Hiburan Betimbun-timbun, Pengetahuan Sekelumit Cuma

Tv=Hiburan
Tv sudah sinonim dengan hiburan. Tidak pula saya tahu apa sebenarnya fungsi tv pada awal penciptaanya. Namun, hari ini tv merupakan media yang paling ampuh untuk membentuk pemikiran dan akhlak masyarakat. Sekiranya tv diadun dengan adunan yang salah, rencah dan resepinya rosak, maka rosaklah pula jatidiri penontonnya. Hancurlah pula akhlak masyarakatnya.

Hakikatnya, saya sebenarnya telah merasa bosan dengan rancangan yang ditayangkan di saluran perdana hari ini. Bosan bukan semuanya tidak secocok dengan diri saya, tetapi bosan dengan percampuran siaran tv. Bosan dengan rancangan yang berat sebelah di dalam berita dan bosan dengan rancangan yang melebihkan hiburan kebanyakannya.

Saya tidak kata hiburan itu salah. Kerana media yang berasaskan hiburan itu umum. Namun hiburan yang saya maksudkan adalah yang berbentuk nyanyian, drama dan seumpamanya. Rancangan nyanyian berlambak dengan program realiti nyanyiannya, realiti kanak-kanak dan lain-lain.

Cubalah anda melihat, berapa peratus hiburan sebegini yang mendominasi saluran tv perdana kita pada hari ini? Peratusnya dalam sehari dan seminggu? Juga cuba anda kira berapa pula peratus rancangan yang berbentuk akademik dan pengetahuan? Berapa pula peratus yang berbentuk membentuk pemikiran inovasi, kreatif dan progresif masyarakat?

Hedonisme
Sekiranya kita mahu berbicara masalah hedonisme pasti tidak akan selesai. Kononnya dahulu disebut-sebut permasalah budaya ini akibat daripada kesan rancangan Akademi Fantasia. Pelbagai majalah, akhbar dan komentar diberikan mengenai budaya negatif ini. Namun, sejauh mana ianya dielak daripada terus mempengaruhi masyarakat dan generasi muda. Pada hari ini semuanya senyap seribu bahasa. Tiada lagi suara yang membincangkan mengenai budaya negatif ini. Padahal rancangan yang berunsur mengenainya semakin diperkasa.

Bukan tidak banyak saluran yang berbentuk pengetahuan. Sekiranya mahu menghitung penerbitan daripada Natinal Geographic sahaja sudah terlalu banyak. Itu tidak lagi termasuk rancangan dokumentari lain. Mengapa tidak dibawa dan diketengahkan dengan meluas kepada masyarakat untuk menontonnya?

Saya pernah terdetik mahu melanggan saluran Astro. Bukan kerana mahu hiburannya, tetapi mahukan saluran yang lebih banyak dan membina pemikiran pada saya. Sekurangnya apabila ada saluran yang berbentuk dokumentari dan berita, pasti ilmu dan pengtahuan kita akan bertambah. Berita yang pelbagai sumber, daripada pelbagai negara mampu memastikan diri kita mengecapi segala apa yang berlaku di seantaro dunia. Mampu untuk menganalisis dan melakukan pertimbangan terhadap negara sendiri dan dunia am.

Kadang-kadang seolah ada baiknya bagaimana pemikiran barat ini. Di dalam konteks ilmu atau kemajuan, jarang sekali mereka meletakkan elemen nilai budaya atau agama di dalamnya. Ini menjadikan tiada halangan dalam menuju kemajuan dan perubahan. Walaupun ketiadaan nilai agama dan budaya sebenarnya bakal memusnahkan 'ilmu' tersebut, tetapi kejayaan dalam menyingkap serta membuka minda manusia kadang-kadang membawa kejayaan.

Malang, seribu kali malang apabila rumpun nusantara yang kaya dengan budaya ketimuran ini telah terobek. Menghilangkan maruah dan jatidiri. Elemen hiburan yang melampau dan cara pemikiran yang mengongkong menjadikan masyarakat seolah dicucuk hidungnya seperti lembu atau kerbau. Iklan di tv, rancangan televisyen, penampilan artis, drama dan movie, semuanya sangat nyata pengaruh barat.

Saya tidak nafikan adanya rancangan yang menggambarkan nilai budaya dan agama di Malaysia ini penuh dengan ketimurannya. Namun, pendekatan dan cara penyiaran kepada masyarakat dan penonton sangatlah tidak menarik. Rancangan yang hambar, mutu vidoe yang kurang, pengisian yang lompang dan masa penyiaran yang tidak sesuai seperti sebuah rancangan yang hanya 'melepaskan batok di tangga'. Juga terlalu singkat bebanding sehari atau seminggu. Ada sumber daripada JAKIM yang saya peroleh, rancangan agama hanya diperuntukkan sekitar 12 jam sahaja untuk seminggu! Bukan sehari. Sekadar cukup syarat mungkin.

Idealisme Politik
Lebih malang lagi apabila motif penyiaran bukan membawa kepada minda kelas pertama masyarakat, tetapi terkongkong dengan idealisme politik. Hasutan, prejudis dan retorik politik terus dicanangkan kepada masyarakat yang akhirnya melahirkan masyarakat yang layu pemikirannya. Minda masyarakat dibentuk dengan janji dan kemewahan.

Sudahlah tiada keadilan dalam memberikan ruang politik bersifat demokrasi, ditambah dengan hasutan dan prejudis kepada pihak lain. Kebanyakan berita adalah menjurus kepada kepentngan politik. Pengekalan kuasa berbentuk penjajahan minda.

Banyak berita menayangkan kepada komitmen pemerintah membawa kemajuan keapda rakyat dengan pelbagai program, ETP, RM dan sebagainya. Hakikatnya, kemajuan yang mahu diberikan tidaklah sekata dan adil kepada seluruh rakyat. Kemajuan yang diberikan hanyalah kepada atau di dalam sektor yang berpotensi membawa kemajuan dan pulangan kemewahan kepada kerajaan.

Cuba anda kaji, berapa banyak lagi kampung-kampung orang asli di seluruh Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur tidak dapat dihubungkan melalui jalan yang selesa? Cuba anda kaji, berapa banyak lagi sekolah-sekolah di luar bandar atau kawasan pendalaman ini tidak mendapat kemudahan yang sempurna? Cuba anda kaji, berapakah pendapatan sebulan penduduk masyarakat pendalaman di seluruh negara?

Kemajuan yang diberikan hanyalah untuk memastikan pengekalan kuasa poltik, kuasa pemerintahan. Bukan bertujuan memberikan kemudahan, keperluan dan keselesaan yang adil kepada seluruh rakyat. Lihat sahaja isu royalti minyak. Isu subsidi barangan keperluan masyarakat. Lihat sahaja isu kenaikan harga minyak, getah, gula, tepung dan pelbagai barangan keperluan lain. Isu kenaikan tarif air dan elektrik.

Tidakkah anda sedar bahawa keadaan ini semua membawa kehancuran sedikit demi sedikit?

Teruslah Kita Dikongkong
Apabila situasi ini terjadi, rakyat akan berusaha untuk mendapatkan wang untuk memastikan kemandirian hidup mereka. Menuju ke arah negara yang maju perlu kepada pembangunan ekonomi yang tinggi. Kemewahan perlu dipertingkatkan. Rakyat menjadi semakin individualistik, atau diserapi individualisme. Hanya mementingkan poket sendiri. Sebab apa? Kerana jikalau duit ini diberikan kepada orang lain, diri sendiri akan merana dek akibat mengejar kemajuan ekonomi keluarga.

Apa yang akan terjadi kelak? Di kawasan bandar, terus menerima kemajuan. Dalam tidak sedar, penduduk bandar di kelas pertengahan terpaksa berhempas pulas menjana ekonomi masing-masing. Kehidupan tertekan dengan harga barangan yang semakin meningkat. Hidup hanya untuk bekerja, mencari duit, tumpu masa di pejabat dan akhirnya semakin kurang pula nilai dan pertalian kekeluargaan. Berjumpa hanya ketika majlis kematian atau dua hari raya.

Sistem kapitalis yang terus menjadi tonggak ekonomi dunia terkesan di negara kita. Golongan kaya akan semakin kaya dan golongan miskin akan semakin miskin. Golongan miskin semakin jauh jurannya dengan golongan kaya. Semakin sukar menggapai kekayaan dan kemewahan yang dikecapi golongan kaya. Sekiranya mereka mahu maju, perlu pindah ke kampung dan meninggalkan nilai kampung.

Sistem kapitalis memerlukan pusingan modal. Sekiranya kekayaan orang kaya diberikan kepada golongan miskin, maka pusingan modal menjadi rugi kerana tidak dapat dijana. Kekayaan akan berlegar sesama orang yang kaya sahaja. Projek-projek perlu diberikan kepada golongan tertentu sahaja dan lebih buruk hanya diberikan kepada kroni. Tidak mustahil apabila ada menyatakan bahawa tempoh lima tahun pemengangan kuasa adalah masa ahli politik mengaut keuntungan peribadi. Lihat sahaja pelbagai salah laku ahli politik dan golongan kelas atasan mengaut dan memonopoli keuntungan dan kekuasaan.

Saya salah?
Sekiranya apa yang saya katakan ini semua adalah saya, sila nyatakan apa yang betul. Sila nyatakan hakikat dan kedudukan sebenar setiap isu yang saya nyatakan. Apa saya nak kesah dengan Akta Hasutan sekiranya hendak mendakwa. Sesungguhnya kehidupan ini sangat kompleks dan penuh penindasan. Akan datang, akan ada kaitan penulisan di blog dengan Akta Hasutan. Bagus juga kalau lagi ramai orang membaca penulisan ini.

Hidup dalam mencari..

Kuala Lumpur,
23 Muharram 1432 H.

Comments