah pendapatan bulanan kita dan berbelanja dengan kebijaksanaan.

“Janganlah sampai menghuru-harakan keluarga kita bila berlaku bankrap, berlaku perkara yang tidak diingini, kerana ini yang menjadi masalah.

“Nanti produktiviti, prestasi dan integriti mereka akan terjejas, kerana masalah kewangan boleh menyebabkan masalah lain,” katanya.

myMetro
23 Mac 2011

Monday, March 14, 2011

Manfaatkanlah waktu mustajab doa

Allah SWT berfirman bermaksud: “Mohonlah (berdoalah) kepada-Ku, nescaya Aku perkenankan permohonan (doa) kamu itu.” (Surah Ghafir, ayat-60)

Dalam surah al-Baqarah ayat 186 bermaksud: “Aku perkenankan doa orang yang berdoa apabila ia memohon (berdoa) kepada-Ku.”

Dalam sebuah hadis riwayat at-Tirmizi yang bermaksud: “Doa itu adalah ibadat.”

Ibnu ‘Atha’ berkata: “Doa itu mempunyai beberapa rukun (sendi) yang kuat, mempunyai beberapa sayap mampu naik ke langit tinggi, mempunyai beberapa sebab menyebabkan diterimanya. Menurutnya lagi, rukun doa itu ialah hadir hati bila berdoa serta tunduk menghinakan diri kepada Allah SWT. Sayapnya ialah berdoa dengan sepenuh kemahuan dan keikhlasan yang timbul daripada lubuk jiwa dan bertepatan dengan waktunya. Sebab ia diterima ialah berselawat kepada Nabi sebelum berdoa.

Satu hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Tuhan kita turun ke langit dunia ketika malam tinggal sepertiga yang akhir. Maka Tuhan berkata: “Sesiapa berdoa kepada-Ku maka Aku akan perkenankan doanya, sesiapa meminta kepada-Ku maka Aku akan memberinya, sesiapa meminta ampun maka Aku ampuni dia.”

Hadis lain menyatakan: “Pada waktu malam, sesungguhnya ada satu masa jika seseorang Muslim memohon kepada Allah kebajikan dunia dan akhirat, nescaya Allah SWT mengkabulkannya.

Secara ringkas, waktu berdoa mustajab ialah:

# Ketika turun hujan.

# Ketika hendak memulakan solat dan sesudahnya.

# Ketika menghadapi barisan musuh dalam medan peperangan.

# Pada waktu tengah malam.

# Di antara azan dan qamat.

# Ketika iktidal akhir solat.

# Ketika sujud dalam solat.

# Ketika khatam (tamat) membaca al-Quran 30 juzuk.

# Sepanjang malam, terutama sekali sepertiga yang akhir juga waktu sahur.

# Sepanjang hari Jumaat kerana mengharap bertemu dengan saat diperkenankan doa (ijabah) yang terletak di antara terbit fajar hingga terbenam matahari pada hari Jumaat.

# Antara Zuhur dengan Asar dan antara Asar dengan Maghrib.

Selain itu, tempat utama mustajab doa pula adalah :

# Ketika melihat Kaabah

# Ketika melihat Masjid Rasulullah SAW.

# Ketika melakukan tawaf.

# Di Multazam.

# Di telaga Zamzam.

# Di Kaabah.

# Di belakang Makam Ibrahim.

# Di Bukit Safa dan Marwah.

# Di Arafah, Muzdalifah, Mina dan berhampiran Jamrah (tempat melontar).

# Tempat mulia seperti masjid, surau dan lain-lain.

Allah SWT berfirman bermaksud: “Katakanlah (wahai Muhammad) Tuhanku sudah memerintahkan supaya berlaku adil dan mendirikan solat pada setiap masjid serta berdoalah kamu kepada-Nya dengan mengikhlaskan taat kepada-Nya. Bagaimana Tuhan sudah menjadikan kamu pada permulaan, begitu pulalah kamu akan dikembalikan.” (Surah al-A’raf ayat 29)

Islam sangat menyukai kita berdoa untuk seseorang yang jauh daripada kita. Dalam hadis riwayat Muslim, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Doa seorang Muslim (untuk kebaikan) saudaranya (Muslim) yang jauh adalah mustajab.” Dalam hadis lain Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Pada sisi orang berdoa itu berdirinya seorang Malaikat. Setiap kali ia berdoa kebaikan untuk saudara Muslimnya, maka Malaikat yang ditugaskan itu berkata: “Amin (memohon agar doa itu diperkenankan) dan bagimu seumpamanya.”

Begitu juga kita disuruh mendoakan orang yang berbuat baik kepada kita. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesiapa yang diberikan kepadanya kebajikan, lalu ia mendoakan orang itu dengan menyebut ‘Jazakallahu khairan’ (mudah-mudahan Allah SWT membalasmu dengan kebajikan yang lebih baik), maka seseorang itu sudah memenuhi hak sanjungan. (Hadis riwayat al-Tirmizi)

Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda: “Dan sesiapa membuat kebajikan (makruf) kepadamu, maka balaslah kebajikan itu. Jika engkau tidak sanggup membalasnya, maka berdoalah untuknya sehingga terasa kamu membalas kebajikan orang itu dengan sesempurnanya.Wallahua’lam.

Sumber

Memanfaatkan ruang untuk kebajikan sedaya mungkin.

Hidup dalam mencari..

Kuala Lumpur,

9 Rabi'ul Akhir 1432 H.

Wednesday, March 2, 2011

Orang Mukmin Sentiasa Bersabar dengan Musibah dan Reda dengan Ketentuan Allah

Sumber

Sahabat yang dirahmati Allah,

Sebagai manusia biasa dan sebagai hamba Allah s.w.t hidup kita di dunia ini tidak akan sunyi dengan kesusahan, dugaan, ujian, musibah dan kedukaan. Samaada musibah ini berlaku ke atas diri kita sendiri, ahli keluarga, jiran tetangga , sahabat-handai maupun di dalam masyarakat .

Tetapi orang mukmin sentiasa bersikap positif dan reda dengan qada dan qadar daripada Allah S.W.T.

Setiap apa yang ditakdirkan oleh Allah S.W.T.dianggap sebagai baik kerana mengandungi hikmah yang mungkin tidak dapat dijangka oleh akan fikiran mausia. Dan hanya Allah S.W.T. sahaja yang Maha Mengetahu segala hikmah di atas setiap kejadian dan ketentuan-Nya.

Firman Allah S.W.T. maksudnya: "Dan Kami pasti menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar, iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata ; "Inna lillahi wa inna illahi rajiun" (sesungguhnya kami milik Allah, dan kepada-Nyalah kami kembali). Merekalah yang memperoleh ampuna dan rahmat dari Tuhannya, dan merekalah orang-orang yang mendapat petunjuk." (Surah al-Baqarah ayat 155-157)

Kalimat "Inna lillahi wa inna illahi rajiun" dinamakan kalimat 'istirja' (penyataan kembali kepada Allah). Disunatkan menyebutnya ketika ditimpa musibah baik besar atau kecil.

Sahabat yang dimuliakan,

Sifat sabar adalah sifat orang mukmin yang sentiasa hati dan jiwanya berhubung dengan Allah S.W.T. dan apabila sesuatu yang mendukacitakan berlaku atas dirinya lidahnya terus menyebut "Inna lillahi wa inna illahi rajiun" (sesungguhnya kami milik Allah, dan kepada-Nyalah kami kembali.)

"….Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Tuhannya, kecuali orang-orang yang sesat".
(Surah al-Hijr ayat 56)

Orang mukmin yang sabar dan yakin dengan janji-janji Allah sebenarnya mempunyai tujuh prinsip yang menyebabkan dia tidak kecewa dan berputus asa dengan rahmat Allah S.W.T.:

Pertama: Kita mesti yakin kepada Allah. Sesungguhnya yakin kepada Allah sepenuhnya menjadi aku tenang menerima apa saja ketentuan Allah keatas diriku. Kita yakin apa yang ditentukan-Nya itu yang lebih baik untuk kita. Sekalipun pada zahirnya nampak tidak baik.

Kedua: Kita hendaklah yakin bahawa ketentuan Allah pasti akan terlaksana. Tiada sesiapa dapat lari darinya. Sesungguhnya tiada sesiapa yang boleh menolak ketetapan-Nya. Maka semestinyalah kita reda dengan ketetapan Allah, tidak merintih dan menyesalinya.

Ketiga: Kita hendaklah yakin bahawa apa yang kita hadapi hari ini merupakan ujian daripada Allah.Kejayaan dalam sesuatu ujian hanya boleh dicapai dengan bersabar serta mengharapkan ganjaran daripada Allah. Dan kita sentiasa meletakkan harapan yang tinggi bahawa Allah akan menggantikan untuk kita keadaan yang lebih baik sama ada di dunia dan akhirat. Dengan itu kita tidak dihimpit kerisauan dan keluh kesah.

Keempat: Kita hendaklah yakin bahawa jika kita tidak sabar maka apalah gunanya kita merintih? Pastinya rintihan hanya akan menambahkan kesedihan, kerisauan, keluh kesah yang akhirnya membawa padah tidur tak lena, makan tak selera dan ibadah tak sempurna.

Kelima: Adalah tidak mustahil kita akan ditimpa bencana yang lebih teruk daripada apa yang dialami sekarang. Lantaran itu kita hendaklah bersyukur kepada Allah terhadap bencana yang kita terima ini. Bukankah pepatah ada menyebut ‘sesiapa yang melihat kesusahan orang lain akan berasa ringan kesusahan yang ditanggungnya?'.

Keenam: Musibah yang menimpa diri kita bukan pada agama. Sesungguhnya yang sebenar-benar musibah itu ialah musibah pada agama iaitu apabila seseorang insan berada didalam kesesatan, kefasikan atau kekufuran. Adapun musibah yang lain daripada itu, sama ada terhadap harta, anak atau diri sendiri semua itu ringan sahaja. Kesannya pun hanya seketika berbanding dengan musibah pada agama serta kesesatannya. Lantaran itu Rasulullah S.A.W. berdoa maksudnya : “ Wahai Tuhanku, janganlah Engkau jadikan musibah kami atas agama kami”

Ketujuh: Dan yang akhir, sesungguhnya kita sedang menanti pertolongan daripada Allah. Dari satu detik ke satu detik kerana sesungguhnya semua urusan itu di tangan Allah. Berterusannya sesuatu keadaan itu adalah sebahagian daripada perkara yang mustahil.

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud “…Dan demikianlah Kami tukar gantikan hari-hari itu di antara manusia…” (Surah Ali- Imran ayat 140)

Firman Allah S.W.T. maksudnya : “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah ayat 216)

Sahabat yang dikasihi,

Marilah kita berpegang kepada tujuh prinsip di atas semoga hati kita sentiasa reda dan tidak keluh kesah atas apa saja dugaan dan cabaran di dalam kehidupan ini. Ingatlah hidup kita hanya sementara dan di akhiratlah kehidupan yang kekal abadi . Apabila kita bersabar maka Allah S.W.T. telah berjanji di dalam al-Quran yang bermaksud: "Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira" (Surah az-Zumar, ayat 10).

*Sangat tertarik dengan artikel ini. Moga ada manfaatnya.

Kuala Lumpur,
27 Rabi'ul Awwal 1432 H.

Monday, February 28, 2011

Agenda Yang Diperjuangkan

Assalamualaikum.

Baru-baru ini PAS telah mengumumkan resolusi tentang pengupayaan bangsa Melayu. Ini semua sebagai satu langkah 'penceritaan' semula kepada rakyat Malaysia umumnya dan kepada orang yang masih tidak kenal sejarah perjuangan PAS.

Alhamdulillah, sedikit respon baik daripada beberapa pihak. Namun, saya sebenarnya sangat berasa hairan dan sangat terguris hati. Adakah selama ini beberapa NGO gerakan Islam masih tidak sedar bahawa PAS telah berjuang untuk bangsa Melayu sejak sebelum negara ini mencapai kemerdekaan lagi? Adakah mereka tidak tahu bahawa Melayu menjadi objek kedua selepas Islam dalam senarai perjuangan PAS?

Saya rasa bersyukur dan berpandangan positif dengan komentar Presiden ISMA yang meyambung baik tindakan pemerkasaan Melayu oleh PAS ini. Namun, seolah menyatakan selari dengan slogan ISMA. Mengapa ISMA tidak sedar bahawa PAS sejak dahulu perjuangkan Melayu?

Cubalah wahai semua pendukung IRC, JIM, ISMA, IKRAM, PEMBINA, HALUAN dan seumpamanya. Apakah tujuan dan matlamat pertubuhan anda semua?

Jika mahukan Islam, PAS sememangnya perjuangkan Islam. Jika mahukan Melayu, PAS sejak sebelum merdeka memperjuangkan bangsa Melayu. Lihat sahaja apa yang telah diperjuangkan oleh Dr. Burhanuddin al-Helmy. Jika mahukan dakwah, sejak dahulu lagi PAS menggerakkan dakwah sebagai pilihan utamanya. Cuma dakwahnya tertumpu kepada kepimpinan negara dan di dalam jalan politik.

Mengapa anda semua tidak mahu mendukung dang menyokong PAS dalam erti kata sepenuhnya bersama PAS? Jika anda mahu mewujudkan dakwah kepada Melayu, mengutamakan Melayu dalam agenda penubuhan, bukankah ianya tidak syumul? Bagaimana dengan kaum lain dan masyarakat orang asli yang bukan Melayu? Bagaimana mereka ini perlu didakwahkan? Sekiranya anda mahu mengutamakan Melayu?

Lihat sahaja, antara prejudis bangsa lain seperti Cina dan India, mereka tidak mahu memeluk Islam kerana takut akan dilabel sebagai masuk Melayu. Lihat! Bukankah ini satu fenomena yang sangat tidak bagus. Kita mahu perjuangkan nilai Islam yang tulen dan dikembangkan kepada seluruh mad'u di Malaysia ini. Andai sekerat sahaja, mahu perjuangkan Melayu, ke mana pula agenda kita untuk tarik seramai mungkin yang bukan Islam memeluk Islam?

Sakit dada saya memikirkannya.

Sejak dahulu, saya membaca beberapa pandangan orang kuat ISMA. Mereka menulis siapah yang perlu diundi semasa pilihanraya. Antara PAS dengan UMNO. Antara PKR/DAP dengan BN. Namun akhirnya kesimpulan yang diberikan ialah kepada UMNO kerana melaluinya Melayu akan bersatu dan Islam akan dijulang.

Wahai orang yang masih tidak sedar. Lihatlah sejarah, beleklah sejarah. Singkaplah sejarah perjuangan UMNO dan BN ini. Mengapa anda semua masih tidak sedar bahawa perjuangan mereka sebenar adalah memperkasakan pemikiran penjajah?

Mengapa anda melihat langkah PAS terlibat di dalam politik ini sebagai langkah yang tidak boleh diterima. Kerana jika andai anda menerima, anda tidak akan menubuhkan kumpulan lain yang mendakwa memperjuangkan Islam dan Melayu.

Bersama di dalam PAS, memperjuangakan agenda Islam, keadilan, agenda Melayu, pemerkasaan ekonomi bumiputera. Ke mana halatuju anda sekalian wahai IRC, IKRAM, JIM, ISMA, PEMBINA dan HALUAN serta seumpamanya.

Anda berkata dakwah dan tarbiyah PAS tidak syumul dan mantap. Maka, mari bersama perkasakan PAS, bukan tubuh persatuan lain. Dahulu ada pihak yang mengatakan bahawa PAS tidak syumul kerana tiada agenda pemerkasaan ekonomi. Maka Al-Arqam ditubuhkan. Ekonomi Melayu seolah berjaya mendominasi. Wujudkan pelbagai cawangannya. Ada bas sendiri, kemudakan pengangkutan yang bagus. Ada siaran penerangannya sendiri.

Ini semua dilihat sebagai satu momentum baru kepada Melayu kerana dilihat berjaya memperkasakan Melayu melalui ekonomi. Namun, apabila terjadi kesalahan faham mengenai akidah, maka Al-Arqam digulingkan. Akhirnya semuanya digulingkan bersama dengan 'harapan' pemerkasaan ekonomi tadi.

Sudahlah kemunculannya memperkasa ekonomi boleh dilihat sebagai satu langkah yang sangat baik dan komprehensif. Akhirnya diharamkan keseluruhannya. Segala yang baik dari ekonomi itu juga semuanya telah bersama dikuburkan. Mengapa pendekatan ekonomi itu tadi tidak dijanakan kembali?

Saya ingin merujuk kepada sebahagian kenyataan yang dikeluarkan didalam web ISMA.

"Pendirian ini dilihat sinonim dengan perjuangan ISMA yang berslogankan “Melayu Sepakat, Islam Berdaulat” yang memperjuangkan pembinaan jatidiri dan kesatuan bangsa Melayu bagi memperkukuhkan kedudukan agama Islam di Malaysia.

“Pendirian terbaharu PAS ini akan menambahkan lagi keyakinan ahli-ahli ISMA terhadap dasar perjuangan mereka”, tegas Ustaz Abdullah lagi.

Sebelum ini, ISMA telah menganjurkan dua program berskala besar dua tahun berturut-turut dalam menyuarakan agenda perjuangan “Melayu Sepakat, Islam Berdaulat” iaitu Konvensyen Pemikiran Hasan al-Banna Dalam Melakar Agenda Bangsa (KOBANNA) pada Januari 2010 dan Konvensyen Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka (KEMM) pada Januari 2011."
Sumber.

Seolah menyatakan Melayu ini telah dahulu diperjuangkan oleh ISMA dan PAS menuruti dari belakang. Seolah PAS yang mengikut pendekatan ISMA. Seolah ISMA yang terlebih dahulu dan terkehadapan dalam perjuangan Melayu ini. Seolah ingin menunjukkan anda 'HERO' dalam agenda Melayu Islam.

Wahai IRC, JIM, IKRAM, ISMA, PEMBINA, HALUAN dan seangkatan dengannya. Sekiranya anda tidak mahu bergabung tersu dengan PAS kerana kononnya tidak mahu terlibat dengan politik yang menganggap bahawa plitik ini kotor. Kerana PAS lebih dominan dengan politik sehingga anda semua tidak sedar dengan agenda dakwah dan Melayu yang sejak awal telah dikumandangkan oleh PAS.

Berjuanglah anda kalian dengan penulisan, luahan idea, kajian, penyebaran kesedaran kepada rakyat umum kepada prinsip Islam yang sebanar. Tegurlah pemerintah dengan medium anda yang anda miliki. Teranglah kepada rakyat nilai dan erti keadilan, kesamarataan, demokrasi dan sebagainya dengan jelas kepada masyarakat. Kaitkanlah dengan berani fenomena yang berlaku sekarang dengan nilai realiti. Bukan sekadar konsep dan teori yang jauh dengan panggang realiti.
Nilailah kembali, adakah dengan perjuangan anda sejak dahulu membuahkan hasil yang baik kepada kesedaran terhadap Islam kepada masyarakat Malaysia secara keseluruhan. Adakah perjuangan anda boleh membawa kepada pemahaman orang bukan Islam terhadap Islam yang sebenarnya? Akhirnya membawa peningkatan orang memeluk Islam di negara ini.

Anda berhempas pulas perjuangkan Melayu yang PAS pun telah perjuangkan. Anda mahu perjuangkan dakwah yang PAS pun telah laksanakan sejak dulu. Bolehkan anda fikir, apakah platform terbaik dalam menghadapi realiti pemerintahan pada hari ini, dalam memastikan Islam itu benar-benar diletakkan di tempatnya.

Baru-baru ini ada ahli koponen BN yang menghina dan mencela menganai Islam. Mengenai aurat dan hukum menyentuh dan bersalaman antara lelaki dan perempuan. Di dalam kempen pilihanraya dalam seminggu ini, pihak pemerintah menggunakan gambar Anwar Ibrahim yang meliwat Tuan Guru Nik Aziz. Mengapa semua pertubuhan ini langsung tidak mengupas isu-isu ini? Mengapa semuanya diam? Sedikit komentar terhadap tulisan ini. Tolonglah jangan mengkaji hanya di hujung lalang, tapi kajilah struktur lalang dari hujungnya sehingga akar-akarnya.

Bangunlah dan sedarlah. Apa agenda anda sebenarnya. Kata-kata pemimpin hanya dalam isu-isu tertentu yang dilihat ada kepentingan sendiri. Bukan kepentingan Islam, Melayu dan kepentingan keadilan yang sebenarnya. Bukan kepentingan yang menyeluruh!

Sedarlah wahai anda semua. Apa kepentingan pada hari ini? Apakah keutamaan anda semua dalam perjuangan anda? Janganlah anda tanpa sedar sebenarnya pembantut berkembangnya Islam dengan sempurna.

Maaf, saya langsung tidak menyokong keyataan ini.


Menuggu bila tibanya kenyataan 'menegur' dan 'menasihati' oleh pertubuhan seperti JIM, PERKASA, ISMA, IKRAM terhadap pengikut pemerintah ini. Saya rasa ini bukan hanya isu politik, tetapi isu akhlak MELAYU/ISLAM yang diperjuangkan oleh golongan tersebut.



Hidup dalam mencari..

Kuala Lumpur,
25 Rabi'ul Awwal 1432 H.

Friday, February 25, 2011

Go Back To Egypt

Hidup dalam mencari di perjalanan..

Kuala Lumpur,
22 Rabi'ul Awwal 1432.

Wednesday, February 23, 2011

Keistimewaan Pembaca dan Penghafaz Al-Quran

Syafaat 10 anggota keluarga ke syurga
Dari Ali bin Abu Talib, katanya Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Barang siapa membaca al-Quran dan menghafalnya, Allah akan memasukkannya ke dalam syurga dan memberi hak syafaat kepadanya untuk sepuluh anggota keluarganya, mereka semuanya telah ditetapkan untuk masuk syurga." (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmizi)

Berada dalam rahmat Allah
Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidak ada orang yang berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca dan mempelajari al-Quran, kecuali mereka akan memperolehi ketenteraman, diliputi rahmat, dikelilingi para malaikat dan mereka sentiasa disebut-sebut oleh Allah di kalangan para malaikat (yg di langit)." (Riwayat Muslim, At-Tirmizi, Ibnu Majah dan Abu Daud)

Diberi ganjaran pahala mengikut setiap huruf yang dibacanya dengan balasan pahala yang berlipat kali ganda
Dari Abdullah bin Mas'ud r.a.; katanya Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Barangsiapa membaca satu huruf dari kitab Allah (al-Quran), maka dia akan memperolehi pahala satu kebajikan dan setiap satu pahala itu digandakan sepuluh kali. Aku tidak mengatakan bahawa Alif, Lam, Mim itu satu huruf, tetapi Alif itu adalah satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf." (Riwayat At-Tirmizi dan Ad-Darimi)

Dianggap sebagai keluarga kesayangan Allah
Disabdakan oleh Rasulullah s.a.w., dari Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Allah mempunyai keluarga yang terdiri daripada makhluk manusia. "Lalu Rasulullah ditanya:"Siapakah mereka itu wahai Rasulullah s.a.w.?"Jawab baginda: "Mereka adalah keluarga Allah dan orang istimewa bagi-Nya." (Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Ad-Darimi, Al-Hakim dan An-Nasaie)

Al-Quran sendiri akan memberi syafaat kepada pembaca dan penggemarnya di hari kiamat
Daripada Abu Umamah al-Bahili r.a. katanya: "Aku mandengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Bacalah Al-Quran, sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat bagaikan pemberi syafaat kepada tuannya." (Hadis riwayat muslim)

Dipakaikan mahkota pada hari kiamat
Daripada Mu'az bin Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang membaca Al Quran dan beramal dengan apa yang terdapat di dalamnya, Allah akan memakaikan kedua ibu-bapanya dengan mahkota pada hari kiamat kelak. Cahaya mahkota tersebut lebih indah daripada cahaya matahari terhadap rumah-rumah yang ada di dunia. Maka apakah pandangan kamu tentang balasan yang akan diperolehi oleh orang ang membacanya sendiri?" (Hadis riwayat Abu Daud).

Monday, February 21, 2011

Jaga Lidah Kamu Wahai Dr. Asri dan Anda Perlu Meminta Maaf!




Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sejujurnya saya bukanlah selayaknya untuk berbicara dengan terperinci dalam menghukum dan menilai keperibadian seseorang ulama. Lebih-lebih lagi mereka golongan yang taqwanya sangat tinggi di sisi Allah SWT.

Cumanya saya sangat terkesan dengan bicara seseorang yang sangat mudah memberi kenyataan yang negatif dalam memberi komentar terhadap ucapan dan keperibadian ulama. Tiba-tiba sakit dada membaca entri tersebut.

Saya telah mengetahui tentang ini, iaitu seolah terdapat perbezaan pendapat antara Syeikh Tusuf al-Qardhawi dan Syeikh Ali Jum'ah, Mufti besar Mesir. Ringkasnya, Syeikh Yusuf al-Qardhawi bersetuju dengan tindakan rakyat menjalankan demonstrasi, manakala Syeikh Ali Jum'ah sebaliknya.

Tiba-tiba ada pula seorang ulama Malaysia ni mudah-mudahnya untuk menghukum keperibadian salah seorang dari mereka. Pada saya, tindakan ini sangatlah tidak bertanggungjawab dan ini menggambarkan betapa jeleknya hati dan pandangan beliau. Sila baca di sini.

Saya hairan, adakah beliau telah memandang apa yang berlaku dengan pandangan hati yang adil dan bersederhana? Adakah beliau telah mempertimbangkan segala apa yang berlaku berdasarkan kepada semua keadaan dari pelbagai sudut?

Menempelak keperibadian seseorang ulama yang telah jelas ketinggian ilmu dan sifat taqwanya, janganlah mudah melakukan sedemikian. Bagaimanakah anda mahu meminta maaf atas perbuatan ini sedangkan anda di Malaysia dan Syeikh jauh nun di sana?

Adakah anda sanggup menanggung bebanan dosa hasil daripada salah tanggapan yang telah anda canangkan di laman internet? Bukankah prasangka buruk merupakan pembohongan yang paling jelek?

Cubalah bertenang dan bijak dalam menilai sesuatu perkara. Saya sangat bersetuju dengan apa yang diungkapkan di dalam blog ini.

Semoga ia menjadi pengajaran kepada kita dalam beradab dan terhadap ilmu dan pengamal ilmu yang sebenarnya.

*Sebenarnya diri ini sangat 'terguris' dengan pandangan Dr. **** yang telah beliau nyatakan di dalam lamannya.

Hidup dalam mencari..

Kuala Lumpur,
18 Rabu'ul Awwal 1432 H.

Saturday, February 19, 2011

Gambaran Kapitalisme 1Malaysia

'Najib harus lebih ikhlas'

Pertumbuhan ekonomi sebanyak 7.2 peratus yang dicatatkan negara pada tahun 2010 perlu dikaji dengan lebih dekat untuk memahami keseluruhan implikasinya.

Angka 7.2 peratus perlu dibandingkan dengan pencapaian jiran-jiran kita dan bukannya dinilai secara bersendirian. Singapura dan Indonesia contohnya masing-masing berjaya mencatatkan pertumbuhan 14.5peratus dan 6.1peratus dalam tahun 2010. Kedua-dua jiran kita ini mengatasi pertumbuhan Malaysia; apatah lagi apabila pertumbuhan Indonesia adalah berdasarkan angka pertumbuhan asas yang lebih tinggi kerana Indonesia tidak mengalami penguncupan ekonomi dalam tahun 2009 seperti mana Malaysia dan Singapura.

Pertumbuhan 14.5 peratus yang dicatatkan Singapura disokong oleh pertumbuhan kukuh dalam sektor perkilangan pada kadar 29.7 peratus pertumbuhan tahunan. Jika dibandingkan dengan Singapura, pencapaian kita malap dalam kedua-dua aspek - pertumbuhan ekonomi hanyalah separuh dari yang dicapai Singapura, sementara pertumbuhan sektor perkilangan pada kadar 11.4 peratus hanyalah setakat satu pertiga pencapaian Singapura. Penjelasan kedua-dua kerajaan dalam menerangkan perbezaan pertumbuhan sektor perkilangan ini adalah amat berbeza. Singapura menyatakan bahawa permintaan yang kukuh dari pasaran dunia memesatkan pertumbuhan sektor perkilangannya, sementara Malaysia pula menyalahkan pasaran dunia sebagai akibat kelembapan sektor perkilangannya - padahal kedua-dua negara sama-sama bergantung kepada barangan eksport dan pasaran dunia. Hakikatnya, barangan yang dikilang di Malaysia semakin hilang daya saingnya di pasaran dunia kerana kita tersekat di tangga nilai yang bawah dan terpaksa bersaing dengan negara-negara yang struktur kosnya lebih murah; sedangkan pesaing seperti Singapura terus menghasilkan barangan bernilai tinggi. Amaran mengenai masalah ini telah diberikan sejak sedekad yang lalu, namun tidak ada satu langkah yang berkesan yang diambil kerajaan selain dari retorik politik yang dibayar oleh rakyat.

Pertumbuhan sektor perkilangan yang lebih rendah berbanding jiran diburukkan lagi dengan penguncupan dua sektor penyumbang utama di dalam suku keempat 2010. Sektor perlombongan dan pertanian adalah penyumbang utama kepada pendapatan kerajaan persekutuan melalui hasil minyak dan gas serta kelapa sawit. Kedua-dua sektor ini mencatatkan penguncupan dalam suku keempat pada kadar 1.3 peratus (perlombongan) dan 4.3 peratus (pertanian). Akibatnya, pertumbuhan tahunan yang sangat rendah pada kadar 0.2 peratus (perlombongan) dan 1.7peratus (pertanian) adalah satu lagi petanda bahawa ekonomi kita semakin malap.

Pandangan ini diperkuatkan lagi oleh angka-angka beberapa indeks yang digunakan untuk menilai sentimen masyarakat niagawan dan orang ramai mengenai hala tuju ekonomi negara. Indeks Suasana Perniagaan yang diterbitkan oleh Institut Kajian Ekonomi Malaysia (MIER) hilang 5.4 mata dalam suku keempat 2010 untuk jatuh ke paras bawah 100 mata buat kali pertama dalam tempoh dua tahun. Malah, keyakinan masyarakat niagawan ke atas prospek ekonomi seperti yang dilambangkan oleh indeks ini menunjukkan penurunan sejak awal 2010 lagi. Bagi sentimen keyakinan orang ramai pula, walaupun Indeks Sentimen Pengguna menokok ke paras 117.2 mata dalam suku keempat, paras itu masih belum setanding dengan paras keyakinan tahun 2007 sebelum kerajaan menaikkan harga minyak secara mendadak dalam tahun 2008.

Datuk Seri Najib Tun Razak sepatutnya lebih ikhlas dan mengakui bahawa ada jurang yang besar di antara pengumuman projek-projek mega yang dibuat dibawah ETP dan realiti ekonomi yang ditanggung masyarakat niagawan dan orang ramai. Ramai di kalangan rakyat Malaysia yang masih ragu-ragu bahawa siri pengumuman projek itu hanyalah wayang yang akhirnya akan menguntungkan golongan pemerintah dan niagawan elit tanpa menyelesaikan masalah pokok dan struktur ekonomi negara.

Pengurusan fiskal dan kewangan negara juga menunjukkan perbezaan yang besar di antara Malaysia dan jiran kita, terutamanya Indonesia.

Tidak seperti Malaysia, Indonesia berjaya mengelak dari kemelesetan ekonomi tahun 2009 dan terus mencatatkan pertumbuhan kukuh sebanyak 6. 1peratus dalam tahun 2010, menjadikannya salah sebuah ekonomi paling mampan di antara 20 negara terkaya di dunia. Laporan United Nations Global Investment Trend Monitor (diterbitkan oleh UNCTAD pada 17 Januari 2011) mencatatkan aliran masuk pelaburan asing (FDI) sebanyak USD12.8 bilion bagi tahun 2010; yang kedua tertinggi di rantau ini selepas Singapura. Pelaburan baru menyumbang sebanyak 32.2 peratus kepada ekonomi Indonesia sementara perbelanjaan kerajaan menyumbang hanyalah 9.1 peratus kepada pertumbuhan ekonomi. Keseluruhan pencapaian ini berasaskan perbelanjaan kerajaan yang berhemah dan tidak berlebihan. Angka defisit fiskal dan hutang kerajaan hanyalah masing-masing 1.1 peratus dan 28.3 peratus berbanding KDNK bagi tahun 2010.

Keadaannya sangat berbeza di Malaysia. Jumlah hutang kerajaan persekutuan telah mencecah RM407 bilion menjelang akhir 2010, bersamaan 53.1 peratus berbanding saiz KDNK negara. Kegagalan merancakkan pelaburan swasta menyebabkan kerajaan terlalu bergantung kepada projek-projek mega dan perbelanjaan kerajaan untuk mencapai sasaran pertumbuhan ekonomi, sehinggakan defisit fiskal menjadi salah satu masalah utama ekonomi negara.

Defisit fiskal negara memuncak pada aras 7 peratus dalam tahun 2009 dan hanya menurun kepada 5.6 peratustahun lalu, sedangkan sasaran kerajaan yang diumumkan di dalam Rancangan Malaysia Ke-10 adalah 5.3peratusbagi tahun 2010. Malaysia hanya berjaya menarik aliran masuk FDI sebanyak AS$7 bilion dalam tahun 2010, jauh ditinggalkan Singapura yang mendapat sejumlah AS$37.4 bilion aliran masuk pelaburan asing.

Berdasarkan angka-angka dan perbandingan ini, jelas bahawa pertumbuhan 7.2 peratus hanyalah satu lagi bukti bahawa ekonomi kita semakin terkebelakang berbanding dengan negara jiran. Daya saing Malaysia di pasaran antarabangsa semakin merudum dan kedudukan fiskal serta kewangan negara lebih buruk berbanding negara-negara jiran.

Rakyat tidak akan terkeliru dengan pelbagai kempen dan janji manis yang dibuat kerajaan dan akan terus menuntut reformasi ekonomi agar prospek ekonomi yang malap ini dapat diubah. Reformasi ekonomi hanya akan berkesan sekiranya didokong oleh reformasi politik yang ikhlas.

Malangnya, kerajaan persekutuan yang ada telah dibuktikan berkali-kali tiada keikhlasan dalam melaksanakan reformasi politik. Makanya, sebarang dasar ekonomi yang diperkenalkan sebagai reaksi politik tidak akan berjaya menyelesaikan masalah kemalapan ekonomi Malaysia.


KAPITALISME MALAYSIA


Mencari semangat dan kefahaman baru demi kemenangan agama Islam di Malaysia khususnya dan alam amnya.

Hidup dalam mencari..

Pendang, Kedah.

16 Rabi'ul Awwal 1432 H.

Thursday, February 17, 2011

Terus Melangkah



Saya teringat dan tertarik dengan video ini yang pernah diperkenalkan secara tidak langsung oleh seorang sahabat. Maka di sini sebagai perkongsian dan penghayatan.

Merancang dan menuju perjalanan yang semakin jauh.

Hidup dalam mencari..

Monday, February 14, 2011

Tebang Tinggi - Yasin

,


Terbang Tinggi.

Kuala Lumpur,
11 Rabi'ul Awwal 1432 H.

Thursday, February 10, 2011

Transformasi Pendidikan

Assalamualaikum dan dalam sejahtera.

9 Februari 2011

Orang awam seperti saya tidaklah layak untuk membicarakan secara khusus mengenai pendidikan Islam yang dilaksanakan di Malaysia. Lebih-lebih lagi mengkritik, mempersoal dan menolak sistem yang telah ada pada hari ini. Walaubagaimanapun, disebabkan sistem kehidupan kita hari ini masih berada di bawah minda penjajahan, kita seolah terus meletakkan diri kita di bawah cengkaman penjajahan. Baik dari segi pemikiran mahupun sistem. Maka apa yang dilihat masih kurang, ia boleh lagi dikritik atau istilah seumpamanya.

Kehadiran yang tidak disengajakan
Kehadiran saya ke Wacana Pendidikan Islam 2011 anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia dan IIUM Entrepreneurship & Consultancies Sdn. Bhd. bukanlah sesuatu yang telah dirancang awal. Setelah pulang sementara ke rumah di waktu rehat, saya kembali ke UIAM. Semasa melalui kawasan kampus saya terlihat mengenai iklan ini. Berhentikan motor di tepi jalan seketika dan melihat dengan lebih dekat iklan yang hanya bersaiz A4 bewarna bewarna merah jambu. Dalam hati saya teringin benar untuk menghadirinya. Saya tertanya dalam hati, mengapa tidak disedari sejak dari awal..

Saya segera ke bangunan Research Managemant, naik ke pejabat dan bertanya tentang wacana tersebut. Segera di bawa ke tempat program. Dalam hati agak gelisah kerana ini bermakna saya ponteng waktu kerja yang sepatutnya! Tapi inilah yang dikatakan tidak dirancang. Kurang dari 10 minit keputusan dan tindakan diambil.

Prof. Dr. Muhammad Kamal Hassan
Ketika saya masuk ke bilik seminar, Prof. sedang memberikan pembentangannya. Akibat tidak memasuki dari awal program dan hanya mula mendengar di pertengahan ucapan beliau, pada awalnya saya 'ternganga' seketika. Selepas sekitar lima minit baru saya mula memahami kondisi perbincangan. Sebelum ini saya terlepas sekali mendengar syarahan Prof. di UIAM

Jujurnya bila berpeluang mendengar kata-kata daripada orang yang bertaraf Prof., sesuatu yang sangat berharga. Saya suka untuk memahami cara mereka berfikir dan memberikan pendapat atau respon dalam bidang perbincangan yang diperkatakan. Kehadiran sebenarnya adalah menjurus kepada golongan profesional pendidikan Islam, kementerian dan mereka yang berkaitan. Saya tidak termasuk! Rugi tidak hadir sesi awal kerana antara pembentang adalah Prof. Dr. Sidek Baba. Tidak sampai seminggu saya baru mendengar suaranya di IKIM.fm. kagum dengan ucapan dan cara pemikiran beliau.

Kesyumulan Pendidikan Islam
Awalnya Prof. menerangkan bahawa beliau bersetuju dengan manhaj tarbiyatul Islamiyah yang dibawa oleh Syeikh Syed Qutb melalui al-fikrah al kamilah atau al-tasawwur al-Islamiyah. Daripada ini seolah beliau berpendapat bahawa pendidikan Islam atau tarbiyah Islamiyah ini perlulah bersifat sempurna dan menyeluruh (komprehensif) serta merangkumi seluruh pandangan Islam terhadap kehidupan manusia.

Walaubagaimanapun, perbincangan apa bezanya 'Pendidikan Islam' dan 'Pendidikan Agama Islam' masih dalam kesamaran. Apakah istilah yang sesuai dan sepatutnya serta selari dengan sistem dan konsep pendidikan pada hari ini? Hari ini, istilah yang digunakan ialah Pendidikan Islam dan ini merupakan salah satu subjek di dalam silibus sekolah rendah mahupun menengah bagi pelajar beragama Islam. Namun, istilah ini bukan asal yang digunakan oleh cendiakawan Islam terdahulu.

Antara Asalah dan Mu'asarah
Sebagai contoh, Prof. menyatakan Imam Al-Ghazali menamakan kitabnya sebagai Ihya' 'Ulum ad-Din (menghidupkan ilmu-ilmu agama) melambangkan bahawa di sana terdapat satu lagi ilmu yang berlawanan dengan 'Ulum ad-Din itu tadi iaitu 'Ulum ad-Dunya (ilmu-ilmu dunia). Ia juga seolah selari dengan pembahagian ilmu asas iaitu 'Ilmu al-Wahy (ilmu wahyu) dan 'Ilmu al-Kauniyah (ilmu kejadian). Maka, bagaimana untuk kita kembali kepada kesepaduan pendidikan Islam yang sepatutnya.

Prof. juga menerangkan bahawa kita pada hari ini menghadapi kondisi ilmu sains yang sekular dan ilmu agama yang konservatif. Atau dengan kata lain, kita berhadapan situasi pendidikan yang mahu mempertahankan al-Asolah (keaslian) dan dalam masa yang sama perlu berhadapan dengan susana al-Mu'asarah (kontemporari). Prof. mempersolakan, bagaimana mempelajari sifat dua puluh Allah SWT (walau ada perbincangan lain mengenai sifat-sifat Allah tersebut) mampu untuk menghadapi dan menangkis sebarang serangan pemikiran atau agama yang berlaku mutakhir ini. Adakah mampu ilmu tersebut digunakan dalam kita mempertahankan apa yang sepatutnya?

Dengan itu, Prof. berkata setelah kita lama melalui pemikiran penjajahan ini, lantas sedar bahawa sistem barat, ideologi ciptaan manusia ini telah hancur nilainya, maka telah tiba masanya (pada saya sejak dahulu lagi) untuk kita sedar dan bertindak memperbaikinya kembali. Antara jalannya, kita mampu untuk mengkritik ilmu sains pada hari ini yang berpijak atau bertunjangkan ilmu sekular. Maka dari ini (bermula dengan kesedaran, kemudian mengkritik dan berterusan dengan tindakan lain) inilah, proses Islamisasi ilmu itu kita jana dan perkasa kembali.

Saya sedikit rugi kerana akibat terleka mendengar ucapan Prof, terlupa untuk menyalin nota atau ringkasan yang diberikan melalui pancaran microsoft power point.

Konsep 'Membaca Dua Buku'
Ini lebih kurang sama maknanya dengan 'Ulum ad-Din dengan 'Ulum ad-Dunya, al-Asolah dengan al-Mu'asarah serta 'Ilmu al-Wahy dengan 'Ilmu al-Kauniyah. Konsep ini juga telah dibawa oleh cendiakawan silam Islam. Namun saya tidak teringat siapakah yang mewujudkannya. Apa yang dimaksudkan dengan 'membaca dua buku' ini adalah membawa dua buku atau kitab iaitu kitab al-Wahy (kitab wahyu) dan kitab al-'Alam (kitab alam).

Apa maknanya? Ini bermakna, kita sebagai umat Islam perlu kembali (dan sepatutnya terus berpegang dan mempertahankan) pembacaan, penelitian dan pengkajian terhadap dua ilmu atau kitab ini. lmu asolah yang mempunyai nilai ilmu wahyu perlu dipelajari dan dihadamkan di dalam ruang lingkup pemahaman semasa. Ilmu kauniyah, mu'asarah dan 'alam inilah yang berubah akibat berubahnya kehidupan manusia sehingga memerlukan 'pemahaman semasa' itu tadi.

Hari ini dunia barat telah menguasai kitab atau ilmu alam ini. Ilmu teknologi, sosial, kemajuan, ekonomi, sains moden dan sebagainya. Barat mendahului semua itu. Akibat pegangan mereka adalah sekular, maka sudah pasti semua ilmu tadi tiada nilai agama kerana pada mereka agama telah diletakkan sebagai salah satu elemen budaya setempat sahaja.

Sewajibnya, untuk kita kembali kepada kesepaduan pendidikan agama Islam itu, maka ilmu-ilmu tadi tidak seharusnya bersifat dualisme yang menggambarkan ianta berpisah atau terpisah daripada penelitian serta pemahaman ilmu-ilmu wahyu, ilmu asolah dan ilmu agama. Apabila kita berbicara mengenai keperincian sel-sel dan sistem tubuh badan manusia, ia mesti dikaitkan secara langsung dengan ilmu agama Islam. Apabila kita berbicara mengenai tindak balas kimia dan pergerakan atom atau zahrah, perlu kita kaitkan secara langsung dengan ilmu agam Islam. Malah, apabila kita berbicara mengenai mekanikal dan fenomena fizik, ia pasti tidak dapat lari untuk dikaitkan dengan ilmu asolah atau ilmu wahyu agama Islam.

Saya sangat tertarik dengan istilah yang digunakan oleh Prof. iaitu kita perlu menjana 'Sains dimurnikan dengan agama dan agama diperkuat dengan sains'. (Adakah agama ini tidak kuat sehingga menafikan kesempurnaanya dan perlu diperkuatkan dengan ilmu sains? Atau dengan agamalah bukti kesempurnaan dan kemunculan ilmu sains tersebut? Ini perbincangan lain).

Halangan Pluralisme
Semua kehendak ini tidak terjadi sekiranya Kementerian Pelajaran atau Kementerian Pengajian Tinggi mengubah struktur pembelajaran. Sepatutnya apabila Islam telah menjadi agama rasmi persekutuan bagi Malaysia, maka kedudukan dan autoriti agama ini perlulah diletakkan di tempat yang selayaknya.Pemerkasaan bidang pendidikan melalui pendekatan agama Islam pelulah diberikan prioriti utama. Kepincangan gejala sosial mendambakan pendidikan Islam yang padu mampu menjadi penyelesai terhadap permasalahan tersebut.

Mungkin kerajaan tidak mampu untuk mewujudkan dua sistem pendidikan di peringkat pembelajaran sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Akan tetapi, penelitian dan penstrukturan semula kandungan pembelajaran agar selari dengan kehendak agama Islam kerana segala nilai baik dalam semua agama itulah sebenarnya nilai Islam. Sebagai contoh, mengambil suapan merupakan larangan dalam agama Islam dan perbuatan ini telah menjadi suatu nilai negatif di dalam semua agama. Maka, tiada halangan untuk agama lain bersetuju dengan nilai yang dibawa oleh Islam.

Kebimbangan ini wujud akibat kemungkinan agama lain menolak menjadikan Islam sebagai nilaian utama di dalam sistem pendidikan negara. Adakah agama lain tiada nilai yang baik? Mengapa Islam perlu dijadikan ukuran utama dan tidak nilai daripada agama lain? Semua persoalan ini telah dijawab sebentar tadi.

15 Langkah
Di sini saya sangat berbesar hati untuk berkongsi dengan apa yang telah disenaraikan oleh Prof. sebagai 'A Variety of Intellectual Effort/Academic Work Which Can Be Undertaken As Part of The Islamicisation of Human Knowledge'. Usaha ini sebenarnya perancangan yang mahu dirancakkan di UIAM.

1. Integration or incorporation
2. Serious critique and/or critical assessment
3. Reform (islah), renewal (tajdid), revival (ihya') or relevantisation
4. Comparative analysis/studies
5. Accepting, acknowledging, affirming and adopting
6. Inviting to, promoting, extolling, supporting and popularizing
7. Enjoining or encouraging or leading
8. Refuting, rejecting, prohibiting, discouraging, objecting, countering, repelling, deconstructing
9. Defending, protecting, supporting
10. Reorientation
11. Synthesizing
12. Improving
13. Reconstructing
14. New Construction
15. New Invention

Menurut Prof. langkah yang ke-13 dan ke-14 merupakan langkah yang terpenting dan paling sukar untuk dilaksanakan. Ini kerana melibatkan keseluruhan kehendak penulisan ini. Iaitu menjadikan agama Islam sebagai agama yang syumul pada kedudukannya dan relevan diserapkan dalam keseluruhan sistem pendidikan nasional.

Sejak Di Mesir
Sejak di Mesir saya mula terfikir bagaimana untuk kita menjadikan nilaian pendidikan hari ini meupakan nilaian yang adik dan sejahtera daripada sebarang ideologi barat dan pengaruh yang bersifat kepentingan tertentu. Sebagai contoh, sejarah yang dipelajari sejak dahulu sehingga ke hari ini merupakan sejarah yang berat sebelah. Maklumat yang disampaikan kepada pelajar hanya mengikut telunjuk idea barat dan kepantingan politik. Teori barat dijadikan sumber utama dan kehendak politik memutarbelit sejarah agar salah kerajaan di 'zaman dahulu' disembunyikan daripada diketahui oleh pemikiran rakyat. Manakala pihak yang tidak sebulu dengan kerajaan dianggap musuh dan pengkhianat bangsa negara. Sungguh memualkan tindakan ini.

Contoh yang lain, silibus pendidikan hari ini sebenarnya tidak mampu membentuk keharmonian negara secara menyeluruh. Pendekatan menyenaraikan Rukun Negara selepas kejadian 16 Mei 1969 adalah langkah yang patut dipuji. Akan tetapi, nilai Rukun Negara ini langsung tidak diserapkan dengan menyeluruh dan bersepadu ke dalam pendidikan pra-sekolah, rendah, menengah mahupun pengajian tinggi.

Rukun pertama iaitu kepercayaan kepada Tuhan itu tidak menjadi tulang belakang dalam membentuk pemikiran dan keperibadian rakyat keseluruhan. Walau apapun agama mereka, fitrah peranan agama adalah membawa nilai yang baik kepada manusia. Akibat kearjaan lebih mengutamakan kelahiran modal insan untuk kemajuan metarial dan keperluan industri, maka lesaplah nilaian agama ini di dalam jatidiri rakyat. Contoh mudah yang lain, adakah Pendidikan Moral yang diajar di sekolah-sekolah meletakkan Kepercayaan Kepada Tuhan sebagai tajuk pertama di dalam silibusnya?

Sekolah Contoh
Secara tidak rasmi, kesedaran untuk kembali pendidikan Islam yang syumul ini telah dilakukan melalui penubuhan sekolah-sekolah swasta pendidikan Islam. Sebagai contoh yang saya perolehi daripada wacana tersebut ialah sekolah di bawah UIAM sendiri dan Sekolah Setia Budi. Walaubagaimanapun saya pasti bahawa perlaksanaannya masik belum menyeluruh meliputi keseluruhan kurikulum dan ko-kurikulum sekolah.

Akan tetapi, ini merupakan satu langkah baik dan saya kira penubuhan PASTI juga antara yang meyumbang walaupun di peringkat pra-sekolah. Perlu lebih ramai pihak yang berkesedaran untuk menubuhkan sekolah-sekolah seperti ini dan terus berani membawa pembaharuan kembali menghayati kesempurnaan pendidikan agama Islam. Kewujudan sekolah-sekolah ini secara tidak langsung menjadi satu contoh atau indicator kepada kerajaan bagi mengembalikan penghayatan Islam di dalam pendidikan sekolah-sekolah awam kerajaan.

Apabila kewujudan sekolah ini bertambah dan kedudukannya semakin kuat dan berkembang, maka pengaruh 'mendesak' menjadi lebih kuat kepada kerajaan. Kerajaan melalui kementerian yang berkaitan perlu memenuhi kehendak untuk kembali kepada Islam dan ini bakal meletakkan pendidikan agama Islam sebagai suatu keutamaan dalam membentuk pemikiran dan peribadi masyarakat keseluruhannya.

Suruhanjaya Pendidikan Nasional
Ini idea yang tiba-tiba saya terfikir semasa wacana berlangsung. Apa ya peranan suruhanjaya ini? Saya pun bukan ahli dalam membentuk dasar sesebuah organisasi. Namun saya melihat setelah kita semua menyedari bahawa sistem barat tidak mampu membawa kemajuan yang seiring dengan ketinggian peribadi rakyat sesebuah negara, maka kita perlu melakukan apa yang disebut oleh Prof. pada langkah yang ke-13 dan ke-14. Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Islam perlu dilakukan penggubalan konsep, method atau apa yang perlu.

Nilai keagamaan perlu dijadikan elemen utama pendidikan dengan memberi penekanan kepercayaan kepada Tuhan. Ini bermakna, dalam ilmu sains rendah, sains am, sains tulen dan sains kejuruteraan, penolakan fahaman atheis perlu jelas. Di dalam pendahuluan mana-mana subjek yang berkaitan selain sains, pengenalan perlu diberikan bahawa segala yang berlaku menunjukkan adanya yang mencipta dan mentadbir iaitu Tuhan. Semua agama percayakan Tuhan dan ilmu sekular hari inilah sebenarnya diresapi dengan ideologi atheis.

Pendidikan jasmani dan kesihatan, pendidikan sivik dan selainnya perlu memberi penekanan terhadap pembinaan akhlak yang fitrah. Bukan hanya dalam bentuk teori dan penggunaan bahasa yang terlalu ideal retorik dan seumpamanya. Pendidikan menjauhi zina, meminum arak, berjudi, rasuah, dadah, merokok, pembuangan bayi, ini semua hakikat yang berlaku sekarang. Pendidikan yang disampaikan kepada murid perlu lebih telus dan bersifat realiti. Apa yang boleh diajar melalui contoh tauladan guru boleh dilaksanakan secara tidak langsung.

Sebagai contoh, tidak perlu saya rasa kita meletakkan nilai baik seorang pelajar dengan menulis 'menolong guru mengangkat buku'. Ini kerana pendidikan sebegitu boleh diajar melalui tauladan guru. Akan tetapi, permasalahan 'realiti' itu perlu lebih ditekankan melalui pengajaran, pendengaran, penghayatan, peperiksaan iaitu berbentuk input dan output. Agar murid dan pelajar lebih jelas dan menhayati maklumat tersebut untuk diamalkan di dalam kehidupan seharian.

Selain itu, setiap matapelajaran melalui silibusnya perlu lebih diberi pengahayatan nilai terhadap subjek tersebut. Sains melalui eksperimennya, akaun dan ekonomi melalui amalan amanah dalam pengiraan dan pengurusan. Bahasanya dengan penghayatan nilai budi dan estetika budaya melalui bahasa. Sejarahnya melalui membentuk keperibadian dan jatidiri patriotik terhadap nagara dan bukan nasionalis terhadap bangsa.

Fakta-fakta dan maklumat sejarah perlu dipinda agak lebih telus dibentangkan kepada mesyarakat, pelajar dan murid. Kebenaran perlu dizahirkan walaupun ianya sepahit hempedu untuk diluah dan dinyatakan. Pengorbanan individu dan penanan mereka perlu diletakkan sama tinggi dengan 'tokoh rasmi' yang digazetkan kerajaan. Kesedaran untuk memiliki dan menyayangi negara yang merdeka dan demokrasi perlu ditanam di dalam sanubari setiap pelajar dan murid. Menjauhi sentimen yang tidak sihat dan mampu bertoleransi dalam hidup masyarakat majmuk. Membina pemikiran yang rasional, adil dan berpandangan jauh, bukan terlingkup dengan perjuangan menegakkan benang yang basah, bersifat perkauman dan hipokrasi.

Melalui suruhanjaya ini juga, pendidikan agama Islam akan mendapat kedudukannya yang tersendiri kerana Islam adalah agama rasmi persekutuan. Hanya satu agama rasmi iaitu Islam. Tidak seperti di Indonesia bahawa agama rasminya ada enam kesemuanya. Dengan kedudukan ini, peluang Islamisasi pendidikan nasional menjadi lebih luas. Ahlinya perlu terdiri daripada pakar dan golongan profesional setiap bidang dan 'ahli' mengenai pendidikan. Tiada campurtangan politik dan kepentingan politik. Perbincangan dan keputusan perlu dibuat sebulat suara, bersifat keadilan untuk kepentingan negara dan rakyat.

Penutup
Hakikatnya, pendidikan adalah satu istilah yang sangat keramat di atas muka bumi ini. Ia bakal menentukan halatuju seorang individu, keluarga, masyarakat dan negara. Andai pendidikan hari ini yang telah tempang tidak dipulih dan diberikan rawatan yang sepatutnya, tidak mustahil anak negara yang bakal lahir kelak semuanya memiliki sindrom terencat nilai positif. Bukan hanya ekonomi yang perlu diberi transformasi, tetapi pendidikan itu yang lebih utama ditransformasikan.

Hidup dalam mencari Dan memberi..

Kuala Lumpur,
7 Rabi'ul Awwal 1432 H.