كيف نتعلم الإعراب : طريقة ملونة مبتكرة

Sebagai seorang pelajar azhari, perkara yang paling utama ialah pengasaan bahasa Arab. Ini kerana sebahagian besara silibusnya adalah berbahasa Arab. Selain pelajar azhari, pelajar perubatan di bumi Mesir juga tidak lari daripada keperluan kepada pengausa bahasa Arab. Pelbagai cara perlu dicari dan dipraktikkan agar ianya berkesan dan mampu membatu pelajar tersebut dalam pengajian dan komunikasi mereka.

Sebuah buku yang patut dimiliki oleh setiap pelajar yang ingin mendalami bahasa Arab ialah Kaifa Nata’allamu al-I’rab, Thariqatu Mulawwanatu Mubtakiratu (Bagaimana Mempelajari I’rab, Cara Berwarna di Peringkat Awal) yang ditulis oleh Taufiq bin Umar Balthah Ji terbitan Dar al-Fikr.

Bagi penulis, ianya merupakan sebuah buku yang terperinci. Disamping membincangkan sesuatu tajuk dengan cara yang ringkas dan padat, ianya juga disertai dengan peneranagan ringkas subtopik dan contoh-contoh yang berkaitan.

Sebelum memasuki perbincangan besar tajuk-tajuk Nahu, pada permulaannya penulis mendedahkan secara umum ilmu I’rab mengikut disiplin terhadapa setiap ilmu. Bermula dari Ta’rif, diikuti dengan Muraadif, Waadhi’, Asbaab, Maudhu’, Faa’idah dan al-Farqu baina ‘Ilmu al-Nahu wa ‘ilmu al-I’rab.

Di dalam buku ini diterangkan 7 bab besar. Bab 1, Ta’rif ‘Aam bi al-Musthalahaat al-I’rabiyah. Bab 2, I’raab al-Mufradaat. Bab 3, I’raab Syibhu al-Jumlah. Bab 4, I’raab al-Jumlah. Bab 5, I’raab al-Mashadir al-Mu’awwilah. Bab 6, Amthilah Mu’rabah Tfshilan. Bab 7, Fawaa’id fi al-I’rab.

Apa yang menarik perhatian penulis ialah, buku ini di dalam babnya yang ke-6 menyediakan perkataan dan disertai dengan I’rabnya da;am bentuk jadual secara terperinci. Satu tajuk khas untuk contoh bagi kesemua tajuk yang diperbindangkan di dalam buku. Selain itu, buku ini menggunakan kombinasi warna hijau dan merah agar penyampaiannya menjadi lebih menarik kepada pembaca mahupun pelajar.

Mempelajari bahasa Arab merupakan keperluan yang sangat-sangat dituntut kepada semua umat Islam. Lebih-lebih lagi yang mendalami ilmu agama kerana khazanah kebanyakan ilmu dan ilmu agama khususnya menggunakan bahasa Arab. Bahasa Arab adalah bahasa agama islam dan merupakan bahasa antarabangsa. Al-Quran merupakan bahasa Arab dan untuk memahaminya kita tidak dapat lari daripada untuk mempelajarinya. Bagaimana mungkin kita tidak rasa terangsang apabila dikatakan bahasa Arab itu bahasa syurga?

Mari kita sama-sama hayati pesanan penulis buku ini, “Pembaca perlu memahami perbincangan buku dengan baik sebelum mempraktikkan kaedah yang baru di dalam I’raab dan memahami juga maksud peringkat-peringkat I’raab yang sepuluh beserta syarahnya sehingga ia mampu melakukan I’raab (ke atas perkataan-perkataan arab). Selain itu mampu merujuk kembali kepada syarahannya ketikamana timbulnya keraguan di dalam melakukan I’rab.”

Disediakan oleh: Hamizan bin Abdul Karim


* Revinsi buku ini diambil daripada majalah Suara Kampus Edisi Tanta (SAK-T), Bilangan ke-5, Tahun 2009.

Comments