Penjajahan Yang Berterusan

Salam sejahtera dan selamat pagi.

Kesyukuran kepada Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan mulia Muhammad SAW.

Hari Ini Hari Sabtu
Seketika saya membuka televisyen pada pagi ini. Menontot tv menjadi satu tabiat juga kadang-kadang kerana ingin mengetahui berita maklumat terkini. Kadang-karang pula mendengar radio. Disebabkan hari ini hari cuti, maka siarannya tidaklah seperti hari biasa. Di hari cuti siaran lebih berbentuk hiburan dan santai bersempena cuti minggu.

Sekiranya mahu mengetahui berita mutakhir melalui tv, TV1 dan TV2 bukanlah menjadi pilihan saya. Walaupun TV3 lebih kurang sama dengan TV1 serta TV2, namun ada 'sekelumit' kebebasan dan hak media yang sebanar. Saya tidak mampu melihat berita saluran perdana kerajaan hari ini kerana banyak berita yang disiarkan berat sebelah, tiada kebebasan media, mengampu dan tidak demokratik. Juga nilai integriti kurang.



Bila membuka TV3, tiada berita jam tujuh kerana pada hari ini hari cuti. Di TV3, siaran pada jam tujuh pagi dimulakan dengan kartun. Berita bermula jam 7:30 pagi. Kartun-kartun lama terbitan Walt Disney. Saya hairan, mengapa kartun-kartun ini diulang-tayang berulang kali. Sekiranya tidak pun, mengapa seringkali kartun Walt Disney yang menjadi pilihan siaran TV3? Jika tidak menjadi pilihan utama pun, adakah sudah tiada kartun-kartun Malaysia yang boleh ditayangkan?



Siaran Yang Mendidik

Semasa saya berada di sekolah kebangsaan, tabiat kanak-kanak suka menonton tv. Kalau hendak dikatakan 'hantu tv' mungkin ada benarnya. Sehingga kini saya masih teringat, di sekolah rendah apabila balik sekolah kebangsaan perkara utama yang dibuat adalah tengok tv. Sebelum bersiap ke sekolah agama. Antara rancangan pilihan pada waktu itu adalah rancangan tv pendidikan yang dibawa oleh Badan Teknologi Pendidikan.

Banyak pengetahuan atau input baik dan pengajaran yang diketengahkan. Ia bukan berbentuk pengajaran yang terlalu berat, tetapi mampu untuk para pelajar rendah atau menengah menanggapi apa yang disiarkan. Lantas mampu memberi satu bahan tambahan bagi murid dan pelajar memahami pembelajaran di sekolah. (Logo di sebelah adalah logo Badan Teknologi Pendidikan. Saya tidak pasti masih wujudkan ia.)

Selain itu, saya teringat dengan rancangan ABC. Masihkah anda ingat? ABC bermaksud Ana, Bibi dan Ciku. Walaupun teknologi pada waktu itu masih kurang hebat, walaupun rancangannya nampak simple, tetapi ada pengajaran yang diketengahkan. Penggunaan bahasa, nilai-nilai yang ditunjukkan pada saya amat baik. Slot-slot tertentu yang ada dalam rancangan tersebut juga membantu perkembangan pemikiran kanak-kanak sekolah rendah.

Antara lain, pada waktu tersebut juga disiarkan kartun budaya yang berperanan mengenengahkan nilai murni dan pengajaran. Antara contoh ialah kartun Sang Kancil. Sang Kancil dengan Sang Buaya, Sang Monyet, Sang Lembu, Sang Ular dan pelbagai 'sang' lagi. Sang Kancil membawa watak haiwan yang cerdik dan menggunakan kecerdikan tersebut membantu pihak lain. Banyak nilai yang boleh dikutip dan menjadi panduan bagi kanak-kanak. Penggunaan bahasa yang mudah, jelas dan santai mampu menjadikan kanak-kanak mudah memahami pengajaran yang dibawa.

Penjajahan Minda
Pada hari ini, saya sangat hairan mengapa segalanya banyak berubah. Sudahlah rancangan yang mendidik sudah terhapus hampir 75 peratus (dalam perkiraan saya), lebih menyedihkan tiada pengganti dan rancangan hiburan pula yang bertambah berganda-ganda, bertindih-tindih dengan pelbagai variasi dan fenomena. Budaya dan pemikiran hiburan menjalah dengan berkuasa serta berleluasa dalam minda masyarakat, dewasa mahupun kanak-kanak.

Pada hari ini, secara sedar kita akan mendapati bahawa pembentukan minda adalah berasaskan kebada hiburan dan hidonisme. Cuba anda kaji, dalan setaip hari rancangan sesebuah saluran tv, berapa peratuskan ia berunsur maklumat, perkembangan minda dan penjanaan nilai sosial kemasyarakatan. kalau ada pun hanya berbentuk selingat dan slot-slot tertentu sekitar lima ke sepuluh minit. Sebaliknya, lebih 70 peratus hanya berbentuk hiburan. ya, memang tv dikatakan saluran, namun di mana usaha pihak penyiaran dalam menggunakan medium tv ini dalam membentuk nilai dan matlamat modal insan yang sebenar?

Kartun-kartun yang saya katakan tadi (Walt Disney) sudah kita maklumi ianya daripada barat. Juga kita maklumi perlbagai instrumen negatif yang sengaja disiarkan. Kita juga memaklumi bahawa ada agenda atau selitan yang bermatlamat menyebarkan fitnah pemikiran. Andai anda merenung betul-betul terhadap setiap kartun, anda akan mendapati ada jijik yang kita terima tanpa sedar. Tetapi saya tidak menafikan beberapa kebaikan yang ada. Ada antaranya hiburan semata-mata.

Jika anda melihat cerita Beep, dalam setiap siaran hanya ditonjolkan bagaimana si serigala berusaha menangkap si burung unta. Pelbagai usaha negati yang digunakan. Pastinya anda perasan bahawa semua cara yang digunakan tidak baik, menggunakan bom, memukul, menembak, menjerut dan semua cara tersebut untuk 'membunuh'.

Lihat pula cerita Tom and Jerry. Tom seringkali mahu menangkap Jerry kerana ingin memakannya. Manakala Jerry menggunakan kesempatan yang ada membuli Tom. Tom akan menjadi bahan yang sentiasa mendapat malang dan Jerry mendapat keuntungan dan takdir baik sentiasa menyebelahi Jerry. Samalah juga dengan rancangan kucing yang mahu menangkap burung pemeliharaan si nenek tua (saya lupa nama kartun tersebut). Banyakkan nilai yang boleh kita dan kanak-kanak ambil? Sesuaikah nilai tersebut diserapkan ke dalam pemikiran generasi kanak-kanak ini?

Mengapa? Sudah tiadakah kartun Melayu? Lat. Anak-anak sidek, Man Spider dan sebainya. Ke mana perginya pihak yang kononnya memperjuang nilai dan integriti masyarakat? Dahulu, kerap juga saya mendapati di akhbar kononnya ada Multimedia Super Corridor (MSC), pembinaan studio canggih, teknologi terbaru pembinaan animasi negara dan sebaginya. Ke mana semua itu pada hari ini? Ke mana peranan dan penggunaan kemudahan tersebut pada hari ini? Ke mana pula pakar-pakar teknologi dan animasi Malaysia yang gah pada suatu ketika dahulu?

Hakikatnya, semakin malap, sirna dan hilang nilai masyarakat, integriti dan akhlak. Nilai asas setiap agama (kebaikan sejagat) tidak ditonjolkan. Nilai gama Islam pastinya sudah lama diberi tekanan dan tapisan yang sangat melangit. Sebut sahaja Islam, oh tak boleh. Kita kena kaji dulu. Tidak sesuai dengan masyarakat majmuk dan pelbagai alasan lagi. Semua kerana keuntungan peribadi, menjaga poket masing-masing dan memperjuangkan ideologi barat. Orang sebegini adalah perosak bangsa dan agama yang sebenar!

Solusi?
Solusinya apa? Semua orang berperangan. Individu memang berperanan. Namun, sejauh mana peranan saya mampu mengubah? Hanya menulis di blog dan memberitahu sesiapa yang mahu membaca blog ini. Bolehkan saya nak harapkan Kementerian Penerangan Malaysia dan RTM untuk mengubah semua ini? Yakinkah anda bahawa kerajaan hari ini mahu mengubah segala yang menjajah kepada nilai Islam dan ketimuran? Saya rasakan jauh panggang dari api atau mengharapkan bulan jatuh ke tanah. Taubatlah pemerintah mahu lakukan semua ini.

Kembali kepada 'Kepercayaan Kepada Tuhan' pun kerajaan tidak mampu, apatah lagi untuk menjadikan 'Islam Is The Way of Life' atau Islam Adalah Penyelesaian'. Semua wakil rakyat kerajaan pun banyaknya tidak berfikiran Islam yang hakiki, bagaimana mereka boleh mampu membawa Islam di negara ini? Dalam masyarakat yang majmuk ini, etika bangsa dan ketimuran pun tidak menjadi darah daging, maka masih jauh lagi sebenarnya Malaysia untuk mengecapi kemakmuran dari lapisan kulit paling luar sehinggalah isi di dasarnya.

Saya
Ini jugalah sebab saya menulis. Minat menulis. Biarpun tiada orang yang mahu baca. Ini blog saya dan menyatakan apa yang mahu saya nyatakan. Ini adalah hasil pemberontakan jiwa saya terhadap alam sekeliling, apa jua bentuk. Saya tidak mapu menulis di dinding rumah kerana kelak akan dimarahi ibu ayah dan tidak disenangi adik-beradik. Saya tidak mampu menulis di dinding bangunan, di pasaraya, menconteng papan kenyataan kerana kelak digelar vandalisme. Maka saya menulis di blog kesayangan ini, meyatakan isi hati saya.

Saya perlukan perubahan, anda juga, masyarakat juga, negara juga.

Sekian.

Kuala Lumpur,
12 Muharram 1432 H.

Hidup dalam mencari..

Comments