Bagaimana padatnya negara Mesir ni ye..??


Mesir merupakan sebuah yang berada di Utara Afrika. Keluasa Mesir melangkau 1,010,000 kilometer persegi. Basar kan? Tapi penduduknya majoriti hanya menghuni di kawasan delta Nil. Daripada sebesar-basar tanah Mesir ni, hanya kawasan perlembangan nil sahaja yang berpenghuni. Selainnya merupakan padang pasir yang terbentang luas.


Mari kita buat pengiraan. Dalam data terbaru, Mesir memiliki polulasi sebanyak 75,667,000 orang atau 75.667 juta orang. Kalau mahu dilihat peta satelit, hanya kawasan di perlembangan Nil sahaja yang boleh dipenghuni. Mana mungkin manusia boleh membuat penempatan yang kekal di tengah-tengah padanga pasir yang panas dan kering bukan? Andaikan kita ambil hanya 10 peratus sahaja kawasan yang boleh dipenghuni oleh manusia.


Peta Geografi Mesir


Jumlah keluasan Mesir ialah 1,010,000 kilometer persegi. Kalau 10 peratus daripadanya bermaksud hanya 101,000 kilometer persegi sahaja yang dipenghuni manusia. Dengan memiliki jumlah penduduk yang tertinggi di kalangan negara-negara Arab, keseluruhan 75.667 juta orang penduduknya menduduki di dalam 10 peratus tadi atau 101,000 kilometer persegi. Maka dengan keluasan satu kilometer persegi terdapat 749 orang yang menghuni.


Sebuah padang bola memiliki 110 meter panjang dan 49 meter lebar. Ini bermakna sesebuah padang bola memiliki keluasan 5,390 meter persegi. Maka perumpamaan kepadatan penduduk Mesir, dalam sebuah padang bola terdapat 4,037 orang.


Mari kita bandingkan pula dengan Malaysia


Dicampur keluasan semenanjung Malaysia dengan Malaysia Timur (Sabah + Sarawak), keseluruhannya berjumlah 329,847 kilometer persegi. Lebih kurang 1/3 daripada keluasan negara Mesir. Berapa pula jumlah penduduk Malaysia?


Malaysia mempunyai jumlah penduduk seramai 27,730,000 atau 27.73 juta orang. Dalam keluasan 1 kilometer persegi terdapat 8.4 orang. Ini bermakna, perumpamaan kepadatan penduduk Malaysia, dalam sebuah padang bola terdapat hanya 45 orang berbanding Mesir seramai 4,037 orang!!


Bayangkan, bagaimana tingginya kepadatan rakyat Mesir berbanding negara kita Malaysia? Mesir menduduki tempat ke-16 dalam senarai bilangan populasi penduduk dunia manakala Malaysia tempat ke-43. Maka tidak mustahillah bandar-bandarnya juga memiliki kepadatan. Aku berada di Tanta dapat merasai kepadatannya. Berbeza antara kita merasai ramai orang dengan kita merasai kepadatan orang.


Ape lagi nak tulis? Takde idea la… Ini pun ada la sikit mood nak tulis setelah hampir seminggu ‘terbaring’ je…


Sebelum aku datang sini, aku tak buat suntikan untuk hepatitis ke..?? Em…

Comments

Ibnurashidi said…
hehe...satu padang bola ramai penduduk sebab Mesir rumahnya apartment..tambah2 bandaraya metropolitan Siberbay.,hehe
al-hakim said…
erm, btl juga tu sbb tak lama lagi Akhir Sa'id akan dinaik taraf ke bandar satelit.gabung dengan Siberbay lagi mantap!! =)