Burung Bertasbih

Dan sesungguhnya telah Kami berikan kepada Daud kurnia dari Kami. (Kami berfirman): "Hai gunung-gunung dan burung-burung, bertasbihlah berulang-ulang bersama Daud", dan Kami telah melunakkan besi untuknya. Q 34:10

Tumbuhan Menghiasi

"Dan Kami lihat bumi itu kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah." Q 22:5

Kejadian Burung

"Dan apakah mereka tidak memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia maha Melihat segala sesuatu." (Q 67:19)

Kepahlawanan Kuda

Maka ia (Nabi Sulaiman AS) berkata: "Sesungguhnya aku menyukai kesenangan terhadap barang yang baik (kuda) sehingga aku lalai mengingat Tuhanku sampai kuda itu hilang dari pandangan. Q 38:32"

Serigala

Berkata Nabi Ya'qub AS: "Sesungguhnya kepergian kamu bersama Yusuf amat menyedihkanku dan aku khawatir kalau-kalau dia dimakan serigala, sedang kamu berlengah daripadanya." Q 12:13

Sunday, December 21, 2008

Bagaimana padatnya negara Mesir ni ye..??


Mesir merupakan sebuah yang berada di Utara Afrika. Keluasa Mesir melangkau 1,010,000 kilometer persegi. Basar kan? Tapi penduduknya majoriti hanya menghuni di kawasan delta Nil. Daripada sebesar-basar tanah Mesir ni, hanya kawasan perlembangan nil sahaja yang berpenghuni. Selainnya merupakan padang pasir yang terbentang luas.


Mari kita buat pengiraan. Dalam data terbaru, Mesir memiliki polulasi sebanyak 75,667,000 orang atau 75.667 juta orang. Kalau mahu dilihat peta satelit, hanya kawasan di perlembangan Nil sahaja yang boleh dipenghuni. Mana mungkin manusia boleh membuat penempatan yang kekal di tengah-tengah padanga pasir yang panas dan kering bukan? Andaikan kita ambil hanya 10 peratus sahaja kawasan yang boleh dipenghuni oleh manusia.


Peta Geografi Mesir


Jumlah keluasan Mesir ialah 1,010,000 kilometer persegi. Kalau 10 peratus daripadanya bermaksud hanya 101,000 kilometer persegi sahaja yang dipenghuni manusia. Dengan memiliki jumlah penduduk yang tertinggi di kalangan negara-negara Arab, keseluruhan 75.667 juta orang penduduknya menduduki di dalam 10 peratus tadi atau 101,000 kilometer persegi. Maka dengan keluasan satu kilometer persegi terdapat 749 orang yang menghuni.


Sebuah padang bola memiliki 110 meter panjang dan 49 meter lebar. Ini bermakna sesebuah padang bola memiliki keluasan 5,390 meter persegi. Maka perumpamaan kepadatan penduduk Mesir, dalam sebuah padang bola terdapat 4,037 orang.


Mari kita bandingkan pula dengan Malaysia


Dicampur keluasan semenanjung Malaysia dengan Malaysia Timur (Sabah + Sarawak), keseluruhannya berjumlah 329,847 kilometer persegi. Lebih kurang 1/3 daripada keluasan negara Mesir. Berapa pula jumlah penduduk Malaysia?


Malaysia mempunyai jumlah penduduk seramai 27,730,000 atau 27.73 juta orang. Dalam keluasan 1 kilometer persegi terdapat 8.4 orang. Ini bermakna, perumpamaan kepadatan penduduk Malaysia, dalam sebuah padang bola terdapat hanya 45 orang berbanding Mesir seramai 4,037 orang!!


Bayangkan, bagaimana tingginya kepadatan rakyat Mesir berbanding negara kita Malaysia? Mesir menduduki tempat ke-16 dalam senarai bilangan populasi penduduk dunia manakala Malaysia tempat ke-43. Maka tidak mustahillah bandar-bandarnya juga memiliki kepadatan. Aku berada di Tanta dapat merasai kepadatannya. Berbeza antara kita merasai ramai orang dengan kita merasai kepadatan orang.


Ape lagi nak tulis? Takde idea la… Ini pun ada la sikit mood nak tulis setelah hampir seminggu ‘terbaring’ je…


Sebelum aku datang sini, aku tak buat suntikan untuk hepatitis ke..?? Em…

Wednesday, December 10, 2008

Kadang-kadang kita terlalu terleka dengan kemewahan yang telah kita kecapi. Walaupun pada kita ia bukanlah suatu kemewahan yang besar, namun kita terlupa dengan mereka yang berada 'di luar sana' atau 'di sebalik dunia' sana.

Hakikatnya apakah kita telah mensyukuri segala nikmat tersebut yang dikurniakan oleh Allah SWT pemilik segala yang wujud, para malaikatnya, para jin, manusia, haiwan-haiwan yang melata, hidupan-hidupan seni yang bertaburan, hidupan laut yang penuh keajaiban dan planet-planet dan berjuta bintang yang bertaburan. Pemilik dan Pencipta alam maya dan alam abadi.


Kita...
mereka...



.
Kita..

mereka...



Saudara kita di 'sebelah sini'...
saudara kita di 'sebelah sana'...



Hidup kita 'di sini'...

hidup meraka 'di sana'...



Maka, tidak zalim dan tidak pelik apabila Allah SWT mengisyaratkan bahawa manusia yang tidak bersyukur, bagi mereka azab yang benar-benar pedih. Andai bersyukur, ditambahi nikmat. Namun nikmat dan hikmah yang diberi, hanya Allah SWT lebih mengetahui untuk hamba-hambaNya apa yang terbaik untuk mereka...

"Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".
(Surah Ibrahim 14:7)

Antara tanda syukur ialah melaksanakan segala ketaatan dan tanda seseorang itu kufur ialah apabila melakukan maksiat dan kemurkaan kepada Allah SWT...

Thursday, October 30, 2008

Hidup dalam mencari...

Baru-baru ini, Tuan Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang telah hadir ke bumi Mesir sebagai transit sebelum ke Turki untuk menghadiri majlis berkaitan dengan Palestin. Banyak perkara yang dibangkitkan dalam ceramah umumnya. Pada awalnya, ceramah beliau lebih kepada kalam tasyji' (kata-kata semangat) dan penerangan mengenai sejarah Palestin dan keagungan pemerintahan Islam lampau.

Sesi menjawab soalan yang diajukan lebih tertumpu kepada waqi' (keadaan) pelajar yang belajar di Mesir sama ada dalam bidang pengajian Islam mahupun perubatan. Ini kerana, soalan daripada kalangan pelajar dan jawapannya lebih kepada tindakan bagi golongan pelajar juga.

Aku agak tertarik dengan beberapa isu yang dibangkitkan pemberi soalan. Pernah sebelum ini timbul istilah "protaz". Siapa mereka? Singkatan kepada 'profesional ustaz'? Dikatakan golongan profesional bertindak dalam memberi penjelasan mengenai agama lebih daripada golongan ustaz. Seperti mereka lebih lebih tahu tentang agama daripada ustaz atau golongan ulama'.

Di sini, perlu setiap orang jelas maksud profesional. Istilah profesional tidak boleh dikaitkan dengan golongan yang berpendidikan selain daripada agama sahaja. Ini kerana, makna profesional sendiri bermaksud pakar. Sekiranya seseorang pakar dalam bidang masakan, maka ia disebut sebagai profesional dalam bidang chef atau masakan. Sekiranya seseorang pakar dalam bidang kejuruteraan mahupun matematik, maka mereka digelar profesional dalam bidang-bidang tersebut. Maka, samalah juga jika seseorang pakar dalam bidang agama Islam, maka ia juga boleh digolongkan dalam golongan profesional. Cuma sekiranya mahu membezakan golongan tersebut, terdapat istilah yang orang telah guna walaupun ianya masih belum tepat. Iaitu golongan akademik dan golongan ulama' atau agamawan. Golongan akademik lebih kepada bidang bukan yang berkaitan dengan agama dan golongan agamawan adalah sebaliknya. Jadi, jangan dikatakan tiada profesyen profesional di dalam bidang agama.

Aku tertarik dengan nukilan daripada seorang pelajar senior di sini. Kenapa bila golongan ulama' memberi penjelasan atau memberi jawapan mengenai sesuatu persoalan atau masalah, terdapat 'cakap-cakap' secara belakang-belakang atau terang-terangan, mempertikaikan penjelasan yang diberikan? Mereka mengatakan golongan ulama' jumud, tidak berfikiran kontemporari, tidak mengikuti arus perderan masa dan sebagainya. Kenapa mahu mempertikai dan membantah kata-kata 'golongan pakar' di dalam agama? Persoal itu, ini, dari mana sumber, siapa sumbernya, terlalu mendalam bukan atas dasar ingin menegtahui secara ikhlas tetapi kerana mahu mempertikaikan. Kenapa, bila seseorang itu sakit, berjumpa dengan doktor, diberi ubat, terus diikut arahan doktor. Menuruti dosnya, berapa kekerapannya, apa pantangnya dan sebagainya tanpa sebarang pertikai? Kenapa tidak ditanya, kenapa saya perlu makan ubat ini, apa kandungan ubat, dari mana sumber ubat, dari mana kilangnya, kenapa perlu makan sekali, dua kali, sebelum makan atau selepas makan? Tentu sahaja kerana doktor tersebut lebih mengetahui dan pakar dalam bidang tersebut. Samalah juga keadaannya dengan situasi ulama' tersebut. Bukankah golongan ulama' merupakan golongan profesional dan pakar dalam bidang agama?

*****

Pembinaan masyarakat perlulah bermula daripada individu itu sendiri. Daripada individu, dibawa kepada bait muslim atau bait mithali. Kemudian kepada masyarakat Islam dan seterusnya pembinaan sistem, negara dan pemerintahan Islam. Asas ini perlu difahami oleh setiap individu muslim. Islah nafsak, wad'u ghairak, perlu dijadikan pegangan. Jangan tunggu sehingga diri dirasakan sempurna baru mahu bertindak memperbetulkan masyarakat yang rosak. Seseorang manusia sesekali tidak akan sempurna kejadian luar dan dalamannya kecuali Nabi Muhammad SAW. Andai dirasakan diri banyak kekurangan, maka perlulah diperbaiki dan andai dirasakan diri banyak berdosa dan tidak layak membawa serta menyeru kebaikan, maka bertaubatlah dan berhijrahlah meninggalkan terus segala perkara maksiat. Perlulah bermujahadah melawan hawa nafsu dan bermujahadah untuk istiqamah dalam perkara kebaikan.

*****

Dipersoalkan pertambahan yang mendadak pelajar tibb atau perubatan di bumi Mesir. Inilah realitinya. Perjanjian mu'adalah telah ditamatkan dan akhirnya sudah tiada lagi sistem tranfer credit pengajian kepada lepasan institut pengajian tinggi di Malaysia yang mahu menyambung pelajaran ke Universiti Al-Azhar. Kelayakan pelajar STAM untuk sambung pelajaran ke Mesir juga sudah semakin diperketatkan. Hasilnya, makin berkuranganlah pelajar atau pelapis yang melanjutkan pelajaran ke Universiti Al-Azhar dalam bidang pengajian Islam.

Pelajar perubatan bertambah dengan mendadak daripada pelbagai institut, agen dan sebagainya dengan pembiayaan JPA, Majlis Agama Islam Negeri, MARA, persendirian dan sebagainya. Jangan terlalu dilihat daripada sudut negatifnya, tetapi perlu mencari penyelesaian dengan jalan positif. Hakikat yang berlaku sukar untuk diubah kerana itulah yang sedang realitinya.

Pengajian Usuluddin, Syariah, Lughah, Qiraat, Usul Fiqh dan sebagainya merupakan ilmu dan khazanah Islam. Tetapi jangan dilupa bahawa bidang perubatan juga merupakan khazanah Islam. Bidang perubatan jugalah merupakan antara bidang yang telah sampai puncak kegemilangan keilmuannya suatu masa dahulu. Keadaan yang berlaku perlulah dicari peluang dan ruang. Gabungkanlah golongan ulama' pengajian Islam ini dengan golongan doktor. Mencari kesesuaian, persefahaman dan penyatuan.

Tidak dinafikan akibat agenda dan perancangan musuh Islam, akhirnya ilmu dan ulama' Islam ini telah dibahagi-bahagikan bidangnya. Dipisahkan perubatan dengan usuluddin, dipisahkan senibina, sosiologi, kejuruteraan, astronomi dan sebagainya dengan syariah. Dipisahklan lagi ilmu pengajian Islam itu kepada usuluddin, syariah, lughah, adab, usul fiqh, qiraat dan sebagainya. Sehingga dunia Islam kini tidak mampu untuk melahirkan golongan ulama' seperti ulama'-ulama' terdahulu yang pakar dalam pelbagai bidang ilmu sekali gus.

Walaupun ianya suatu kerugian tetapi kita masih punya jalan. Inilah yang diperlukan dan hendaklah dilaksanakan iaitu gabungan golongan profesional dalam pelbagai bidang termasuk pengajian Islam secara kolektif dan sinergi. Perlu diwujudkan perkumpulan atau organisasi yang ahlinya terdiri daripada kepelbagaian profesyen itu tadi. Secara tidak langsung, penyatuan ilmu Islam dapat dilakukan semula dalam merungkai kembali kegemilangan yang telah lama terpadam. Membentuk suatu penyatuan, kesatuan, kesamaan fikrah dalam memperjuangkan Islam.

*****

Amal berjemaah merupakan tunjang kepada kekuatan dalam memastikan kelangsungan dakwah dan amal Islami. Setelah kita mampu membentuk satu fikrah, maka kita perlu bergerak secara berjemaah. Sekiranya, bergerak dalam individu, pelbagai masalah adn kelemahan akan berlaku. Antaranya, futur (putus asa) dalam medan perjuangan. Melaksanakan amal Islami atas dasar semangat semata dan bukan atas dasar kefahaman Islam bakal mengundang episod kegagalan.

Saidina Umar al-Khattab pernah berkata: "Tiada Islam tanpa jemaah, tiada jemaah tanpa kepimpinan dan tiada kepimpinan tanpa ketaatan." Di sini jelas membuktikan, Islam itu sendiri tertegak atas dasar jemaah dan bukannya individu ataupun perseorangan. Dengan jemaah akan lahir kekuatan, ukhuwah dan persefahaman. Sebatang lidi sangat mudah untuk dipatahkan berbanding 50 batang lidi yang dikumpulkan bersama. Seekor kambing sangat mudah diratah oleh dua atau tiga ekor serigala berbanding sekumpulan 20 sehingga 30 ekor kambing. Pastinya akan timbul juga kegerunan daripada serigala-serigala tersebut.

Islam sangat menitikberatkan agar amal Islami ini dilaksanakan secara berjemaah. Inilah jemaah yang mahu kita bina. Jemaah mahasiswa Islam, jemaah mahasiswa azahari, jemaah mahasiswa di bumi Mesir, tidak kiralah apa jua bidang yang diceburi. Janganlah pengajian Islam membawa haluannya dan pelajar perubatan membawa haluannya. Masing-masing membawa haluannya sendiri. Perlunya kita sehaluan atas nama Islam walaupun bidang kita berbeza.

Amal berjemaah tidak bermaksud kita menubuhnya pelbagai jemaah atau mendirikan berbilang-bilang jemaah. Jemaah perlulah satu agar kekuatan dan perjalanan dakwah menjadi padu dan jitu.


*****

Politik merupakan tunjang dalam perlaksanaan Islam. Kuasa politik merupakan lambang kepada pemerintahan dan penguasaan. Politik bergerak atas platform kepimpinan. Jangan dilihat bahawa, politik terpisah daripada Islam. Jangan dilihat bahawa isu politik tidak boleh boleh berganding dengan isu-isu agama yang lain. Ini kerana politik itu sendiri sebahagian daripada Islam dan politik tidak dapat lari perkaitan dan persangkutannya dengan Islam.

Andai direnung kembali bagaimana pembinaan negara Islam Madinah al-Munawwarah. Ia bermula daripada perjanjian yang akhirnya membawa kepada ketaatan kepada kepimpinan. Dari sana ia membentuk kekuatan masyarakat. Daripada peringkat rakyat sehinggalah peringkat kepimpinan. Kekuatan pemertintahan itulah yang diperlukan dalam memastikan perlaksanaan Islam yang adil dan syumul itu berjaya.

*****

Bahan bacaan yang paling utama bagi mahasiswa Islam adalah al-Quran kerana disana tersimpan segala petunjuk, penyinar segala keraguan, penyuluh setiap kegelapan, penenang segala kesempitan dan kunci segala ilmu.

Kekuatan akan diperolehi dengan pembacaan dan penghayatan al-Quran. Perlulah ianya dijadikan sebagai teman kemana sahaja setiap waktu. Tadabbur dalam pembacaan mudah-mudahan diperoleh hikmah dan syafaat. Perlulah istiqamah dalam amalan berdasarkan ilmu dan bukan atas dasar taqlid semata-mata. Sentiasa memohon kekuatan dan pertolongan Allah SWT dalam menjalani kehidupan. Memahami dan menguasai bidang pelajaran yang diceburi merupakan suatu tuntutan. Pelajaran hendaklah diutamakan dan tidak banyak membuang masa dengan perkara-perkara yang tidak memberi manfaat.

*****

Majlis berakhir sebelum jam 10:00 malam. Banyak lagi perkara yang perlu aku dalami...

Hidup dalam mencari...

Thursday, October 16, 2008

Islam dan Kristian


Dalam perjalan ke Kaherah petang tadi, tiba-tiba mata terpandang sebuah papan tanda iklan besar di tepi jalan utama selepas Mahattah Syoubra Khemah. Apa yang benar-benar menarik perhatian di papan tanda tersebut ialah dua buah gambar dan serangkap ayat. Gambar kubah masjid yang di puncaknya terdapat bulan sabit dan gambar menara gereja yang dipuncaknya terdapat palang. Di atas ayat tersebut tertulis di dalam bahasa Arab yang bermaksud “Dengan Kekuatan dan Kesatuan Kita”.


Apabila terlihat papan tersebut dan membaca ayat yang tertera, otak ini lantas terfikir. Apakah maksud sebenarnya yang terselindung di sebalik ungkapan tersebut?


Beberapa kesimpulan yang diperoleh antaranya ialah kemungkinan pada masa ini tersebar di kalangan rakyat Mesir untuk bersatu dalam satu penyatuan masyarakat dan kesatuan. Antara masyarakat Islam dan Kristian yang merupakan kumpulan majoriti warganegara Mesir.


Apakah sebenarnya yang telah berlaku sehingga wujud ungkapan dan saranan ini? Sekiranya atas alasan ancaman dalaman ianya kurang sesuai dengan gambar dan tema yang diletakkan. Aku berpendapat ianya hasil daripada gelombang ancaman yang dirasai oleh masyarakat Mesir sendiri yang bersifat luaran.


Sebagai contoh, sekiranya terdapat keretakan atau perpecahan dalam masyarakat Islam itu sendiri, pastinya iklan yang tertera bertema dan menggambarkan kepada penyatuan umat Islam. Tetapi, iklan ini merupakan saranan kepada penyatuan dan perpaduan dua buah agama besar iaitu Islam dan Kristian. Secara tidak langsung ia menggambarkan kepada penyatuan seluruh rakyat Mesir ini.


Beberapa andaian yang pernah aku terfikir. Andai dilihat semula kedudukan Republik Mesir ini, telah jelas ianya bersempadan dengan Israel, musuh politik dan musuh agama. Musuh politik bagi negara Mesir dan musuh agama kepada Islam.


Dengan kapasiti masyarakat Kristian merupakan kelompok majoriti kedua selepas Islam, bagaimanakah kedudukan mereka sekiranya berlaku peperangan antara Mesir dan Israel? Apakah kemungkinan masyarakat Kristian ini? Membantu kerajaan Mesir mempertahan dan melawan Israel atau membantu mereka? Kita juga sudah sedia maklum bahawa Kristian dan Yahudi tidak akan meredhai Islam sehinggalah islam ini lenyap atau mengikuti telunjuk mereka.


Andai Kristian di mesir berpegang kepada permusuhan terhadap Islam, maka akan ‘robek’lah negara Mesir ini. Namun, andai masyarakat Kristian berpegang kepada semangat menghormati agama Islam disamping merasai perpaduan dengan masyarakat Islam, maka akan terselamatlah Mesir. Semangat nasionalisme dalam diri masyarakat Kristian yang wujud, berkemungkinan mampu mempertahankan Mesir daripada sebarang perkara yang tidak disenangi.


Fakta mengatakan bahawa gereja terbesar di Afrika terdapat di Mesir. Ini jelas menggambarkan besarnya pengaruh Kristian dalam Mesir itu sendiri. Negara Mesir bukanlah negara bersifat perdagangan ataupun teknologi, tetapi ia merupakan negara tentera. Sehingga kini, Mesir masih diperintah di bawah perintah darurat.

Inilah hakikat keadaan Mesir. Sebuah negara republik, gerbang ilmuan Islam dan penuh dengan sejarahnya yang tersendiri.


Hidup dalam mencari…

Monday, October 13, 2008

THE PATH TO JANNAH (PARADISE)


Anas Ibn Malik reports that a Bedouin came to the Messenger of Allah (saws) and greeted him in the mosque. The Messenger of Allah (saws) asked him where did he come from. The Bedouin said: "I came from far seeking answers to some questions".

Our master told him to ask his questions:

I wish to be an intelligent man, what should I do? Holy Prophet (saws) Replied, "Fear Allah"

I wish to be a loyal servant to Allah and do what He wants me to do?
Holy Prophet (saws) Replied, "Read the Qur'an"

I wish to be enlightened and have peace of heart? Holy Prophet (saws) Replied, "Remember Death"

I wish to be protected against enemies?
Holy Prophet (saws) Replied, "Trust in Allah"

I wish to follow the Straight Path? Holy Prophet (saws) Replied, "Do good to others for Allah's sake"

What should I do so that Allah does not abase me? Holy Prophet (saws) Replied, "Do not respond to the desires of your flesh"

I wish to have a long life? Holy Prophet (saws) Replied, "Praise and thank Allah"

I wish for prosperity? Holy Prophet (saws) Replied, "Be in a state of ablution at all times"

How can I save myself from the hellfire? Holy Prophet (saws) Replied, "Protect your eyes and your tongue and your hands and what is below your waistline against evil"

How can I cleanse myself from my sins? Holy Prophet (saws) Replied, "Shed tears for what you have done and repent by undoing what you have done wrong"


I wish to be a respectable person? Holy Prophet (saws) Replied, "Then, don't ask for anything from anybody"

I wish to be honorable? Holy Prophet (saws) Replied, "Then don't divulge the wrong doings of anybody"

What should I do to protect myself from the tortures of the grave? Holy Prophet (saws) Replied, "Recite the Surah Mulk"

What should one do to be rich? Holy Prophet (saws) Replied, "Read the Surah Muzammil"

How should I calm my fear of the day of last judgment? Holy Prophet (saws) Replied, "Remember Allah before you eat anything and before you sleep"

What should I do to feel the presence of Allah when I make my prayers? Holy Prophet (saws) Replied, "Give the utmost care in taking your ablutions and in being clean and pure"


Friday, September 19, 2008

How to prepare oneself for The Night of Power (Laylatul Qadr)?


(I) Preparing Mentally

* Strive to keep Allah (SWT) at the fore of one's mind the whole night long.

* All the Ibadah (worship) done should be recited in the state of being completely awake, aware, conscious, and with a live heart. If one feels that one will not be able to concentrate then start reciting from now "We are from Allah and towards Him is our return." - Holy Quran (2:156) for it is considered as a tragedy if one can not in this night receive the divine grace in supplications. "Their prayers ascend upwards and reaches Allah, their words are accepted, and Allah loves to listen to their prayers the way a mother likes her own child."

Is not it shameful that the prayers which ascend upwards should be recited from the tip of the tongue, while the heart and soul remain occupied in worldly affairs?

Many a times, one feels that one cannot 'properly' perform a certain Ibadah and so decided to forgo it. One should not do listen to this 'waswas' instead, one should perform it and more, for acceptance lies in the Hand of the Mercy of Allah (SWT).

(II) Preparing Physically

* For worshipping in this night a suitable place, dress, and perfume should be arranged in advance (comfortable dress which does not distract us).

* Paying alms during this night - to the people who really deserve financial support.

* Follow the translation of the Duas in order to understand what you are reciting for lutf is only got when one knows what one is reciting.

(III) Preparing Spiritually

* Increase ones eagerness for receiving the promised bounties and blessings.

* Select worships and deeds which are more in harmony with ones mood.

* When one stands for prayer, or any other Ibadah, to briefly spare a moment to think about the wisdom of that action/its meaning etc for e.g. Why am I standing towards Makkah? To realize that when I stand on my two feet, it indicates my hope and fear about the acceptance of my worship.

* Resorting (Tawassul) to Ahlul Bayt (as) - With persistence, supplicating in a polite and soft manner, with words and content arousing their sympathies, should beseech them for bestowing upon us the grace of being vigilant during this night.

* Crying and Shedding Tears: that during these nights ones fear, humility, tears, crying, anguish and lamentation be increased as much as possible. The Learned Scholar Hajj Mirza Javad Agha Maliki Tabrizi (ra) in his book (Suluk-i Arifan) Spiritual Journey of the Mystics tell us that One of the best method is that one should tie ones hands around ones neck; should pour dirt upon ones head; should place ones head against a wall; sometimes one should stand and sometimes one should cry; should imagine oneself at the scene of Judgment Day; and the way sinners are rebuked with harshness, then one should imagine and be scared least Allah (the Glorious, the Exalted) orders: "Seize ye him, bind ye him, burn ye him in the blazing fire, and make him march in a chain whereof the length is seventy cubits." - Holy Quran (69:30-32)

Then one should cry: "O' Thou are the most compassionate, and Thou Who are the shelter of unsheltered ones!" "Where is Your vast blessing? Where is Your infinite forgiveness? Where are Your love and benevolence?" Ask for forgiveness of past sins in the most appealing manner with a promise to try never to return to the sins again - a TAWBA in every sense of the word Present ones requests before the Almighty with full hope that they will be answered.

Prophet Mohammad (saw) when asked what one should invoke Allah (SWT) during these nights, said: "Ask for your safety (here and in the hereafter)".

source: http://www.ezsoftech.com/RAMADAN/ramadan32.asp

Tuesday, September 16, 2008

Mencari tauladan…

Semestinya hidup sesorang tidak akan sempurna. Malah, seseorang tidak mampu untuk memuaskan hati setiap orang dan memenuhi segala kehendak, tuntutan dan keinginan mereka.

Hidup ini semestinya dalam mencari. Sentiasa mencari. Mencari jawapan bagi setiap persoalan apa, siapa, di mana, bila, kenapa, bagaimana dan sebagainya. Dalam pencarian itu sebenarnya tanpa disedari menambahkan lagi titik-titik persoalan.


Contoh persoalan yang mudah ialah persoalan mengenai jodoh. Pasti yang akan terbit dari benak fikiran ialah, siapa jodoh aku? Di mana akan kutemui jodoh tersebut? Bagaimana cara yang sebetulnya untuk aku mendapatkan atau mencari jodoh yang terbaik utnuk diri aku? Apakah ciri-ciri jodoh yang diidamkan? Kenapa mesti dia yang menjadi harapan untuk dijadikan jodoh ataupun teman hidup? Adakah aku layak untuk dijodohkan dengannya?


Persoalan demi persoalan pasti akan terus-menerus menerjah di ruang fikiran. Itu baru persoalan mengenai jodoh. Belum lagi persoalan pembelajaran, persoalan duit, persoalan tugas, persoalan kerja dan segala yang berkait dengan perkara perkara tadi. Itu dasar persoalan dan tidak termasuk cabang-cabangnya lagi.


Mencari dan memikirkan segala tauladan yang berlaku disekeliling diri kita adalah dituntut. Kadang-kadang Allah SWT telah menunjukkan jalan dan caranya. Namun, disebabkan kita mahu mengikut kehendak nafsu dan degil dengan keegoan ‘hamba’ yang tidak sepatutnya akhirnya membawa dukacita kepada diri sendiri. Bak kata, lain yang diharap, lain yang jadinya.


Mencari tauladan atau dengan kata lain mencari hikmah dalam keserabutan duniawi bukanlah suatu yang mudah. Ia memerlukan mata hati yang bersih daripada noda dan dosa. Mata hati yang tidak ‘buta’!


Selalunya kita mahu apa yang kita mahu. Mendapatkan apa yang dikehendaki. Hakikatnya, apa yang lahir dari kehendak diri, bukanlah kejernihan tuntutan sebenar Tuhannya. Sentiasa apa yang dimahukan oleh hamba sering tersasar tujuannya. Ini kerena, kehendaknya bersumberkan nafsu. Akhirnya, setelah tersungkur barulah disedari bahawa kehendak, kemahuan dan keinginan Allah SWT itulah yang seharusnya dipenuhi.


Kita selalu berdoa kepada Allah agar Dia memenuhi segala hajat dan keinginan kita. Tapi, malangnya dalam masa yang sama kita sering terleka melaksanakan kehendak dan perintahNya!! Kalau difikirkan dengan akal yang waras, adakah segala permintaan kita tersebut akan dipenuhi sedangkan kita tidak memenuhi perintah Allah. Malah kita sesama manusia pun tidak akan memenuhi permintaan orang yang tidak pernah memenuhi permintaan kita. Inikan pula, antara status sebagai seorang hamba dengan Tuhannya. Sungguh jelek perbuatan dan akhlak ini!!


Mencari tauladan atas peristiwa yang telah terjadi di sekeliling kita amatlah dituntut. Malah dalam al-Quran sendiri banyak menggunakan farsa ‘adakah kamu tidak memikirkannya’, ‘adakah kamu tidak mengambil pengajaran’ dan sebagainya yang seerti dengan frasa tersebut.


Hanya mengharapkan rahmat dan kasih sanyang Allah tapi dalam masa yang sama, tidak melaksanakan tuntutan Allah, merupakan perbuatan yang sia-sia. Natijahnya, akan memperoleh kerugian ‘di sana’ kelak.


Di bulan Ramadhan ini, antara yang aku melihat secara zahirnya apa yang berlaku dan benar-benar menarik perhatian aku. Suasana di Mesir.


Seorang makcik berjalan di tepi jalan raya di tengah bandar dengan tasbih di tangannya. Aku bersangka baik, pastilah dia berzikir menggunakan tasbih tersebut.


Seorang anggota polis, sambil menjaga lalulintas di tengah-tengah persimpangan jalan raya yang sibuk, membaca Quran kecil yang berada di tangannya.


Seorang anggota tentera yang aku fikir mungkin berpangkat prebet, membelek dan membaca Quran, memenuhi masa lapangnya.


Membudayakan ibadah dalam kehidupan, dapat pahala. Dengan syarat, niatnya ibadah.


Perjalanan aku dari Kaherah ke Tanta atau Tanta ke Kaherah, diperdengarkan ayat-ayat suci al-Quran, walau aku tak nafikan ada yang pasang lagulagu arab yang pada aku benar-benar menyakitkan telinga. Bukan aku tak suka lagu-lagu arab, tapi dalam suasana dalam van atau tremko yang panas dan seangkatan dengannya membuatkan kepala ini benar-benar sakit.


Dua orang arab bergaduh. Mungkin orang yang pernah nampak bagaimana orang arab bergaduh lebih tahu keadaannya. Dalam keadaan bergaduh tersebut, salah seorang mengajak seterunya untuk meneruskan pergaduhan. Katanya, “Ya habib, ta’al..” Kalau nak tejemahkan dalam bahasa Melayu, “Wahai sayang, kemari…” Aku yang ketika itu sudah berada di dalam perut tremko tersenyum sendirian.


Pastiya, babak yang berlaku ke atas diri kita sendiri lebih mendalam untuk kita fikir dan renungkan. Lebih mendalam kita ketahui sebab-musababnya serta natijah yang telah berlaku atas perkara tersebut.


Episod mencari tauladan dalam kehidupan pastinya tidak akan berakhir sehinggalah sempurna nyawa keluar dari badan. Membaca Yaasiin, doa, ayat-ayat Quran, syahadah di telinga orang yang sedang nazak, itulah tauladan yang terakhir diterima.


Kadang-kadang sayang seribu kali sayang, kita sering terlepas tauladan yang sebenarnya menunjuki kehidupan kita sehingga akhirnya kita dalam penyesalan. Tersungkur. Dan yang lebih malang, tersungkur di tempat yang sama kali kedua, ketiga dan seterusnya.


Hidup dalam mencari…

Monday, September 8, 2008

Bulan Ramadhan bulan penuh keberkatan..


Wahai saudaraku, Ramadhan merupakan bulan yang penuh dengan keberkatan dan pengampunan Allah SWT. Bulan ini merupakan bulan yang terbaik daripada segala bulan di sisi Allah SWT. Setiap hari di dalamnya merupakan hari yang terbaik dari sekelian hari dan malamnya merupakan yang terbaik dari sekelian malam. Setiap jam merupakan saat-saat yang penuh dengan rahmat Allah SWT.


Bulan Ramadhan merupakan sebuah ‘jemputan’ kepada umat Islam. Sebagaimana yang kita ketahui, bulan ini merupakan bulan yang terpilih tanda kemurahan dan keagunganNya. Hanya di bulan ini sahajalah, apabila kita bernafas ia merupakan zikir dan apabila kita tidur ianya merupakan ibadah. Kedua-duanya akan diperolehi pahala ibadah.


Di bulan Ramadhan ini, hendaklah kita banyak berdoa agar segala amalan kebaikan yang kita lakukan akan diterima. Oleh sebab itu, kita digalakkan banyak merayu kepada Allah, dengan cara yang betul, sepenuh hati. Berdoa agar dijauhi daripada segala dosa dan kejahatan, memohon perlindungan daripada Allah SWT, melaksanakan ibadah puasa dengan sebenar-benar tuntutan dan memperbanyakkan tilawah Al-Quran.


Sesungguhnya, individu yang tidak menerima belas kasihan dan kebaikan daripada Allah SWT pada bulan Ramadhan ini akan menjadi manusia yang sangat rugi dan malang serta bakal menemui pengakhiran yang mendukacitakan. Semasa kita menjalankan ibadah puasa, kita hendaklah memperingati lapar dan dahaga yang akan dialami di akhirat kelak. Selain itu kita mengenang akan kebuluran dan kesusahan yang dihadapi oleh sebahagian masyarakat dunia yang hidup melarat penuh kemiskinan dan kedhaifan. Mudah-mudahan hati-hati kita akan tersentuh, menjadi lembut dan pemurah lantas memberi sedekah dan sumbangan kepada mereka yang memerlukan.


Pamerkan hormat kepada yang lebih tua dan berikan kasih sayang kepada yang lebih muda. Jadilah seorang yang baik dalam perhubungan sesama ahli keluarga, rakan-rakan mahupun jiran tetangga. Peliharalah lidah daripada kata-kata yang tidak baik, nista dan menyakiti. Cegahlah mata daripada melihat perkara-perkara yang mendatangkan syahwat, dilarang dan dicegah oleh syara’. Peliharalah telinga daripada sebarang perkara yang tidak sepatutnya kita dengar daripada sebarang jenis umpatan, makian dan perkara lucah.


Berkelakuan baiklah terhadap anak yatim dan anak-anakmu kelak akan diperlakukan dengan baik ketika kamu telah tiada. Pohonlah kepada Allah SWT agar Dia mengampuni segala dosa-dosamu. Angkat dan tadahlah tangan ketika solat yang mana merupakan masa terbaik untuk seseorang hamba ‘meminta’ kepada Tuhannya. Apabila kita kerap meminta kepadaNya, nescaya Dia akan menyahut dan memperkenankan doa kita. Apabila kita memerlukanNya, Dia akan ‘menjawab’ panggilan kita. Apa sahaja yang kita minta, insya Allah akan diperkenankan mengikut ilmuNya Yang Maha Luas.


Ramadhan merupakan bulan tarbiah. Ia juga merupakan bulan untuk individu islam memperbaiki diri dan seterusnya memurnikan keadaan umat Islam keseluruhannya. Allah SWT telah menjadikan Ramadhan ini sebagai platform yang penuh berkat yang dipenuhi dengan pelbagai kebaikan dan ganjaran bagi sesiapa yang mahu berusaha kearahnya.

Mari kita kenang kembali bagaimana kehidupan Ramadhan kita tahun lepas dan yang sebelumnya. Adakah kita telah memenuhi segala tuntutan dan fadhilat yang ditawarkan kepada kita? Apakah kesimpulan yang kita perolehi terhadap ibadah puasa yang lepas apabila berlalunya bulan tersebut? Bagaimanakah perubahan yang berlaku terhadap diri kita dan masyarakat? Bertambah baik atau masih di takuk yang lama? Atau adakah kehidupan kita lebih teruk dari yang sebelumnya? Na’uzubillahi min zalik.

Jadikanlah Ramadhan tempat kita mengubah diri. Buang yang kotor dan keruh, ambil dan kutip yang jernih dan bersih. Mungkin sebelum-sebelum ini kita kerap melakukan kesalahan dan dosa. Ayuh, jadikan bulan yang Allah kurniakan ini sebagai tempat untuk kita me’wujud’kan diri yang baru dan segar. Diri yang mempunyai niat, azam dan cita-cita yang baru, penuh murni berlandaskan syara’. Status kita sebagai seorang “hamba” perlu dihayati agar kita terlepas daripada sebarang azab dan siksa di dunia mahupun di akhirat kelak.


“Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal.”

(Surah Ali ‘Imran 3:135-136)


Dirikanlah solat sunat tarawih yang tiada tuntutannya melainkan di bulan Ramadhan dengan penuh ketekunan dan kekhusyukan. Perbanyakkanlah selawat kepada Nabi SAW, doa, tilawah Al-Quran, zikir dan istighfar kepada Allah SWT. Mudah-mudahan diampunkan dosa-dosa kita yang lalu dan yang kemudian. Bangunlah setiap malam menghidupkan ‘qiamullail’, bermunajat kepadanya memohon hidayah dan bantuan dalam menjalani kehidupan ini. Berdoalah agar dipertemukan dengan lailatul qadar, malam yang lebih baik dari 1000 bulan.


Paksa diri serta bermujahadahlah dalam melaksanakan ketaatan dan meninggalkan kemungkaran. Moga-moga, amalan kita di dalam bulan Ramadhan ini akan diterima oleh Allah SWT. Moga-moga, kelak kita akan dibangkitkan bersama-sama Rasulullah SAW, para Nabi AS, para sahabat baginda RA, orang-orang yang soleh dan bertaqwa, para syuhada’ dan para wali Allah. Amiin…


“Ya Allah, terimalah amalan kami yang sedikit ini. Jadikanlah Ramadhan kali lebih baik dari Ramadhan yang lepas dan sebagai tapak kami memperbaiki diri dan amalan kami. Kurniakanlah kepada kami kekuatan dan bantuan dalam melaksanakan solat, puasa, qiamullail dan tilawah Quran. Wahai Tuhan Pemilik arasy, jadikanlah kami sebagai hambaMu. Kurniakanlah kepada kami syafaat Nabi kami Muhammad SAW di ahkirat kelak. Wahai Tuhan sekelian alam, dengarlah rintihan kami ini”


Saturday, August 2, 2008

Mencari Ketenangan

Wahai diri, jangan sesekali berprasangka buruk. Terhadap sesiapa pun yang berada di sekeliling engkau. Walau siapapun jua mereka. Hatta kepada orang yang engkau baru kenal ataupun engkau benci. Apatah lagi orang yang tidak engkau kenali atau yang mahu memulakan sesuatu persaudaraan. Ini kerana prasangka buruk merupakan pembohongan yang paling besar. Manakan tidak, engkau berprasangka yang lahir dari dalam hati yang tidak kelihatan. Mengatakan yang bukan-bukan padahal ianya bersalahan sama sekali!! Cuba tenagkan diri, bersangka baiklah terhadap sesiapa jua, orang yang engkau benci mahupun orang yang engkau sayangi. Bersangka baiklah dengan Allah.


Wahai diri, jangan bercakap bohong. Apa faedah yang engkau dapat apabila engkau bercakap bohong? Bukan sahaja hati tidak tenang, malah engkau akan berasa seperti dihantui apabila yang engkau bohongi itu telah ternyata haknya. Bila-bila sahaja akan kembali menerjah diri yang akhirnya engkau terkulai layu akibat penyesalan. Walaupun mungkin engkau terlepas dengan pembohongan yang engkau lakukan, namun tak selamnya ia bertahan. Sanggupkah engkau andai engkau yang dibohongi? Insafilah kedudukan engkau di sisi Allah. Berkata benar dan bersikap jujurlah dengan sesiapa sahaja.


Wahai diri, kenapa perlu bangga diri? Sedangkan segala kebaikan yang mampu engkau lakukan dan miliki sekarang semuanya atas hidayah dan taufiq daripada Allah SWT. Siapakah yang memberi ilham kepada engkau untuk istiqamah melakukan solat tahajjud melainkan Allah SWT? Dan siapa pula yang memberi taufiq kepada engkau yang akhirnya engkau diberi kekuatan untuk bangun ketika orang lain sedang nyenyak yidur, bermunajat dihadapanNya sehingga mengalir air mata dan diampunkan dosa? Semestinya Allah Taala. Janganlah engkau memperlekeh orang lain kerana beranggapan banyaknya ibadah dan amalan kebajikan engkau. Ingatlah, Allah berkuasa menjadikan engkau mulia dan hina dina. Tawaddhu'lah dengan Allah kerana engkau adalah hamba.


Wahai diri, janganlah ego. Kerana ilmu engkau, kerana amalan engkau, kerana pangkat engkau dan kerana harta engkau. Ego kerana menyangka diri memiliki sifat kesempurnaan. Siapa yang sempurana melainkan Allah? Dan tiadalah yang sempurna akhlaknya melainkan aklhak Nabi SAW. Hidup ini bagaikan roda. Ada masa engkau berada di atas pusingan dan ada masa engkau akan berada di pusingan yang terendah. Janganlah selalu lihat tingginya diri tanpa menjenguk rendahnya orang lain. Janganlah merasakan diri sudah bagus sangat padahal sebelah engkau ada orang yang lebih bagus dan mulia dari engkau. Allah itu lebih layak untuk ego. Beradab sopanlah dengan orang lain. Merendah diri itulah sebenar-benar ketinggian yang dilupakan.


Wahai diri, jangan pandang rendah pada orang lain. Selagi engkau belum mati, engkau tidak tahu tinggi atau rendahnya kedudukan engkau di sisi Allah. Yakinkah engkau dengan ilmu engkau, engkau berada di tempat yang tinggi sedangkan engkau kurang beramal? Kenapa mahu berasa senang dan puas dengan amalan engkau sedangkan engkau susah untuk istiqamah? Adakah engkau yakin istiqamah engkau akan diterima padahal keikhlasan dalam niat dan amalan itu sangat sukar untuk engkau rasai? Kesimpulannya engkau masih belum tahu mana hujung pangkal kehidupan dan kedudukan engkau. Hormatilah semua orang. Anggaplah semua orang lebih baik dari engkau.


Wahai diri, janganlah lupa, engkau tetap membawa najis kemana sahaja engkau pergi. Wahai diri, janganlah engkau rasa mulia sedangkan engkau lebih tahu tentang banyaknya dosa yang engkau lakukan. Wahai diri, janganlah engkau sangka dengan banyaknya amalan engkau, engkau layak masuk ke syurgaNya. Semuanya atas dasar rahmat Allah SWT. Mudah-mudahan ketenangan itu akan engkau perolehi…

Kefardhuan Solat dan Solat Berjemaah

Solat pada hakikatnya meneguhkan iman serta menjadi perisai kepada diri manusia daripada amalan fahsya' dan munkar. Ia merupakan ibadat yang khusus dan ulung berbanding ibadat lain kerana perintah untuk menunaikannya diperolehi secara langsung daripada Allah SWT. Kefarduan solat yang berlaku pada malam mi'raj itu memberi kesan amalan seseorang tidak dihisab melainkan solatnya terlebih dahulu.


Solat merupakan suatu bentuk penyembahan dan bukti perhambaan kepada Tuhan Yang Esa Pemilik Alam fana' ini. Tanpa ibadat solat, maka runtuhlah agama seseorang dan bukti kepada sifat kesombongan dan keangkuhan manusia. Maka mereka termasuk dalam golongan orang yang kufur. Orang yang meninggalkan solat kerana malas atau sibuk dengan urusan keduniaan atau tunduk kepada hawa nafsu dan bisikan syaitan, meraka dihukum fasiq dan boleh jatuh kepada kufur atau murtad.


Solat hendaklah dilaksanakan pada waktunya. Tiada alasan untuk seseorang melengahkannya apatah lagi meninggalkannya kerana sibuk mengulangkaji, besukan, bermusafir atau sewaktu dengannya. Membersihkan diri lantas bersiap untuk mengingati dan menghadap Allah SWT merupakan keutamaan yang tertinggi berbanding pekerjaan lain. Dari Abu Qatadah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda: "Allah berfirman, 'Hai Muhammad! Aku telah mewajibkan lima kali solat sehari semalam bagi umatmu. Aku telah berjanji dengan diriKu barangsiapa mengerjakan solatnya pada waktunya, maka dia akan dimasukkan ke dalam syurga. Umatmu yang tidak menjaga solatnya tidak termasuk dalam perjanjian ini". (Riwayat Abi Daud dan Ibnu Majah)


Solat mempunyai kelebihan tersendiri dalam memelihara kesihatan manusia seperti dalam pergerakan otot. Semasa seseorang mengangkat takbiratul ihram secara tidak langsung ia telah membesarkan rongga dada manakala paru-paru akan terasa luas serta menggerakkan otot di kedua belah tangan. Pergerakan yang lain juga seperti ruku', sujud, duduk tahiyyat dan memberi salam sebenarnya telah membantu melancarkan perjalanan darah kepada setiap anggota tubuh badan kita. Hasil daripadanya juga kita telah menggerakkan sendi-sendi tubuh kita dalam menjamin kesihatan yang maksima setiap hari.


Menurut suatu kajian oleh seorang doktor neurologi Amerika, terdapat beberapa urat saraf di dalam sistem urat manusia yang tidak dimasuki oleh darah. Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal. Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan solat. Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam. Inilah indahnya kewajipan menunaikan solat.


Dalam menuju kesempurnaan solat, beberapa perkara hendaklah diambil penekanan. Antaranya bersuci, memenuhi syarat wajib dan sah solat, melaksanakan sunat-sunat ab'ad dan hay'at serta meninggalkan perkara makruh dan membatalkan solat. Selain itu, kesempurnaan akan diperolehi apabila solat tersebut dilakukan secara berjemaah terutamanya solat fardhu. Hadis Rasullullah s.a.w. "Solat berjemaah itu adalah lebih afdhal daripada solat bersendirian sebanyak 27 kali darjat…" (Hadith riwayat Bukhari). Sebahagian ulama telah mensyaratkan atau mewajibkan berjemaah dalam menunaikan solat fardhu berdasarkan beberapa nas sahih yang lain.


Seorang doktor fizik Amerika telah membuat kajian mengapa disyariatkan solat berjamaah di dalam Islam dan kelebihan solat berjamaah tersebut dalam kehidupan umat Islam. Menurut profesor itu, tubuh badan kita terdiri daripada dua cas elektrik iaitu positif dan negatif. Dalam perjalanan hidup kita setiap hari, semasa bekerja, beriadhah atau berehat, kita banyak menggunakan tenaga dan dalam proses ini banyak berlaku pertukaran cas-cas positif dan negatif yang menyebabkan ketidakseimbangan cas-cas tersebut berlaku di dalam tubuh badan kita. Ini menyebabkan kita merasa letih dan lesu apabila kita selesai menjalankan aktiviti-aktiviti harian kita. Cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk memulihkan tubuh badan kita kepada keadaan normal. Semasa kita melakukan solat berjamaah, kita disyariatkan supaya meluruskan dan merapatkan barisan (saf), bahu bertemu bahu dan tumit bertemu tumit. Dalam pergeseran tubuh kita dengan tubuh jamaah lain yang berada di kiri dan kanan kita, tubuh kita mengeluarkan cas-cas yang berlebihan dan cas-cas ini akan ditarik oleh cas yang berlawanan dalam tubuh badan rakan kita. Inilah proses yang berlaku dari sudut fizik di dalam tubuh kita semasa solat berjemaah dilakukan. Hasilnya kita kembali segar dan dapat menjalankan aktiviti-aktiviti lain tanpa gangguan.


Solat fardhu secara berjemaah merupakan salah satu agenda tarbiyah dan wadah perpaduan ummah. Berdasarkan nas-nas Al-Quran dan Al-hadith serta pendapat ahli-ahli feqah (ulamak), telah jelas tuntutan berjemaah di masjid atau di tempat azan dilaungkan. Jika solat berjemaah dilakukan oleh semua muslimin lelaki yang mukallaf dengan cara yang sebaik-baiknya, ia pasti menghasilkan natijah yang berguna untuk diri dan ummah. Antaranya ialah membina disiplin hidup yang tinggi, perhimpunan yang terbimbing, membina kesefahaman dan kesatuan fikrah dan membina semangat persaudaraan dan kerjasama sesama muslim. Selain itu ia mendorong kepada kesempurnaan dan kekhusukan, membina kekuatan iman serta menjana pelakunnya ke arah melaksanakan segala perintah Allah SWT sebagai cara hidup yang syumul.


"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka" (Surah Ali-Imran 3:190-191).


Sabda Nabi s.a.w.: "Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa dengan 15 perkara:- 6 perkara di atas dunia, 3 perkara sewaktu hendak mati, 3 perkara sewaktu di dalam kubur dan 3 perkara sewaktu bertemu dengan Tuhan."


6 perkara seksaan di atas dunia

# Dihilangkan berkat sedikit demi sedikit yang ada pada umurnya

# Dikurangkan rezeki di dalam usahanya

# Tiada dipelihara baginya agama Islam

# Dikurangkan pengaruh-pengaruh baik pada dirinya

# Segala amal kebajikan yang diamalkan dalam dunia ini tiada diberi pahala oleh Allah akan dia.

# Tiada diangkat oleh malaikat ke langit akan segala amalnya


3 perkara sewaktu hendak mati

1. Dimatikan dalam kehinaan

2. Dimatikan dalam keadaan sangat lapar

3. Dimatikan dalam keadaan sangat kehausan walaupun dituangkan air ke dalam kerongkongnya sebanyak mana pun


3 perkara sewaktu dalam kubur

1. Dihimpit tanah dalam kuburnya sehingga keadaan tulang selangkanya remuk sama sekali dan Tuhan memerintahkan malaikat Munkar dan Nankir menyiksanya sehingga hari kiamat.

2. Didatangkan Allah seekor ular besar bernama Shwaun-Rak yang keadaannya sangat dasyat, matanya seperti guruh dilangit menggigit dan membenamkan kukunya kepada mangsanya hingga hari kiamat.

3. Didatangkan malaikat yang bertongkat besi, sambil berkata dengan suara yang ganas dan kuat seperti guruh di langit seraya berkata: "Aku diperintahkan oleh Allah memalu (memukul) engkau daripada subuh hingga zuhur, dan zuhur hingga subuh" Tiap-tiap kali pukul atau paluan itu tertanam tubuh kita hingga 70 hasta ke dalam tanah, maka dikeluarkan pula kukunya yang mana keadaan memakan masa selama sehari semalam dalam perjalanan.


Sabda Nabi SAW, "Perjanjian antara kami dan mereka adalah menunaikan solah, maka sesiapa yang tidak menunaikan solah,maka dia adalah termasuk orang yang kafir".