Burung Bertasbih

Dan sesungguhnya telah Kami berikan kepada Daud kurnia dari Kami. (Kami berfirman): "Hai gunung-gunung dan burung-burung, bertasbihlah berulang-ulang bersama Daud", dan Kami telah melunakkan besi untuknya. Q 34:10

Tumbuhan Menghiasi

"Dan Kami lihat bumi itu kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah." Q 22:5

Kejadian Burung

"Dan apakah mereka tidak memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia maha Melihat segala sesuatu." (Q 67:19)

Kepahlawanan Kuda

Maka ia (Nabi Sulaiman AS) berkata: "Sesungguhnya aku menyukai kesenangan terhadap barang yang baik (kuda) sehingga aku lalai mengingat Tuhanku sampai kuda itu hilang dari pandangan. Q 38:32"

Serigala

Berkata Nabi Ya'qub AS: "Sesungguhnya kepergian kamu bersama Yusuf amat menyedihkanku dan aku khawatir kalau-kalau dia dimakan serigala, sedang kamu berlengah daripadanya." Q 12:13

Sunday, December 21, 2008

Bagaimana padatnya negara Mesir ni ye..??


Mesir merupakan sebuah yang berada di Utara Afrika. Keluasa Mesir melangkau 1,010,000 kilometer persegi. Basar kan? Tapi penduduknya majoriti hanya menghuni di kawasan delta Nil. Daripada sebesar-basar tanah Mesir ni, hanya kawasan perlembangan nil sahaja yang berpenghuni. Selainnya merupakan padang pasir yang terbentang luas.


Mari kita buat pengiraan. Dalam data terbaru, Mesir memiliki polulasi sebanyak 75,667,000 orang atau 75.667 juta orang. Kalau mahu dilihat peta satelit, hanya kawasan di perlembangan Nil sahaja yang boleh dipenghuni. Mana mungkin manusia boleh membuat penempatan yang kekal di tengah-tengah padanga pasir yang panas dan kering bukan? Andaikan kita ambil hanya 10 peratus sahaja kawasan yang boleh dipenghuni oleh manusia.


Peta Geografi Mesir


Jumlah keluasan Mesir ialah 1,010,000 kilometer persegi. Kalau 10 peratus daripadanya bermaksud hanya 101,000 kilometer persegi sahaja yang dipenghuni manusia. Dengan memiliki jumlah penduduk yang tertinggi di kalangan negara-negara Arab, keseluruhan 75.667 juta orang penduduknya menduduki di dalam 10 peratus tadi atau 101,000 kilometer persegi. Maka dengan keluasan satu kilometer persegi terdapat 749 orang yang menghuni.


Sebuah padang bola memiliki 110 meter panjang dan 49 meter lebar. Ini bermakna sesebuah padang bola memiliki keluasan 5,390 meter persegi. Maka perumpamaan kepadatan penduduk Mesir, dalam sebuah padang bola terdapat 4,037 orang.


Mari kita bandingkan pula dengan Malaysia


Dicampur keluasan semenanjung Malaysia dengan Malaysia Timur (Sabah + Sarawak), keseluruhannya berjumlah 329,847 kilometer persegi. Lebih kurang 1/3 daripada keluasan negara Mesir. Berapa pula jumlah penduduk Malaysia?


Malaysia mempunyai jumlah penduduk seramai 27,730,000 atau 27.73 juta orang. Dalam keluasan 1 kilometer persegi terdapat 8.4 orang. Ini bermakna, perumpamaan kepadatan penduduk Malaysia, dalam sebuah padang bola terdapat hanya 45 orang berbanding Mesir seramai 4,037 orang!!


Bayangkan, bagaimana tingginya kepadatan rakyat Mesir berbanding negara kita Malaysia? Mesir menduduki tempat ke-16 dalam senarai bilangan populasi penduduk dunia manakala Malaysia tempat ke-43. Maka tidak mustahillah bandar-bandarnya juga memiliki kepadatan. Aku berada di Tanta dapat merasai kepadatannya. Berbeza antara kita merasai ramai orang dengan kita merasai kepadatan orang.


Ape lagi nak tulis? Takde idea la… Ini pun ada la sikit mood nak tulis setelah hampir seminggu ‘terbaring’ je…


Sebelum aku datang sini, aku tak buat suntikan untuk hepatitis ke..?? Em…

Wednesday, December 10, 2008

Kadang-kadang kita terlalu terleka dengan kemewahan yang telah kita kecapi. Walaupun pada kita ia bukanlah suatu kemewahan yang besar, namun kita terlupa dengan mereka yang berada 'di luar sana' atau 'di sebalik dunia' sana.

Hakikatnya apakah kita telah mensyukuri segala nikmat tersebut yang dikurniakan oleh Allah SWT pemilik segala yang wujud, para malaikatnya, para jin, manusia, haiwan-haiwan yang melata, hidupan-hidupan seni yang bertaburan, hidupan laut yang penuh keajaiban dan planet-planet dan berjuta bintang yang bertaburan. Pemilik dan Pencipta alam maya dan alam abadi.


Kita...
mereka...



.
Kita..

mereka...



Saudara kita di 'sebelah sini'...
saudara kita di 'sebelah sana'...



Hidup kita 'di sini'...

hidup meraka 'di sana'...



Maka, tidak zalim dan tidak pelik apabila Allah SWT mengisyaratkan bahawa manusia yang tidak bersyukur, bagi mereka azab yang benar-benar pedih. Andai bersyukur, ditambahi nikmat. Namun nikmat dan hikmah yang diberi, hanya Allah SWT lebih mengetahui untuk hamba-hambaNya apa yang terbaik untuk mereka...

"Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".
(Surah Ibrahim 14:7)

Antara tanda syukur ialah melaksanakan segala ketaatan dan tanda seseorang itu kufur ialah apabila melakukan maksiat dan kemurkaan kepada Allah SWT...