Perbicaraan Hari Ini

Hakim: Hamizan, kamu didapati bersalah!

Pesalah: Tapi apa salah saya?

Hakim: Pendakwa raya, sila jelaskan kembali kepadanya apa kesalahannya.

Pendakwa raya: Kamu telah malanggar beberapa undang-undang. Sebutan kesalahan kamu pada hari ini ialah, pertama; Kamu telah mensabotaj sebuah syarikat dengan cara kamu mencuba untuk mengubah nama pemilik dan menjadikan syarikat tersebut milik kamu. Padahal kamu tiada hak keatas syarikat tersebut. Di sini saya menyebutkan kembali tarikh-tarikh dokumen yang menyatakan perlakuan awak tersebut...

Hakim: Adakah kamu tidak tahu bahawa tindakan awak untuk menukar nama syarikat tanpa prosedur merupakan suatu kesalahan di sisi akta pensyarikatan?

Pesalah: Ya, saya tahu itu, tapi...

Hakim: Adakah kamu mengetahui bahawa tindakan kamu ini akan menyebabkan syarikat ini bankrap dan akan menjadi muflis. Segala aset dan akaun syarikat ini akan terhapus dan kemungkinan seluruh pelabur yang mengambil bahagian dalam syarikat ini juga akan mengalami kerugian yang sangat besar!! Pendakwa raya, sebutkan kesalahan defendan yang kedua.

Pendakwa raya: Kesalahan kamu yang kedua ialah, kamu didapati bersalah kerana cuba untuk melanggar hak-hak asasi manusia yang telah ditetapkan oleh perlembagaan kepada kamu. Kamu telah melanggar peruntukan undang-undang dan perlembagaan yang berkaitan dengan diri kamu sebagai seorang warganegara. Adakah kamu sedar bahawa kamu sekarang mempunyai taraf kewarganegaraan? Adakah kamu sedar bahawa sebagai warganegara, kamu perlu menjalankan dan menunaikan tanggungjawab dan hak kamu sebagai warganegara?

Hakim: Pendakwa raya, terima kasih. Hamizan, adakah kamu sedar dan mengerti akan kesalahan yang telah disebutkan oleh pendakwa raya ke atas diri kamu sebentar tadi?

Pesalah: Ya, saya sedar dan saya mengaku akan semua kesalahan dan perlanggaran undang-undang dan perlembagaan saya sebagai warganegara.

Hakim: Bedasarkan peruntukan undang-undang, segala kesalahan kamu ini, kamu akan menjalani hukuman yang berat. Adakah kamu ingin membela diri kamu?

Pesalah: Izinkan peguam saya untuk membela saya.

Peguam: Wahai tuan Hakim. Izinkan saya menuntut rayuan dan pembelaan terhadap anak guam saya.

Hakim: Silakan.

Peguam: Tuan Hakim, walaupun anak guam saya telah melakukan dua kesalahan besar seperti yang disebutkan oleh pihak pendakwa raya, namun saya yakin bahawa anak guam saya akan berhenti serta merta daripada melakukan kesalahan tersebut. Saya juga berkeyakinan bahawa anak guam saya mempunyai potensi untuk berubah dan berkelakuan baik pada masa akan datang. Saya juga yakin bahawa dengan arahan untuk melaksanakan kerja-kerja kebajikan mampu untuk mendidik kembali anak guam saya ini mejadi seorang warganegara yang bertanggungjawab dan menunaikan hak dan tanggungjawabnya sebagai warganegara. Saya dengan ini memohon daripada pihak mahkamah dengan membuat rayuan untuk meringankan tindakan undang-undang yang akan dikenakan ke atas anak guaman saya ini.

Sekadar hiasan.

Hakim: Terima kasih. Dengan kuasa yang ada pada tangan saya, menguasai sepenuhnya mahkamah dan perjalanan mahkamah ini, sebagai pemilik, hak penggubal perlembagaan dan undang-undang, atas belas ihsan dari saya, saya meluluskan rayuan tersebut dengan beberapa syarat.

Syarat pertama; pesalah mestilah sesekali tidak akan cuba bertindak untuk mengulangi kesalahannya yang pertama. Pesalah juga mestilah bertanggungjawab sepenuhnya dan bersedia untuk menerima akibat sekiranya syarikat tersebut benar-benar akan mengalami kerugian dan sebagainya.

Syarat kedua; kamu wajib mengikuti dan melaksanan kerja-kerja kebajikan yang akan diputuskan oleh mahkamah dengan berterusan mengikut skala yang telah ditetapkan di dalam etika kerja-kerja kebajikan itu nanti. Sebarang perlanggaran etika tersebut berkemungkinan akan menyebabkan rayuan kamu akan ditarik kembali dan kamu akan dijatuhi hukuman sepertimana asal bagi hukuman kamu.

Syarat ketiga; kamu sebagai warganegara wajib menunaikan tanggungjawab kamu dan menunaikan hak-hak warganegara yang lain. Kamu dialarang sama sekali untuk mencabuli sebarang hak asasi manusia terhadap warganegara lain sepertimana yang telah termaktub di dalam perlembagaan. Sebarang perlanggaran tersebut, akan menyebabkan kamu akan dibuang kerakyatan dan kamu sesekali tidak akan mendapat jaminan daripada mana-mana pihak sekalipun untuk melindungi kamu.

Kamu juga tidak akan diterima oleh mana-mana pihak untuk membantu kamu tanpa kewarganegaraan tersebut. Akibatnya, kamu tidak berpeluang dan terlepas daripada menerima sebarang kemudahan, keuntungan, royalti, subsidi dan sebagainya daripada mana-mana warganegara dan syarikat. Juga pihak mahkamah tidak akan memberi sebarang bantuan untuk kamu menerima sebarang bantuan yang telah disebutkan tadi.

Pihak mahkaman juga tidak teragak-agak untuk menjatuhkan kepada kamu hukuman yang berat di atas segala perlanggaran undang-undang yang telah kamu lakukan tersebut. Dengan ini, pihak mahkamah membebaskan pesalah, Hamizan, dengan ikat jamin menjalankan kerja-kerja kebajikan seumur hidup dan wajib melaksanakan hak dan tanggungajwab kamu sebagai warganegara. Sebutan tersebut mengakhiri perbicaraan pada hari ini.

Mahkamah ditangguhkan.

Hidup dalam mencari...

Comments