Rupa-rupanya Ada Beza

Salam sejahtera.

Saya sebenarnya ingin dan telah melakukan sedikit penelitian terhadap statistik pengunjung blog ini (walaupun sebenarnya tidaklah popular sangat hakikatnya).

Pada awalnya, alamat blog ini tidak diletakkan ke dalam facebook sejak tahun 2007. Makanya pengunjung yang hadir tidaklah banyak. Masih dalam situasi ombak yang tetang dan tidak tinggi.

Setelah saya meletakkan alamat blog ke dalam facebook, ada penambahan pengunjung dan mencapai tahap tertinggi pada bulan Oktober 2010. Kemudian saya membuang pautan blog ini di dalam akaun facebook. Jumlah pengunjung berkurangan secara perlahan-lahan. Selepas itu saya menutup sementara akaun facebook (13 November - 12 Disember) dan jumlah pengunjung jatuh merudum. Sekiranya kebiasaan jumlah pengunjung ketika pautan diletakkan ke dalam facebook, purata setiap hari melebihi 15 pengunjung (anggaran kasar tanpa pengiraan terperinci), tetapi setelah pautan dibuang, jumlah pengunjuang sekitar kurang 7 pengunjung sehari.

Namun sejak dua minggu kebelakangan ini (masih tidak membuka akaun facebook), saya lihat seolah ada pengunjung setia terhadap blog ini. Setiap hari melebihi lima daripada lokasi yang sama. Saya tidak pasti dari mana pautan blog ini dijumpai, namun kepada sesiapa yang kerap mengunjungi blog ini amatlah saya hargai.


'Saya mengaku bahawa antara rangsangan utama untuk saya tetap menulis di dalam blog ini ialah melihat kepada jumlah pengunjungnya'. Bila pengunjung terlalu sedikit, saya kembali kepada niat utama saya menulis blog iaitu "saya mahu menulis". Tidak kisah sekiranya ada yang membaca atau tidak. Namun dengan statistik jumlah pengunjung, secara tidak langsung ada penghargaan dari rakan-rakan maya di luar sana. Ia motivasi untuk saya!

Pada bulan Oktober 2010, jumlah mengunjung tiba-tiba meningkat secara mendadak. Terlalu menegak statistiknya. Saya menyedari bahawa ianya kesan daripada satu entri yang saya masukkan iaitu 'Wanted Muslim Dead or Alive'. Entri ini bukan saya yang buat namun diambil dari web lain. Saya tidak tahu mengapa setelah saya meletakkan entri ini, jumlah pengunjung naik secara mendadak terutamanya daripada Amerika Syarikat. Pernah juga timbul kerisauan, namun tidaklah diambil kisah sangat.

Pada tarikh hari ini, saya telah membuka kembali akaun facebook walaupun keberatan. Ada sesuatu di sebalik facebook ini. (Sebenarnya agak serabut kepada bila ada facebook ini. Lebih buang masa pun ya juga) Namun atas keperluan, perlu juga dibuka untuk kelangsungan sebuah ukhuwah Islam.

Sekian sahaja daripada saya. Terima kasih!

Hidup salam mencari..

Kuala Lumpur,
7 Muharram 1432 H.

Comments