Insan Mencari Cinta (1)


Kisah Satu

Sejak dahulu lagi insan telah didatangi cinta. Namun, insan tidak mengetahui dan menyedari adakah ia benar-benar cinta seperti apa yang diketahuinya atau cinta pada hakikat maknanya. Tapi yang penting baginya, cinta yang pada dirinya sedang dirasainya, itulah cinta. Cinta yang dia yakin seperi yakinnya dalam hakikat cinta walaupun tanpa disedari tiada cinta dan kecintaannya itu. Itu lebih kepada suka kerana tertarik, kerana adanya muka, salah satu penciptaan. Insan merasakan umurnya semakin bertambah.

*****

Kisah Dua

Kenapa perlu dilibatkan haiwan dalam cinta? Apakah kerana cinta seperti haiwan tersebut. Atau pencinta itu seperti haiwan yang dimaksudkan. Atau sifat cinta yang seperti haiwan. Tetapi insan tidak sedar, haiwan itu adalah berdasarkan akal dan fikirannya dalam menilai cinta. Kerana menilai cinta dan memuja cinta seperti tabiat haiwan itu.

Haiwan ini sebenarnya pernah menerima bunga. Dan dia juga pernah diberi jolokan seorang penyepi. Penyepi dari kawanannya. Maka, insan telah jatuh ke dalam alam cinta haiwan ini. Hanya sekadar permainan, suka-suka, tiada diketahui makna sebenar, matlamat dan laluan sebenarnya yang insan perlu membawa cinta.

*****

Kisah Tiga

Hari ini insan sedikit mengerti bahawa umurnya semakin berkurang. Ini bermakna jarak yang lalu semakin jauh. Lebih jauh dari umur tuanya. Tetapi insan tetap tercari-cari di mana cinta. Insan terkenang bahawa dia pernah menemui cinta buat pertama kalinya. Dia yakin. Tapi, kenapa cinta tidak bersamanya. Kalau cinta menerimanya, masakan cinta boleh lenyap? Kenapa cinta tidak menjelma dirinya tetapi menjelma banyangannya. Hanya bayangan. Insan hanya tahu bentuk keadaannya tetapi tidak tahu siapa bayangan cinta tersebut.

Suatu hari, insan bertemu dengan suka. Rupanya suka adik-beradik cinta. Cuma cinta lebih tua dan suka agak muda. Kalau diikutkan kata tuan mereka, cinta lebih matang dan lebih cekal. Cinta tabah dalam mengahdapi sebarang dugaan. Sehingga cinta sanggup berkorban. Tidak seperti suka. Dari penilainan insan sendiri, suka kelihatan lebih suka bermain-main. Tidak dengar kata. Malah tidak hairanlah tuannya lebih mempercayai cinta daripada suka untuk menemani orang dalam ketika singgah di perhentian pohon. Tapi insan lebih menyenangi suka dari cinta. Kerana suka tidak setegas cinta. Kerana suka lebih terbuka berbanding cinta. Walaupun suka tiada matlmat yang jelas dalam hidupnya, namun insan lebih mengambil suka sebagai teman berbanding cinta.

Akhirnya insan berdiri kaku, melihat menyedari perbezaan besar kembar cinta dan suka. Rupa-rupanya orang lebih senang dan percaya dengan cinta. Orang tidak mengambil suka dari insan, tetapi orang lebih memandang dan memepercayai cinta. Orang lebih suka yang tegas dan mempunyai matlamat hidup. Insan tahu menyedari bahawa dia, suka, cinta, orang mahupun nafsu adalah hamba. Hanya hamba kepada tuan.

*****
(Dipetik dari karya Insan Mencari Cinta)
Hidup dalam mencari...

Comments