Burung Bertasbih

Dan sesungguhnya telah Kami berikan kepada Daud kurnia dari Kami. (Kami berfirman): "Hai gunung-gunung dan burung-burung, bertasbihlah berulang-ulang bersama Daud", dan Kami telah melunakkan besi untuknya. Q 34:10

Tumbuhan Menghiasi

"Dan Kami lihat bumi itu kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah." Q 22:5

Kejadian Burung

"Dan apakah mereka tidak memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia maha Melihat segala sesuatu." (Q 67:19)

Kepahlawanan Kuda

Maka ia (Nabi Sulaiman AS) berkata: "Sesungguhnya aku menyukai kesenangan terhadap barang yang baik (kuda) sehingga aku lalai mengingat Tuhanku sampai kuda itu hilang dari pandangan. Q 38:32"

Serigala

Berkata Nabi Ya'qub AS: "Sesungguhnya kepergian kamu bersama Yusuf amat menyedihkanku dan aku khawatir kalau-kalau dia dimakan serigala, sedang kamu berlengah daripadanya." Q 12:13

Saturday, February 21, 2009

Ya Allah Ya Tuhanku



Ya Allah,

Kami bemohon kepadaMu untuk mendapat rahmat dari sisiMu,

Untuk membimbing kaum kami,

Mengatur hal-hal yang belum teratur,

Menolak godaan nafsu,

Memperbaiki hubungan kami,

Memelihara agama kami,

Menjaga niat kami yang tidak kelihatan,

Mencemerlangkan wajah kami,

Memberi petunjuk kepada kami untuk melangkah ke jalan yang lurus,

Memenuhi hajat kami dan menajga kami dari segala fitnah dan kejahatan.


Ya Allah,

Sesungguhnya kami pohonkan keimanan yang tulus ikhlas,

Melimpahi seluruh hati kami,

Kami pohonkan juga keyakinan yang benar,

Sehingga kami mengetahui bahawasanya tidak akan mengenai kami oleh sesuatu musibah,
Kecuali apa yang telah Engkau tentukan buat diri kami,
Jadikanlah kami redha menerima segala ketentuanMu.


Ya Allah,

Kami pohonkan keimanan yang jujur,

Keyakinan yang tidak kufir lagi kemudiannya,

Kami pohonkan jua rahmatMu yang dapat menampung anugerah kemuliaan di dunia dan di akhirat.


Ya Allah,

Kami memohon kemenangan ketika menemuiMu,

Ketabahan hati menerima keputusanMu,
Kami memohon kepadamu tempat kedudukan para syuhada',

Dan kehidupan orang-orang yang bahagia,

Dan mendapat pertolonganMu untuk menghadapi musuh,

Dan menyertai para Nabi dan RasulMu.


Ya Allah,

KepadaMulah kami menempatkan hajat-hajat kami,

Meskipun lemah buah fikiran kami,

Buruk susunan tutur kata kami,

Dan singkat amal kami,
Namun kami amat berhajat kepada rahmatMu,

Oleh kerana itu,
Kami mohon kepadaMu wahai Pengadil segala perkara,

Penentu segala keputusan,

Penyembuh segala hati,

Sebagaimana Engkau telah menyelamatkan orang-orang yang beriman sebelum kami,
Engkau selamatkanlah kami daripada hukuman siksa api neraka,

Huru-hara fitnah kubur dan godaan-godaan terkutuk yang menghancurkan.


Ya Allah,

Hati-hati kami kotor,

Jiwa-jiwa kami gelap,

Bersihkan dan terangilah ia,

Jauhkan kami dengan musibahMu,

Tatkala kami lemah mengikuti telunjuk nafsu,

Tatkala kami malas menjalankan perintahMu,

Tunjukilah kami kepada jalan-jalan kebaikan dan pengampunanMu.


Ya Allah,

Di mana diri kami sangat lemah,

Dan amalan-amalan perbuatan kami sangat jauh dari sempurna,

Niat-niat kami untuk menyeru kepada kebaikan,
Dan mencegah dari kemungkaran masih belum terlaksana,

Menyambung risalah pesuruhMu,

Kami berdoa dan tetap memohon perlindungan dan kekuatan dari sisiMu,

Engkau Tuhan penguasa seluruh alam.


Ya Allah,

Tatkala hati-hati kami lemah,

Hilang semangat dan kekuatan,

Putus dorongan dan sumbangan,

Merasa kesepian dan kesunyian,

Temanilah kami dengan cahaya kasih sayangMu,

Naungilah kami dengan rahmat kecintaanMu,

Berikanlah kami teman sebagai penenang kepada kami,

Sehinggalah tiba masa menemuiMu kelak.


Ya Allah,

Jadikanlah kami orang yang menunjukkan dan mendapat petunjuk,

Tidak sesat dan menyesatkan,

Luruskanlah hati-hati kami agar pebuatan kami menjadi lurus,

Bersedia menghadapi segala musuh Tuhan,

Hidup damai dengan segala kekasih Tuhan,

Kami akan terus mencintai sesiapa yang engkau cintai,

Dan memusuhi sesiapa yang Engaku musuhi,

Iaitu makhluk-makhluk yang menentangMu.


Ya Allah,

Engkau didiklah hati-hati kami dengan bermujahadah,

Menjauhi maksiat dan meninggalkan kemungkaran,

Memberi hidayah bertaubat sebelum ajal,

Menganugerah taufiq agar terus beramal dengan suruhanMu,

Pimpinlah pancaindera kami kepada menuruti syariatMu,

Menjauhi segala laranganMu,
Bimbinglah jiwa kami menuju keredhaanMu,

Menunjuki segala pintu rahmatMu,

Mengiringi ke arah syurga FirdausMu,

Redhalah terhadap kami dan kami meredhaiMu,

Tatkala tiba pertemuan denganMu.


Ya Allah,

Satukan dan ikatlah hati-hati Kami di bawah naunganMu,

Menjunjung kalimahMu,

Menegakkan risalahMu,

Bersatu dan teguh meneruskan perjuangan para NabiMu,

Teguhkanlah hati-hati kami dalam mengharungi cabaran, tekanan dan ancaman,

Dalam mentarbiyah diri kami dan kuam kami,

Sesungguhnya kami adalah kepunyaanMu Ya Allah,

Dan kepadaMu jualah pasti kami akan kembali,

Tiada daya dan upaya kami,
Melainkan dengan pertolonganMu ya Allah,

Tuhan Yang Maha Agung lagi Maha Mendengar.

Ya Allah,
Dengarlah rintihan hambaMu yang hina dina ini,

Perkenankan doa-doa kami,

Wahai Tuhan Pentadbir sekelian alam.



Hidup dalam mencari...

Thursday, February 19, 2009

Kalau kau mahu dia...

Kau mahu dia seorang yang cantik dan kacak,

sedangkan kau tidak mengindahkan akhlak kau.

Kau mahu dia seorang yang berpekerti mulia,

sedangkan kau tidak bersihkan hati.

Kau mahu dia seorang yang setia,

sedangkan kau tidak berlaku jujur.

Kau mahu dia seorang yang lemah-lembut,

sedangkan kau tidak belajar menyayangi.

Kau mahu dia seorang yang taat,

sedangkan kau berdusta dalam percakapan.

Kau mahu dia seorang yang pemurah,

sedangkan kau tidak bermurah hati.

Kau mahu dia seorang yang tegas,

sedangkan kau tidak tetap pendirian.

Kau mahu dia seorang yang bijak memimpin,

sedangkan kau tidak mendengar kata.

Kalau kau ingin dia setia,

jangan sesekali kau berniat curang.

Kalau kau ingin dia jujur,

jangan sesekali kau beniat berdusta.

Kalau kau ingin dirindui,

jangan kau lupa berdoa untuknya.

Andai kau masih menyakiti orang,

mulakan kembali menyayangi orang.

Andai kau masih dirundum kecewa,

mulakan kembali senyum dan tawa.

Andai kau mencari cinta,

mulakan dengan mencari maknanya.

Andai kau mahu kembali disayangi,

mulalah dengan belajar memaafi.

Andai kau mahu mula disayangi,

mulalah menyayangi al-Mustafa.

Andai kau mahu mula dicintai,

mulalah mencintai Rabbul Jalil…


Hidup dalam mencari...

Tuesday, February 17, 2009

What I can tell about myself

Selaut puji-pujian hanya layak kepada Allah, Tuhan petala langit dan bumi. Segunung selawat dan salam kepada Pemberi Syafaat, al-Mustafa al-Amin, Muhammad SAW. Seterusnya kepada ahli bait baginda dan seluruh orang saleh sehingga ke hari kiamat.

Kiriman kali ini aku lebih mahu bercerita tentang pengalaman diri sendiri..

Pada zaman persekolahan dahulu tidaklah aku tahu-menahu tentang perjalanan pengurusan dalam sesebuah organisasi. Baik dari organisasi kepimpinannya sehinggalah kepada perjalan gerak kerja dan sebagainya. Dulu masa sekolah adalah aku terlibat dengan sekali dua mesyuarat yang boleh aku istilahkan wujud atau tidaknya aku di dalamnya tidak memberi sebarang kesan dari segi perubahan polisi, gerak kerja atau sebagainya.

Apa yang pasti bermulanya tingakatan lima ketika ditugaskan dalam Badan Teknologi Pendidikan, aku mula meminati bidang fortografi. Mungkin disebabkan jatuh cinta sentuhan pertama terhadap kamera yang diberi dan dipertanggungjawabkan oleh sekolah untuk aku mengambil gambar-gambar progran dan sebagainya.


Minat yang mula bertunas dengan pantas itu menghasilkan keinginan untuk mencari kursus-kursus yang melibatkan kemahiran berfotografi. Cari punya cari, melilau punya melilau akhirnya aku terjumpa dengan sebuah iklan di dlam bangunan Pertama Complex. Iklan mengenai kursus fotografi profesional. Gambar-gambar contoh yang diletakkan benar-banar menarik perhatian aku untuk aku meneruskan minat aku ini. Namun, bila terpandang harganya aku merasakan niat tersebut perlu dikuburkan sementara. Harganya kalau tidak silap RM 900 untuk hanya dua hari berserta malamnya.

Sehingga ke hari ini, mahu membeli kamera sendiri masih tidak mampu. Jadi, bila dah kempunan sangat nak ambil gambar, pinjam la dari orang. Lagi satu, yang tak best nya bila asyik disuruh ambil gambar, akhir-akhir gambar sendiri yang paling kurang. Gambar orang lain banyak, gambar sendiri 'jarang-jarang' dan 'kadang-kadang'.

Bidang fotografi merupakan bidang yang boleh aku istilahkan sebagai enjoy dan make yourself happy. Suatu kepuasan. Makin banyak melihat gambar-gambar menarik, makin geram rasanya (iri hati dengan hasil yang memukau - pada aku la..). Ini bab fotografi. Mengidam memiliki kamera sendiri. Kalau tidak 6 pixel, l8 pixel pun sudah memadai...


Aku ingat lagi masa darjah dua dlu aku ada melukis dua orang pahlawan terkenal dalam siri Dragon Ball. Nama yang masih aku ingat sehingga hari ini iaitu Trunks dan Picollo si jembalang bewarna hijau. Selain itu, pada zaman yang sama aku pernah melukis gambar sebuah motosikal TZM. Pernah juga suatu hari tu seorang kawan meminta aku melukis gambar yang sama, watak Dragon Ball. tapi aku memberi alasan bahawa aku mampu melukis seseuah gambar hanya sekai. Kalau untuk kali keduanya, pasti ianya tidak 'menjadi'.

Dulu sebelum rumah mak dan ayah dicat baru untuk kali pertama, akulah salah seorang pelukis dinding yang aktif. Lingkungan umur tadika. Melukis gambar rumah dan kereta menggunakan pensel warna bewarna biru. Bukannya apa, aku lukis masa tu pun disebabkan aku meresakan dinding rumah pada waktu tu kurang ceria. Maka perlulah diceriakan. Dinding kosong dan tidak boleh memberi inspirasi kepada ahli rumah. Jadi, aku berijtihad untuk melukis sedikit gambar sebagai sumber ilham kepada mak ayah dan adik-beradik yang lain.


Antara lukisan jenis lakaran atau kartun, aku lebih terdorang kepada bentuk lakaran pensil, pen hitan dan yang se'adik-beradik' dengannya. Bila mula sekolah di tingakatan satu, setiap kali balik rumah pada hujung bulan, mahu atau tidak kenalah singgah di Pasar Seni terlebih dahulu. Masuk sahaja bangunan Pasar Seni, tempat yang aku akan cari adalah sudut-sudut para seni lukis ber'uzlah' dengan lukisan-lukisannya.


Banyak tempat orang melukis di sana, dan pelbagai gaya dan sentuhan diberikan oleh sang pelukis. Motif potret, semulajadi, abstrak, bangunan, alam dan sebagainya. Dari satu sudut ke sudut yang lain aku singgah. Kadang-kadang lebih lima minit aku berdiri terpacak membatu melihat orang-orang di sana melukis.


Akhir sekali sebelum datang ke bumi Mesir ini aku ada terserempak dan bersembang dengan seorang pelukis di Pertama Complex. Aku menyertainya secara tidak langsung dalam lukisannya. Pada waktu tersebut aku meluahkan kepadanya bahawa aku benar-benar minat dlam bidang lukisan. Diterangkan kepada aku serba sedikit ilmu lukisan ni. Manggunakan artline, pensil karbon, pen sehinggalah ke karyon dan persil warna. Setelah mengambil nombor telefon aku berjanji dengannnya untuk berjumpa dan belajar serba sedikit tentang selok-belok melukis. Malangnya tempoh untuk aku terus berada di Malaysia ketika itu agak terhad. Cita-cita terkubur sementara waktu di Malaysia. Tapi tidak bermakna terus senyap di sini...


Aku tidak suka sejarah, kerana penerangannya panjang berjela-jela. Tapi aku cukup minat sejarah. Jadi apabila minat VS penerangan yang berjel-jela, penerangan tersebut kalah tersungkur. Dari siru minat aku untuk membaca bertambah dan minatku dalam bidak sejarah serta apa-apa yang ada kaitan dengannya aku bertambah. Sehinggalah ke hari ini aku masih berpegang, 'orang yang mampu mencipta sejarah adalah orang yang membaca sejarah'. Setakat ni dulu, sambung lain kali. Bilamana kelopak mata yang di atas merindui kelopak yang di bawah, mereka ingin sekali bertemu...


Hidup dalam mencari...

Thursday, February 12, 2009

Media dan Kehidupan (Komunikasi)

Di dalam komunikasi, media (kata tunggalnya medium) merupakan keupayaan atau alat penyiaran yang digunakan untuk menyimpan dan menghantar maklumat atau data. Ia biasanya merujuk sebagai sinonim dengan media massa atau berita media. Akan tetapi, ia boleh juga dimaksudkan sebagai perantara tunggal yang digunakan untuk berhubung dengan mana-mana data untuk tujuan-tujuan tertentu.

Permulaan komunikasi manusia adalah melalui penguwujudan atau pembuatan saluran bagi komunikasi tersebut. Contohnya bahasa isyarat, simbol, lukisan, peta dan penulisan. Selain itu penggunaan asap, utusan burung dan sebagainya. Perkataan komunikasi berasal daripada kata dasar latin, communicare. Komunikasi juga dirujuk pada zaman Empayar Rom yang mana mereka mencipta sesuatu yang boleh mereka istilahkan sebagai surat ataupun sistem penghantaran. Ia bertujuan untuk memusatkan kekuasaan dan kawalan Empayar Rom. Perkataan media pula merujuk kepada alat atau perantara komunikasi (perhubungan).

Penggunaan pengaruh saluran komunikasi adalah cukup penting. Salah seorang ahli sejarah barat, William McGaughey telah meringkaskan ketamadunan dunia melalui penggunaan saluran yang kerap digunakan dalam komunikasi di dalam bukunya yang bertajuk "Five Epochs of Civilization" (Thistlerose, 2000). Dia telah membahagikan sejarah kepada peringkat-peringkat; ketamadunan pertama - menggunakan penulisan ideografik, kedua - penulisan abjad (alphabetic), ketiga - pencetakan atau penerbitan, keempat - rakaman elektronik dan stesen penyiaran, dan kelima - komunikasi komputer.


Media mampu memberi kesan terhadap pemikiran orang ramai mengenai diri mereka dan bagaimana penilaian mereka terhadap orang lain atau sekeliling. 'Apa yang kita fikir perihal gambaran terhadap diri sendiri dan apa yang orang lain boleh lihat dari diri kita' bolehlah disebut sebagai media.


Al-Quran yang tiada keraguan di dalamnya

Di dalam Islam, komunikasi ini telah wujud sebelum manusia dicipta. Ia merujuk kepada komunikasi yang berlaku antara Allah SWT dan para malaikatNya. Ini dijelaskan di dalam al-Quran dalam surah al-Baqarah (2) ayat 30 yang bermaksud "Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."

Kemudian berlaku komunikasi di antara Allah dan Nabi Adam AS. Allah telah mengajar Adam nama-nama benda di dalam ayat yang seterusnya "Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu mamang benar orang-orang yang benar!". Perkataan mengajar dalam ayat tersebut menggambarkan berlakunya komunikasi antara Allah dan Nabi Adam AS.

Kemudian diterangkan lagi wujudnya komunikasi Allah dengan Iblis melalui ayat yang ke-34 dari surah yang sama. Maksudnya "Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam," maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir." Andai kita merujuk kisah permulaan kehidupan manusia ini, kita akan dapat lihat berlaku banyak komunikasi antara Allah dan Nabi Adam AS.


Petunjuk kepada manusia sehingga ke hari kiamat

Bahkan di dalam Islam, kesan atau bukti besar yang menunjukkan berlakunya komunikasi yang aktif ialah al-Quran, sebagai risalah dan kitab petunjuk daripada Allah kepada manusia seluruh alam melalui junjungan mulia Nabi Muhammad SAW. Selain itu, al-Quran melambangkan komunikasi agung secara tidak langsung antara Allah dan seluruh hamba-hambaNya serta hadith-hadith Nabi Muhammad SAW pula melambangkan komunikasi Baginda dengan seluruh umatnya.

Antara bukti lain di dalam Islam bahawa wujudnya komunikasi yang sempurna, terjamin dan terpelihara adalah wujudnya sistem periwayatan atau sanad. Periwayatan al-Quran secara mutawatir membuktikannya. Bukti yang lain ialah periwayatan hadith-hadith Nabi SAW yang bersambung daripada sahabat, kepada tabi'in, tabi' tabi'in, itba' tabi' tabi'in sehinggalah kepada kita.
Kesimpulannya, komunikasi merupakan suatu kepentingan yang utama di dalam Islam. Tanpa komunikasi, tiadalah kehidupan di dunia ini.

Wallahu a'lam.


Sumber:

1- Al-Quran dan terjemahnnya

2- Kamus Dewan Edisi Ketiga
3- Wikipedia

Hidup dalam mencari...

Tuesday, February 10, 2009

Fenomena Fotografi

Me?

Mengambil gambar bukanlah sesuatu yang menyukarkan. Malah kanak-kanak kecil juga mampu memetik butang capture andai diberi kepadanya kamera dan disuruh untuk menangkap gambar. Namun begitu, hakikat setiap gambar yang diambil akan melambangkan sebuah inspirasi tanpa disedari.

Kelainan sudut dalam sesebuah gambar yang ditangkap menggambarkan fenomena emosi dan kekreatifan akal orang yang menangkapnya. Keadaan sesuatu gambar yang diambil dengan gabungan latar warna dan cuaca adalah kerana ingin mempersembahkan 'mood' si penangkap gambar atau 'mood' suasana yang dipilih.

Ulangtahun yang ke-3

Apabila berjaya menangkap sesebuah gambar yang lain dan sering berbeza daripada yang sebelumnya akan memberikan suatu kepuasan. Puas memberikan 'sesuatu' sebagai hadiah kepada diri dalam mencari diri dan alam. Kepuasan yang hanya akan dirasai kepada orang yang benar-benar meminati bidang ini. Aku masih belum menemuinya...

Expert Games '09

Besi, tumbuhan, manusia dan langit

Jantung pisang, rindunya bersama budu...

Dalam setiap gambar yang diambil, pastinya si penangkap gambar mempunyai masej yang tersendiri yang ingin disampaikannya melalui gambar yang ditangkap. Seperti gambar daripada jurugambar yang masyhur hasil daripada tangkapannya, Kevin Carter. Membawa masej kemanusiaan yang menjurus kepada keadaan kemiskinan rakyat Afrika. Dikatakan, hasil gambar yang ditangkapnya menerima pelbagai komen. Sebahagian memujinya kerana berjaya mengambil gambar tersebut bagi menyatakan kepada dunia dalam mesej kemanusiaan. Namun sesetengahnya mengutuk kerana beliau tidak menyelamatkan kanak-kanak kecil yang tunggu untuk dimakan oleh burung ereng. Akibat tertekan akhirnya beliau membunuh diri.


Kevin Carter 1994 Pulitzer Sudan

Pelbagai lagi contoh masej selain daripada kemanusiaan seperti alam semulajadi, sifat alam, pewarnaan, gambaran perasaan dan sebagainya. Setiap manusia pastinya mempunyai akal, perasaan dan emosi. Gambar-gambar mampu menyampaikan masej tersendiri yang amat mudah untuk terkesan lebih-lebih lagi dalam bentuk kemanusiaan.


Selain itu, gambar mampu memberi dan menyampaikan maklumat kepada diri seseorang dalam memberikan sesuatu kesimpulan terhadap perkara yang berkaitan dengan kejadian tertentu atau yang dialami oleh dirinya secara peribadi. Selagi ianya tidak melanggar batas agama, selagi itu fotografi harus dijadikan wasilah dakwah Islam yang berkesan. Penggunaan tayangan gambar di dalam ceramah-ceramah motovasi, ceramah kesedaran akhlak dan pelabagai lagi mampu membawa audiens bersama-sama menyelusuri dan mengahayati fenomena dan suasana gambar-gambar tersebut.


Gambar-gambar mampu memberi kesan yang mendalam kepada semua tanpa mengira usia, kedudukan dan pangkat berdasarkan fenomena gambar yang diambil bersama situasi semasa gambar tersebut dipersembahkan. Dalam kebanyakan perkara, fitrah kejadian akan mendahului dan memenangi tempat dalam jiwa manusia. Akhirnya jiwa manusia tadi akan menerima fitrah kejadian dirinya dan hakikat kuasa yang mentadbir alam maya ini.


Maha Suci Allah SWT yang telah menjadikan emosi, perasaan dan akal manusia ini sangat unik dan akhirnya menjurus kepada akidah yang sejati dan pengabdian yang hakiki.

Hidup dalam mencari...